مطالب پیشنهادی
اشتراک گذاری
برچسب ها

هفته‌ای مهم برای بانک‌های مرکزی

هفته‌ای مهم برای بانک‌های مرکزی

تحلیل سنتیمنت روزانه فارکس 29 شهریور

  • هفته‌ای مهم برای بانک‌های مرکزی

این هفته با سنتیمنت مختلطی کار خود را آغاز کرد. روز دوشنبه بازار سهام آلمان رشد کرد در حالی که کَک ۴۰ (CAC40) یکی از شاخص‌های بازار بورس فرانسه، کمی افت کرد. بریتانیا به دلیل تشییع جنازه ملکه الیزابت تعطیل بود و شاخص‌های ایالات متحده به لطف یک رالی معاملاتی دیرهنگام که ریسک پذیری را در سهام شرکت‌های بزرگ فناوری افزایش داد، جلسه معاملاتی را مثبت به پایان رساندند. سهام شرکت اپل (Apple) با رشد 2.5 درصدی بالاتر از میانگین متحرک 100 در تایم فریم روزانه قرار گرفت و سهام شرکت تسلا رالی 1.90 درصدی داشت. با این حال شاخص S&P 500 کمی پایین‌تر از محدوده مهم 3900 بسته شد و شاخص نزدک علی‌رغم رشد 0.77 درصدی پایین‌تر از محدوده 13000 باقی ماند. بازده اوراق 2 ساله خزانه داری آمریکا به 3.97% و بازده اوراق 10 ساله خزانه داری آمریکا به بالای 3.50% رسید.

امروز، اولین روز جلسه دو روزه بانک مرکزی آمریکا برگزار می‌شود. انتظار می‌رود این بانک فردا نرخ بهره را 0.75% افزایش دهد. احتمالی پایین‌تر از 20% برای افزایش 1 درصدی نرخ بهره نیز وجود دارد. هر چند پس از گزارش‌های ناامیدکننده تورم هفته گذشته، احتمال افزایش 1 درصدی نرخ بهره تا 35 درصد افزایش یافت، اما همچنان پیش‌بینی می‌شود که فدرال رزرو با غافلگیر کردن بازار با افزایش نرخ‌های بالاتر از حد انتظار، چیزی به دست نمی‌آورد. قدرت دلار آمریکا برای فدرال رزرو بیش از حد خطرناک است.

بنابراین افزایش 0.75 درصدی نرخ بهره احتمالا منجر به آرامشی در دلار و بازار سهام خواهد شد. با این حال، میزان نهایی این آرامش، یا اینکه آیا شاهد آرامشی خواهیم بود یا نه، به پیش بینی‌های اقتصادی و نمودار دات پلات نیز بستگی دارد. اگر اشاره‌ای به دور شدن اعضای فدرال رزرو از ایده “فرود نرم” وجود داشته باشد، اعضای داویش با شدت بیشتری باز خواهند گشت و می‌توانیم شاهد تسکین بیشتر در دارایی‌های ریسکی باشیم. با این حال اگر پاول، رئیس بانک مرکزی آمریکا، بر این واقعیت پافشاری کند که بازار اشتغال ایالات متحده بازار در برابر سیاست‌های انقباضی مقاوم باقی مانده، سیگنالی خواهد بود که فدرال رزرو به افزایش مداوم نرخ بهره ادامه می‌دهد و آرامش و تسکیل در بازار بسیار کمتر خواهد بود. در حال حاضر سناریو دوم محتمل‌تر بنظر می‌رسد اما باید ببینیم نمودار دات پلات چگونه خواهد بود.

نمودار “دات پلات” نشان می‌دهد که اعضای FOMC پیش‌بینی می‌کنند نرخ بهره چگونه تغییر خواهد کرد. این نمودار نکات بسیار مهمی در مورد آینده سیاست‌های فدرال رزرو نشان می‌دهد و حتی می‌توان ادعا کرد که در این هفته، نمودار دات پلات با دقت بیشتری نسبت به خود تصمیم گیری در مورد نرخ بهره رصد می‌شود چرا که مطمئنا نرخ ترمینال بالاتری را برای سال 2023 نشان خواهد داد. احتمال می‌رود بانک مرکزی آمریکا نرخ‌ها را به حوالی 4.0 تا 4.2% برساند (در نمودار ماه ژوئن این پیش‌بینی 3.8% بود). این بدین معنا بود که پس از افزایش 0.75 درصدی در این هفته، حداقل یک افزایش 0.75 درصدی دیگر برای رسیدن به این سطح وجود می‌داشت که انتظار افزایش 0.50 درصدی در ماه نوامبر و 0.25 درصدی در ماه دسامبر بود.

این هفته موج سیاست‌های انقباضی بانک‌های مرکزی، فراتر از آمریکا وجود خواهند داشت. ارتشی از بانک های مرکزی در سراسر جهان قرار است آخرین تصمیمات سیاستی خود را اعلام کنند: بانک مرکزی ژاپن، سوئد، نروژ، برزیل، آفریقای جنوبی، فیلیپین، اندونزی، تایوان، ترکیه، انگلستان و بانک مرکزی سوئیس، جدیدترین تصمیمات خود را در طول این هفته اعلام خواهند کرد. انتظار می‌رود که بیشتر این بانک‌ها نرخ‌های بهره خود را افزایش دهند و/یا در تلاش برای کند کردن کاهش ارزش پول‌هایشان در برابر دلار آمریکا، رفتاری هاوکیش داشته باشند.

انتظار می‌رود بانک مرکزی سوئیس (SNB) نرخ بهره را 0.75% افزایش دهد. با توجه به اینکه بسته حمایتی انرژی می‌تواند فشار سیاست‌های مالی ضعیف‌تر بر قیمت‌های مصرف‌کننده را کاهش دهد، پیش‌بینی می‌شود بانک مرکزی انگلیس (BoE) به افزایش 0.50 درصدی نرخ بهره پایبند باشد.

پیش‌بینی می‌شود بانک مرکزی ژاپن تغییری در سیاست‌هایش ایجاد نکند اما اما نگرانی‌های خود را در مورد افزایش غیرعادی دلار در برابر ین ابراز کند.

بانک مرکزی ترکیه (CBT) احتمالا همچنان به سیاست‌های خود ادامه خواهد داد و نرخ معیار را در 13% حفظ می‌کند.

منبع: Swissquote

برای پیگیری اخبار روز و فوری فارکس و بازارهای جهانی به کانال تلگرام UtoFX بپیوندید.

اولین نفر از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شو

ایمیل خود را وارد نمایید تا از اطلاعیه ها و تخفیفات ما زودتر باخبر شوی…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟