مطالب پیشنهادی
اشتراک گذاری
برچسب ها

تحلیل هفتگی فارکس در هفته چهارم اوت (31 مرداد تا 4 شهریور)

تحلیل بنیادی فارکس هفتگی

در هفته پیشرو، آیا شاهد آتش‌بازی فدرال رزرو در جکسون هول خواهیم بود؟

با نزدیک شدن به انتهای تابستان اعضای فدرال رزرو برای نشست سالانه خود در جکسون هول گرد هم خواهند آمد. شرایط مالی علی‌رغم افزایش شدید نرخ بهره، اخیرا کمی ضعیف شده که چندان خوشایند فدرال رزرو نیست. در صورت حمله مجدد فدرال رزرو، دارایی‌های ریسکی دچار مشکل خواهند شد اما دلار تقویت خواهد شد.

اردوگاه تابستانی فدرال رزرو

مقامات ارشد فدرال رزرو برای گفتگو در مورد سیاست‌های پولی به اقامتگاه تابستانی خود در جکسون هول ایالت وایومینگ می‌روند. این مکان درگذشته محلی برای تغییرات بزرگ سیاستی بود و درنتیجه این گردهمایی نوعی جلسه غیررسمی محسوب می‌شود.

علی‌رغم افزایش سریع نرخ بهره اثرات چندان مطلوبی در اقتصاد مشاهده نمی‌شود و از این نظر مقامات فدرال رزرو تحت‌فشار قرار دارند. بازده اوراق دولتی کاهش داشته و بازار سهام نیز با نادیده گرفتن این سیگنال اعضا که تا پیروزی بر تورم فاصله زیادی داریم، در حال صعود است.

همان‌طور که پاول طی سخنرانی‌های خود اشاره داشت، سیاست‌های فدرال رزرو از طریق شرایط مالی منتقل می‌شوند (شرایط مالی منظور بازده اوراق قرضه و بازار سهام است). بانک مرکزی برای کند کردن اقتصاد و مهار تورم به شرایط مالی سخت‌تری نیاز دارد، اما این شرایط طی مدت اخیر تسهیلی‌تر (بازتر) شده‌اند.

تحلیل هفتگی فارکس در هفته چهارم اوت (31 مرداد تا 4 شهریور)

این امر مساله‌ای بزرگ برای فدرال رزرو است. تورم همچنان در مرز 8.5 درصدی قرار دارد و شرایط مالی تسهیلی‌تر به این معناست که شاید تورم برای مدت زمان بیشتری در سطوح فعلی باقی بماند. برای جبران، سیاست‌های پولی باید بیش‌ازپیش تشدید شوند که فشاری غیرضروری به اقتصادی که در حال حاضر هم متوقف‌شده وارد خواهد کرد. فدرال رزرو با افزایش احتمالی 0.75 درصدی نرخ بهره خود در ماه سپتامبر یا کاهش بیشتر ترازنامه می‌تواند در این مسیر قدم بگذارد. روند کاهش ترازنامه در حال حاضر آغاز شده و در ماه آینده با سررسید 95 میلیارد دلار اوراق قرضه بیشتر نیز خواهد شد.

اگر پاول و دیگر اعضا نیتی برای تشدید سیاست‌های خود داشته باشند باید در سخنرانی‌های خود به موارد ذکر شده اشاره داشته باشند، اشاراتی نظیر افزایش سرعت کاهش ترازنامه از طریق فروش فعالانه اوراق قرضه، اوراق بهادار یا اوراق پشتوانه وام مسکن به‌جای فروش غیر فعالانه فعلی.

اتخاذ لحنی قوی از سوی فدرال رزرو می‌تواند بازار سهام را دچار ریزش کرده و دلار آمریکا را تقویت نماید. بحران انرژی دست از سر یورو برنمی‌دارد و امتناع بانک مرکزی ژاپن از تشدید سیاست‌ها ین را فلج کرده است، در چین هم سایه بحران در بخش املاک بر سر ارزهای کالایی سنگینی می‌کند.

تحلیل هفتگی فارکس در هفته چهارم اوت (31 مرداد تا 4 شهریور)

در تقویم اقتصادی نیز برای ایالات‌متحده رگباری از داده‌های اقتصادی در پیش داریم. PMI موسسه S&P Global برای ماه اوت در روز سه‌شنبه می‌توان نشان دهد که رشد اقتصادی و فشارهای تورمی همچنان ادامه دارند یا خیر. سفارشات کالاهای بادوام روز چهارشنبه، دومین تخمین GDP سه‌ماهه دوم در روز پنج‌شنبه و شاخص PCE هم در روز جمعه منتشر خواهند شد.

بحرانی ترسناک در اروپا

هفته‌های اخیر با کمبود گاز و رکورد زدن قیمت‌های انرژی برای اروپا برهه‌ای ترسناک بود. خشک‌سالی در آلمان و کاهش سطح رودخانه‌ها و مشکل در حمل‌ونقل نیز اخیرا به این موارد اضافه‌شده است. این شرایط برای صنعت آلمان که بر قیمت‌های ارزان انرژی تکیه دارد بسیار ترسناک است. با این قیمت‌های بالای بنزین بسیاری از شرکت‌ها غیررقابتی و حتی بدون سود شده‌اند. به دلیل وابستگی بیش از حد زنجیره تامین در این قاره اگر نیروگاه‌ها با مشکل مواجه شوند سایر کشورها از این بحران جان سالم به درنخواهند برد.

معامله‌گران برای ارزیابی میزان خسارت وارده چشم به آخرین نظرسنجی PMI در روز سه‌شنبه دارند. پیش‌بینی‌ها نشان از تداوم کندی اقتصاد در ماه اوت دارند، شاخص تولیدی بیش‌ازپیش در ناحیه رکود پیشروی خواهد داشت و شاخص خدمات هم به‌سختی در حال افزایش است.

تحلیل هفتگی فارکس در هفته چهارم اوت (31 مرداد تا 4 شهریور)

درهرصورت با توجه به وابستگی شدید اقتصاد اروپا به چینی که رشد اقتصادی‌اش به‌سرعت در حال کاهش است، ریسک رکود بسیار محتمل خواهد بود. این امر می‌تواند روی افزایش 0.75 درصدی نرخ بهره ECB در ماه آینده تاثیری منفی داشته باشد (در حال حاضر بازار با احتمال 45 درصد این افزایش نرخ بهره را در قیمت‌ها لحاظ کرده است)، که عاملی دیگر برای تضعیف یورو خواهد بود.

آخرین روند صعودی EURUSD با برخورد به خط میانگین قیمتی 50 روزه عقب‌نشینی کرد و مقابله لحن هاوکیش فدرال رزرو در هفته آتی با نظرسنجی‌های اقتصادی اروپا نتیجه نبرد در نرخ برابری را مشخص خواهند کرد.

نگاه‌ها در بریتانیا به PMI

در بریتانیا نیز نظرسنجی PMI ماه اوت در روز سه‌شنبه منتشر خواهد شد. سال جاری علی‌رغم افزایش نرخ بهره BoE در هر جلسه و یورویی ضعیف، برای پوند سال وحشتناکی بوده است. بریتانیا مستقیما انرژی زیادی از روسیه وارد نمی‌کند اما در برابر بحران انرژی نیز چندان مصون نیست. به همین دلیل کسری تجاری به‌شدت افزایش یافته و این واقعیت در کنار کسری بزرگ دولت، موجب حساس شدن پوند به سنتیمنت ریسک بازار شده است.

تحلیل هفتگی فارکس در هفته چهارم اوت (31 مرداد تا 4 شهریور)

به‌عبارت‌دیگر متغیر اصلی برای تقویت پوند عملکرد بازار سهام است، زیرا سرمایه‌گذاران اقدامات BoE را از قبل از قیمت‌ها لحاظ کرده‌اند. از این نظر شاید احتمال تضعیف پوند بیشتر باشد. بازار سهام از ماه ژوئن به‌شدت رشد کرده، اما این رشد بیشتر به دلیل افزایش ارزش‌گذاری بوده و گزارشات درآمدزایی و داده‌های اقتصادی در این مدت آن‌چنان‌که باید تقویت نشده‌اند.

این صعود اخیر شاید شورت اسکوئیزی حماسی باشد که اکنون سوخت آن در حال اتمام است.

منبع: Xm

 

اولین نفر از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شو

ایمیل خود را وارد نمایید تا از اطلاعیه ها و تخفیفات ما زودتر باخبر شوی…

1 دیدگاه در “تحلیل هفتگی فارکس در هفته چهارم اوت (31 مرداد تا 4 شهریور)
  1. امیرحسین گفت:

    ممنون از بررسی های دقیقتون موفق باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟