مطالب پیشنهادی
اشتراک گذاری
برچسب ها

تحلیل هفتگی فارکس در هفته اول ژانویه (۱۳ تا ۱۷ دی)

تحلیل هفتگی فارکس

  • گزارش NFP برای شروع سال نو
  • زندگی به بازار فارکس باز می‌گردد

بازارها در طول تعطیلات آرام بوده‌اند، اما هفته پیش‌رو می‌تواند شروع نوسانات سال ۲۰۲۲ باشد. گزارش اشتغال غیرکشاورزی به همراه صورتجلسه FOMC در کنار انبوه داده‌های دیگر از ایالات متحده بازارها را بیدار می‌کند. همچنین آمار اشتغال و تورم در کانادا و منطقه یورو نیز می‌تواند هیجان بیشتری به بازار ببخشد. اگرچه در طول تعطیلات اخیر، چندین جفت ارز اصلی در برابر دلار آمریکا افزایش یافته و شاخص‌های وال استریت نیز دوباره به دوران رکوردشکنی خود بازگشته‌اند، اما حرکت‌های صعودی اندک بوده‌اند. تمام این‌ها می‌توانند در چند روز آینده تغییر کنند.

صورتجلسه FOMC در کنار داده‌های NFP می‌توانند دلار را تحت تاثیر قرار دهند

از هفته آینده به تدریج به روند معمول معاملات باز می‌گردیم. در ایالات متحده با آمار PMI تولیدی از ISM در روز سه‌شنبه به استقبال سال ۲۰۲۲ می‌رویم. انتظار می‌رود که این داده در ماه دسامبر نسبت به ماه گذشته از ۶۱.۱ به ۶۰.۲ کاهش داشته باشد. اگر این کاهش به خاطر کاهش مولفه قیمت‌ها صورت پذیرد، ممکن است چندان نگرانی ایجاد نکند. از سوی دیگر، سفارش‌های جدید ضعیف‌تر و افزایش قیمت‌های پرداختی می‌تواند سرمایه‌گذاران را نگران کند.

فرصت‌های شغلی JOLTS برای ماه نوامبر نیز در روز سه‌شنبه منتشر می‌شود آمار اشتغال ADP در روز چهارشنبه منتشر خواهد شد تا معامله‌گران پیش از انتشار آمار اشتغال روز جمعه بتوانند حدس‌هایی در مورد این آمار داشته باشند. سفارشات کارخانه‌جات و PMI غیرتولیدی از ISM نیز روز پنجشبنه از جمله داده‌های کلیدی پیش از آمار اشتغال روز جمعه هستند.

اما مطمئنا همه نگاه‌ها به آمار اشتغال NFP خواهد بود، به خصوص پس از کاهش غافلگیر کننده ماه نوامبر و افزایش موارد ابتلا به کرونا در هفته‌های اخیر. تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند اقتصاد ایالات متحده در ماه دسامبر ۴۰۰ هزار شغل جدید ایجاد کرده و نرخ بیکاری به ۴.۱ درصد کاهش یافته است. انتظار می‌رود میانگین درآمد ساعتی نیز از ۴.۸ درصد به ۴.۱ درصد نسبت به سال قبل کاهش پیدا کند.

تحلیل هفتگی فارکس در هفته اول ژانویه (۱۳ تا ۱۷ دی)

گزارش NFP و نرخ بیکاری

نحوه پاسخگویی بازارها به آمار اشتغال تا حدودی به لحن صورتجلسه FOMC بستگی دارد. فدرال رزرو صورتجلسه ماه دسامبر خود را در روز چهارشنبه منتشر خواهد کرد و اگرچه بعید است اطلاعات بیشتری از آنچه پاول در کنفرانس مطبوعاتی خود ارائه کرد، افشا شود، اما ممکن است سرنخ‌هایی در مورد زمان اولین افزایش نرخ بهره در آن وجود داشته باشد.

شاخص دلار در ماه گذشته در نوسان بوده است، بنابراین هرگونه شوک توسط صورتجلسه یا آمار NFP می‌تواند منجر به یک بریک اوت شود.

لونی تنبل به امید اوپک و آمار اشتغال

یکی از ارزهایی که در جریان کاهش اخیر دلار آمریکا به سختی توانست رشد کند، دلار کانادا بود. عملکرد ضعیف لونی در شرایطی است که قیمت نسبت به پایین‌ترین سطح خود در اوایل دسامبر بهبود قابل توجهی داشته است.

تحلیل هفتگی فارکس در هفته اول ژانویه (۱۳ تا ۱۷ دی)

همبستگی دلار کانادا و قیمت نفت

اوپک و متحدانش روز سه‌شنبه برای جلسه تصمیم‌گیری ماهانه خود گرد هم می‌آیند. این کارتل احتمالا به برنامه فعلی خود مبنی بر افزودن ۴۰۰ هزار بشکه در روز برای ماه اتی پایبند خواهد بود. اگرچه اومیکرون بر چشم‌انداز تقاضا در سال ۲۰۲۲ سایه انداخته است، اما انتظار می‌رود اختلالات اخیر در سفرهای هوایی به خاطر افزایش موارد ابتلا به کرونا موقتی باشد و بسیاری از کشورها همچنان درگیر بحران انرژی باشند.

بیشتر بخوانید: سه سناریو برای اومیکرون و تاثیر هرکدام بر اقتصاد جهانی

اگر اوپک پلاس نسبت به تصویر تقاضا خوشبین باشد، ممکن است لونی از آن سود ببرد، اما آمار اشتغال روز جمعه نیز برای دلار کانادا مهم خواهد بود. اقتصاد کانادا در ماه نوامبر ۱۵۳.۷ هزار شغل ایجاد کرد اما ماه دسامبر می‌تواند ماه سخت‌تری برای بازار کار کانادا باشد چرا که اومیکرون این کشور را فراگرفته بود. همچنین در روز جمعه آمار Ivey PMI منتشر خواهد شد.

ارزهای ریسک‌پذیر و هشدار اومیکرون

سایر ارزهای کالامحور هفته آرامی خواهند داشت چرا که هیچ داده مهمی از استرالیا و نیوزلند منتشر نمی شود. اما با توجه به اینکه سرمایه‌گذاران تا حدودی همچنان تحت تاثیر اومیکرون باقی مانده‌اند، هر عنوان خبری در مورد محدودیت‌های جدید می‌تواند به ارزهای ریسک‌پذیر ازجمله پوند انگلیس آسیب بزند.

تحلیل هفتگی فارکس در هفته اول ژانویه (۱۳ تا ۱۷ دی)

رشد تعداد موارد روزانه مبتلا به کرونا در هر میلیون نفر

نگرانی‌های چین نیز بر بازارها سایه انداخته است. این هفته PMI تولیدی دسامبر از Caixin در روز سه‌شنبه احتمالا برای رصد هرگونه نشانه‌ای از کاهش رکود اقتصادی تحت نظر خواهد بود.

در همین حال، در بریتانیا، سرمایه گذاران نباید در مورد محدودیت‌های جدید در انگلستان آسوده خاطر باشند چرا که ممکن است بوریس جانسون بلافاصله پس از جشن‌های سال نو و در میان افزایش آمار بستری شدگان، با اعلام قوانین سختگیرانه‌تر بازار را شگفت‌زده کند. پوند در صورت انتشار چنین اعلامیه‌ای در خطر یک ضربه بزرگ قرار دارد.

تسکین گسترده در مورد کاهش شدت اومیکرون برای ین ژاپن به عنوان دارایی امن منفی بوده است. در صورت تشدید احساسات ناشی از افزایش موارد ابتلا به کرونا و احتمال محدودیت‌های شدید‌تر، ین می‌تواند دوباره کمی احیا شود. در همین حال، داده‌های ژاپن در مورد هزینه‌کرد خانوارها، رشد دستمزدها و تورم در منطقه توکیو روز جمعه منتشر می‌شود.

آیا تورم منطقه یورو دوباره افزایش خواهد یافت؟

در پایان، برای منطقه یورو شاخص CPI برای ماه دسامبر در میان شک و تردیدهای اخیر درمورد موضع آرام بانک مرکزی اروپا در قبال افزایش تورم، برجسته خواهد بود. سیاست‌گذاران بانک مرکزی اروپا اشاره کرده‌اند که QE ممکن است در سال ۲۰۲۲ به پایان برسد و نرخ بهره در سال ۲۰۲۳ شروع به افزایش کند. اگرچه سرمایه‌گذاران این خوش‌بینی را قبول نکرده‌اند و یورو همچنان در نزدیکی پایین‌ترین سطح خود در سال ۲۰۲۱ در حال نوسان است.

تورم منطقه یورو در ماه نوامبر به ۴.۹ درصد به صورت سالانه افزایش یافت و پیش‌بینی می‌شود در ماه دسامبر به ۴.۷ درصد کاهش یابد. این رخداد می‌تواند فشار را بر بانک مرکزی اروپا در کوتاه مدت کم کند. اما تورم تنها مشکل بانک مرکزی اروپا نیست. چشم‌انداز رشد منطقه یورو نیز به خاطر موج اومیکرون که چندین دولت اروپایی را به اعمال تدابیر سختگیرانه ملزم کرده است، چندان روشن نیست.

بیشتر بخوانید: چشم‌انداز اقتصاد جهانی در سال ۲۰۲۲: رشد اقتصادی چقدر کندتر می‌شود!؟

تحلیل هفتگی فارکس در هفته اول ژانویه (۱۳ تا ۱۷ دی)

شاخص تورمی HICP ناحیه یورو

بسیاری تصور نمی‌کنند که بانک مرکزی اروپا در موقعیتی باشد که به زودی نرخ بهره را افزایش دهد، به همین خاطر یورو نتوانسته است پیشرفت زیادی در برابر دلار داشته باشد.

اما هفته آینده داده‌های زیادی برای انداختن نور بر اقتصاد منطقه یورو وجود خواهد داشت، از جمله PMI نهایی تولیدی در روز دوشنبه و پس از آن PMI نهایی خدماتی که روز چهارشنبه منتشر می‌شود. سفارشات صنعتی آلمان روز پنجشنبه، آمار تولیدی در روز جمعه و شاخص احساسات اقتصادی و آمار خرده فروشی در روز جمعه سایر آماری است که هفته آینده از منطقه یورو منتشر خواهد شد.

منبع: XM

بیشتر بخوانید:

 

اولین نفر از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شو

ایمیل خود را وارد نمایید تا از اطلاعیه ها و تخفیفات ما زودتر باخبر شوی…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟