بروکر ارانته
مطالب پیشنهادی
دوره اوراق قرضه
دوره طلا
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

فاجعه‌ای در حال شکل‌گیری

فاجعه‌ای در حال شکل‌گیری

تحلیل سنتیمنت روزانه فارکس 2 اسفند

  • فاجعه‌ای در حال شکل‌گیری

روز دوشنبه بازار سهام چین با توجه به گزارش گلدمن ساکس که پیش‌بینی کرد شاخص ام‌اس‌سی‌ای (MSCI) چین تا پایان سال می‌‌تواند تا 24% افزایش یابد، رشد کرد.

این لزوما یک شرط بندی دیوانه کننده نیست. این شاخص بین اکتبر گذشته تا پایان ژانویه امسال بیش از 60% افزایش یافته و حتی با افزایش 24 درصدی در سال جاری، شاخص MSCI چین حدود 30 درصد پایین‌تر از اوج فوریه 2021 خواهد بود.

با این حال، افزایش تنش‌های ژئوپلیتیکی با ایالات متحده، به‌علاوه از دست دادن گسترده اطمینان سرمایه‌گذاران در جریان سرکوب دولت که در پایان سال 2020 آغاز شد و ممکن است هنوز به پایان نرسیده باشد، بازار سهام چین را برای سرمایه‌گذاران عادی جذاب نمی‌کند. یک بانکدار موفق در چین به نام بائو فن به سادگی ناپدید شده است.

مسئله این است که داستان بازگشایی چین، در کنار سیاست‌های مالی و پولی حمایتی، باید به بهبود اقتصاد چین کمک کند. اما تا چه حد کمک‌های دولت به بهبود بازار سهام کمک می‌کند، هنوز مشخص نیست.

شاخص فعالیت‌های واقعی چین اکنون در حدود سطوح قبل از ویروس کرونا است، که کم و بیش با سطوح جنگ تجاری دوران ترامپ مطابقت دارد. ارزش‌‌گذاری‌های بازار سهام پس از یک جهش اولیه بین اکتبر و ابتدای سال جاری در حال فروپاشی هستند.

بازگشایی سریع مطمئناً فعالیت‌ها را تقویت می‌کند و فرصتی برای بازگشت بازار سهام می‌دهد. اما برای این که چنین اتفاقی رخ دهد، روابط بین ایالات متحده و چین نباید بدتر شود و در حالت ایده آل بهبود یابد.

با این حال موسسه گلدمن ساکس در مورد بازار سهام چین نظر مثبتی دارد. شرکت‌های معدنی امیدوار هستند که حق با آنها باشد چرا که BHP، شرکت صنایع شیمیایی و معدنی استرالیایی چندملیتی، کاهش 32 درصدی سود نیمه سال را در نتیجه افزایش هزینه‌ها و افت قیمت‌ کامودیتی‌ها، که عمدتاً تحت تأثیر فعالیت‌های ضعیف در چین قرار دارد، اعلام کرد.

بازگشایی چین بدون شک سناریوی خوب برای سهام شرکت‌های معدنی و شاخص FTSE 100 بریتانیا است که بالاخره هفته گذشته از مرز 8000 واحد عبور کرد و رشد را در این سطوح حفظ کرد.
با این حال، افزایش قیمت کامودیتی‌ها یک سناریوی فاجعه آمیز برای تورم جهانی و انتظارات بانک مرکزی است.

آخرین صورتجلسه بانک مرکزی استرالیا (RBA) نشان داد که سیاستگذاران استرالیا در آخرین جلسه قبل از توافق بر روی افزایش 0.25 درصدی، افزایش 0.50 درصدی را در نظر گرفته بودند.

این مسئله این نگرانی را برانگیخت که دوران افزایش 0.50 درصدی هنوز تمام نشده و ممکن است در جلسه ماه مارس در فدرال رزرو اتفاق بیفتد.

بانک مرکزی اروپا (ECB) نیز در حال بررسی افزایش 0.50 درصدی در جلسه بعدی است.

اما در حال حاضر، خریداران تحت رهبری چین نتوانستند شتاب خود را حفظ کنند.

در حال حاضر، فروشندگان نفت تمام اخبار بازگشایی چین را به چالش می‌کشند. آخرین اخبار بلومبرگ حاکی از آن است که تقاضای چین در سال جاری 800 هزار بشکه در روز افزایش خواهد یافت و مصرف را به بالاترین حد خود یعنی حدود 16 میلیون بشکه در روز خواهد رساند.

هر چند این خبر تاثیری نداشت و رشد قیمت نفت خام آمریکا در روز گذشته تا مرز میانگین متحرک 50 روزه که کمی پایین‌تر از محدوده 78 دلار در هر بشکه بود، محدود شد.

فاجعه‌ای در حال شکل‌گیری

شرکت متا برنامه‌ای را برای راه‌اندازی اشتراک‌های پولی برای جبران کاهش درآمد ناشی از تبلیغات – که سال گذشته پس از تغییر تنظیمات امنیتی اپل به بیش از 10 میلیارد دلار رسید، اعلام کرد.

متاورس (Metaverse) که بهترین گزینه شرکت برای رشد آینده بود، نیز عملکرد خوبی نداشته است.

فیس بوک سال را خوب آغاز کرد و پس از آخرین گزارش درآمدزایی سه ماهه خود به طرز چشمگیری جهش کرد، اما خوش بینی اولیه در حال محو شدن است.

بنابراین، دادن انرژی و امید به سرمایه گذاران ممکن است در کوتاه مدت ایده بدی نباشد. اگرچه، تجربه توییتر هشداری است مبنی بر اینکه کاربران ممکن است از این اخبار هیجان زده نشوند. تنها چیزی که می‌تواند Meta Verified (متای تایید شده) را از شرایط مشابه Twitter Blue نجات دهد، این واقعیت است که متا شناسه دولتی برای تأیید حساب‌ها می‌خواهد. (متا روز یکشنبه اعلام کرد که در حال آزمایش یک سرویس اشتراک ماهانه به نام Meta Verified است که به کاربران امکان می‌دهد حساب‌های خود را با استفاده از شناسه دولتی تأیید کنند و نشان آبی دریافت کنند.)

اما با در نظر گرفتن تمام جوانب، در درازمدت، این یک چرخش غم انگیز برای یک شرکت فناوری نوآورانه است. متا به دنبال ایجاد انقلابی در رسانه‌های اجتماعی با مهاجرت کاربران به دنیای مجازی بود. در عوض، آنها از کاربران می‌خواهند که برای داده‌های بهتر پول بپردازند.

Meta Verified برای اشتراک تلفن همراه تا 15 دلار هزینه خواهد داشت. درآمد ممکن است افزایش یابد چرا که متا 3.74 میلیارد کاربر فعال دارد و اگر حتی بخش کوچکی از آنها که به یک حساب تأیید شده (verified) مهاجرت کنند، می‌تواند سود زیادی به همراه داشته باشد. با این حال ممکن است درآمدها جایگزین درآمدهای تبلیغاتی نشوند.

بنابراین، تبلیغات در آینده نزدیک به عنوان جریان اصلی درآمد برای شرکت باقی خواهد ماند.

اگر فیس‌بوک می‌خواهد در رقابت بین شرکت‌های فناوری بزرگ باقی بماند، باید راهی برای تحقق رویای متاورس خود بیابد.

منبع: Swissquote

برای پیگیری اخبار روز و فوری فارکس و بازارهای جهانی به کانال تلگرام UtoFX بپیوندید.

اولین نفر از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شو

ایمیل خود را وارد نمایید تا از اطلاعیه ها و تخفیفات ما زودتر باخبر شوی…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟