بروکر ارانته
مطالب پیشنهادی
دوره اوراق قرضه
دوره طلا
اشتراک گذاری
برچسب ها

بانک مرکزی سوئد با افزایش 1 درصدی نرخ بهره بازارها را شوکه کرد

بانک مرکزی سوئد با افزایش 1 درصدی نرخ بهره بازارها را شوکه کرد

تحلیل سنتیمنت روزانه فارکس 30 شهریور

  • بانک مرکزی آمریکا در کانون توجهات

امروز و پیش از جلسه بانک مرکزی آمریکا ریسک پذیری در بازار بسیار ضعیف است. روز گذشته بانک مرکزی سوئد (Riksbank) با افزایش 1 درصدی نرخ بهره بازارها را شوکه کرد. این میزان افزایش، بیشترین مقدار در سه دهه اخیر در سوئد بود. سیاست گذاران سوئدی اعلام کردند که “تورم خیلی بالا است” و ارزیابی آن بسیار دشوار است و اقدامات بیشتری برای بازگشت آن به سطح هدف 2 ٪ باید انجام شود. هر چند بیانیه این بانک نتوانست کرون سوئد (SEK) را در برابر دلار آمریکا تقویت کند اما این اقدام بیشتر سرمایه گذاران را نگران کرد که امروز فدرال رزرو نیز ممکن است همین کار را انجام دهد یعنی نرخ بهره را 1% افزایش دهد.

فعالیت‌ها در بازار آتی نرخ بهره فد هنوزاحتمال افزایش 1 درصدی نرخ بهره را زیر 20% پیش‌بینی می‌کند. مهمتر از همه، FOMC سابقه مدرنی در انجام حرکات ناگهانی ندارد، به جز اقدامات داویش که تأثیر مثبتی در بازارها دارد، مانند مواردی که در طول همه گیری ویروس کرونا دیدیم.

در نتیجه انتظارات برای امروز بیشتر به سمت افزایش 0.75 درصدی نرخ بهره متمایل هستند. در این صورت می‌توانیم شاهد رشدی در بازار سهام باشیم؛ البته اگر نمودار دات پلات پیش بینی‌هایی را بالاتر از انتظارات بازار نشان ندهد.

افزایش تنش‌ها

به طور قطع چند ساعت پر تنش قبل از تصمیم فدرال رزرو را پیش رو داریم. شاخص S&P500 دیروز 1.13 ٪ دیگر افت کرد و به محدوده 3855 سقوط کرد. شاخص نزدک کمتر از یک درصد افت کرد چرا که بازده اوراق 2 ساله ایالات متحده کمی پایین‌تر از محدوده 4% قرار گرفته است.

خبر خوب این است که تورم در کانادا بیش از آنچه در ماه گذشته انتظار می‌رفت کاهش یافته است. هم تورم اصلی (headline) و هم تورم هسته (Core) کاهش یافتند. اما این داده اعضای داویش بانک مرکزی کانادا را احیا کرد و منجر شد دلار کانادا، در برابر دلار آمریکا که پیش از این هم قوی بود، افت بیشتری داشته باشد. جفت ارز USDCAD در نتیجه به محدوده 1.3375 رسید. همچنین قیمت نفت نیز افت کرد که به ضرر دلار کانادا بود.

روز گذشته قیمت نفت خام آمریکا به زیر 85 دلار سقوط کرد چرا که ایالات متحده اعلام کرد پس از پایان فروش 180 میلیون بشکه در ماه اکتبر و پیش از انتخابات میان دوره‌ای، 10 میلیون بشکه از ذخایر استراتژیک برای تحویل در ماه نوامبر خواهد فروخت. این مسئله به حفظ فشار نزولی بر قیمت نفت کمک خواهد کرد. کاهش قیمت بنزین در ایالات متحده برای محبوبیت جو بایدن در نظرسنجی‌های اخیر بسیار سودمند بوده است.

جفت ارز EURUSD پایین‌تر از محدوده برابری معامله می‌شود و جفت ارز GBPUSD پایین‌تر از محدوده 1.14 قرار گرفت. کریستین لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا، بیان کرد بانک مرکزی اروپا (ECB) ممکن است نرخ بهره را به سطحی افزایش دهد که رشد اقتصادی را محدود کند تا تقاضا کاهش یابد و با تورم غیر قابل قبول مبارزه کند. اما تا زمانی که لحن هاوکیش بانک مرکزی آمریکا باقی بماند، فضایی برای اعضای هاوکیش بانک مرکزی اروپا وجود نخواهد داشت.

پیش بینی می‌شود بانک مرکزی انگلیس (BOE) فردا نرخ بهره خود را 0.50% افزایش دهد چرا که انتتظار می‌رود بسته انرژی تأثیر خنک کننده‌ای بر تورم داشته باشد. این بدین معنی است که بانک مرکزی انگلیس می‌تواند در جبهه نرخ بهره اقدامات کمتری انجام دهد.

نکته مثبت در مورد انتظارات داویش این است که فضایی برای برخی از اظهارات هاوکیش وجود دارد ، اما آیا بانک مرکزی انگلیس جرات می‌کند علیه لیز تراس اقدام کند و با او اعلام جنگ کند؟

طلا به دلیل قدرت دلار و افزایش بازده اوراق تحت فشار نزولی قوی باقی مانده است. احتمال دارد شاهد رالی در طلا پس از جلسه FOMC باشیم اما اگر ریسک پذیری افزایش یابد این احتمال وجود دارد که سرمایه گذاران به سمت دارایی‌هایی با بازده بیشتر مثل بازار سهام هجوم ببرند.

منبع: Swissquote

برای پیگیری اخبار روز و فوری فارکس و بازارهای جهانی به کانال تلگرام UtoFX بپیوندید.

اولین نفر از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شو

ایمیل خود را وارد نمایید تا از اطلاعیه ها و تخفیفات ما زودتر باخبر شوی…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟