مطالب پیشنهادی
اشتراک گذاری
برچسب ها

افزایش تنش‌های ژئوپلیتیکی بین ایالات متحده در مقابل چین و روسیه

افزایش تنش‌های ژئوپلیتیکی بین ایالات متحده در مقابل چین و روسیه

تحلیل سنتیمنت روزانه فارکس 18 بهمن

  • ضربه به سنتیمنت مثبت بازار در پی افزایش تنش‌های ژئوپلیتیک و انتظارات هاوکیش از بانک مرکزی آمریکا

افزایش تنش‌های ژئوپلیتیکی بین ایالات متحده در مقابل چین و روسیه و انتظارات هاوکیش از فدرال رزرو بر سنتیمنت بازار در آغاز هفته تأثیر گذاشتند. بازده اوراق خزانه داری و دلار افزایش یافتند و بازار سهام کار خود را با فشار فروش آغاز کرد.

امروز پاول، رئیس بانک مرکزی آمریکا، پس از گزارش غافلگیرکننده اشتغال سخنرانی خواهد داشت و جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، پس از حادثه بالون جاسوسی چین، سخنرانی را ایراد خواهد کرد.

بنابراین چیز زیادی برای خوش‌بینی در بازار وجود ندارد.

معجونی از تنش‌ها و انتظارات از بانک مرکزی آمریکا

تنش‌ها در اطراف بالون جاسوسی چین که هفته گذشته کشف و نابود شد، برای سهام شرکت‌های چینی که در بورس‌های آمریکا معامله می‌شوند، خبری خوبی نبود چرا که ریسک افزایش بیشتر تنش‌ها وجود دارد. ریسک افزایش تنش‌ها ممکن است کمی پس از خبر کاهش تعرفه بر کالاهای چینی، مجددا تعرفه‌های بالاتر را در پی داشته باشد و می‌تواند به احیای بالقوه جنگ تجاری ایالات متحده و چین منجر شود.

شاخص Golden Dragon چین بیش از1.80% کاهش یافت اما این افت نیز تا حدی به دلیل فشار فروش کلی در بازار سهام در پی گزارش مشاغل بیش از حد قوی که در روز جمعه منتشر شد، باشد. این گزارش با قدرت فوق العاده‌اش، منجر شد اعضای داویش بانک مرکزی آمریکا عقب نشینی کنند و انتظارات از افزایش بیشتر نرخ بهره بیشتر شود، احتمال رکود فوری را از بین ببرد و احتمال کاهش نرخ بهره را تا پایان سال جاری از سوی فدرال رزرو کمتر کرد.

حتی بوستیک، عضو بانک مرکزی آمریکا، اعلام کرد که گزارش قوی اشتغال ممکن است بانک مرکزی را تشویق کند تا نرخ بهره را بالاتر از محدوده 5% افزایش دهد. این امر مستلزم یک افزایش 0.25 درصدی دیگر، به غیر دو افزایشی که در حال حاضر انتظار آن‌ها را داریم، باشد. به گفته وی حتی ممکن است شاهد افزایش 0.50 درصدی نرخ باشیم.

آیا همچین چیزی امکان دارد؟ این مسئله بستگی به این دارد که ببینید بازار کار قوی چه تاثیر بر تورم گذاشته و تا هفته آینده از این مسئله آگاه نخواهیم شد.

چیزی که در این هفته می‌دانیم این است که اعضای هاوکیش بانک مرکزی آمریکا به زمین بازی برگشته‌اند و انتظارات از فدرال رزرو در کنار افزایش تنش‌های ژئوپلیتیکی با چین و همچنین روسیه وجود دارند.

در جبهه روسیه ایالات متحده روز گذشته اعلام کرد که در حال آماده شدن برای مالیات 200 درصدی آلومینیوم روسیه در این هفته است. اطمینانی وجود ندارد که اقدامات بیشتر پوتین را متقاعد به عقب نشینی می‌کند یا خیر، اما می‌تواند به فشار بیشتر مالی بر روسیه منجر شود. روسیه بزرگترین کاهش درآمد نفت و گاز خود را حداقل از سال 1998، در ژانویه اعلام کرد و درآمد در ژانویه 46%کاهش یافته بود. به گزارش بلومبرگ هزینه‌‌کرد دولت به دلیل جنگ 59% افزایش یافته است.

روز گذشته معاملات آتی آلومینیوم در COMEX افت شدیدی را تجربه کردند. اگرچه برخی تردید دارند که این اعلام ممکن است به تعویق بیفتد چرا که 200٪ مالیات بر آلومینیوم روسیه ضربه بزرگی به تجارت داخلی ایالات متحده خواهد بود چرا که روسیه دومین تولید کننده بزرگ آلومینیوم در جهان است.

واکنش بازار

افزایش تنش‌های ژئوپلیتیکی و اعضای هاوکیش فدرال رزرو به بازده بالاتر اوراق خزانه‌داری ایالات متحده کمک کردند. بازده اوراق 2 ساله بالاتر از سطحی که سال جاری را آغاز کرد، قرار گرفته است. بازده اوراق 10 ساله نیز همین روند را دنبال می‌کند. دلار نیز این هفته به شدت با تقاضا همراه شده است. شاخص دلار در سه جلسه معالاتی تقریبا 3% رشد داشته و در حال حاضر میانگین متحرک 50 روزه را به سمت بالا آزمایش می‌کند. این هفته دلیلی برای توقف بهبودی دلار وجود ندارد.

طلا به دلیل افزایش تنش‌های ژئوپلیتیکی کمی رشد داشته اما افزایش دلار و بازده ارواق احتمالا این رشد را در محدوده 1900 دلار محدود خواهد کرد.

در بازار ارزها، جفت ارز EURUSD روز گذشته به محدوده 1.0710 سقوط کرد و سپس کمی بهبود یافت.

جفت ارز USDJPY به محدوده 132 جهش کرد و میانگین متحرک 50 روزه را که نقش مقاومتی ایفا می‌کرد به چالش کشید. در پی انتشار این خبر که آمامیا، عضو داویش بانک مرکزی ژاپن، احتمالا ریاست بعدی این بانک را پس از کرودا به عهده خواهد گرفت، اعضای داویش بانک مرکزی ژاپن در کنار اعضای هاوکیش بانک مرکزی آمریکا قرار گرفتند و این حرکت را در جفت ارز USDJPY تشکیل دادند.

جفت ارز GBPUSD کمی بالاتر از محدوده 1.20 نوسان می‌کند.

جفت ارز AUDUSD امروز کمی رشد کرد چرا که بانک مرکزی استرالیا نرخ بهره را طبق انتظارات 0.25% افزایش داد و اعلام کرد افزایش‌های بیشتری می‌توانند رخ دهند چرا که تورم همچنان بالا و پایدار است.

در شاخص‌ها، روز گذشته شاخص S&P 500 حدود 0.60% شاخص نزدک 100 حدود 0.87% افت کردند. این هفته افت شاخص S&P 500 می‌تواند تا محدوده 4030 و برای شاخص نزدک تا محدوده 12040 ادامه داشته باشد چرا که سهام شرکت‌های تکنولوژی نسبت به افزایش نرخ بهره حساس‌تر هستند و انتظار می‌رود ضربه شدیدی‌تری را تجربه کنند.

اما اگر لحظه‌ای اخبار کلان را کنار بگذاریم، گوگل در پاسخ به ChatGPT پشتیبانی شده توسط مایکروسافت، از هوش مصنوعی خود با نام Bard AI رونمایی کرد. مایکروسافت یک رویداد مرموز را برای امروز برنامه ریزی کرده و بسیاری تصور می‌کنند که در این رویداد بیشتر در مورد ChatGPT خواهیم شنید. آیا این به بهبود حال و هوای نامطلوب بازار کمک خواهد کرد؟ خواهیم دید.

بازار انرژی

در حوزه انرژی و کامودیتی‌ها، Tata steel هند در سه ماهه گذشته زیان غیرمنتظره‌ای را اعلام کرد و سهام این شرکت بیش از 4% سقوط کرد. بریتیش پترولیوم (BP) امروز گزارش خود را منتشر خواهد کرد.

نفت خام آمریکا از محدوده 75 دلار عبور کرد اما همچنان سد مقاومتی میانگین متحرک 50 روزه در محدوده 77 دلار را پیش رو دارد.

قراردادهای آتی گاز طبیعی اروپا در این هفته پس از سقوط به سطوح قبل از جنگ، اندکی رشد کردند.

یک پایانه صادرات گاز طبیعی در ترکیه روز دوشنبه در پی زلزله شدید آسیب دید و گفته می‌شود که طی روزهای آینده باید بهبود یابد.

با فروریختن بیش از 6000 ساختمان و کشته شدن هزاران نفر، سهام شرکت‌های ساخت و ساز ترکیه در مقابل چشمان وحشت زده کسانی که اخبار زلزله را همراه با اخبار بازار تماشا می کردند، افزایش یافتند.

منبع: Swissquote

برای پیگیری اخبار روز و فوری فارکس و بازارهای جهانی به کانال تلگرام UtoFX بپیوندید.

اولین نفر از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شو

ایمیل خود را وارد نمایید تا از اطلاعیه ها و تخفیفات ما زودتر باخبر شوی…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟