بروکر ارانته
مطالب پیشنهادی
دوره اوراق قرضه
دوره طلا
اشتراک گذاری
برچسب ها

بازار سهام اروپا به دلیل کاهش تورم و کاهش قیمت‌های آتی گاز طبیعی، تقویت شد

بازار سهام اروپا به دلیل کاهش تورم و کاهش قیمت‌های آتی گاز طبیعی، تقویت شد

تحلیل سنتیمنت روزانه فارکس 14 دی

  • بازگشت همبستگی منفی بین بازار سهام و ارواق؟

بازار سهام اروپا به دلیل کاهش تورم و کاهش قیمت‌های آتی گاز طبیعی، تقویت شد اما بازار سهام امریکا چنین خوش‌بینی را تجربه نکرد.

با این حال، قیمت اوراق قرضه دولتی ایالات متحده روز گذشته افزایش یافت که می‌تواند نشانه‌ای از این مسئله باشد که تحرکات اخیر اوراق به دلیل ترس از رکود و نه به دلیل انتظارات هاوکیش از فدرال رزرو بوده است. این مسئله می‌تواند یک رویداد تعیین کننده برای همبستگی بین بازار سهام و اوراق قرضه در سال جاری باشد.

کاهش تورم موضع بانک مرکزی اروپا را تغییر نخواهد داد

در روز گذشته، قطعا دلیل رشد بازار سهام اروپا افت غیر منتظره تورم آلمان به زیر 10%، کاهش تورم اسپانیا و افت بیشتر در معاملات آتی گاز طبیعی به دلیل زمستان معتدل بود. زمستان معتدل همچنین این ایده را تقویت می‌کند که در صورت کاهش قیمت‌های انرژی – که عمدتاً عامل تورم بالا در اروپا هستند، تورم می‌تواند بیشتر کاهش یابد.

اگر تورم در اروپا با این سرعت شروع به کاهش کند، بانک مرکزی اروپا (ECB) نیازی به نگرانی در مورد مبارزه تهاجمی با آن نخواهد داشت.

به این ترتیب، انتظارات ملایم‌تر از بانک مرکزی اروپا عامل افزایش بازار سهام اروپا در روز گذشته بود. شاخص DAX حدود 0.80% افزایش و EuroStoxx50 ، شاخص سهام متعلق به شرکت‌های مستقر در منطقه یورو، 1% جهش کرد.

مشکل اینجا است که یک داده واحد، موضع سیاستی بانک مرکزی اروپا را تغییر نخواهد داد.

مهمتر از همه، دلیل افت داده‌های دیروز CPI آلمان این بود که دولت مقداری از هزینه قبض انرژی را پرداخت کرد و رقم اصلی افزایش هزینه‌های مواد غذایی در سراسر کشور، همراه با شرایط اشتغال رقابتی‌تر از حد انتظار را پنهان کرد. این مسئله ممکن است سبب شود تورم بیش از حد پایدار باقی بماند.

در نهایت، اگر تصور بر این باشد که افزایش ارزش یورو از اکتبر به افزایش بازار سهام اروپا کمک کرده، ممکن است کند شدن رشد یورو، زیر پای بازار سهام را خالی کند.

آیا همبستگی منفی بازار سهام و اوراق خزانه داری ممکن است بازگردد؟

شاخص‌های بازار سهام آمریکا، همانند شاخص‌های اروپایی رشد نکردند و افت دارایی‌های ریسکی آمریکا از جلسه معاملاتی اروپا شروع شد.

با شرط بندی‌های داویش در زمینه انتظارات برای بانک مرکزی اروپا، جفت ارز EURUSD روز گذشته حدود 1.5% افت کرد. جفت ارز GBPUSD پایین‌تر از محدوده 1.20 قرار گرفت و میانگین متحرک 50 روزه را لمس کرد. همچنین جفت ارز USDJPY نتوانست افت خود را پایین‌تر از محدوده 130 ادامه دهد.

نکته جالب این است که بازده اوراق خزانه‌داری آمریکا کاهش یافت. این بدین معنی است که سرمایه‌گذاران اوراق خزانه‌داری را می‌خریدند و سهام خود را می‌فروختند. همچنین دلار نیز واکنشی نسبت به افت بازده اوراق نشان نداد.

آیا اولین روز معاملاتی امسال می‌تواند نشانه‌ای از این باشد که شاهد بازگشت همبستگی منفی بین بازار سهام و اوراق در سال 2023 باشیم؟ این همان چیزی است که بسیاری از سرمایه‌گذاران تصور می‌کنند، اتفاق خواهد افتاد.

سرمایه‌گذاران ریسک گریز احتمالا به دلیل نگرانی‌ها در زمینه رکود (و نه انتظارات هاوکیش بانک مرکزی آمریکا) از بازار سهام خارج خواهند شد و به سمت اوراق خزانه داری حرکت خواهند کرد.

به طور خلاصه، اگر کاتالیزور اصلی بازار به جای فدرال رزرو هاوکیش، رکود باشد، می‌توانیم شاهد بازگشت همبستگی منفی بین بازار سهام و اوراق باشیم.

هر چند افت بازده اوراق خزانه روز گذشته نتوانست سنتیمنت بازار سهام را تقویت کند، اما توانست به رشد طلا کمک کند. طلا روز گذشته بالاتر از محدوده 1823 دلار قرار و افت بیشتر بازده اوراق می‌تواند به رشد بیشتر طلا کمک کند. در چنین شرایطی طلا می‌تواند پوشش ریسک موثری باشد.

داده‌های آمریکا

داده‌های اقتصادی آمریکا مسیر انتظارات برای بانک مرکزی آمریکا را تعیین خواهند کرد. امروز شاخص PMI تولیدی موسسه ISM مشخص خواهد کرد بخش تولیدی آمریکا با چه سرعتی در ماه گذشته منقبض شده است. با توجه به انتشار داده PMI روز گذشته، می‌توانیم شاهد یک انقباض سریع‌تر در بخش تولیدی ISM باشیم که نگرانی‌های مربوط به رکود را افزایش می‌دهد، به بازار سهام ضربه می‌زند، اما لزوما تاثیری در اوراق و طلا نخواهد داشت.

آمار فرصت‌های شغلی (JOLTS) آمریکا نشان خواهد داد که آیا فرصت‌های شغلی در آمریکا کاهش یافته و در صورت کاهش به چه میزان بوده است.

اما صرف‌نظر از داده‌های ISM و فرصت‌های شغلی در ایالات متحده، صورتجلسه FOMC احتمالاً تأیید می‌کند که فدرال رزرو همچنان در مورد سیاست انقباضی بیشتر جدی است، حتی اگر سرعت افزایش نرخ بهره را کاهش دهد. به یاد داشته باشید، اگر فدرال رزرو تصمیم گرفته باشد افزایش نرخ بهره کندتر باشد، در عوض می‌تواند سطح نرخ بهره را بیشتر افزایش دهد! و هرچه اقتصاد ایالات متحده و بازار کار ایالات متحده تاب آورتر باشد، فدرال رزرو مشتاق‌تر برای ادامه سفر خود برای افزایش نرخ بهره خواهد بود.

منبع: Swissquote

برای پیگیری اخبار روز و فوری فارکس و بازارهای جهانی به کانال تلگرام UtoFX بپیوندید.

اولین نفر از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شو

ایمیل خود را وارد نمایید تا از اطلاعیه ها و تخفیفات ما زودتر باخبر شوی…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟