مطالب پیشنهادی
اشتراک گذاری
برچسب ها

سنتیمنت منفی بازار در پی ریسک اعتصاب راه آهن ایالات متحده

سنتیمنت منفی بازار در پی ریسک اعتصاب راه آهن ایالات متحده

تحلیل سنتیمنت روزانه فارکس 24 شهریور

  • سنتیمنت منفی بازار در پی ریسک اعتصاب راه آهن ایالات متحده

بازار سهام آمریکا روز گذشته کمی رشد کرد اما با توجه به با ارقام ناامیدکننده تورم و ریسک بزرگ‌ترین اعتصاب راه آهن در ایالات متحده از سال 1992 ریسک‌ها همچنان به سمت نزول متمایل هستند.

روز گذشته انتشار شاخص قیمت تولید کننده (PPI)، منجر به خوشحالی سرمایه‌گذاران نشد. شاخص قیمت تولید کننده اصلی (headline) که انتظارات برای آن 8.8% بود، کمی پایین‌تر و 8.7% اعلام شد. اما همانند شاخص CPI هسته، شاخص PPI هسته (core) نیز نسبت به انتظارات افزایش یافت و نشان داد که بیشتر کاهش تورم تولیدکننده به دلیل قیمت ارزان‌تر انرژی بوده است. با این حال قیمت انرژی نیز بسیار نوسانی باقی مانده و مهمتر از آن ریسک‌ها برای این حوزه نیز صعودی هستند.

روز گذشته قیمت نفت به محدوده 90 دلار رسید با این حال نتوانست از این محدوده عبور کند. نگرانی‌های رکود اقتصادی و چشم‌انداز کاهش تقاضای جهانی، منجر شده فروشندگان نفت کنترل را در دست داشته باشند. در همین حین شرط‌بندی‌های صعودی به دلیل عرضه محدود نفت همچنان ادامه دارند. اما بادها می‌توانند به سرعت تغییر جهت دهند.

در حال حاضر، آخرین داده‌های EIA نشان می‌دهد که ذخایر نفت خام ایالات متحده در هفته گذشته 2.4 میلیون بشکه افزایش یافته در حالی که تحلیلگران افزایش 1.9 میلیون بشکه‌ای را پیش‌بینی می‌کردند. ذخایر بالاتر به تقاضای کمتر از حد انتظار اشاره دارد و فشارهای مثبت بر قیمت را کاهش می‌دهد.

شاخص S&P 500 کمی از افت روز سه‌شنبه خود را جبران کرد و شاخص نزدک رشد 0.84 درصدی داشت. اما ریسک‌ها همچنان نزولی هستند چرا که انتظارات هاوکیش اعضای بانک مرکزی آمریکا تا زمانی که تورم کاهش نیابد ادامه خواهند داشت و داده‌های تورمی این هفته نشان داد که هنوز به این مرحله نرسیدیم.

بعلاوه مذاکرات بین شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی و اتحادیه‌ها هیچ پیشرفتی برای جلوگیری از اعتصاب ریلی که تا روز جمعه می‌تواند منجر به ترک کار حدود 125000 کارگر شود، نشان نمی‌دهد. گفته می‌شود که این بزرگترین اعتصاب در نوع خود از سال 1992 خواهد بود. اعتصاب کارگران نه تنها برای اقتصاد ایالات متحده حدود 2 میلیارد دلار در روز هزینه خواهد داشت، بلکه انتظارات تورمی را برای این ماه افزایش می‌دهد و منجر می‌شود که امیدها برای کاهش تورم حداقل یک ماه دیگر به تعویق بیوفتد.

به همین دلیل دلار همچنان نزدیک سقف 20 ساله خود باقی مانده و جفت ارز EURUSD پایین‌تر از محدوده برابری معامله می‌شود. روز گذشته شاخص تولیدات صنعتی ناحیه یورو که انتظارات برای آن %1- بود، %2- اعلام شد. این بدین معنی است که بحران انرژی صدمات زیادی را بر فعالیت‌های صنعتی اروپا وارد کرده و این بحران هنوز حتی شروع نشده است.

رهبران اروپا تمام تلاش خود را می‌کنند تا از بازی با بحران پیشی بگیرند. اتحادیه اروپا اکنون به دنبال جمع آوری بیش از 140 میلیارد یورو از شرکت‌های انرژی است تا به خانوارها و مشاغل کمک کند تا هزینه‌های غیرقابل تحمل انرژی را تامین کنند.

با این حال، جالب توجه است که شرکت‌های انرژی اروپایی مانند بریتیش پترولیوم (BP) یا توتال که باید شاهد مالیات بر سود فوق‌العاده‌شان باشند، واکنش شدیدی به این خبر نشان ندادند. بریتیش پترولیوم روز گذشته کمی افزایش یافت، در حالی که توتال به دلیل افزایش قیمت نفت 2.5% رشد کرد. با این حال شاخص FTSE و EuroStoxx تحت فشار فروش مناسبی قرار داشتند.

گیجی طلا

طلا به زیر محدوده 1700 دلار بازگشت چرا که افزایش سنتیمنت ریسک پذیری منجر شد بار دیگر سرمایه گذاران این فلز گرانبها رو کنار بگذارند و در دارایی‌هایی که بازدهی بهتری دارند، سرمایه گذاری کنند. طلا همچنان تحت تاثیر انتظارات هاوکیش فدرال رزرو – که دلار و بازده اوراق ایالات متحده را بالاتر می‌برد و بر طلا فشار می‌آورد، و انتظارات داویش فدرال رزرو که دلار را کاهش می‌دهد، اما سرمایه گذاران را به سمت دارایی‌های ریسکی و با بازده بهتر سوق می‌دهد، گیج شده است. اگر روند نزولی طلا ادامه داشته باشد، این فلز گرانبها می‌تواند به محدوده 1650 دلار برسد.

سرانجام USDJPY؟

انتظار می‌رود جفت ارز USDJPY کمی کاهش یابد. در روز گذشته در پی “بررسی نرخ” که توسط بانک مرکزی ژاپن انجام شد، این جفت ارز کمی افت کرد. این مسئله به عنوان آمادگی برای مداخله مستقیم در بازار برای متوقف کردن کاهش ارزش ین تلقی شده است. اگر بانک مرکزی ژاپن مداخله کند، می‌توانیم شاهد افت سریع جفت ارز USDJPY به سمت محدوده 125\130 باشیم. این مسئله برای بانک مرکزی ژاپن زمان خواهد خرید.

منبع: Swissquote

برای پیگیری اخبار روز و فوری فارکس و بازارهای جهانی به کانال تلگرام UtoFX بپیوندید.

اولین نفر از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شو

ایمیل خود را وارد نمایید تا از اطلاعیه ها و تخفیفات ما زودتر باخبر شوی…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟