بروکر ارانته
مطالب پیشنهادی
دوره اوراق قرضه
دوره طلا
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

گزارش تورمی آمریکا که روز گذشته منتشر شد، درخشان نبود

گزارش تورمی آمریکا که روز گذشته منتشر شد، درخشان نبود

تحلیل سنتیمنت روزانه فارکس 26 بهمن

  • واکنش عجیب بازار به داده‌های تورمی آمریکا

گزارش تورمی آمریکا که روز گذشته منتشر شد درخشان نبود، اما قیمت‌گذاری‌های بازار چنین چیزی را نشان نمی‌دهد.

در ارزیابی ماهانه تورم اصلی طبق انتظارات از 0.1% به 0.5% رسید. اما در ارزیابی سالانه تورم اصلی (Headline) و هسته (Core) به اندازه‌ای که انتظار می‌رفت، کاهش نیافتند. تورم هسته از 5.7% به 5.6% کاهش یافت در حالی که انتظارات برای آن 5.5% بودند. تورم اصلی نیز از 6.5% به 6.4% کاهش یافت در حالی که انتظارات برای آن 6.2% بودند.

اگر نقطه اعشار تورم را در نظر بگیریم، این کاهش حتی کمتر نیز می‌شود. در واقع تورم اصلی (Headline) ایالات متحده به سختی از 6.45% به 6.41% کاهش یافته است.

برعکس، طی سه ماه گذشته، برای مثال، تورم هسته از 4.3% به 4.6% افزایش یافته است و افرادی که ولنتاین را جشن می‌گیرند باید 17% بیشتر برای یک شام عاشقانه در سال جاری خرج می کردند!

بنابراین، هیچ چیز در این گزارش تورمی خوب نبود.

 تورم بالاتر تنها مشکل بزرگ نیست. بازار کار ایالات متحده که به طور غیرعادی رقابتی باقی مانده با این مسئله مطابقت دارد.

این نشان می‌دهد که افزایش نرخ بهره از سوی فدرال رزرو هنوز به بازار کار ضعیف‌تر منجر نشده و تورم که از تابستان به طور دلگرم کننده‌ای کاهش یافته بود، سیگنال‌هایی را نشان می‌دهد که ممکن است به زودی به نقطه‌ای برسیم که پیشرفت سخت‌تر شود.

بخش خدمات و مسکن، بخش‌‌هایی هستند که باید بهبود پیدا کنند و در حال حاضر امیدوارکننده به نظر نمی‌رسد.

چرا بازار سهام رشد کرد؟!

مطمئناً انتظار داشتید که بازار یک واکنش نزولی به داده‌های قوی CPI ایالات متحده داشته باشد، درست است؟

اما واکنش بازار مختلط بود. بازار سهام آمریکا با رشدی کار خود را آغاز کرد و سپس شاخص S&P 500 افتی داشت که واکنش طبیعی بود اما سپس این شاخص بهبود یافت و تقریبا بدون رشد یا افت خاصی کار خود را پایان داد.

شاخص نزدک نیز ابتدا با گپ صعودی کار خود را آغاز کرد، سپس با فشار فروشی مواجه شد اما مجددا رشد کرد و با 0.70% افزایش کار خود را پایان داد.

واکنش بازار شاید به این دلیل بود که تعداد زیادی هشدار در مورد احتمال افزایش تورم وجود داشت و سرمایه‌گذاران خوشحال بودند که در نهایت داده‌ها چندان بد نبودند. و یا خوش بینی در بازار آنقدر قوی است که نه فدرال رزرو و نه داده‌ها نمی‌توانند کاری برای مهار آن انجام دهند.

با این حال چندین عضو بانک مرکزی آمریکا پس از انتشار داده‌ها اظهارات هاوکیشی را عنوان کردند که سرمایه‌گذاران توجهی به آن‌ها نکردند.

اما شایان ذکر است که ریسک‌های نزولی همچنان غالب هستند، اگرچه دلیلی برای توقف رشد بازار سهام وجود ندارد. اگر یک انتشار ناامیدکننده تورم نتواند روند رالی را معکوس کند، مشخص نیست چه چیزی خواهد توانست.

واکنش بازار فارکس و بازده اوراق به انتشار CPI

با این حال بازار اوراق واقع بینانه واکنش نشان داد و بازده اوراق 2 ساله خزانه داری آمریکا به بالاترین سطح از نوامبر سال گذشته رسید. فعالیت‌ها در بازار آتی نرخ بهره فد احتمالی 12 درصدی را برای افزایش 0.50 درصدی نرخ بهره در جلسه بعدی بانک مرکزی آمریکا می‌دهند. در شروع هفته این احتمال 9% بود.

با این حال شاخص دلار همچنان زیر میانگین متحرک 50 روزه معامله می‌شود. طلا در واکشن به افزایش بازده اوراق به محدوده 1843 دلار کاهش یافت.

جفت ارز EURUSD حوالی میانگین متحرک 50 روزه در محدوده 1.0715 حمایت شد. جفت ارز USDJPY از محدوده مقاومتی خود در حوالی میانگین متحرک 50 روزه عبور کرد و محدوده 133 را تست کرد. با توجه به آخرین ارقام تورم دلیلی برای افت دلار وجود ندارد، اما همیشه این ریسک وجود دارد که اوئدا، رئیس جدید بانک مرکزی ژاپن، چیزی مانند «ما سیاست کنترل منحنی بازده (YCC) را لغو می‌کنیم، چرا که سیاست منطقی نیست» بیان کند و این جفت ارز می‌تواند با سرعت بسیار زیادی به زیر محدوده 130 سقوط کند. بنابراین در جفت ارز USDJPY ریسک‌ها به سمت نزولی متمایل هستند.

در بریتانیا، تورم در ژانویه همچنان بیش از حد انتظار کاهش یافته و به 10.1% رسید. این افت شدیدی که آقای بیلی، رئیس بانک مرکزی انگلیس، در مورد آن صحبت می‌کرد، نبود و با رشد متوسط 6.7 درصدی دستمزدها، ممکن است هرگز شاهد سقوط تورم در بریتانیا نباشیم، اما هم تورم اصلی و هم تورم هسته در بریتانیا در ژانویه کاهش یافتند. پوند در واکنش به این داده‌‌ها افت کرد.

نفت خام آمریکا در محدوده میانگین متحرک 100 روزه در حوالی 81 دلار با فشار فروشی مواجه شد و فروشندگان سلطه بازار را در اختیار دارند چرا که آخرین داده‌های API نشان داد که ذخایر نفتی ایالات متحده در هفته گذشته 10 میلیون بشکه افزایش یافته، در حالی که دولت بایدن اعلام کرد که در اوایل این هفته آزادسازی بیشتری از 26 میلیون بشکه از ذخایر استراتژیک نفتی صورت گرفته است.

داده‌های رسمی EIA امروز منتشر می‌شوند و پیش‌بینی می‌شود شگفتی مشابهی را نشان دهد. بنابراین، نفت خام ایالات متحده مطمئناً در راه آزمایش میانگین متحرک 50 روزه در نزدیک محدوده 77 دلار در هر بشکه خواهد بود.

منبع: Swissquote

برای پیگیری اخبار روز و فوری فارکس و بازارهای جهانی به کانال تلگرام UtoFX بپیوندید.

اولین نفر از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شو

ایمیل خود را وارد نمایید تا از اطلاعیه ها و تخفیفات ما زودتر باخبر شوی…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟