مطالب پیشنهادی
اشتراک گذاری
برچسب ها

تحلیل سنتیمنت روزانه فارکس 22 ژوئیه

تحلیل سنتیمنت روزانه فارکس 22 ژوئیه

تحلیل سنتیمنت روزانه فارکس 31 تیر

  • ابزار TPI نه چندان واضح بانک مرکزی اروپا

روز گذشته بانک مرکزی اروپا نرخ بهره را 0.50% افزایش داد، در حالی که انتظارات حاکی از افزایش 0.25 درصدی نرخ بهره بودند. اما تصمیم بانک مرکزی اروپا با توجه به اینکه بسیاری از سرمایه‌گذاران انتظار داشتند بانک مرکزی پس از کاهش EURUSD به زیر نرخ برابری (1) در هفته گذشته نرخ بهره را بیشتر افزایش دهد، چندان غافلگیرکننده نبود.

قرار گرفتن نرخ یورو پایین‌تر از محدوده برابری می‌تواند کار را برای بانک مرکزی اروپا به منظور مبارزه با تورم سخت‌‌تر کند. حتی استعفای ماریو دراگی، انحلال دولت ایتالیا و افزایش بازده اوراق ایتالیا نیز تصمیم بانک مرکزی اروپا را تغییر نداد. ما شاهد یک بانک مرکزی اروپا مصمم بودیم که قصد دارد تورم را تا سقف هدف 2% کاهش دهد.

یکی از برجسته‌ترین نکات دیروز جلسه بانک مرکزی اروپا، ابزار ضد واگرایی مالی TPI یا transmission protection instrument بود. اسم این ابزار کمی تجملاتی است، اما فعلاً مطمئن نیستیم که چه کاری می‌تواند برای کمک به بانک مرکزی اروپا انجام دهد، چرا که واجد شرایط بودن برای ابزار TPI پیچیده به نظر می‌رسد. در واقع آنقدر پیچیده است که کریستین لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا، در کنفرانس مطبوعاتی دیروز خود زمانی که این سوال چند بار از وی پرسیده شد، تکرار کرد: «نه، نه آنقدرها هم پیچیده نیست».

به طور ساده مجموعه‌ای از شرایط مالی و کلانی وجود دارد که تعیین می‌کند آیا یک کشور ناحیه یورو واجد شرایط برنامه TPI است یا خیر. با این حال، نیازمندترین اقتصادها ممکن است به دلیل محدودیت‌های مالی و اقتصاد کلان واجد شرایط نباشند.

احتمال پیچیده بودن این ابزار دلیلی است که منجر شد یورو و بازار سهام اروپا رشد اولیه خود را پس دهند. EURUSD به محدوده 1.0280 رسید اما امروز صبح به زیر 1.02 بازگشت. سرمایه‌گذاران احتمالاً علی‌رغم شک به بانک مرکزی اروپا اعتماد خواهند کرد، اما یورو تحت فشار منفی معناداری باقی خواهد ماند تا زمانی که نرخ‌های بهره بالاتر بانک مرکزی اروپا به تورم کمتر منجر شود.

با توجه به این که بانک مرکزی اروپا نیز چرخه سیاست‌های انقباضی را آغاز کرده، سوئیس و ژاپن تنها کشورهای باقی مانده هستند که نرخ بهره منفی دارند. بانک مرکزی سوئیس (SNB) قبلاً در آخرین جلسه خود بازار را با افزایش 0.50 درصدی نرخ بهره غافلگیر کرد و متعهد شد که اقدامات بیشتری انجام دهد، اما بانک مرکزی ژاپن (BoJ) در جلسه دیروز خود نرخ بهره را تغییر نداد و اعلام کرد: مطلقاً هیچ برنامه‌ای برای افزایش نرخ‌های بهره ندارد. خوشبختانه دلار روز گذشته آرام بود و همین امر سبب شد جفت ارز USDJPY در محدوده 138 باقی بماند. با این حال در میان مدت واگرایی سیاسی بین لحن هاوکیش بانک‌های مرکزی در سراسر جهان و لحن داویش بانک مرکزی ژاپن می‌تواند همچنان بر ین فشار مضاعفی وارد کند.

تعطیلات تابستانی برای بازار سهام آمریکا

روز گذشته شاخص دلار افت کرد و نفت به زیر محدوده 100 دلار بازگشت. این ایده که کاهش قیمت‌های انرژی فشارهای تورمی را کاهش می‌دهد، به بازار سهام ایالات متحده رونق بیشتری بخشید، حتی با وجود این که آمار مدعیان بیکاری در ایالات متحده به بالاترین سطح از نوامبر گذشته رسید. اگر داده‌های مربوط به مدعیان بیکاری پرتلاطم باشد، نشانه اولیه از این مسئله خواهد بود که تغییری در بازار کار ممکن است رخ دهد.

پس از اپل در اوایل این هفته، مایکروسافت اعلام کرد که استخدام در واحد نرم افزار امنیتی خود و تجارت ابری Azure را در آینده کاهش خوب دهد. ۷-ایلون (7-Eleven)  همچنین اعلام کرد که حدود 880 شغل را کاهش خواهد داد و اسنپ اینک (Snap) نیز اعلام کرد که نرخ استخدام خود را به میزان “قابل توجهی کاهش” خواهد داد. بنابراین، ارقام مشاغل بعدی ممکن است به اندازه جدیدترین‌ها داده‌ها جذاب نباشد. اما در حال حاضر، سهام ایالات متحده روند بهبودی را ادامه می‌دهد. شاخص S&P500 برای سومین روز متوالی 1% رشد کرد، در حالی که نزدک 1.36% جهش کرد. درآمدهای قوی‌تر از حد انتظار از نتفلیکس و تسلا به بهبود وضعیت بازار در این هفته کمک کرد. برای مثال، تسلا پس از اعلام گزارش درآمدرایی، نزدیک به 10% افزایش یافت.

اسنپ اینک با این حال چندان خوش شانس نبوده و قیمت سهام آن بیش از 26% کاهش یافت، چرا که شرکت تخمین‌های کاهش شدید در صنعت تبلیغات را به دلیل تنش‌های اقتصادی از دست داد. نتایج اسنپ به عنوان هشداری برای سایر نام‌های فناوری بزرگ که به درآمد تبلیغاتی متکی هستند، بود. بنابراین سهام FAANG (آمازون، اپل، آلفابت، فیسبوک و مایکروسافت) که دیروز به بالاترین حد 2 ماهه خود بهبود یافتند، ممکن است رشد را تا پایان هفته ادامه ندهند، چرا که آخرین نتایج اسنپ می‌تواند اشتها ریسک پذیری را برای حداقل چند مورد از آنها، از جمله گوگل و متا قبل از زنگ پایانی معکوس کند.

منبع: Swissquote

برای پیگیری اخبار روز و فوری فارکس و بازارهای جهانی به کانال تلگرام UtoFX بپیوندید.

اولین نفر از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شو

ایمیل خود را وارد نمایید تا از اطلاعیه ها و تخفیفات ما زودتر باخبر شوی…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟