بروکر ارانته
مطالب پیشنهادی
دوره اوراق قرضه
دوره طلا
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

افزایش عدم‌قطعیت به‌عنوان محرک رشد طلا و افت بازار سهام

نظرسنجی هفتگی کیتکو Kitco

عدم اطمینان بازارهای سهام را تحت تاثیر قرار داده است، احساسات صعودی در طلا در حال تقویت است

سنتیمنت صعودی در بازار طلا شروع به افزایش کرده است چرا که این فلز گرانبها پس از ۴ هفته کاهش متوالی توانست حمایت خوبی از طرف سطح ۱۸۰۰ دلار در هر اونس پیدا کند.

آخرین نتایج نظرسنجی هفتگی طلای کیتکو نشان می‌دهد که هم تحلیلگران وال استریت و هم سرمایه‌گذاران مین استریت در هفته آینده به شدت نسبت به این فلز گرانبها صعودی هستند. طلا نه تنها پس از سقوط به قلمرو سطوح اشباع فروش از نظر تکنیکال، مومنتوم صعودی پیدا کرده است، بلکه تحلیلگران خاطر نشان می‌کنند که جذابیت دارایی امن بودن طلا بار دیگر درخشش دو چندان به این فلز بخشیده است.

رشد طلا در هفته گذشته در حالی رخ می‌دهد که بازارهایی سهام برای هفتمین هفته متوالی کاهش داشته‌اند. شاخص  S&P روز چهارشنبه ۴ درصد کاهش داشت که بدترین موج فروش یک روزه این شاخص از ژوئن ۲۰۲۰ بود، زمانی که همه‌گیری کرونا برای اولین بار بازارهای را تحت تاثیر قرار داده بود. (البته در انتهای روز، بخشی از ریزش را جبران کرد.)

  • فیلیپ استریبل، استراتزیست ارشد بازار در Blue Line Futures، گفت که او نسبت به طلا خوش بین است زیرا سرمایه گذاران به دنبال محافظت در برابر ضعف بیشتر بازار مالی هستند. وی افزود که در شرایط فعلی، طلا و دلار آمریکا را به عنوان دارایی‌های امن می‌بیند.
    او گفت: «شرایط بازار سهام همچنان می‌تواند بسیار بدتر شود. نشانه‌هایی وجود دارد که شرایط اقتصادی در ایالات متحده همچنان رو به وخامت حرکت می‌کند.»

بازارهای سهام ایالات متحده به دلیل افزایش فشارهای تورمی بر درآمد شرکت‌ها رو به وخامت گذاشته‌اند. در عین حال، افزایش نرخ بهره شرایط تامین مالی را سخت‌تر می کند.

این هفته 16 تحلیلگر وال استریت در نظرسنجی طلای کیتکو نیوز شرکت کردند. در میان شرکت کنندگان، 12 تحلیلگر، معادل 75 درصد، خواستار افزایش قیمت طلا در هفته آینده بودند. در عین حال، یک تحلیلگر معادل 6 درصد نسبت به طلا در کوتاه مدت نزولی بود و سه تحلیلگر معادل 19 درصد موضع بی‌طرف اتخاذ کردند.

در طرف دیگر، 1003 رای در نظرسنجی آنلاین مین استریت به صندوق انداخته شد. از این تعداد، 558 نفر یا 56 درصد به دنبال افزایش قیمت طلا در هفته آینده بودند. 243 نفر یا 24 درصد انتظار نزول طلا را داشتند و  202 رأی دهنده یا 20 درصد در کوتاه مدت بی‌طرف بودند.

افزایش عدم‌قطعیت به‌عنوان محرک رشد طلا و افت بازار سهام

این سنتیمنت صعودی در حالی رخ می‌دهد که قیمت طلا در پایان هفته با افزایش نزدیک به ۲ درصد به پایان رساند و در بالای سطح ۱۸۴۵ دلار در هر اونس باقی ماند.

بسیاری از تحلیلگران به دنبال آن هستند که قیمت طلا از مقاومت اولیه ۱۸۵۰ دلار در هر اونس عبور کند. در طرف دیگر نیز به نظر می‌رسد شاخص دلار آمریکا پس از آنکه به بالاترین سطح خود در ۲۰ سال گذشته رسیده است، در حال کاهش است. در این هفته این شاخص ۱.۴ درصد کاهش را تجربه کرد.

در همین حال، بازده اوراق خزانه‌داری پس از رسیدن به بالاترین سطح سه ساله خود در بالای ۳ درصد در حال کاهش است.

  • کالین سیزینسکی، استراتژیست ارشد بازار در SIA Wealth Management، گفت: «به نظر می رسد دلار آمریکا پس از افزایش اخیر خود در حال اصلاح است و طلا نیز از نظر تکنیکال در حال بازگشت به روند صعودی است. همچنین عدم اطمینان و تلاطم در بازارهای مالی نیز وجود دارد.»

پیتر گروسکوپف، مدیر عامل شرکت Sprott Inc، گفت که با نزدیک شدن به سنتیمنت نزولی در بازار سهام به سطوح افراطی خود، طلا در کوتاه مدت افزایش می‌یابد.
او گفت:« طلا یک شستشو کامل (wash out) را انجام داد و فروشندگان خالی شدند. بنابراین من به راحتی می‌گویم که با افزایش سنتیمنت صعودی، قیمت طلا باید بالاتر برود. طلا دوباره به سرکار خود باز می‌گردد و کار خود به عنوان یک دارایی مهم در زمان ریسک‌گریزی را انجام خواهد داد.»

  • آدریان دی، رئیس Adrian Day Asset Management گفت که با افزایش نوسانات در بازارهای مالی به دلیل ترس فزاینده سقوط اقتصاد ایالات متحده به رکود به خاطر افزایش تورم یا سیاست‌های اشتباه فدرال رزرو، نسبت به طلا خوش‌بین است.
    او گفت:« به طور فزاینده‌ای واضح شده است که فدرال رزرو نمی‌تواند تورم را کاهش دهد. مشخصا نمی‌تواند تورم را به هدف فرضی خود در ۲ درصد برساند بدون اینکه ایجاد رکود کند. با تضعیف اقتصاد فدرال رزرو نمی‌تواند به روند خود برای سیاست‌های انقباضی ادامه دهد.»

با این حال، همه تحلیلگران نسبت به طلا در کوتاه‌مدت خوش‌بین نیستند.

  • دیوید مدن، تحلیلگر بازار در Equiti Capital، گفت که او انتظار دارد دلار آمریکا سقفی بر قیمت طلا بزند. وی افزود :« اروپا و انگلیس نسبت به آمریکا به رکودهای ناشی از تورم نزدیک‌تر هستند.»
    او ادامه داد:« فکر نمی‌کنم دلار آمریکا هنوز به سقف خود رسیده باشد. افزایش ۵۰ نقطه پایه‌ای بیشتری در نرخ بهره انجام خواهد شد و این موضوع از دلار آمریکا حمایت خواهد کرد. شما باید پول خود را در جایی قرار دهید و در حال حاضر این نقطه ایالات متحده است.»
    اگرچه مدن نسبت به قیمت طلا در هفته آینده بدبین است، اما گفت که کف قیمتی در حدود ۱۸۰۰ دلار در هر اونس را برای طلا در نظر دارد. وی افزود که نوسانات بازار و ضعف بیشتر بازار سهام از قیمت طلا به عنوان یک دارایی امن حمایت خواهد کرد.

منبع: Kitco

اولین نفر از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شو

ایمیل خود را وارد نمایید تا از اطلاعیه ها و تخفیفات ما زودتر باخبر شوی…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟