بروکر ارانته
مطالب پیشنهادی
دوره اوراق قرضه
دوره طلا
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

تحلیل اونس طلا: با صعود قوی به بالای 1800 دلار، طلا سال 2022 را با 5 دلار کاهش به پایان رساند

تحلیل اونس طلا: با صعود قوی به بالای 1800 دلار، طلا سال 2022 را با 5 دلار کاهش به پایان رساند

طلا با حفظ قیمت خود بالاتر از ماه گذشته می‌تواند در آستانه ورود به یک بازار صعودی جدید در سال جدید باشد. این فلز گرانبها در آخرین روز معاملاتی سال 2022 تنها 5 دلار پایین‌تر از قیمت شروع خود در ابتدای سال بسته شد. هر اونس طلا در بازار آتی آخرین بار به قیمت 1825.70 دلار معامله شد.

سال 2022، سال پر فراز و نشیبی برای بازار فلزات گرانبها بود. موضع تهاجمی فدرال رزرو در سیاست پولی به شدت بر تقاضای سرمایه گذاری تأثیر گذاشت. در اوایل ماه نوامبر، قیمت طلا به 1618 دلار، پایین‌ترین حد در دو سال گذشته رسید. با این حال، از آن زمان، طلا نزدیک به 13 درصد افزایش قیمت داشته است و این می‌تواند شروع یک روند جدید باشد.

اوله هانسن، رئیس استراتژی کالا در بانک ساکسو، در ایمیلی به کیتکو نیوز گفت: «طلا آماده ظهور دوباره است.»

جولیا کوردووا، بنیانگذار وبسایت Cordovatrading.com، گفت که اگر طلا بتواند بالای حمایت 1820 دلار بماند، می‌تواند حرکت به سمت 1860 دلار را فعال کند.

او روز پنجشنبه در کامنتی در توییتر گفت: «طلا دوباره نزدیک به یک بریک اوت است و اگر بتواند این بار مومنتوم خود را حفظ کند، حرکت بزرگی در راه است.»

اگرچه طلا در سال 2022 در جلب توجه سرمایه گذاران خیلی موفق نبود، اما همچنان یکی از دارایی‌ها با بهترین عملکرد در سال 2022 بود. طلا سال 2022 در محدوده خنثی به پایان رساند. با این حال، S&P500 سال 2022 را افت 20 درصدی در 3803 به پایان رساند.

در عین حال، نقره با عملکرد بهتری نسبت به طلا، سال 2022 را با حرکتی قوی به پایان رساند. معاملات آتی نقره برای ماه مارس در محدوده 24 دلار که بیش از 2 درصد افزایش نسبت به سال گذشته است سال را به پایان رساند.

در ماه گذشته، طلا و نقره از تغییر انتظارات برای نرخ بهره فدرال رزرو استفاده کردند. اگرچه اقتصاددانان پیش‌بینی می‌کنند که فدرال رزرو به افزایش نرخ بهره ادامه خواهد داد، اما بسیاری پیش‌بینی اوج‌گیری نرخ بهره در نیمه اول سال را می‌کنند. در عین حال، ترس از رکود شدید پیش‌بینی‌ها مبنی بر اینکه بانک مرکزی ایالات متحده شروع به کاهش نرخ بهره در پایان سال 2023 یا اوایل سال 2024 خواهد کرد را افزایش داده است.

تحلیلگران موسسه تحقیقاتی BCA نسبت به طلا خوش‌بین هستند زیرا انتظار دارند که رسیدن به اوج سیاست پولی فدرال رزرو، تورم بالا و مداوم و عدم اطمینان نسبت اقتصاد جهانی، از قیمت طلا در سال 2023 حمایت کنند. آنها پیش‌بینی می‌کنند در سال آینده قیمت طلا به بالای 1900 دلار برسد.

به گزارش تحلیلگران موسسه BCA، مسیر قیمت طلا در سال آینده به سیاست پولی فدرال رزرو و تأثیر آن بر مسیر دلار بستگی دارد. در حال حاضر، بازارها انتظار دارند که بانک مرکزی ایالات متحده نرخ بهره را در نیمه اول سال به اوج خود بین 5.00 تا 5.25 درصد افزایش دهد. اما با افزایش ترس از رکود، انتظار می‌رود که بانک مرکزی کاهش نرخ بهره را تا پایان سال یا اوایل سال 2024 آغاز کند.

اگرچه تورم از اوج خود در تابستان کاهش یافته است، اما سرمایه‌گذاران باید مراقب باشند چرا که تهدید افزایش تورم همچنان پابرجاست.

تحلیلگران موسسه BCA: «ما انتظار داریم که فدرال رزرو پشت منحنی تورم باقی بماند، زیرا در هنگام اجرای سیاست پولی، فدرال رزرو تورم هسته (core inflation) را هدف قرار می‌گیرد، نه تورم اصلی (headline inflation). این موضوع انتظارات تورمی که در حال حاضر به خوبی تثبیت شده‌اند را از بین می‌برد، زیرا به اعتقاد ما، این تورم اصلی است (عمدتاً قیمت انرژی و مواد غذایی) که تصمیمات در مورد افزایش دستمزد و هزینه خانوارها و شرکت‌ها را هدایت می‌کند، نه تورم هسته.»

بزرگترین خطر برای چشم انداز صعودی طلا از نظر موسسه BCA، تهدید مداوم تورم است که به گفته آنها بانک مرکزی ایالات متحده را مجبور می‌کند تا سیاست های پولی تهاجمی خود را حفظ کند.

به گفته تحلیلگران BCA: «نرخ بهره بالاتر هزینه نگهداری شمش‌های بدون‌بازده طلا را افزایش می‌دهد و از دلار آمریکا حمایت می‌کند که مخالف روند طلا است.»

به گفته برخی از اقتصاددانان، چندین گزارش از بازار کار که در هفته آینده منتشر می‌شوند می‌توانند سوگیری بازارها را حداقل برای سه ماهه اول سال تعیین کنند.

جروم پاول، رئیس فدرال رزرو در کنفرانس مطبوعاتی خود در 14 دسامبر به سرمایه‌گذاران هشدار داد که از نظر بانک مرکزی آمریکا، بازار کار آنقدر با کمبود نیروی کار روبرو است که نمی‌تواند موضع سیاست پولی تهاجمی خود را فعلاً تغییر بدهد.

اقتصاددانان اخیراً به آمار ماهانه فرصت‌های شغلی (یا گزارش JOLTS) که توسط وزارت کار منتشر می‌شود توجه زیادی کرده‌اند. اقتصاددانان خاطرنشان می‌کنند که کاهش بیشتر در تعداد مشاغل موجود می‌تواند نشان دهنده افزایش بیکاری در چند ماه آینده باشد.

اقتصاددانان در بانک TD Securities انتظار دارند که گزارش اشتغال بخش غیرکشاورزی (NFP) در ماه دسامبر پایداری در بازار کار ایالات متحده را نشان دهد.

اقتصاددانان روز جمعه در مطلبی گفتند: «ایجاد شغل احتمالاً در ماه دسامبر با افزایش دستمزدها در پایان سال شتاب بیشتری گرفته است، که آخرین نشانه از کمبود نیروی کار در ایالات متحده است. احتمالاً نرخ بیکاری به 3.6 درصد نیز کاهش یافته است، اما ما انتظار داریم رشد ماهانه دستمزدها پس از جهش به 0.6 درصد در ماه نوامبر، همچنان بالا در 0.4 درصد باقی بماند.

داده‌های اقتصادی که برای هفته آینده باید زیر نظر داشته باشید:

چهارشنبه 4 ژانویه:

شاخص مدیران خرید بخش تولیدی آمریکا گزارش موسسه ISM

آمار فرصت‌های شغلی آمریکا

پنجشنبه 5 ژانویه:

گزارش تغییرات اشتغال بخش خصوصی و غیر کشاورزی ADP

آمار مدعیان بیکاری آمریکا

جمعه 6 ژانویه:

گزارش اشتغال بخش غیرکشاورزی (NFP)

شاخص سفارشات کارخانجات آمریکا

شاخص مدیران خرید بخش خدمات آمریکا گزارش موسسه ISM

منبع: kitco

 

برای پیگیری دقیق وضعیت سنتیمنت بازارهای مالی، اخبار روز و فوری فارکس به کانال تلگرام UtoFX بپیوندید

اولین نفر از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شو

ایمیل خود را وارد نمایید تا از اطلاعیه ها و تخفیفات ما زودتر باخبر شوی…

1 دیدگاه در “تحلیل اونس طلا: با صعود قوی به بالای 1800 دلار، طلا سال 2022 را با 5 دلار کاهش به پایان رساند
  1. سهیلا گفت:

    از مطالب مفیدتون ممنونم 🙏🌹

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟