بروکر ارانته
مطالب پیشنهادی
دوره اوراق قرضه
دوره طلا
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

گزارش ضعیف اشتغال بخش خصوصی و غیر کشاورزی ADP و افت بازار سهام

گزارش ضعیف اشتغال بخش خصوصی و غیر کشاورزی ADP و افت بازار سهام

تحلیل سنتیمنت روزانه فارکس 10 شهریور

  • گزارش ضعیف اشتغال بخش خصوصی و غیر کشاورزی ADP و افت بازار سهام

از آنجایی که داده‌های اقتصادی خوب از این ایده حمایت می‌کنند که اقتصاد ایالات متحده می‌تواند در برابر سیاست پولی انقباضی تهاجمی مقاومت کند و بنابراین تأثیر تقویتی بر بازده اوراق ایالات متحده و تأثیر منفی بر ارزش‌گذاری سهام دارد، خبر خوب می‌تواند برای سرمایه‌گذاران بازار سهام خبر بدی تلقی شود. اما از آنجایی که فدرال رزرو آنقدر مصمم است که تورم را پایین بیاورد و آماده پذیرش کندی معینی در اقتصاد و بازار کار است، خبر بد همچنین می‌تواند خبر بد در نظر گرفته شود.

احتمالا به همین دلیل است که انتشار ضعیف داده‌های ADP در روز گذشته چندان منجر به خرسندی سرمایه‌گذاران نشد. داده‌ها نشان دادند که اقتصاد ایالات متحده 132000 شغل جدید در بخش خصوصی در ماه اوت ایجاد کرده که این رقم کمتر از حدود 300000 مورد انتظار تحلیلگران بود.

اگر داده‌های NFP روز جمعه کاهش مشابهی را در بازار کار ایالات متحده نشان دهد، می‌توان در مورد تغییر بالقوه رشد اشتغال فوق‌العاده انعطاف‌پذیر آمریکا به چیزی قابل درک‌تر و بیشتر مطابق با شرایط انقباضی اقتصاد کلان صحبت کرد.

این چیزی است که فدرال رزرو در نهایت تمایل دارد به آن دست یابد، چرا که بازار اشتغال ضعیف‌تر باید به تورم ضعیف‌تر منجر شود.

ادامه افت بازار سهام

روز گذشته سه شاخص بازار سهام آمریکا افت کردند. شاخص S&P 500 افت 0.80 درصدی، نزدک افت 0.56 درصدی داشتند و شاخص داو جونز بیشترین افت را در این بین تجربه کرد.

حتی سهام بخش انرژی نیز نتوانستند فشار فروش دیروز را تحمل کنند، چرا که نفت خام نزدیک به 4% سقوط کرد. بشکه نفت خام آمریکا به دلیل نگرانی های فزاینده رکود جهانی و چشم انداز کاهش تقاضا، دوباره به زیر سطح 90 دلار رسیده است.

اما به عقیده اوپک، کاهش قیمت نفت به دلیل قطع ارتباط بین واقعیت و بازارهای مالی است. بنابراین، اگر شاهد کاهش بیشتر قیمت باشیم، مطمئناً اوپک می‌تواند به ما یادآوری کند که عرضه در بازار تا چه میزان می‌تواند کاهش یابد و اهمیت ندارد چقدر تقاضای جهانی افت داشته باشد.

چرا تورم به همان اندازه که دلار آمریکا را افزایش می‌دهد، یورو را تقویت نمی‌کند؟

روز گذشته علی‌رغم ضعف در داده‌های اشتغال، شاخص دلار قوی باقی ماند و نشان داد که داده‌های اشتغال چقدر برای انتظارات فدرال رزرو مهم نیستند. تورم بالا همچنان به تقویت دلار آمریکا دامن می‌زند، اما این موضوع برای ارزهای دیگر مانند یورو و پوند صادق نیست. ناحیه یورو و بریتانیا نیز با افزایش سرسام‌آور قیمت‌های مصرف‌کننده دست و پنجه نرم می‌کنند، اما نمی‌توان گفت که ارزهای آنها از این موضوع منتفع می‌‌شوند.

به عنوان مثال، بانک مرکزی اروپا (ECB) در آخرین نشست خود، نرخ بهره را 0.50% افزایش داد و اکنون انتظار می‌رود که در ماه سپتامبر نرخ بهره 0.75% افزایش یابد چرا که شاخص CPI روز گذشته نشان داد تورم در ناحیه یورو از 9% گذشته است. بازارها در حال حاضر 60% احتمال می‌دهند نرخ بهره در ماه سپتامبر 0.75% افزایش یابد.

اما هیچ کس تحت تاثیر قرار نگرفته، چرا که انتظار می‌رود فدرال رزرو نیز در این ماه نرخ بهره را 0.75% افزایش دهد. بنابراین، بانک مرکزی اروپا باید کاری بزرگتر انجام دهد تا بازار را غافلگیر کند و روند منفی یورو را معکوس کند.

اما سیاست گذاران اروپایی نمی‌توانند زمانی که این قاره با بحران عمیق انرژی مواجه است، نرخ‌ها را افزایش دهند. کاهش نرخ بهره می‌توانست برای این سیاست گذاران بسیار راحت‌تر از افزایش آن باشد.

به این ترتیب، حتی با وجود تورم فزاینده و انتظارات هاوکیش در مورد سیاست‌های بانک مرکزی اروپا انتظار می‌رود که یورو نسبت به دلار بیشتر تضعیف شود، چرا که اعضای هاوکیش بانک مرکزی آمریکا عضلات قوی‌تری نسبت به بانک مرکزی اروپا یا اعضای هاوکیش بانک مرکزی انگلیس دارند. در نتیجه، تورم بالاتر لزوماً منجر به افزایش یورو یا پوند نمی‌شود.

همچنین ذکر این نکته مهم است که در دوران پر استرس مانند آنچه که امروز با توجه به همه‌گیری ویروس کرونا، جنگ و بحران انرژی تجربه می‌کنیم، دلار آمریکا به دارایی اصلی سرمایه‌گذاران تبدیل می‌شود. با توجه به اینکه اوراق قرضه دولتی و طلا نمی‌توانند حفاظتی را که سرمایه‌گذاران به دنبال آن بودند را ارائه دهند، از سال گذشته جریان دارایی‌های امن در دلار ادامه داشته است.

اما ذکر این نکته نیز مهم است که دارایی که رشد می‌کند، بالاخره روزی افت خواهد کرد و باید منتظر اصلاحی در دلار باشیم. اما این اصلاح چه زمانی رخ خواهد داد سوال بسیار مهمی است که پاسخ دادن به آن دشوار است.

منبع: Swissquote

برای پیگیری اخبار روز و فوری فارکس و بازارهای جهانی به کانال تلگرام UtoFX بپیوندید.

اولین نفر از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شو

ایمیل خود را وارد نمایید تا از اطلاعیه ها و تخفیفات ما زودتر باخبر شوی…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟