مطالب پیشنهادی
اشتراک گذاری
برچسب ها

داده‌های اشتغال ضعیف ایالات متحده می‌تواند خونریزی را متوقف کند

داده‌های اشتغال ضعیف ایالات متحده می‌تواند خونریزی را متوقف کند

تحلیل سنتیمنت روزانه فارکس 19 اسفند

  • جنجال بانک‌ها

روز پنج‌شنبه می‌توانست روز آرامی باشد، مخصوصا پس از این که شاهد افزایشی در آمار مدعیان بیکاری بعد از سیلی از داده‌های قوی و نگران کننده اشتغال و تورمی بودیم. آمار مدعیان بیکاری برای اولین بار از ماه ژانویه به بالای 200 هزار نفر رسید. این مسئله منجر شد بازده اوراق کوتاه مدت افت کند. این موضوع می‌توانست به سرمایه‌گذاران پیش از انتشار داده‌های بسیار مهم اشتغال آمریکا آرامش خاطری دهد اما این طور نشد!

جنجال در سهام بخش بانکی آرامش روز معاملاتی را به هم زد.

سقوط بانک سیلورگیت (Silvergate) و جنجال شدید در سهام بانک سیلیکون ولی (SVB) منجر شد سهام بخش بانکی سقوط شدیدی را تجربه کنند. در حالی که سقوط بانک سیلورگیت مربوط به بازار رمزارزها بود و نگرانی برای دیگر بخش‌های بانکی ایجاد نکرد، سقوط بانک سیلورگیت این نگرانی را تقویت کرد که بقیه بانک‌ها نیز ممکن است مشکلات مشابهی را تجربه کنند.

دلیل این مسئله چه بود؟

بانک SVB برای تقویت ترازنامه خود حدود 2 میلیارد دلار سهم جدید منتشر کرد، چرا که بانک به دلیل فروش حدود 21 میلیارد دلار دارایی زیان ده نیاز داشت تا اطمینان حاصل کند که می‌تواند در محیط رشد نرخ بهره به سپرده گذاران سود پرداخت کنند.

پورتفوی بانک SVB مقدار زیادی اوراق خزانه داری آمریکا و اوراق قرضه با پشتوانه رهنی دارد. این موضوعی است که می‌تواند به همه بانک‌ها از جمله بانک‌های بزرگ ضربه بزند، چرا که بانک‌ها از زمان بحران مالی 2007/2008 دارایی‌های زیادی را با افزایش قیمت‌ها انباشته کردند و تقریباً هیچ سودی برای سپرده‌های بانکی به عنوان نرخ بهره نمی‌پرداختند چرا که برای مدت طولانی نرخ بهره نزدیک به صفر بوده است.

از نظر تئوری، افزایش نرخ‌های بهره برای بخش بانکی یک موهبت است چرا که سود خالص آنها را افزایش می‌دهد. بانک‌ها دوباره شروع به کسب درآمد از طریق سپرده‌ها می‌کنند. اما مشکل اینجا بود که نرخ بهره بسیار سریع افزایش یافت و بانک مرکزی آمریکا سال گذشته نرخ بهره را 4.5% افزایش داد.

و در حال حاضر، با افزایش تورم به بالاترین سطح در چند دهه گذشته، سپرده‌گذاران بانکی برای سپرده‌های خود سود بیشتری می‌خواهند و برای پرداخت آن‌ها، بانک‌ها باید دارایی‌های خود را بفروشند. اما دارایی‌ها باید با ضرر شدید فروخته شوند، چرا که ارزش‌گذاری دارایی‌ها در نتیجه انقباض تهاجمی فدرال رزرو به شدت از بالاترین سطح خود سقوط کرده‌اند.

به این دلیل است که سهام بانک جی پی مورگان بیش از 5%، ولز فارگو (Wells Fargo) و بانک آمریکا بیش از 6% و SVB حدود 60% سقوط کردند.

در نتیجه شاخص S&P 500 منتظر انتشار گزارش NFP امروز نشد و پایین‌تر از میانگین متحرک 100 روزه و 200 روزه و همچنین محدود 38.2% فیبوناچی اصلاحی قرار گرفت.

داده‌های اشتغال ضعیف ایالات متحده می‌تواند خونریزی را متوقف کند

اگر بازار کار ایالات متحده ضعیف نشود و تورم کاهش نیابد، سهام بخش بانکی تحت فشار بیشتر افزایش نرخ بهره قرار می‌گیرند، چرا که افزایش نرخ در ایالات متحده می‌تواند دوباره تهاجمی‌تر شود.

در اوایل هفته احتمال افزایش 0.50 درصدی نرخ بهره برای جلسه بعدی FOMC به بالای 80% رسید چرا که پاول، رئیس بانک مرکزی آمریکا، به سنای ایالات متحده گفت که فدرال رزرو می‌تواند سرعت نرخ‌های بهره را افزایش دهد در صورتی که “کل داده‌ها” این امر را ملزم کنند.

فعالیت‌ها در بازار آتی نرخ بهره فد در حال حاضر احتمال پایین‌تر از 60% را برای افزایش 0.50 درصدی نرخ بهره می‌دهند. داده‌های امروز بازار کار آمریکا می‌تواند انتظارات برای افزایش 0.50 درصدی را زنده نگه دارد یا انتظارات را به سمت افزایش 0.25 درصدی نرخ بهره کاهش دهد.

همه چیز به قدرت آخرین داده‌های اشتغال بستگی دارد

انتظار می‌رود که اقتصاد ایالات متحده ممکن است پس از انتشار بیش از نیم میلیون NFP در ماه گذشته، حدود 200 هزار شغل جدید غیرکشاورزی در ماه فوریه اضافه کرده باشد.

پیش‌بینی می‌شود دستمزدها از 4.4% به 4.7% افزایش یابند و نرخ بیکاری در 3.4% – پایین‌ترین سطح در بیش از 50 سال گذشته است، ثابت بماند.

اگر شاهد ضعفی در بازار کار آمریکا باشیم، بازار سهام می‌تواند نفس راحتی بکشد. در غیر این صورت، فدرال رزرو در این ماه افزایش 0.50 درصدی را اعمال خواهد کرد و این مسئله می‌تواند فشار فروش بازار سهام را تسریع کند.

به این ترتیب، داده‌های اشتغال ضعیف و ایده‌آل کمتر از انتظارات ایالات متحده می‌تواند انتظارات افزایش نرخ بهره فدرال رزرو را به 0.25% بازگرداند. در حالی که مجموعه دیگری از داده‌های اشتغال قوی احتمالاً ایده افزایش 0.50 درصدی از سوی فدرال رزرو در اواخر این ماه را تقویت می‌کند و منجر می‌شود بازده اوراق آمریکا و دلار آمریکا افزایش یابند و بازار سهام افت کند.

منبع: Swissquote

برای پیگیری اخبار روز و فوری فارکس و بازارهای جهانی به کانال تلگرام UtoFX بپیوندید.

اولین نفر از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شو

ایمیل خود را وارد نمایید تا از اطلاعیه ها و تخفیفات ما زودتر باخبر شوی…

1 دیدگاه در “داده‌های اشتغال ضعیف ایالات متحده می‌تواند خونریزی را متوقف کند
  1. سمیه گفت:

    👌❤️❤️❤️

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟