بروکر ارانته
مطالب پیشنهادی
دوره اوراق قرضه
دوره طلا
اشتراک گذاری
برچسب ها

تمام نگاه‌ها به شاخص قیمت مصرف کننده آمریکا

تمام نگاه‌ها به شاخص قیمت مصرف کننده آمریکا

تحلیل سنتیمنت روزانه فارکس 22 آذر

  • تمام نگاه‌ها به شاخص قیمت مصرف کننده آمریکا

بازار سهام اروپا اول هفته را در محدوده قرمز آغاز کردند، اما بازار سهام آمریکا به دلیل این که سرمایه‌گذاران به تورم پایین‌تر و فدرال رزروی که لحن نسبتا هاوکیش کمتری داشته باشد، امیدوارند بازگشتی داشته است. امروز و فردا مشخص خواهد کرد که آیا خوش‌بینی آن‌ها درست بوده یا خیر.

آخرین داده تورمی آمریکا مشخص خواهد کرد که آیا تورم در آمریکا کاهش یافته و در صورت کاهش، این افت چه میزان بوده است. بسیار محتمل است که شاهد عددی کمتر از 7.7% چاپ شده در ماه قبل باشیم. اما عدد پایین‌تر از 7.7% کافی نخواهد بود چرا که سرمایه‌گذاران انتظار دارند این شاخص به 7.3% کاهش یابد.

جمعه گذشته شاخص قیمت تولید کننده آمریکا منتشر شد که نشان داد این داده تورمی در ماه نوامبر کاهش یافته اما نه به اندازه‌ای که پیش‌بینی می‌شد. همین امر منجر به ناامیدی در میان سرمایه‌گذاران شد. امروز ناامیدی مشابهی می‌تواند بهبود 1.43 درصدی دیروز در شاخص S&P500 را از بین ببرد و به راحتی شاخص را به زیر میانگین متحرک 100 در تایم فریم روزانه برساند.

اما اگر شاخص CPI افتی را نشان دهد شاخص S&P 500 می‌تواند به راحتی به بالای میانگین متحرک روزانه 200 برسد.

اما، اما، اما…

در صورتی که شاهد شگفتی بزرگی نباشیم، شاخص CPI امروز نمی‌تواند برنامه بانک مرکزی آمریکا برای افزایش 0.50 درصدی نرخ بهره را تغییر دهد. فعالیت‌ها در زمینه نرخ‌ بهره آتی فد احتمال 77 درصدی را برای افزایش 0.50 درصدی نرخ بهره و احتمال کم 23 درصدی را برای یک افزایش 0.75 درصدی دیگر در نظر گرفتند.

آنچه احتمالاً تغییر خواهد کرد این است که سرمایه گذاران نرخ ترمینال فدرال رزرو را کجا پیش‌بینی می‌کنند و تا چه زمانی نرخ ترمینال در این محدوده باقی می‌ماند.

مهمتر از آن، شاخص CPI این ایده را به ما می‌دهد که چگونه قیمت‌گذاری بازار برای نرخ ترمینال فدرال رزرو با پیش‌بینی‌های دات پلات که فردا منتشر می‌شوند، تضاد پیدا خواهد کرد. در صورت تضاد هر گونه تمایل بالقوه خوش‌بینانه‌ای در بازار تحت تأثیر قرار خواهد گرفت.

بنابراین، حتی اگر امروز شاهد یک داده عالی CPI و یک رشد خوب در بازار باشیم، ممکن است این رالی تا برگزاری جلسه بانک مرکزی آمریکا ادامه نداشته باشد.

رشد قیمت انرژی

سرمایه‌گذاران بازار سهام اروپا در این هفته به دلیل هوای سرد و یخبندان نگران هستند که کشورها از گاز طبیعی و سایر منابع انرژی زیاد استفاده کنند.

قیمت گاز طبیعی آمریکا از هفته گذشته به دلیل طوفان قدرتمند اقیانوس آرام که سرما و برف را به دشت‌های شمالی و مرکزی ایالات متحده آورد، بیش از 30% افزایش یافته است.

در بریتانیا، قیمت برق دیروز یک سقف تاریخی جدیدی ثبت کرد.

خوشبختانه، ما شاهد افزایش قابل توجهی در قراردادهای آتی گاز طبیعی اروپا نبودیم و برعکس این هفته را با افت شدید آغاز کردند.

اما قیمت نفت خام روز دوشنبه 2.6% رشد کرد چرا که روسیه اعلام کرد سقف 60 دلاری اتحادیه اروپا برای نفت این کشور می‌تواند منجر به کاهش عرضه شود. همچنین گلدمن ساکس اعلام کرد بازگشایی چین می‌تواند تقاضا را به میزان 1 میلیون بشکه در روز افزایش دهد – که به معنای بهبود 15 دلاری قیمت نفت خام است. همچنین یک خط لوله کلیدی تامین کننده آمریکا به دنبال نشتی که هفته گذشته کشف شد، تعطیل شده است.

پیش‌بینی می‌شود که بهبود قیمت نفت به دلیل این سه عامل می‌تواند کوتاه مدت باشد و ممکن است فرصت‌های خوبی برای فروش در سقف قیمتی برای فروشندگان در میان مدت ایجاد کند که به دنبال کاهش بیشتر قیمت نفت به زیر 70 دلار هستند.  در حال حاضر سقف قیمتی 60 دلار به روسیه آسیبی نمی‌زند، منابع ایالات متحده بازیابی خواهند شد و بازگشایی چین ممکن است به دلیل اختلالات احتمالی در فعالیت‌های اقتصادی و مریضی مردم راحت نباشد.

روی تولید ناخالص داخلی قوی بریتانیا حساب نکنید

تولید ناخالص داخلی بریتانیا در ماه گذشته بیش از حد انتظار رشد کرد و این بیشتر به دلیل بازگشت به فعالیت‌ها پس از مرگ ملکه الیزابت بود. اما اعتصابات در سراسر کشور آنقدر شدید است که می‌تواند نیم میلیارد پوند از درآمد صنعت مهمان نوازی قبل از کریسمس را از بین ببرد. ریشی سوناک، نخست وزیر انگلیس، عقیده دارد که کارکنان ارتش می‌توانند جای کارگران اعتصابی را پوشش دهند.

جفت ارز GBPUSD پایین‌تر از محدوده 1.23 نوسان می‌کند. پیش‌بینی می‌شود بانک مرکزی انگلیس نرخ بهره را 0.50% افزایش دهد اما این افزایش نرخ بهره قطعا با بیانیه داویشی همراه خواهد بود چرا که اقتصاد بریتانیا به اندازه کافی قوی نیست تا بتواند در بحبوحه بحران انرژی و افزایش هزینه‌های زندگی در برابر فشارهای انقباضی همانند سیاست‌هایی که بانک مرکزی آمریکا انجام می‌دهد، مقاومت کند.

منبع: Swissquote

برای پیگیری اخبار روز و فوری فارکس و بازارهای جهانی به کانال تلگرام UtoFX بپیوندید.

اولین نفر از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شو

ایمیل خود را وارد نمایید تا از اطلاعیه ها و تخفیفات ما زودتر باخبر شوی…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟