بروکر ارانته
مطالب پیشنهادی
دوره اوراق قرضه
دوره طلا
اشتراک گذاری
برچسب ها

رئیس بانک مرکزی آمریکا، دیروز جدیدترین رالی دارایی‌های ریسکی را سرکوب کرد

رئیس بانک مرکزی آمریکا، دیروز جدیدترین رالی دارایی‌های ریسکی را سرکوب کرد

تحلیل سنتیمنت روزانه فارکس 12 آبان

جروم پاول، رئیس بانک مرکزی آمریکا، دیروز جدیدترین رالی دارایی‌های ریسکی را سرکوب کرد و بیان کرد سرعت افزایش نرخ بهره کند خواهد شد، اما نرخ بهره به سطوح بالاتری خواهد رسید. بازار سهام با فشار فروشی مواجه شد و بازده اوراق و دلار افزایش یافتند و امیدها برای پایان یافتن آشفتگی‌ها در بازارها کاملاً از بین رفت.

البته پیش‌بینی می‌شد که پاول اجازه ندهد رالی در بازار سهام و بازار اوراق بیشتر دوام داشته باشد چرا که این روند بر خلاف هدف او برای کاهش تورم آن هم  در اقتصادی که تورم نشانه‌هایی از کاهش را نشان نمی‌دهد و بازار کار هنوز رقابتی نیست، بود. آخرین گزارش ADP که دیروز در ایالات متحده منتشر شد، دوباره فراتر از تخمین‌ها و عددی بالای 200000 منتشر شد. (239000 به طور دقیق)

روز گذشته زمانی که نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا اعلام شد، ابتدا بازار سهام رشد کرد چرا که افزایش 0.75 درصدی نرخ بهره به طور کامل قیمت گذاری شده بود. همچنین بخشی از بیانیه که در آن اعلام شد فدرال رزرو «سیاست‌های پولی انقباضی را که تا کنون رخ داده و تأثیراتشان را که با تاخیر مشخص خواهد شد در نظر خواهد گرفت» به عنوان لحن نسبتا داویش در نظر گرفته شد.

اما جروم پاول اضافه کرد که «سطح نهایی نرخ‌های بهره بالاتر از حد انتظار خواهد بود» که سرمایه‌گذاران را خشنود نکرد.

بازده اوراق 2 ساله آمریکا به 4.90% رسید. شاخص داو جونز 1.50% کاهش یافت و به زیر میانگین متحرک 200 رسید. شاخص S&P 500 به زیر محدوده 3670 و شاخص نزدک با افت بیش از 3 درصدی به زیر محدوده روانی 11000 سقوط کرد. پیش‌بینی می‌شود شاخص نزدک به سمت محدوده 10200 و در راستای الگوی ABCD حرکت کند.

در بازار فارکس، چشم انداز نرخ ترمینال بالاتر از جانب بانک مرکزی آمریکا منجر به رشد دلار شد. شاخص دلار روز گذشته رشد کرد و جفت ارز EURUSD پایین‌تر از میانگین متحرک 50 در تایم فریم روزانه قرار گرفت. جفت ارز GBPUSD پایین‌تر از محدوده 1.14 و جفت ارز USDCHF بالاتر از محدوده برابری قرار گرفتند. همچنین جفت ارز USDJPY بار دیگر به سمت محدوده 150 حرکت می‌کند چرا که چشم انداز واگرایی در نرخ بهره بین بانک مرکزی آمریکا و بانک مرکزی ژاپن همچنان وجود دارد. بانک مرکزی آمریکا قصد دارد نرخ بهره را با سرعتی کندتر به سطحی بالاتر برساند و بانک مرکزی ژاپن قصد افزایش نرخ بهره را ندارد.

به دلیل افزایش قدرت دلار و افزایش بازده اوراق آمریکا، طلا تحت فشار نزولی قرار گرفته است. روز گذشته این فلز گرانبها به محدوده مقاومتی میانگین متحرک 50 در تایم فریم روزانه رسید و امروز صبح به محدوده 1630 دلار سقوط کرد. احتمالا طلا به محدوده حمایتی 1615 – 1620 دلار خواهد رسید و اگر این محدوده شکسته شود هدف بعدی محدوده 1600 دلار خواهد بود.

در سمت دیگر، بیت کوین به طرز عجیبی در برابر فشار فروش مقاوم عمل کرده است. این رمزارز محدوده حمایتی 20 هزار دلار را حفظ کرده و روز گذشته تنها 1.6% افت کرد در حالی که شاخص نزدک 3% افت کرده بود. هر چه همبستگی بین بیت کوین و دیگر دارایی‌های ریسکی کم‌تر شود قدرت بیت کوین به عنوان یک ابزار متنوع سازی سبد سرمایه‌گذاری بیشتر خواهد شد. اما فضای ریسک‌‌گریزی برای رشد بیشتر بازار، ایده آل نخواهد بود.

رشد نفت علی‌رغم هاوکیش بودن فد

نفت خام آمریکا به محدوده 90 دلار رسید. گزارش هفتگی ذخایر نفت خام – گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) نشان داد که ذخایر آمریکا هفته گذشته بیش از 3 میلیون کاهش یافته که بسیار بیشتر از انتظارات 200 هزار بشکه‌ای بود.

با این حال فشار فروش در بازارها ناشی از اقدامات بانک مرکزی آمریکا به طور قطع، رشد نفت را محدود خواهد کرد. بعلاوه به دلیل نگرانی‌ها از رکود به سختی شاهد رشد قیمت نفت خام آمریکا به بالای 90 دلار خواهیم بود.

بانک مرکزی انگلیس نیز نرخ بهره را 0.75% افزایش خواهد داد

پیش‌بینی می‌شود امروز بانک مرکزی انگلیس نرخ بهره را 0.75% افزایش دهد. انتظارات برای افزایش نرخ بهره از محدوده 1 – 1.5% کاهش یافتند چرا که در آن زمان لیز تراس، نخست وزیر سابق انگلیس، با بودجه کوچک خود بازارهای مالی را به آشوب کشیده بود.

امروز، بانک مرکزی انگلیس دیگر نباید برای جبران اقدامات یک دولت غیرمسئول دو برابر تهاجمی عمل کند، اما همچنان باید با تورم فزاینده در بریتانیا مبارزه کند. آخرین داده‌ها نشان می‌دهد که تورم مواد غذایی بریتانیا در ماه اکتبر به رکورد سالانه 11.6% افزایش یافته است. با اضافه کردن این مورد به قبوض رو به رشد انرژی، تصویری ترسناک به وجود خواهد آمد.

بانک مرکزی انگلیس کاری نمی‌تواند انجام دهد جز این که نرخ بهره را افزایش دهد به این امید که جنگ در اوکراین به طور جادویی به پایان رسد.

تنها خبر خوب این است که روسیه با از سرگیری توافق غلات موافقت کرده و قیمت گندم در قراردادهای آتی به سطوح ابتدای هفته بازگشته است.

منبع: Swissquote

برای پیگیری اخبار روز و فوری فارکس و بازارهای جهانی به کانال تلگرام UtoFX بپیوندید.

اولین نفر از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شو

ایمیل خود را وارد نمایید تا از اطلاعیه ها و تخفیفات ما زودتر باخبر شوی…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟