مطالب پیشنهادی
اشتراک گذاری
برچسب ها

گزارش تورم ایالات‌متحده، افزایش نرخ بهره

تحلیل هفتگی فارکس

گزارش تورم ایالات‌متحده، افزایش نرخ بهره در کانادا و نیوزلند

با داده‌های بسیار مهم پیش رو در هفته آینده، تابستان داغ بازارهای جهانی ادامه‌دارد. در کانادا و نیوزلند، بانک‌های مرکزی علی‌رغم ریسک‌های رکود اقتصادی به دنبال افزایش نرخ بهره خود هستند. مرز بین رشد اقتصادی مثبت و منفی سه‌ماهه دوم سال جاری در چین هم بسیار باریک است. و درنهایت تورم ایالات‌متحده که ممکن است همچنان افزایشی باشد.

دلار آمریکا

دلار آمریکا در هفته گذشته صعود وحشتناکی داشت و بازار فارکس را به هم ریخت. نگرانی از ورود اقتصاد به رکود در کنار افزایش همه‌جانبه نرخ بهره و کاهش هزینه‌های دولتی موجب هدایت سرمایه‌گذاران به سمت دلار آمریکا شده است که به‌عنوان ارز ذخیره امنیت بالایی دارد. سایر ارزها نیز حرفی برای گفتن نداشتند. یورو زیر فشار بحران انرژی نابود شده است، بحرانی که یورو را از مهم‌ترین سلاحش،  یعنی تراز تجاری مثبت، محروم کرده است. ین هم به دلیل خودداری بانک مرکزی ژاپن از افزایش نرخ بهره همچنان ارزش خود را از دست می‌دهد و پوند انگلستان هم به آینه تمام قدی از بازار سهام آشفته این روزها تبدیل شده است.

گزارش تورم ایالات‌متحده، افزایش نرخ بهره

از دست رفتن مهم ترین سلاح یورو، تراز تجاری بهتر

قطعا در این مدت اخبار خوب تاثیر به سزایی در قدرت دلار داشتند. زمانی که بازار نگران رکودی ناپایدار است، تشدید سیاست‌های فدرال رزرو و افزایش بازده اوراق قرضه، دلار را به سمت بالا هدایت می‌کنند. و ترس معامله گران از رکود و جریان‌های امن نقدینگی نیز همه مسائل را تحت‌الشعاع خود قرار می‌دهند.

برای تغییر این چارچوب به دو مورد نیاز داریم: یا برگشت تولیدات انرژی و کاهش قیمت که باعث رشد یورو و ین شود، یا کاهش تورم ایالات‌متحده تا فدرال رزرو پای خود را از روی ترمز بردارد. این دو مورد به‌شدت به داده‌های هفته پیش رو بستگی دارند.

پیش‌بینی می‌شود تورم ماه ژوئن در مقیاس سالانه از 8.6 به 8.7 درصد برسد. اما نظرسنجی‌های اقتصادی موسساتی نظیر S&P Global PMI نشان از درصدهای کمتری برای تورم دارد، که نشان می‌دهد شرکت‌ها با پایین‌ترین سرعت یک سال اخیر در حال افزایش قیمت‌های خود هستند. کاهش قیمت‌ کامودیتی‌ها نیز به این پیش‌بینی اعتبار بیشتری می‌دهد.

گزارش تورم ایالات‌متحده، افزایش نرخ بهره

انتظارات برای افزایش بیشتر تورم

با انتشار داده خرده‌فروشی ماه ژوئن در روز جمعه، پیش‌بینی می‌شود در مقیاس ماهانه شاهد بهبود این داده باشیم، اما مقیاس سالانه اهمیت بالاتری دارد. عدد 8.1 درصدی برای این داده، که کمتر از نرخ تورم است، نشان از تحت تاثیر قرار گرفتن مصرف واقعی از افزایش هزینه‌های زندگی دارد.

بانک مرکزی کانادا در سایه فدرال رزرو

انتظار می‌رود بانک مرکزی کانادا به پیروی از فدرال رزرو نرخ بهره خود را در روز چهارشنبه 75 نقطه پایه افزایش دهد. با داده‌های بسیار خوب بازار کار و نظرسنجی اقتصادی بانک مرکزی کانادا که منعکس‌کننده نگرانی فزاینده‌ای از تورم بود، این افزایش نرخ بهره تقریبا به‌طور کامل در قیمت‌ها لحاظ شده است. بنابراین با اتمام بحث افزایش نرخ بهره، لحن کنفرانس مطبوعاتی و پیش‌بینی‌های اقتصادی برای بازار اهمیت بالاتری خواهد داشت. برای ماه سپتامبر هم افزایش نرخ بهره مشابهی در قیمت‌ها لحاظ شده است، درنتیجه ریسک کار بسیار بالا است.

گزارش تورم ایالات‌متحده، افزایش نرخ بهره

عدم وابستگی دلار کانادا به نفت

به‌طورکلی در رابطه با دلار کانادا باید بسیار محتاط بود. سرمایه‌گذاران فرض را بر این گرفته‌اند که بانک مرکزی کانادا در سال جاری از فدرال رزرو پیشی خواهد گرفت، که با در نظر گرفتن کاهش حباب در بخش مسکن، فرضی غیر واقع‌گرایانه به نظر می‌رسد. اما اگر دلار کانادا نتواند با افزایش 35 درصدی قیمت نفت هم جایگاه خوبی برای خودش دست‌وپا کند، در صورت ادامه‌دار شدن افت اخیر قیمت‌ها پس چه اتفاقی خواهد افتاد؟

تداوم رویه بانک مرکزی نیوزلند

اقتصاد نیوزلند همچنان در مسیر رشد قرار دارد. بیکاری به پایین‌ترین سطح خود رسیده و بخش مصرف نیز همچنان قدرتمند است و نظرسنجی‌ها نشان از افزایش تورم دارند. البته در برخی قسمت‌ها نیز جای نگرانی وجود دارد. بازار مسکن در حال سرد شدن است و اعتماد مصرف‌کنندگان نیز ضربه شدیدی متحمل شده است. نرخ‌های بالای بهره به‌وضوح تاثیر خود را گذاشته‌اند و موجب کاهش تقاضا شده‌اند، و این همان چیزی است بانک مرکزی نیوزلند به دنبال آن بود.

گزارش تورم ایالات‌متحده، افزایش نرخ بهره

ضربه افزایش نرخ بهره و ریسک‌های جهانی به حال و هوای اقتصادی

از همین رو هیچ دلیل برای تغییر نظر بانک مرکزی وجود ندارد تا از افزایش 50 نقطه پایه‌ای نرخ بهره در روز چهارشنبه، که هم برای این جلسه و هم برای جلسه بعد در قیمت‌ها لحاظ شده است، منحرف شود. بنابراین موانع سورپرایز هاوکیش بسیار زیاد هستند، مگر اینکه اعضای بانک مرکزی بخواهند افزایشی 75 نقطه پایه‌ای ارائه دهند.

دلار نیوزلند هم همانند اقدامات بانک مرکزی به تغییرات جهانی وابسته است. نگرانی‌ها از رکود سنتیمنت غالب بازار است و بر دارایی‌های ریسکی و کامودیتی محور فشار وارد می‌کند، که هر دو برای کیوی عاملی منفی هستند. در این چشم‌انداز و تا زمانی که شرایط آرام نشوند، هرگونه افزایشی در دلار نیوزلند موقتی خواهد بود.

چین، کوچک شدن اقتصاد؟

با انتشار داده‌های تورمی ماه ژوئن در انتهای هفته آتی و پس از داده‌های تجاری روز چهارشنبه، میزان رشد اقتصادی سه‌ماهه دوم در روز جمعه مشخص خواهد شد. در طول این سه ماه چندین شهر قرنطینه‌های شدیدی داشتند و سقوط تقاضا در داده‌های خرده‌فروشی ماه آوریل و مه هم مشخص بود.  نظرسنجی‌های اقتصادی و تولیدات صنعتی نیز به لطف شرایط نامطلوب بخش مسکن وضعیت مشابهی دارند. همه این موارد این سوال را در ذهن ایجاد می‌کنند که آیا اقتصاد چین در سه‌ماهه دوم کوچک‌تر (منقبض) شده است؟

گزارش تورم ایالات‌متحده، افزایش نرخ بهره

آیا اقتصاد چین در سه ماهه دوم کوچک‌تر خواهد شد؟

جواب این سوال مشخص نیست. زیرا با برداشته شدن قرنطینه‌ها در اواخر سه‌ماهه دوم، اغلب داده‌های ماه ژوئن نشان از بهبود اقتصاد داشتند. به‌هرحال داده‌های این هفته قطعه گمشده پازل سنتیمنت ریسک جهانی خواهند بود که ظرفیت تأثیرگذاری بر بازار سهام، کامودیتی‌ها و ارزهایی نظیر دلار استرالیا را دارند.

حال که صحبت از دلار استرالیا شد، گزارش اشتغال ماه مه این کشور در روز پنج‌شنبه منتشر خواهد شد. در انگلستان داده تولید ناخالص داخلی ماه مه در روز چهارشنبه منتشر می‌شود، هرچند که پوند این روزها به‌شدت به بازار سهام وابسته شده است. اتفاقات سیاسی انگلستان نیز در کانون توجهات خواهد بود، حزب محافظه‌کار در حال تلاش برای جایگزینی نخست‌وزیر، جانسون، هستند.

منبع:Xm

اولین نفر از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شو

ایمیل خود را وارد نمایید تا از اطلاعیه ها و تخفیفات ما زودتر باخبر شوی…

2 دیدگاه در “گزارش تورم ایالات‌متحده، افزایش نرخ بهره
  1. هاشم گفت:

    مثل اینکه مادر زمین از دست بچه های نا خلفش خیلی شاکیه کرونا که درست عمل نکرد پوتین هم که عرضه نداره کداره جمعیتش را متعادل کنه ببینیم دیگه چی تو استین داره تا تکلیف همه رو یکسره کنه بدرود اگه همو دیگه ندیدیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟