بروکر ارانته
مطالب پیشنهادی
دوره اوراق قرضه
دوره طلا
اشتراک گذاری
برچسب ها

طلا در سال ۲۰۲۲: سقوط یا احیا؟

نظرسنجی هفتگی کیتکو Kitcoسال ۲۰۲۱ را به عنوان سالی یاد می‌کنند که طلا رفتار عجیبی از خود نشان داد. سال ۲۰۲۰، سال وحشتناکی بود، همه‌گیری کرونا منجر به وضعیت اسفناکی در جهان شده بود، اما همه تصور می‌کردند که در سال ۲۰۲۱ به حالت عادی باز می‌گردیم، اما این اتفاق هنوز رخ نداده است. همه‌گیری هنوز تمام نشده است و گونه‌های جدید از ویروس در حال ظهور و گسترش هستند. در واقع از بعضی جنبه‌ها سال ۲۰۲۱ حتی از سال ۲۰۲۰ هم بدتر بود. سال ۲۰۲۰ تنها همه‌گیری در جهان وجود داشت اما سال ۲۰۲۱ هم همه‌گیری و هم تورم وجود داشت.

اقتصاددانان جریان اصلی، سال‌ها است که بر تقاضا متمرکز شده‌اند. اقتصاد جهانی دهه‌ها است که در چنان رونق تولیدی به سر می‌برد که همه تصور می‌کردند که تورم را تنها باید در کتاب‌های تاریخی خواند. سیستم‌های سرمایه‌داری غرب آنقدر بهینه شده است که کمبودی از طرف تولید وجود ندارد، تنها محدودیت از طرف تقاضا است. اما سال ۲۰۲۱، سال انتقام از اقتصاددانان بود.

تورم به بالاترین نرخ از زمان رکود تورمی بزرگ رسید. در این شرایط طلا باید رشد زیادی داشته باشد. اما این اتفاق رخ نداد. همانطور که در نمودار زیر می‌بینید، سال ۲۰۲۱، بهترین سال برای فلز زرد نبود. طلا در دوازده ماه گذشته تقریبا ۵ درصد کاهش ارزش داشته است. کمتر کسی انتظار چنین چیزی را داشت.

طلا در سال ۲۰۲۲: سقوط یا احیا؟

دقیقا چه اتفاقی افتاد؟ از منظر اقتصاد کلان، اقتصاد در سال گذشته بهبود یافت. با پیشرفت واکسیناسیون، محدودیت‌های اجتماعی برداشته شد و ریسک‌پذیری به بازار بازگشت که این مساله به دارایی‌های امن مانند طلا ضربه زد. علاوه‌بر این، بازگشت مجدد فعالیت‌های اقتصادی و افزایش تورم، فدرال رزرو را بر آن داشت تا تیپرینگ را انجام داده و لفاظی‌های هاوکیش خود را افزایش دهد که این مساله بر قیمت طلا فشار وارد کرد.

مثل همیشه، در سال گذشته بازار طلا پر فراز و نشیب بود. در ابتدای سال ۲۰۲۱ شاهد جهش طلا بودیم اما در ادامه با موفقیت دموکرات‌ها در انتخابات، خوش‌بینی فدرال رزرو به اقتصاد و افزایش نرخ‌های بازده، به سرعت شروع به کاهش کرد. این کاهش تا اواخر ماه مارس ادامه داشت، زمانی که طلا به ۱۶۸۴ دلار در هر اونس رسید. در همین نقطه بود که تورم شروع به شتاب گرفتن کرد، در حالی که فدرال رزرو فشارهای فزاینده تورم را کم اهمیت جلوه داده و تورم را گذرا می‌خواند.

افزایش نگرانی‌ها در مورد تورم و این ترس که فدرال رزرو ممکن است پست منحنی تورم باشد، قیمت طلا را در اوایل ماه ژوئن به ۱۹۰۰ دلار در هر اونس رساند. با این حال، جلسه هاوکیش FOMC و دات پلات که در اواخر همان ماه منتشر شد، موج نزولی قدرتمند دیگری در بازار طلا ایجاد کرد. موجی که تا پایان ماه سپتامبر ادامه داشت.

افزایش نگرانی‌های تورمی و افزایش انتظارات تورمی، طلا را در اواسط نوامبر به ۱۸۶۵ دلار در هر اونس رساند. با این حال، فدرال رزرو کاهش خرید دارایی خود را اعلام کرد و این مساله بازارها را آرام کرد چرا که اعتماد بازار به فدرال رزرو برای کنترل تورم بازگشت. در نتیجه طلا بار دیگر به زیر سطح ۱۸۰۰ دلار در هر اونس کاهش یافته و تا پایان سال نیز در این سطح باقی ماند.

از عملکرد طلا در سال ۲۰۲۱ چه چیزی می‌آموزیم؟ اول از همه، همانطور که نمودار زیر نشان می‌دهد، طلا یک پوشش تورمی کامل نیست. منظور این است که اگرچه طلا نسبت به تورم حساس است، اما یک فدرال رزرو هاوکیش، می‌تواند طلا را برای پوشش تورم شکست دهد. بنابراین، تورم برای طلا تنها در صورتی مثبت است که بانک مرکزی آمریکا پشت منحنی باقی بماند. با این حال، زمانی که سرمایه گذاران بر این باورند که یا تورم موقتی است یا اینکه فدرال رزرو در واکنش به فشار صعودی قیمت، رفتاری هاوکیش‌تر خواهد داشت، طلا نمی‌تواند عملکرد خوبی داشته باشد.

طلا در سال ۲۰۲۲: سقوط یا احیا؟

همچنین، هرگز با فدرال رزرو مقابله نکنید. این اصل مهمی در بازار‌های مالی است و امسال یکبار دیگر اثبات شد. دورنمای کاهش تدریجی خرید دارایی‌ها و چرخه سیاست‌های انقباضی کافی بود تا خریداران طلا بترسند.

بیشتر بخوانید: آموزش معامله اونس طلا: عوامل موثر بر قیمت طلا و روش‌های معامله آن

نکته بعدی این است که نرخ بازده واقعی، محرک اصلی قیمت طلا است. همانطور که در نمودار زیر مشاهده می‌کنید، هربار که بازده اوراق خزانه‌داری افزایش یافته است، (به ویژه در فوریه، ژوئن یا نوامبر ۲۰۲۱) طلا کاهش پیدا کرده است. از این رو، تا زمانی که تورم منجر به کاهش نرخ بهره واقعی شود، طلا به تورم واکنش مثبت نشان می‌دهد. با این حال، اگر عوامل دیگری مانند انتظارات از یک فدرال رزرو هاوکیش‌تر وارد عمل شده و بر تورم غلبه کنند، طلا آسیب می‌بیند.

طلا در سال ۲۰۲۲: سقوط یا احیا؟

حال که متوجه شدیم چرا سال ۲۰۲۱ برای طلا بد بوده است، اما آیا سال ۲۰۲۲ برای طلا بهتر خواهد بود؟ به نظر می‌رسد اخبار خوبی برای خریداران طلا وجود ندارد.

به نظر می‌رسد که دردسرهای طلا در سال جاری، حداقل در ماه‌های اولیه سال ۲۰۲۲ ادامه خواهد داشت، چرا که چرخه افزایش نرخ بهره منجر به افزایش بازده اوراق خزانه‌داری و در نتیجه افزایش فشار بر طلا خواهد شد. با این جال، زمانی که بانک مرکزی ایالات متحده شروع به افزایش نرخ بهره کند، ممکن است طلا مانند سال ۲۰۱۵ به کف خود رسیده و از آن نقطه شروع به افزایش کند.

منبع: FXSTREET

اولین نفر از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شو

ایمیل خود را وارد نمایید تا از اطلاعیه ها و تخفیفات ما زودتر باخبر شوی…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟