بروکر ارانته
مطالب پیشنهادی
دوره اوراق قرضه
دوره طلا
اشتراک گذاری
برچسب ها

افزایش نرخ بهره بانک مرکزی اروپا

افزایش نرخ بهره بانک مرکزی اروپا

تحلیل سنتیمنت روزانه فارکس 18 شهریور

  • افزایش نرخ بهره بانک مرکزی اروپا
  • رشد یورو و بازار سهام اروپا

مطابق انتظارات بانک مرکزی اروپا (ECB) روز گذشته نرخ بهره را 0.75% افزایش داد و اعلام کرد برای مبارزه با تورم، افزایش‌‌های بیشتری وجود خواهد داشت.

سیاست گذاران اروپایی انتظارات تورمی خود را به طور قابل توجهی بالاتر و انتظارات رشد اقتصادی را به میزان قابل توجهی کاهش دادند، اما اعلام کردند که انتظار رکود در اروپا را ندارند. ظاهراً آن‌ها تمایل ندارند احتمال یک زمستان معتدل و آرام را از گزینه‌های روی میز حذف کنند.

در واقع، افزایش نرخ بهره در اقتصادی که به سمت کندی اقتصاد پیش‌ می‌رود،  با بحران غذا و انرژی در قاره دست و پنجه نرم می‌کند و دلار قوی آمریکا اوضاع را بیش از حد پیچیده می‌کند، کار را برای اتحادیه اروپا به منظور جلوگیری از رکود سخت می‌کند.

اما آنچه معقول‌تر است، این نکته است که بانک مرکزی اروپا در حال افزایش شدید نرخ بهره است تا یورو را به اندازه کافی قوی نگه دارد تا حداقل با تأثیرات منفی دلار قوی مبارزه کند. به همین دلیل اگر اعضای بانک مرکزی اروپا قبول کنند که انتظار رکود در این ناحیه را دارند، نمی‌توانند انتظارات هاوکیش را حفظ کنند.

به هر حال، زمانی که لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا، سخنرانی داشت، یورو سقوط کرد اما توانست در طول جلسه معاملاتی آسیا در برابر دلار آمریکا دوباره به محدوده بالاتر از برابری بازگردد.

حال که بانک مرکزی اروپا انتظار رکود در ناحیه یورو را ندارد، می‌تواند در چند جلسه آینده نرخ بهره را تقریبا زیاد افزایش دهد. در حال حاضر بازارهای پولی 40% احتمال می‌دهند که بانک مرکزی اروپا در جلسه ماه اکتبر نرخ بهره را 0.75% افزایش دهد. مقامات بانک مرکزی اروپا همچنین در آغاز ماه اکتبر در قبرس جلسه‌ای خواهند داشت و در مورد کاهش ترازنامه صحبت خواهند کرد.

در مجموع، چند عنصر هاوکیش برای بانک مرکزی اروپا وجود دارند. اگر واقعیت به بانک مرکزی اروپا اجازه دهد تا از سیاست‌های انقباضی بیشتری استفاده کند، این بانک این کار را انجام خواهد داد.

آیا این بدین معنی است که یورو در برابر دلار آمریکا تقویت می‌شود؟ هیچ کس نمی‌داند. بستگی به این دارد که دلار آمریکا چقدر می‌تواند قوی شود.

چیزی که می‌دانیم این است که حتی ژاپن نیز اعلام کرده که در صورت ادامه حرکت بیش از حد در بازار فارکس، اقداماتی را انجام خواهد داد. مقامات ژاپن همچنین عقیده دارند که عوامل بنیادی افزایش تقریباً 30 درصدی دلار آمریکا در برابر ین را توجیه نمی‌کنند.

در واقع، قدرت دلار دیگر پایدار نیست. اما تورم در ایالات متحده همچنان بالا است، بازار کار ایالات متحده نسبتاً قوی (حتی بیش از حد قوی) است، چشم انداز میان مدت اقتصاد ایالات متحده در مقایسه با اروپا یا بریتانیا بسیار بهتر است و دوره‌های بحران جهانی معمولاً به نفع دلار است.

بیل گراس، موسس شرکت پیمکو، روی پوند انگلیس شرط‌بندی می‌کند. وی عقیده دارد دلار به طور اغراق آمیزی بیش از حد در برابر ارزهای اصلی دیگر ارزش گذاری شده و در آینده باید اصلاحی صورت بگیرد. جفت ارز GBPUSD امروز به محدوده 1.16 رسید.به جز پوند که در حال فروپاشی است بریتانیایی‌ها امروز مسائل دیگری در سر دارند. ملکه الیزابت دوم دیروز فوت کرد و چارلز بالاخره توانست افسار را به دست بگیرد.

یورو استاکس ۵۰ (Euro Stoxx) روز گذشته در محدوده مثبت به کار خود پایان داد. سهام بانک‌ها بیش از 2% رشد کردند چرا که نرخ‌های بالاتر باعث افزایش درآمد بدون ریسک بانک‌ها و افزایش درآمدهای بهره آنها می‌شود.

اگرچه جروم پاول، رئیس فدرال رزرو، اشاره کرد که افزایش نرخ‌های بهره همچنان به منظور کاهش تورم ادامه خواهد داشت، اما شاخص‌های بازار سهام امریکا نیز جلسه مثبتی را پشت سر گذاشتند. شاخص S&P500 در مرز 4000 بسته شد، در حالی که شاخص نزدک 0.50% رشد کرد.

منبع: Swissquote

برای پیگیری اخبار روز و فوری فارکس و بازارهای جهانی به کانال تلگرام UtoFX بپیوندید.

اولین نفر از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شو

ایمیل خود را وارد نمایید تا از اطلاعیه ها و تخفیفات ما زودتر باخبر شوی…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟