بروکر ارانته
مطالب پیشنهادی
دوره اوراق قرضه
دوره طلا
اشتراک گذاری
برچسب ها

بعد از اینکه آخرین داده‌های کلان ایالات متحده حکایت از سرد شدن اقتصاد و اشتغال داشتند، طلا سقف شش ماهه قبل خود را شکست

تحلیل هفتگی طلا کیتکو

بعد از اینکه آخرین داده‌های کلان ایالات متحده حکایت از سرد شدن اقتصاد و اشتغال داشتند، طلا سقف شش ماهه قبل خود را شکست. روز جمعه در بازار آتی COMEX ماه فوریه، طلا با 2.4 درصد افزایش به 1873.40 دلار رسید، تقریباً 25 دلار زیر سطح کلیدی 1900 دلار.

بزرگترین رویداد کلان هفته گذشته نشان داد که رشد مشاغل ایالات متحده در ماه دسامبر نسبتاً کاهش یافته است، در حالی که اشتغال بخش غیرکشاورزی در ماه گذشته 223 هزار شغل افزایش یافته است. داده‌های اصلاح شده ماه نوامبر به 256 هزار موقعیت شغلی کاهش یافت.

یکی از محرک‌های صعودی برای طلای در این گزارش، کاهش فشار دستمزدها بود که نشان دهنده کاهش تورم است. ماه گذشته درآمد ساعتی نسبت به مدت مشابه سال قبل 4.6 درصد افزایش یافته است. این مقدار افزایش پایین‌تر از انتظارات 5 درصدی بازار بود. رقم اصلاح شده ماه نوامبر کاهش یافته و به 4.8 درصد رسید.

نیکی شیلز، رئیس استراتژی بخش فلزات در موسسه MKS PAMP گفت: «به طور کلی، این گزارش نشان داد که اقتصاد به آرامی، همراه با کاهش تورم و بازار کاری همچنان قوی، در حال تعدیل است. در واقع هیچ چیز در این گزارش نشان از رکود اقتصادی ندارد، اما با این وجود، یک گزارش مختلط بود.»

در ضمن، بخش خدمات ایالات متحده برای اولین بار در 30 ماه گذشته در ماه دسامبر کوچکتر شد، شاخص مدیران خرید بخش خدماتی (PMI) به 49.6 درصد رسید. کاهش 6.9 درصدی همه را غافلگیر کرد چرا که پیش‌بینی بازار برای این شاخص 55 درصد بود.

اندرو گرانتام، اقتصاددان ارشد در موسسه CIBC Capital Markets گفت: «در حالی که داده‌های اخیر نشان می‌دهند سال گذشته رشد تولید ناخالص داخلی در سه ماهه چهارم بسیار بهتر از انتظارات بوده است، اما کاهش در گزارش موسسه ISM باعث این نگرانی می‌شود که اقتصاد قبل از ورود به سال 2023 به سرعت در حال کند شدن بوده است.

طلا در واکنش به انتشار هر دو داده اقتصادی، به سرعت خود را به سقف روزانه 1875.20 دلار رساند، بالاترین سطح قیمتی از ماه ژوئن سال 2022.

نیکی شیلز گفت: «اگر شیب تند کاهشی در فعالیت‌ها و سفارشات تجاری ثابت بماند، نگرانی‌هایی در مورد چشم انداز تقاضا ایجاد خواهد کرد.»

عملکرد هفته آینده بسیار مهم است

شیلز افزود: عملکرد طلا در مرحله بعد، در تعیین اینکه آیا این فلز گرانبها می‌تواند رالی‌های صعودی خود را حفظ کند یا نه، بسیار مهم خواهد بود.»

وی در روز جمعه گفت: «اگر طلا ‌بتواند افزایش قیمت هفتگی خود را حفظ کند (که خیلی محتمل به نظر می‌رسد)، می‌تواند روند صعودی خود که از اوایل ماه نوامبر شروع شد را تقویت کند. طلا همیشه به دنبال دلیلی برای شروع رالی صعودی است.»

شیلز گفت: «از سال گذشته مقدار نسبتاً زیادی از تقاضای سرکوب شده برای طلا وجود داشته است که اگر داده‌های CPI و PCE به نفع طلا باشند احتمالاً بیشتر از قبل وارد بازار خواهند شد.»

طلا در سه ماهه چهارم سال 2022 با افزایش انتظارات از فدرال رزرو برای چرخش در سیاست خود، نشانه‌هایی از الگوی صعودی را نشان داد.

مارک چندلر مدیر عامل شرکت Bannockburn Global Forex گفت: «مقاومت بعدی که طلا باید آن را بشکند، محدوده 1،896.50 دلاری است که می‌شود اصلاح 61.8 درصدی بعد از ریزش قیمت از سقف ماه مارس سال گذشته که نزدیک به 2070 دلار بود.

بعد از اینکه آخرین داده‌های کلان ایالات متحده حکایت از سرد شدن اقتصاد و اشتغال داشتند، طلا سقف شش ماهه قبل خود را شکست

مارک چندلر گفت: من هنوز متقاعد نشده‌ام که طلا خود را به این محدوده برساند زیرا اندیکاتورهای مومنتومی بیش از حد کشیده شده‌اند، و فکر می‌کنم ریسک افزایش نیم درصدی نرخ بهره توسط فدرال رزرو در جلسه بعدی FOMC در 1 فوریه بیشتر از 1 به 3 باشد که در حال حاضر بازار قیمت‌گذاری کرده است. با این وجود تا وقتی که طلا بالای محدوده 1825 تا 1830بماند، سنتیمنت بازار صعودی خواهد بود.»

پس از داده‌های روز جمعه ، براساس Tool FedWatch CME، بازارها 74.2 درصد احتمال افزایش 0.25 درصدی نرخ بهره در ماه فوریه را قیمت‌گذاری کرده‌اند.

باربارا لامبرشت، تحلیلگر Commerzbank گفت: «طلا در این مدت با انتظارات برای کاهش سرعت افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو، قیمت‌گذاری شده است، اما سرمایه گذاران ETF هنوز به اندازه کافی قانع نشده‌اند که این رالی طلا به مسیر خود ادامه خواهد داد.»

لامبرشت در روز جمعه گفت: «صعود طلا احتمالاً به دلیل خوش‌بینی بیشتر در بین سرمایه‌گذاران مالی سوداگرانه‌، که عموماً دم دمی مزاج هستند، بوده است. با این حال‌، هرگونه برگشت ماندگار قیمت در بازار طلا‌، مهمتر از هر چیزی نیاز به تغییر سنتیمنت در بین سرمایه‌گذاران ETF دارد، که همچنان با احتیاط عمل می‌کنند. به نظر می‌رسد که آنها منتظر پایان چرخه افزایش نرخ بهره ایالات متحده هستند. به هر حال، در کوتاه مدت‌، ما ریسک عقب‌نشینی در بازار طلا را پیش‌بینی می‌کنیم.»

داده‌هایی که باید در هفته آینده زیر نظر داشته باشید

تورم یکی از مهمترین گزارش‌هایی است که هفته آینده بازار طلا به آن توجه زیادی خواهد کرد‌، به خصوص پس از آنکه صورتجلسه ماه دسامبر فدرال رزرو نشان داد که مقامات بانک مرکزی ایالات متحده احساس می‌کنند برای نبرد با فشارهای قیمتی باید کار بیشتری انجام داد.

جیمز نایتلی، اقتصاددان ارشد بین المللی موسسه ING، گفت: «مقامات فدرال رزرو همچنان نگران این هستند که سیاست باید محدود کننده‌تر باشد و برای مدت طولانی محدود‌کننده بماند تا اطمینان حاصل شود که تقاضا با ظرفیت عرضه در اقتصاد به تعادل می‌رسد و فشارهای قیمتی فروکش می‌کنند.»

اجماع بازار پیش‌بینی می‌کنند که تورم سالانه در ماه دسامبر کاهش پیدا می‌کند و به 6.5 درصد می‌رسد، تورم ماه نوامبر 7.1 درصد بود.

رویدادهای مهم برای طلا در تقویم اقتصادی هفته آینده

سه‌شنبه: جروم پاول ، رئیس فدرال رزرو در سمپوزیوم “استقلال بانک‌های مرکزی” سخنرانی می‌کند.

پنجشنبه: انتشار CPI و آمار مدعیان بیکاری ایالات متحده

جمعه: شاخص احساسات مصرف‌کننده دانشگاه میشیگان

منبع: kitco

 

برای پیگیری دقیق وضعیت سنتیمنت بازارهای مالی، اخبار روز و فوری فارکس به کانال تلگرام UtoFX بپیوندید

اولین نفر از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شو

ایمیل خود را وارد نمایید تا از اطلاعیه ها و تخفیفات ما زودتر باخبر شوی…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟