بروکر ارانته
مطالب پیشنهادی
دوره اوراق قرضه
دوره طلا
اشتراک گذاری
برچسب ها

رالی طلا بعد از شش هفته صعودی پی‌درپی خسته شده است؟

تحلیل هفتگی طلا کیتکو

این هفته هم طلا کار خود را نزدیک به بالاترین قیمت در 9 ماهه گذشته به پایان رساند که بدون شک نشان می‌دهد سال جدید، شروع خوبی برای بازار طلا بوده است.

رالی بازار طلا برای پنج هفته متوالی ادامه یافته است و قیمت طلا در ماه اول سال 2023 بیش از 5 درصد رشد کرده است. اما با وجود سنتیمنت صعودی قوی در بازار، هنوز یک قطعه از پازل بازار طلا، پیدا نشده است.

سرمایه‌گذاران هنوز وارد بازار نشده‌اند و این موضوع باعث می‌شود برخی از تحلیلگران این سوال را مطرح کنند که این رالی جدید طلا تا کجا پایدار خواهد بود. در حالی که قیمت طلا در سال جاری 5 درصد افزایش یافته است، داده‌های بزرگترین صندوق سرمایه‌گذاری تحت پشتوانه طلا در جهان، یعنی سهام طلای SPDR (NYSE: GLD)، نشان می‌دهد که تقاضا در بازار ETF همچنان در حال کاهش است.

از 19 ژانویه، دارایی‌های طلای GLD به مقدار 5.21 تن، کاهش یافته است. حالا سوال اصلی این است: آیا قیمت طلا از تقاضای گسترده برای سرمایه‌گذاری پیروی می‌کند، یا اینکه خریدهای ETF افزایش می‌یابند که منعکس کننده سنتیمنت صعودی در بازار است؟ جریان خروج نقدینگی در بازار ETF کند شده است، اما به پایان نرسیده است.

از طرفی دیگر، نگرانی‌هایی مبنی بر این موضوع وجود دارد که سنتیمنت در بازار نقره مثل طلا صعودی نیست. پس از اینکه نقره عملکرد بهتری نسبت به طلا در ماه‌های نوامبر و دسامبر داشت، حالا به نظر می‌رسد در محدوده قیمت 24 دلاری گیر کرده است.

همچنین فقدان مومنتوم در بازار نقره، تفاوت فاحشی با آنچه در بازار فلزات صنعتی دیگر مانند مس اتفاق می‌افتد دارد (مس در بالاترین سطح هفت ماهه خود حدوداً 4.26 دلار معامله می‌شود).

مدتی طول می کشد تا این واگرایی‌ها در بازار به حالت عادی برگردند. با این حال، هنوز دلایلی برای امیدواری وجود دارد که سرمایه‌گذاران در نهایت ارزش نگه داشتن فلزات گرانبها را درک کنند.

این هفته بانک آمریکا گزارشی بسیار صعودی در مورد طلا منتشر کرد. تحلیلگران گفتند که آنها انتظار دارند این فلز گرانبها یک دارایی اصلی برای سه سال آینده باشد.

تنها بانک آمریکا نیست که چشم اندازی چنین صعودی برای طلا دارد. در ماه نوامبر، صندوق پوشش ریسک اروپایی HANetf از 100 مدیر صندوق سرمایه‌گذاری اروپایی و بریتانیایی نظرسنجی کرد. بر اساس نتایج این نظرسنجی، 89 درصد از این مدیران گفتند که قصد دارند مقدار طلا در سبد دارایی خود را افزایش دهند.

تام بیلی، رئیس بخش تحقیقات ETF در HANetf، در این گزارش گفت: «شاید حالا دیگر سنتیمنت منفی نسبت به طلا کم رنگ‌تر شده باشد.»

اما چه چیزی محرک اصلی سنتیمنت در بازار فلزات گرانبها است؟ بزرگترین فاکتور همچنان ضعف دلار آمریکا است. شاخص دلار آمریکا از بالاترین سطح خود در 20 سال گذشته در ماه سپتامبر بیش از 10 درصد کاهش یافته است.

به گفته تحلیلگران، مومنتوم دلار آمریکا در حال کاهش است زیرا بازارها انتظار دارند فدرال رزرو از سرعت سیاست به شدت انقباضی خود کم کند. بازارها افزایش 0.25 درصدی نرخ بهره در ماه آینده توسط فدرال رزرو را به طور کامل قیمت‌گذاری کرده‌اند.

دیوید روزنبرگ اقتصاددان معروف در مصاحبه‌ای اختصاصی با کیتکو نیوز گفت که انتظار دارد در جلسه ماه فوریه، فدرال رزرو برای آخرین بار نرخ بهره را افزایش دهد. وی افزود: «رکود قریب الوقوع، بانک مرکزی را مجبور می‌کند تا در نیمه دوم سال کاهش نرخ بهره را آغاز کند.»

در این شرایط، او انتظار دارد که طلا دارایی جذابی باشد و پیش‌بینی می‌کند که امسال قیمت طلا به سطوح تاریخی جدیدی در بالای 2000 دلار می‌رسد.

بازار طلا برای ششمین بار متوالی موفق شد به رشد خود را ادامه دهد. با این حال، سنتیمنت، به ویژه در میان تحلیلگران وال استریت، نزولی شده است، زیرا آنها مایلند قبل از رسیدن طلا به 2000 دلار، شاهد تثبیت قیمت طلا باشند.

اما نظرسنجی هفتگی طلای کیتکو نیوز نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران خرد، به میزان قابل توجهی نسبت به طلا صعودی هستند. این اولین واگرایی در سال 2023 بین دو گروه شرکت کننده در این نظرسنجی است.

اگرچه اکثر تحلیلگران همچنان خریدار بلند مدت طلا هستند، اما بسیاری گفته‌اند که تصمیم سیاست پولی فدرال رزرو در هفته آینده ریسک زیادی را در بازار ایجاد می‌کند، بنابراین سرمایه‌گذاران احتمالاً به دنبال برداشت بخشی از سود خود در این سطوح هستند. و اما به آن دسته از سرمایه‌گذارانی که حالا به دنبال خرید هستند، توصیه می‌شود که عجله نکنند و در قیمت‌های فعلی سعی در دنبال کردن بازار نباشند.

کالین سیزینسکی، استراتژیست ارشد بازار در موسسه SIA Wealth Management، گفت که او در مورد طلا در هفته آینده نظری ندارد زیرا مشخص نیست که فدرال رزرو چه خواهد کرد. وی خاطر نشان کرد: «آمار تورم روز جمعه نشان می‌دهد که شاخص هزینه‌های مصرف شخصی، بدون احتساب قیمت مواد غذایی و انرژی، 4.4 درصد در ماه دسامبر افزایش یافته است.»

وی به این نکته اشاره کرد که این اولین شاخص تورمی است که تا زیر نرخ اوراق قرضه فدرال رزرو کاهش یافته است. وی افزود: «مشخص نیست که آیا این داده‌ها برای متقاعد کردن بانک مرکزی مبنی بر کنترل تورم کافی هستند یا خیر.»

این ریسک وجود دارد که در هفته آینده نرخ بهره 0.25 درصد افزایش یابد، اما لحن فدرال رزرو هاوکیش باقی بماند، این موضوع می‌تواند از دلار آمریکا حمایت کند و بر طلا تأثیر منفی بگذارد. سیزینسکی گفت: «دلار آمریکا کلید مسیر طلا در هفته آینده خواهد بود.»

او گفت: «محرک اصلی طلا، ضعف در دلار آمریکا بوده است. این ریسک وجود دارد که پس از این موج فروش، از دلار آمریکا در هفته آینده حمایت شود. طلا رشد بسیار خوبی داشته است و من انتظار دارم که قیمت طلا در سال جاری بالاتر هم برود، اما فعلا نوبت تثبیت قیمت طلا شده است.»

این هفته، 19 تحلیلگر وال استریت در نظرسنجی هفتگی طلای کیتکو شرکت کردند. در میان شرکت کنندگان، ده تحلیلگر معادل 53 درصد نسبت به طلا در کوتاه مدت نزولی هستند. سه تحلیلگر معادل 16 درصد، برای هفته آینده نسبت به طلا صعودی هستند و شش تحلیلگر معادل 32 درصد پیش‌بینی می‌کنند طلا در یک محدوده رنج حرکت کند.

در همین حین، در نظرسنجی آنلاین 1127 نفر شرکت کردند. از این تعداد 723 نفر معادل 64 درصد انتظار افزایش قیمت طلا در هفته آینده را دارند. 251 معادل 22 درصد پیش‎بینی کاهش قیمت را می‌کنند، و نهایتاً 153 نفر معادل 14 درصد در کوتاه مدت نظرشان نسبت به طلا خنثی است.

کیتکو نیوز

نه تنها سنتیمنت صعودی در میان سرمایه‌گذاران خرد در سطوح بالایی باقی مانده است، بلکه مشارکت در نظرسنجی این هفته به بالاترین سطح خود از اوایل ماه دسامبر رسیده است که نشان می‌دهد توجه سرمایه‌گذاران دوباره معطوف به طلا شده است.

مارک لیبوویت، ناشر VR Metals/Resource Letter، یکی از سه تحلیلگر صعودی در نظرسنجی این هفته، گفت که حاضر نیست بیخیال مومنتوم طلا بشود.

این هفته بازار طلا برای مدت کوتاهی وارد یک روند تکنیکال صعودی شد زیرا قیمت طلا نسبت به پایین‌ترین سطح دو سال گذشته خود در ماه نوامبر 20 درصد رشد کرده است. هر اونس طلا در بازار آتی ماه فوریه آخرین بار با قیمت 1929.60 دلار معامله شد که تقریباً نسبت به هفته قبل تغییری نکرده است.

مارک لیبوویت گفت: «شاید طلا از نظر تکنیکال خیلی کشیده شده باشد، اما ترجیح می‌دهم به روند صعودی طلا اعتماد کنم.»

بیشتر تحلیلگران انتظار دارند که فشار فروش بر قیمت طلا افزایش پیدا کند چرا که ممکن است بازارها موضع هاوکیش فدرال رزرو را دست کم گرفته باشند. در حال حاضر، بازارها در هفته آینده افزایش 0.25 درصدی نرخ بهره را قیمت‌گذاری کرده‌اند و انتظار دارند بعد از اینکه یک بار دیگر در ماه مارس نرخ بهره افزایش یابد، چرخه انقباضی فعلی به پایان برسد. در همین حین، بازارها شروع به قیمت‌گذاری کاهش نرخ بهره از اوایل سپتامبر کرده‌اند.

با این حال، آدام باتن، استراتژیست ارشد بازار در Forexlive.com، گفت که خستگی در روند طلا می‌تواند نشانه‌ای باشد از اینکه برخی از سرمایه‌گذاران فکر نمی‌کنند فدرال رزرو فعلاً آماده توقف در افزایش نرخ بهره باشد.

او گفت: «این احتمال وجود دارد که فدرال رزرو بیشتر از انتظارات بازار، هاوکیش باشد، بنابراین من برای اولین بار در چند ماه اخیر در مورد طلا محتاط خواهم بود.»

آدریان دی، رئیس موسسه مدیریت دارایی آدریان دی، گفت او نیز فکر می‌کند که بازار طلا در کوتاه مدت آسیب‌پذیر است زیرا عدم کاهش احتمالی سرعت افزایش نرخ بهره از طرف فدرال رزرو می‌تواند همه را ناامید کند.

با این حال، او اضافه کرد که در پولبک قیمت، خریدار طلا خواهد بود.

به دلیل سنتیمنت صعودی قوی در بازار، بسیاری از تحلیلگران فکر می‌کنند که طولی نخواهد کشید که سرمایه‌گذاران دوباره به سمت طلا هجوم خواهند آورد.

منبع: kitco

 

برای پیگیری دقیق وضعیت سنتیمنت بازارهای مالی، اخبار روز و فوری فارکس به کانال تلگرام UtoFX بپیوندید

اولین نفر از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شو

ایمیل خود را وارد نمایید تا از اطلاعیه ها و تخفیفات ما زودتر باخبر شوی…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟