بروکر ارانته
مطالب پیشنهادی
دوره اوراق قرضه
دوره طلا
اشتراک گذاری
برچسب ها

افت بازار سهام در پی انتظارات هاوکیش بانک مرکزی آمریکا

افت بازار سهام در پی انتظارات هاوکیش بانک مرکزی آمریکا

تحلیل سنتیمنت روزانه فارکس 25 شهریور

  • افت بازار سهام در پی انتظارات هاوکیش بانک مرکزی آمریکا

شرکت‌های راه‌آهن ایالات متحده و اتحادیه‌های کارگری در اوایل روز پنجشنبه به توافقی آزمایشی دست یافتند تا از اعتصاب راه‌آهن در ایالات متحده جلوگیری کنند.

این توافق شامل افزایش 7 درصدی دستمزد در سال جاری و همچنین افزایش عطف به ماسبق برای دو سال گذشته و دو افزایش دیگر در سال‌های 2023 و 2024 به میزان 4 درصد و 4.5 درصد است. (قطعیتی وجود ندارد که پاول، رئیس بانک مرکزی آمریکا، از شنیدن افزایش دستمزدها مسحور شده باشد، آن هم در زمانی که به سختی برای کاهش تورم می‌جنگد!)

البته جلوگیری از اعتصاب راه آهن خبر خوبی است، اما نه به اندازه کافی که منجر به خوشنودی سرمایه‌گذاران شود. بازارها در حال حاضر بیش از حد بر تورم متمرکز هستند.

شاخص S&P 500 روز گذشته با افت بیش از 1 درصدی مواجه شد و فاصله بسیار کمی با محدوده حمایتی 3900 دارد. این واقعیت که شاخص خرده فروشی ایالات متحده و مدعیان بیکاری، که هر دو نشان می‌دهند که اقتصاد ایالات متحده نسبتاً در برابر افزایش نرخ فدرال رزرو تاب آور است، منجر به عقب نشینی اعضای هاوکیش بانک مرکزی آمریکا نخواهند شد.

فروش ایالات متحده در رستوران‌ها و بارها در ماه گذشته 10.9% اعلام شد و نسبت به ماه اوت سال گذشته بالاتر اعلام شد. به طور کلی مجموع فروش 18.5% برای هشت ماه اول سال نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته بود. این اعداد برای پاولی که تلاش می‌کند تقاضا را کاهش دهد تا بتواند تورم را کنترل کند، خوشایند نخواهد بود.

در واکنش به این داده‌ها بازده اوراق 2 ساله خزانه داری آمریکا به 3.9% افزایش یافت که بالاترین سطح از سال 2007 است. داده‌های قوی انتظارات هاوکیش بانک مرکزی آمریکا را تقویت می‌کند. نرخ وام‌های مسکن در ایالات متحده برای اولین بار در 14 سال گذشته به بالای 6% رسید. دلار آمریکا تا حدی زیر سطح 110 تثبیت شد. بازده بالاتر اوراق منجر به افت بازار سهام شد و طلا به 1660 دلار در هر اونس سقوط کرد.

احتمالا این هفته بازار کار خود را با سنتیمنت ضعیف به اتمام خواهد رساند. امروز داده‌های CPI اروپا تایید خواهد کرد که تورم در ماه اوت به 9.1٪ افزایش یافته است. احساسات مصرف کننده دانشگاه میشیگان نیز امروز منتشر می‌شود. سرمایه گذاران امیدوارند این داده بسیار قوی منتشر نشود چرا که اعضای بانک مرکزی آمریکا پیش از جلسه بانک مرکزی آمریکا به اندازه کافی داده قوی دریافت کرده‌اند.

اصلاح اشتباهی مبتدیانه

خبر خوب برای تورم این است که نگرانی‌های مربوط به رکود احتمالاً بر قیمت‌های انرژی فشار می‌آورد و حداقل فشاری را از روی شانه‌های فدرال رزرو کم می‌کند.

روز گذشته نفت خام آمریکا 4% افت کرد، اما این افت به دلیل فقط بحث رکود نبود، بلکه به این دلبل بود که آمریکایی‌ها اشتباه مبتدیانه‌ای را که اوایل این هفته مرتکب شده بودند، اصلاح کردند. آمریکا اعلام کرده بود ذخایر استراتژیک نفت در صورت کاهش قیمت‌ها به زیر 80 دلار در هر بشکه دوباره پر خواهند کرد.

بدیهی است که اگر شما بخواهید ذخایر خود را با قیمت مناسب دوباره پر کنید، به دنیا اعلام نمی‌کنید که قصد دارید مثلاً در 80 دلار شروع به خرید کنید، چرا که در این صورت افراد باهوش نیز در کنار شما قرار می‌گیرند و حمایتی در نزدیکی این قیمت ایجاد می‌کنند تا اطمینان حاصل کنند که قیمت از این سطح پایین‌تر نمی‌رود. بنابراین، اگر شما ایالت متحده باشید و قصد داشته باشید شاهد کاهش قیمت نفت باشید، مانند دیروز اعلام می‌کنید که هیچ محرک قیمتی خاصی برای پر کردن مجدد ذخایر ایالات متحده وجود ندارد و خریدها قبل از پایان سال مالی 2023 انجام نخواهند شد.

قراردادهای آتی گاز طبیعی نیز در ایالات متحده به دلیل اخبار مبنی بر جلوگیری از اعتصاب راه آهن سقوط کردند. یک اعتصاب احتمالی می‌توانست تحویل سایر منابع انرژی مانند زغال سنگ را تهدید کند. معاملات آتی گاز طبیعی اروپا نیز اندکی کاهش یافت.

ترکیب دلار قوی و افت نفت منجر شد جفت ارز USDCAD به بالای 1.3250 برسد. جفت ارز EURUSD همچنان حوالی محدوده برابری معامله می‌شود و جفت ارز GBPUSD پایین‌تر از 1.15 معامله می‌شود.

این مسئله تاثیری در بازار ندارد اما ولادیمیر پوتین و شی جین پینگ، رئیس جمهور چین، اعلام کردند که می‌توانند «ثبات و انرژی مثبت را به جهانی که در هرج و مرج قرار دارد، تزریق کنند!!!!!!!»

منبع: Swissquote

برای پیگیری اخبار روز و فوری فارکس و بازارهای جهانی به کانال تلگرام UtoFX بپیوندید.

اولین نفر از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شو

ایمیل خود را وارد نمایید تا از اطلاعیه ها و تخفیفات ما زودتر باخبر شوی…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟