بروکر ارانته
مطالب پیشنهادی
دوره اوراق قرضه
دوره طلا
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

بانک مرکزی کانادا طبق انتظارات نرخ بهره را 0.75% افزایش داد

بانک مرکزی کانادا طبق انتظارات نرخ بهره را 0.75% افزایش داد

تحلیل سنتیمنت روزانه فارکس 17 شهریور

  • افزایش 0.50 درصدی یا 0.75 درصدی نرخ بهره

روز گذشته، بانک مرکزی کانادا طبق انتظارات نرخ بهره را 0.75% افزایش داد.

امروز بانک مرکزی اروپا در مورد افزایش نرخ بهره تصمیم خواهد کرد. برای این جلسه دیدگاه‌ها متفاوت هستند: گروه اول عقیده دارند بانک مرکزی اروپا به منظور کنترل تورم در ناحیه یورو باید نرخ بهره را 0.75% افزایش دهد. گروه دوم عقیده دارند که افزایش 0.75 درصدی نرخ بهره برای اقتصادی که با رکود وحشتناکی مواجه است (در بحبوحه تشدید بحران انرژی)، زیاد است و نرخ بهره باید 0.50% افزایش یابد.

روز گذشته تولید ناخالص داخلی ناحیه یورو برای سه ماهه دوم کمی بهتر از انتظارات منتشر شد اما واضح است که چیزی برای خوش بینی وجود ندارد. اروپایی‌ها بخش‌های زیادی مانند بخش‌های صنعتی و شیمیایی را با تکیه بر انرژی ارزان روسیه ساختند و کاهش عرضه روسیه به صفر، بدیهی است که ضربه بزرگی به این اقتصادها وارد می‌کند و اروپا باید در مدل انرژی خود تجدید نظر کنند. البته این مسئله اصلا ساده نیست و انتقال انرژی یک شبه اتفاق نخواهد افتاد. بنابراین، انتظارات رشد اقتصادی برای اروپا رو به کاهش است و در سال آینده به شدت کاهش خواهد یافت. در سال 2023، انتظار می‌رود که ناحیه یورو بیش از 1.4% رشد نکند. همچنین پیش‌بینی می‌شود رشد تولید ناخالص داخلی بریتانیا بیش از 0.8% نباشد. به عقیده برخی، حتی این پیش‌بینی‌ها نیز بسیار خوش بینانه است.

بنابراین، بانک مرکزی اروپا چه خواهد کرد؟ یا اصلا بانک مرکزی اروپا چه کاری می‌تواند انجام دهد؟

مشکل تورم اروپا تا حد زیادی به بحران انرژی مرتبط است و شرایط این ناحیه با ایالات متحده، جایی که بخشی از تورم به دلیل تقاضای بیش از حد و افزایش دستمزدها است که با نرخ بهره بالاتر قابل کنترل است، تفاوت دارد. بنابراین، افزایش نرخ بهره ممکن است تا حدی برای ایالات متحده مفید باشد و تورم را کاهش دهد. اما افزایش نرخ بهره در اروپا، روسیه را وادار نمی‌کند که جریان گاز را به اروپا بازگرداند و اوضاع را بهبود دهد.

اما، سیاست افزایش نرخ بهره حداقل می‌تواند سرعت کاهش ارزش یورو را کمی کاهش دهد و اثر خنک‌کننده‌ای بر تورم داشته باشد. عقیده داریم افت یورو تنها کمی آهسته خواهد شد چرا که در این مرحله، کار زیادی برای جلوگیری از خونریزی در یورو نمی‌توان انجام داد. یورو احتمالاً همراه با اقتصادهای اروپایی به کاهش خود ادامه خواهد داد. اما هرچه سرعت کاهش کمتر باشد، برای اقتصاد بهتر است.

اگرچه هیچ راه حل سریعی برای بحران انرژی اروپا وجود ندارد و اروپایی‌ها با نرخ‌های بهره بالاتر و یا بدون آن در زمستان امسال با رکود دست و پنجه نرم خواهند کرد اما افزایش 0.75 درصدی نرخ بهره می‌تواند، افت یورو را کمی آهسته‌تر کند.

دلار قوی برای صادرات ایالات متحده بد نبوده است

با قوی‌تر شدن دلار آمریکا، انتظار می‌رود که صادرات ایالات متحده کاهش یابد. اما برعکس این اتفاق رخ داده است. کسری تجاری آمریکا از 80.9 میلیارد دلار در ژوئن و 106.9 میلیارد دلار در ماه مارس به 70.7 میلیارد دلار در ماه ژوئیه کاهش یافته است. افزایش جزئی در صادرات و کاهش شدیدی در واردات آمریکا وجود داشته که برعکس چیزی است که باید در تئوری رخ می‌داد.

کاخ سفید اعلام کرد این واقعیت که “صادرات کالاهای واقعی به سطوح بی‌سابقه‌ای رسیده، نشانه دلگرم کننده‌ای از تاب آوری اقتصاد آمریکا است” و “بازتابی از برنامه اقتصادی رئیس جمهور است که به موقعیت سازندگان آمریکایی کمک کرده تا در زمینه‌های کلیدی از نیمه هادی‌ها تا انرژی پاک برنده شوند.” البته می‌توان ادعا کرد که جنگ اوکراین به آمریکا کمک کرده تا انرژی بیشتری صادر کند.

بازگشت بازار سهام، هر چند شکننده

روز گذشته بازار سهام جهش قوی داشت. شاخص S&P 500 رشد 1.83 درصدی و شاخص نزدک رشد 2 درصدی داشت. شرکت اپل نیز که از گوشی جدید خود رونمایی کرد کمتر از 1% رشد کرد.

اما آخرین سخنان اعضای فدرال رزرو اصلاً آرام نبود. برینارد، نایب رئیس فدرال رزرو، تکرار کرد که نرخ بهره به سطوح محدود کننده افزایش خواهد یافت و برای «مدتی» در آنجا خواهد ماند. این بدان معنی است که هنوز خبری از کاهش نرخ بهره نخواهد بود.

مستر، دیگر عضو بانک مرکزی، بیان کرد نرخ معیار ایالات متحده در اوایل سال 2023 به بالای 4% خواهد رسید و هیچ کاهشی وجود نخواهد داشت.
پاول، رئیس فدرال رزرو، نیز قرار است امروز سخنرانی کند. احتمالا وی نیز تکرار خواهد کرد که هنوز هیچ خبری از تسهیل سیاست‌ها نخواهد بود.

بنابراین فعلا هیچ سیاست پولی تسهیلی و کاهش نرخی در افق فدرال رزرو وجود ندارد. بنابراین، طبیعی است که برخی از سرمایه‌گذاران بزرگ همچنان هشدار می‌دهند که بازار سهام هنوز به کف قیمتی خود نرسیده است. مایکل بری که فیلم The Big Short بر اساس زندگی وی ساخته شده، نیز یکی از این افراد است.

کامودیتی‌ها و فلزات گرانبها

با عقب نشینی دلار، طلا به بالای 1700 دلار بازگشت اما ریسک‌ها برای این فلز همچنان به سمت نزولی متمایل است.

روز گذشته بیت کوین به محدوده 18500 رسید و احتمالا مجددا در محدوده 20 هزار دلار با فشار فروشی مواجه خواهد شد، مگر اینکه شاهد بازگشت پایدار در سایر دارایی‌های ریسکی مانند سهام باشیم. اما از لحاظ بنیادی دلایل محکمی برای رشد پایدار دارایی‌های ریسکی وجود ندارد.

نفت خام آمریکا نزدیک به 6% کاهش یافت و به 81.50 دلار در هر بشکه رسید، چرا که ترس از رکود جهانی بر نگرانی‌های سمت عرضه غلبه کرد.

منبع: Swissquote

برای پیگیری اخبار روز و فوری فارکس و بازارهای جهانی به کانال تلگرام UtoFX بپیوندید.

اولین نفر از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شو

ایمیل خود را وارد نمایید تا از اطلاعیه ها و تخفیفات ما زودتر باخبر شوی…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟