بروکر ارانته
مطالب پیشنهادی
دوره اوراق قرضه
دوره طلا
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

تحلیل هفتگی فارکس در هفته اول اوت (10 مرداد تا 14 مرداد)

تحلیل بنیادی فارکس هفتگی

امید دلار به گزارش اشتغال و تسریع روند افزایش نرخ بهره در انگلستان

هفته پیش رو یک هفته مهم دیگر برای ارزیابی ریسک‌های رکودی و مسیر سیاست‌های پولی است. گزارش اشتغال NFP در ایالات‌متحده، تصمیم‌گیری در مورد افزایش نرخ بهره در استرالیا و انگلستان در این هفته مشخص خواهند شد. با افزایش نگرانی از رکود، داده PMI موسسه ISM در این هفته نقشی کلیدی خواهد داشت. گزارش اشتغال کانادا و نیوزلند به همراه داده PMI تولیدی چین، دیگر داده‌های اقتصادی مهم این هفته هستند. نشست اوپک هم از این حیث که شاید به افزایش تولید منجر شود، مهم خواهد بود.

اهمیت گزارش اشتغال پس از اعتراف فدرال رزرو به کند شدن اقتصاد

پس از کاهش GDP در سه‌ماهه اول و دوم سال جاری، اقتصاد ایالات‌متحده از لحاظ فنی وارد رکود شده است. اما فدرال رزرو همچنان در فعالیت‌های اقتصادی ضعف گسترده‌ای مشاهده نمی‌کند، چراکه هنوز چند داده نشان از رشد اقتصادی دارند. همچنین به گفته پاول، رشد شدید اشتغال و فشار دستمزدها چندان با رکود اقتصادی همسو نیستند.

شکی وجود ندارد که استخدام در حال کند شدن است و با معیار قرار دادن آخرین فصل انتشار درآمدزایی، برخی شرکت‌ها اخراج کارکنانشان را حتی شروع نیز کرده‌اند. اما به‌صورت میانگین اقتصاد همچنان نسبت به شغل‌های ازدست‌رفته، شغل‌های بیشتری ایجاد می‌کند. پیش‌بینی‌ها برای گزارش NFP روز جمعه 250 هزار شغل برای ماه ژوئیه است، که نسبت به ماه ژوئن با 372 هزار شغل عددی کوچکتر است.

تحلیل هفتگی فارکس در هفته اول اوت (10 مرداد تا 14 مرداد)

گزارش NFP

انتظار می‌رود نرخ بیکاری و رشد دستمزد ساعتی در مقیاس ماهانه بدون تغییر بمانند و به ترتیب 3.4 و 0.3 درصد اعلام شوند.

تمرکز سرمایه‌گذاران فقط بر NFP نخواهد بود و گزارش PMI ISM تولیدی و غیر تولیدی روزهای دوشنبه و چهارشنبه نیز به‌منظور نشانه‌های بیشتری از خنک شدن اقتصاد تحت نظر خواهند بود. اگر انتشار بدتر از انتظارات با کاهش قیمت‌های پرداختی ISM همراه شود، بازار احتمالا واکنش شدیدی به این ضعف نشان نخواهد داد. پاول در کنفرانس خبری خود بیان داشت که افزایش نرخ بهره فدرال رزرو بالاخره در نقطه‌ای باید متوقف شود. هرچند زمان این توقف مشخص نیست اما شرط‌بندی‌ها روی ادامه سیاست‌های انقباضی کاهش داشت و منجر به رشد دارایی‌های ریسکی و ریزش دلار آمریکا شد. انتشار ضعیف داده‌ها می‌تواند منجر به رشد بیشتر بازار سهام و ادامه‌ افت دلار شود.

ادامه مسیر در بانک مرکزی استرالیا

بانک مرکزی استرالیا در روز سه‌شنبه جلسه دارد و انتظار می‌رود چهارمین افزایش نرخ بهره خود را اعلام کند. پس از افزایش نرخ بهره 50 نقطه پایه‌ای در دو جلسه گذشته، بازار انتظار افزایشی 75 نقطه پایه‌ای در این جلسه دارد. اما با لحن نه‌چندان ‌هاوکیش فدرال رزرو و تورم کمتر از پیش‌بینی‌های این کشور در سه‌ماهه دوم، سرمایه‌گذاران انتظارات خود را به 50 نقطه پایه تعدیل کرده‌اند.

تحلیل هفتگی فارکس در هفته اول اوت (10 مرداد تا 14 مرداد)

نرخ بهره استرالیا

اما تا زمانی که ارزش دلار پایین باشد عدم رونمایی از سورپرایزی هاوکیش ضربه چندانی به دلار استرالیا وارد نخواهد کرد. اگر فیلیپ لاو به گزینه افزایش نرخ بهره بزرگ‌تر در آینده اشاره کند، دلار استرالیا حتی تقویت نیز شاید شود. پیش‌بینی‌های اقتصادی سه‌ماهه بانک مرکزی در روز جمعه اگر شامل اعداد بالاتری برای تورم باشند، موجب تقویت آزی خواهد شد.

شاخص تولیدی AIG (دوشنبه)، تاییدیه‌های ساخت‌وساز ماه ژوئن (سه‌شنبه) و شاخص خدماتی AIG (جمعه) نیز ممکن است اهمیت بالایی داشته باشند، اما تمرکز اصلی معامله‌گران دلار استرالیا به PMI چین خواهد بود. PMI رسمی چین و PMI تولیدی موسسه کاکسین در روز دوشنبه منتشر خواهند شد  و پیش‌بینی می‌شود که نشان‌دهنده تسریع فرآیند بازگشت اقتصاد به مسیر عادی‌اش پس از اتمام قرنطینه‌های فصل بهار باشند. انتشار ضعیف این داده‌ها می‌تواند به دلار استرالیا ضربه بزند.

افزایش 50 نقطه پایه‌ای در انگلستان؟

بانک مرکزی انگلستان یکی از اولین بانک‌هایی بود که با افزایش نرخ بهره 25 نقطه پایه‌ای هزینه‌های استقراض را افزایش داد. علی‌رغم افزایش نرخ بهره در تمامی جلسات بعد از ماه دسامبر، با رسیدن تورم این کشور به مرز 10 درصد، روند افزایش نرخ بهره شاید دستخوش تغییر شود. اعضای بانک مرکزی انگلستان نسبت به همتایان خود بسیار محتاط بوده‌اند چراکه انتظار دارند قیمت‌های بالا بخشی از کار کاهش تقاضا را برای آن‌ها انجام دهد. اما فشارهای قیمتی بیشتر ناشی از سمت عرضه است (چیزی که بانک مرکزی کنترلی روی آن ندارند) و به همین دلیل این بانک ترمز اقتصاد را به شدت سایر بانک‌های مرکزی نکشیده است.

تحلیل هفتگی فارکس در هفته اول اوت (10 مرداد تا 14 مرداد)

نرخ بهره انگلستان

با توجه به بازار اشتغال قوی و داده‌های خوب PMI برای اقتصاد بریتانیا، همان‌طور که بیلی رئیس بانک مرکزی هم اظهار داشت، شاید در این جلسه به افزایش نرخ بهره بیشتری نیاز باشد.

اگر بانک مرکزی انگلستان نرخ بهره را 50 نقطه پایه افزایش دهد و سیگنالی مبنی بر تکرار این اقدام در جلسات بعد صادر کند، پوند می‌تواند در برابر دلار بیش‌ازپیش تقویت شود. از طرف دیگر، اگر بیلی به عدم تکرار چنین افزایش نرخ بهره در آینده اشاره کند و پیش‌بینی‌های سه‌ماهه BoE هم چشم‌اندازی تیره برای اقتصاد متصور باشند، پوند شاید صعود اخیر خود در برابر دلار را پس بگیرد.

کانادا و نیوزلند هم چشم‌انتظار گزارش اشتغال

نیوزلند و کانادا نیز بازار اشتغال بسیار خوبی دارند و برخلاف انگلستان، بانک‌های مرکزی بسیار هاوکیشی دارند. پیش‌بینی می‌شود این دو بانک مرکزی حداقل دو افزایش نرخ بهره 50 نقطه پایه‌ای دیگر نیز در دستور کار خود داشته باشند و گزارش اشتغال نیز تاثیر قابل‌توجهی بر این احتمال نخواهد داشت. تعداد مشاغل سه‌ماهه نیوزلند در چهارشنبه و کانادا در روز جمعه منتشر خواهد شد. با افت دلار آمریکا، دلار این کشورها با انتشار بهتر از انتظارات گزارش اشتغال، احتمالا تقویت خواهد شد.

احتمال افزایش تولیدات اوپک

نشست روز چهارشنبه اوپک برای دلار کانادا مهم خواهد بود. این احتمال وجود دارد که تولیدکنندگان اوپک و غیر اوپک تولیدات خود را افزایش داده و افزایش تولیدات برنامه‌ریزی‌شده پس از ماه سپتامبر را نیز تمدید کنند.

تحلیل هفتگی فارکس در هفته اول اوت (10 مرداد تا 14 مرداد)

بازیابی آهسته تولیدات اوپک

عربستان سعودی، رهبر بالفعل اوپک، با رد درخواست ایالات‌متحده، از افزایش تولیدات خود خودداری کرده است. اما پس از سفر بایدن به این کشور در ماه ژوئیه، این امکان وجود دارد که عربستان سایر اعضای اوپک را برای افزایش تولیداتشان تحت فشار قرار دهد. اگر اوپک پلاس بجای افزایش‌های نمادین تولید از توافقی واقعی رونمایی کند، قیمت نفت به‌احتمال‌قوی تحت فشار قرار خواهد گرفت، چراکه در حال حاضر هیچ‌کس انتظار افزایش قیمت نفت را ندارد.

اروپا همچنان در معرض رکود

هفته آینده هفته نسبتا آرامی برای اتحادیه اروپا است، هرچند اخبار گاز روسیه به عنصر جدایی‌ناپذیر یورو بدل گشته است. عرضه گاز از خط نورد استریم 2 در هفته قبل 20 درصد کاهش یافت و موجب تشدید نگرانی از میزان مصرف انرژی اروپا در زمستان شد. آلمان یکی از کشورهایی است که بیشتری ضربه را از کمبود گاز خواهد خورد. به همین دلیل افزایش 50 نقطه پایه‌ای نرخ بهره بانک مرکزی اروپا تقویت چندانی برای یورو به همراه نداشت. با توجه به وخیم‌تر شدن داده‌ها، اقتصاد اتحادیه شدیدا در معرض رکود قرار دارد.

تحلیل هفتگی فارکس در هفته اول اوت (10 مرداد تا 14 مرداد)

PMI اروپا: سقوط سریع آلمان

پیش‌بینی می‌شود برآورد نهایی PMI ترکیبی ماه ژوئیه اتحادیه اروپا 49.4 باشد و سفارشات صنعتی و داده‌های تولیدی آلمان نیز در روزهای پنج‌شنبه و جمعه به‌احتمال‌قوی منفی منتشر خواهند شد.

منبع: Xm

اولین نفر از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شو

ایمیل خود را وارد نمایید تا از اطلاعیه ها و تخفیفات ما زودتر باخبر شوی…

2 دیدگاه در “تحلیل هفتگی فارکس در هفته اول اوت (10 مرداد تا 14 مرداد)
  1. سجاد ولیلو گفت:

    بسیار عالی . مرسی از مطالب ارزشمندتون

  2. kamran گفت:

    بسیاری عالی بود. تشکر از آقای غلامحسین زاده و کل تیم utofx

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟