مطالب پیشنهادی
اشتراک گذاری
برچسب ها

تحلیل هفتگی فارکس در هفته سوم سپتامبر ( 28 شهریور تا 1 مهر)

تحلیل هفتگی

هفته پیش رو؛ با افزایش نرخ بهره از طرف فدرال رزرو، بانک انگلستان و بانک ملی سوئیس، مشکلات برای ین بیشتر شده و بانک مرکزی ژاپن را در مرکز توجهات قرار می‌دهد

هفته مهمی برای بازارها در راه است زیرا قرار است حداقل چهار بانک مرکزی آخرین سیاست‌های‌‌ پولی خود را اعلام کنند. احتمال افزایش ۷۵ نقطه پایه نرخ بهره از سوی فدرال رزرو، بانک انگلستان و همچنین بانک ملی سوئیس وجود دارد. با این حال، انتظار می‌رود بانک مرکزی ژاپن با این روند مخالفت کند و ین را زیر سیطره رقبای خود قرار دهد. با این حال، در بحبوحه نگرانی‌های مداوم در مورد رکود، تخمین‌های Flash PMI برای ماه سپتامبر بسیار مهم خواهد بود.

نشست فدرال رزرو: یک افزایش بزرگ دیگر برای نرخ بهره در راه است

خیلی‌ها امیدوار بودند که گزارش CPI در ماه آگوست تسکین بیشتری در جبهه تورم ایجاد کند و روند نزولی در رشد قیمت مصرف کننده در ایالات متحده را تقویت کند. اما در حالی که رقم اصلی در واقع برای دومین ماه متوالی تعدیل پیدا کرد، این افت به اندازه‌ای که انتظار می‌رفت نبود و تورم اصلی در هر دو شاخص ماهانه و سالانه افزایش یافت.

این موضوع هیچ شکی برای سرمایه گذاران باقی نگذاشته است که فدرال رزرو در روز چهارشنبه هنگامی که FOMC جلسه دو روزه خود را به پایان می‌رساند، باز نرخ بهره را 75 نقطه پایه دیگر افزایش خواهد داد. با این حال، برخی از معامله‌گران احتمال 25 درصدی برای افزایش یک درصد کامل نرخ بهره را قیمت گذاری کرده‌اند. احتمالاً این افزایش برای فدرال رزرو کمی بیش از حد تهاجمی است، اما در صورتی که این عدم افزایش ناامیدکننده باشد، احتمالا شاهد یک رالی تسکینی در وال استریت باشیم.

ک افزایش بزرگ دیگر برای نرخ بهره

اما حتی در آن حالت، اگر جروم پاول رئیس فدرا رزرو، افزایش ۷۵ نقطه پایه دیگر در نرخ بهره را در نشست بعدی در ماه نوامبر رد نکند، هر گونه افزایش در بازار سهام و ریزش در قیمت دلار ممکن است خیلی طولانی مدت نباشد. سرمایه گذاران همچنین آخرین نمودار دات پلات فدرال رزرو را بررسی خواهند کرد تا ببینند آیا سیاست گذاران پیش‌بینی‌های خود از نرخ ترمینال را اصلاح کرده‌اند یا خیر.

بدون در نظر گرفتن تصمیم FOMC، هفته آینده تقویم اقتصادی ایالات متحده نسبتاً سبک به نظر می‌رسد، تنها برخی از داده‌های مسکن (مجوزهای ساخت و ساز و مسکن از روز سه شنبه شروع می‌شود، و فروش خانه‌های موجود در روز چهارشنبه)، و همچنین Flash PMI برای S&P Global در روز جمعه به طور بالقوه باعث تحریک دلار می‌شود.

ضعف ین موضوع اصلی سیاست بانک مرکزی ژاپن

رگبار تصمیمات بانک مرکزی چند ساعت پس از فدرال رزرو، زمانی که بانک مرکزی ژاپن نتیجه جلسه خود را اعلام می‌کند، شروع به افزایش می‌کند. فشار بر بانک مرکزی ژاپن افزایش یافته است تا اشاره‌ای به پایان سال‌ها سیاست پولی فوق‌العاده همساز ارائه کند، زیرا ین همچنان در بازارهای فارکس به دلیل افزایش اسپرد بازده اوراق با سایر کشورها، به ویژه با ایالات متحده، تحت فشار زیادی است.

اگر چه تورم در ژاپن رو به افزایش است، اما هنوز نسبتاً پایین است و تنها 2.6 درصد است. نرخ هسته CPI مورد نظر بانک مرکزی ژاپن در ژوئیه کمی پایین‌تر به 2.4 درصد رسید. پیش‌بینی می‌شود که هر دو با انتشار اعداد ماه آگوست در روز سه‌شنبه دوباره افزایش پیدا کنند. با این حال، تا آنجا که به بانک مرکزی ژاپن مربوط می‌شود، هنوز شواهدی مبنی بر افزایش مداوم و گسترده فشارهای قیمتی مشاهده نشده است، بنابراین عجله‌ای برای تشدید سیاست‌ها ندارد.

تورم در ژاپن

با این وجود، با نارضایتی  هر چه بیشتر دولت ژاپن از کاهش ارزش ین، کورودا رئیس بانک مرکزی ژاپن، احتمالاً با لحن تندتری برای توصیف آخرین افت ارزش ین استفاده می‌کند و نگرانی خود را در مورد سقوط سریع آن ابراز می‌کند.

او همچنین ممکن است خروج نهایی از محرک را علامت گذاری کند، اما خبری از تغییر در سیاست کنترل منحنی بازده در هفته آینده نخواهد بود. اگر سیاست و دستورالعمل بانک مرکزی ژاپن هر دو بدون تغییر باقی بمانند، به شدت نشان دهنده آن است که مداخله در بازار فارکس گزینه ترجیحی بانک برای تعیین کردن کف قیمتی برای ین است.

بانک ملی سوئیس: دوران نرخ بهره منفی به پایان می‌رسد

تصمیم مهم بعدی پس از بانک مرکزی ژاپن در روز پنجشنبه، تصمیم بانک ملی سوئیس است. بانک ملی سوئیس با افزایش 50 نقطه پایه نرخ بهره در ماه ژوئن همه را شگفت‌زده کرد و از ادامه دادن راه بانک مرکزی ژاپن اجتناب کرد. بازارها افزایش 75 نقطه پایه‌ای نرخ بهره در ماه سپتامبر را کاملا قیمت گذاری کرده‌اند، و تا حدی احتمال افزایش یک درصدی نرخ بهره نیز می‌رود. در هر صورت، تصمیم ماه سپتامبر پایانی بر نرخ بهره منفی در سوئیس خواهد بود.

نرخ بهره بانک ملی سوئیس

نرخ تورم 3.5 درصدی در کشورهای منطقه آلپ در حال حاضر تا حدودی قابل کنترل است، بنابراین بانک ملی سوئیس ممکن است ضرورتی برای سوگیری بیش از حد تهاجمی نداشته باشد. اگر چنین باشد، فرانک سوئیس می‌تواند در برابر دلار آمریکا تحت فشار قرار گیرد، اما احتمالاً در برابر ارزهایی مانند یورو کمتر تحت فشار قرار خواهد گرفت.

نگاه پوند به افزایش نرخ بهره توسط بانک مرکزی انگلستان و بودجه اضطراری

و در آخر می‌رسیم به تصمیم بانک مرکزی انگلستان در روز پنجشنبه. این هفته بریتانیا شروعی غم‌انگیز خواهد داشت زیرا این دوشنبه به مناسبت تشییع جنازه ملکه الیزابت دوم بانک‌ها تعطیل خواهند بود. با این حال، به نظر می‌رسد که اقتصاد به زودی پس از آن در کانون توجه قرار گیرد زیرا انتظار می‌رود کواسی کوارتنگ، صدراعظم جدید جمعه آینده بودجه کوچکی را برای ارائه جزئیات بیشتر در مورد برنامه‌های مالی دولت برای حمایت از خانوارها و مشاغل برای خروج از بحران انرژی اعلام کند.

کاهش رشد اقتصاد بریتانیا همزمان با رسیدن تورم به 10 درصد

اما قبل از آن، همه نگاه‌ها به بانک مرکزی انگلستان خواهد بود و اینکه آیا این افزایش 50 نقطه پایه در ماه آگوست را تکرار خواهد کرد یا از فدرال رزور و بانک مرکزی اروپا پیروی می کند و 75 نقطه پایه نرخ بهره را افزایش می‌دهد. هیچ یک از اين گزینه‌ها برای بانک مرکزی انگلستان مطلوب نیست زیرا اقتصاد بریتانیا به سرعت در حال ضعیف شدن است. از سوی دیگر، اگرچه تورم به طور غیرمنتظره‌ای در ماه آگوست اندکی تعدیل شد، اما احتمالاً در ماه‌های آینده دوباره جهش می‌کند و رویکرد محتاطانه‌تر بانک مرکزی انگلستان در مهار فشارهای تورمی موفقیت آمیز نخواهد بود.

یک غافلگیری هاوکیش، چه به صورت افزایش 75 نقطه پایه‌ای در نرخ بهره و چه با نشان دادن نیاز به سیاست انقباضی بیشتر در بیانیه بانک مرکزی، می‌تواند در مواجهه با تقویت مجدد دلار، حمایتی را برای پوند ایجاد کند.

با این حال، Flash PMI برای ماه آگوست که در روز جمعه منتشر می‌شود و اینکه کوارتنگ چقدر در تقویت اعتماد سرمایه گذاران به سیاست‌های اقتصادی دولت موفق خواهد بود، احتمالا برای دفاع از پوند، حیاتی‌تر هستند.

انتشار Flash PMI ممکن است وضعیت یورو را بدتر کند

برای یورو، نقطه کانونی انتشار دادهای Flash PMI در روز جمعه خواهد بود، زیرا احتمالاً اقتصاد منطقه یورو در ماه سپتامبر بیشتر تنزل یافته است. پیش‌بینی می‌شود که Composite PMI  برای سومین ماه متوالی به زیر 50 کاهش یابد و به 48.1 برسد که نشان ‌دهنده یک سه ماهه کامل از فعالیت‌های اقتصادی انقباضی است.

داده PMI منطقه یورو: آیا رکود قریب الوقوع است؟

این موضوع احتمالاً مانع از ادامه افزایش بیشتر نرخ بهره توسط بانک مرکزی اروپا در جلسات باقی مانده از سال 2022 و اوایل سال آینده نخواهد شد. با این حال، برای اینکه سرمایه گذاران نسبت به یورو تمایل بیشتری داشته باشند، ابتدا باید شواهدی هر چند کوچک از پایان بحران انرژی در اروپا ببینند.

اگرچه قیمت‌های آتی گاز اروپا اخیراً نسبت به سقف‌های پایان ماه آگوست تثبیت شده‌اند، اما انتظار می‌رود که عدم اطمینان در مورد عرضه در ماه‌های زمستان برای مدتی بر یورو تأثیر بگذارد و هرگونه کاهش احتمالی بین اختلاف بازده اوراق بین ایالات متحده و منطقه یورو را جبران کند.

آیا برای کاهش سرعت افزایش نرخ بهره خیلی زود است؟

در جای دیگر، داده‌های CPI کانادا برای ماه آگوست در روز سه‌شنبه توجه دلار کانادا را به خود جلب خواهد کرد. بانک مرکزی کانادا در آخرین گردهمایی خود با وجود داشتن بالاترین نرخ بهره در میان اقتصادهای پیشرفته بزرگ، موضع بسیار هاوکیش خود را حفظ کرد. اما احتمالاً پس از کاهش هزینه‌های استقراض به میزان 175 نقطه پایه در دو جلسه گذشته، ممکن است سرعت سیاست‌های انقباضی را تا حدی کاهش دهد. ارقام تورمی هفته آینده باید سرنخ‌هایی را در مورد اینکه آیا بانک مرکزی کانادا در نشست بعدی خود در ماه اکتبر افزایش 50 یا 25 نقطه پایه را انتخاب خواهد کرد، ارائه دهد.

بازارها پیش‌بینی می‌کنند که در آینده نیز افزایش کمتر نرخ بهره توسط بانک مرکزی استرالیا صورت خواهد گرفت. نشست سپتامبر بانک مرکزی استرالیا قرار است روز سه‌شنبه برگزار شود و ممکن است تا حدودی مشخص کند که سیاست گذاران چقدر در مورد سیاست‌های بیش از حد انقباضی خود نگران هستند، در حالی که نتیجه Flsh PMI در روز جمعه نیز زیر نظر معامله‌گران استرالیایی خواهد بود.

منبع: XM

اولین نفر از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شو

ایمیل خود را وارد نمایید تا از اطلاعیه ها و تخفیفات ما زودتر باخبر شوی…

2 دیدگاه در “تحلیل هفتگی فارکس در هفته سوم سپتامبر ( 28 شهریور تا 1 مهر)
  1. aliakbari گفت:

    واقعا عالی بود ، خیلی کامل و دقیق ، فقط در مورد دلار نیوزیلند حرفی زده نشد ، در کل مثل همیشه تحلیل ها عالی و کامل بودن ، دست همگی تون درد نکنه و خسته نباشید ، من که به شخصه اگر تحلیل ها و مطالبتون رو یک روز نخونم اصلا معامله نمیکنم…. خیلی ممنون

  2. مهدی گفت:

    ما احتمالاً پس از کاهش هزینه‌های استقراض به میزان ۱۷۵ نقطه پایه در دو جلسه گذشته: سلام به نظرمیرسه این جمله اشتباه کاهش نوشته شده باید افزایش باشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟