بروکر ارانته
مطالب پیشنهادی
دوره اوراق قرضه
دوره طلا
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

رشد قیمت اوراق به دلیل نگرانی‌ها در زمینه رکود

رشد قیمت اوراق به دلیل نگرانی‌ها در زمینه رکود

تحلیل سنتیمنت روزانه فارکس 17 آذر

  • افت بازار سهام و نفت
  • رشد قیمت اوراق به دلیل نگرانی‌ها در زمینه رکود

بازار سهام برای پنجمین روز متوالی افت کرد اما بازار اوراق افزایش یافت. این مسئله می‌تواند نشانه‌ای از تغییر کاتالیزور بازار از قیمت گذاری هاوکیش بانک مرکزی آمریکا که در آن بازار سهام و قیمت اوراق با هم افت می‌کنند، به نگرانی‌ها در زمینه ترس از رکود که در آن بازار سهام تحت فشار نزولی قرار می‌گیرد در حالی که سرمایه‌گذاران به دارایی‌های امن‌تر پناه می‌برند، باشد.

داده‌های جدید نشان می‌دهند، طی هفته گذشته حدود 5 میلیارد دلار وارد صندوق‌های قابل معامله اوراق آمریکا شدند. صندوق قابل معامله اوراق خزانه داری 7 – 10 ساله آی‌شیرز (iShares) از کف قیمتی ماه اکتبر 7% و از اوایل ماه دسامبر 3% رشد کرده و پیش‌بینی می‌شود بیشتر بهبود یابد چرا که انتظار می‌رود سرمایه‌گذاران قبل از بازگشت پایدار به بازار سهام، به سمت اوراق حرکت کنند.

رالی اخیر شاخص S&P 500 هر روز ضعیف‌تر می‌شود. روز گذشته این شاخص 0.20% دیگر افت کرد و نزدیک میانگین متحرک 100 در تایم فریم روزانه بسته شد.

بازده اوراق 10 ساله خزانه داری آمریکا برای اولین بار از ماه اوت (که سرمایه‌گذاران نگرانی‌ها در زمینه رکود را قیمت گذاری می‌کردند) پایین‌تر از میانگین متحرک 100 در تایم فریم روزانه بسته شد. هر چند در آن زمان نگرانی‌ها در زمینه رکود، انتظارات از بانک مرکزی آمریکا را کاهش داد و منجر به رشد ارزش گذاری بازار سهام شد اما شرایط امروز تغییر کرده است. ترس از رکود نگرانی‌ها در مورد سلامت آینده اقتصاد را افزایش می‌دهد، در حالی که انتظارات فدرال رزرو نسبتاً هاوکیش باقی مانده‌اند.

افت بازده اوراق منجر شد دلار نیز تحت فشار قرار بگیرد و پایین‌تر از میانگین متحرک 200 در تایم فریم روزانه در محدوده 105.75 نوسان کند.

جفت ارز EURUSD در محدوده 1.05 معامله می‌شود. جفت ارز GBPUSD نیز رشد خود را حفظ کرده و بالاتر از میانگین متحرک 200 در تایم فریم روزانه در محدوده 1.2125 معامله می‌شود.

افت نفت

نفت یکی از حرکات بزرگ بازار را داشت. به دلیل افزایش نگرانی‌ها در زمینه رکود، نفت خام پایین‌تر از محدوده حمایتی 73 دلار و به محدوده 71.70 رسید.

این واقعیت‌ها که شاهد تجدید نظر به سمت بالا در تولید ناخالص داخلی سه‌ماهه سوم در ناحیه یورو بودیم، آلمان انقباض ضعیف‌تر از انتظارات را در تولیدات صنعتی نشان داد، چینی‌ها به کاهش محدودیت‌‌های ویروس کرونا ادامه می‌دهند و اینکه بانک مرکزی چین تعهد داد شرایط مالی را به اندازه کافی تسهیلی نگه دارد تا رشد اقتصادی را تقویت کند و مانع فاجعه اقتصادی شود، هیچ تغییری در بهبود فضای بازار ایجاد نکرد. آخرین اخبار و داد‌ه‌ها کاملاً در سایه کاهش شدید 8.7 درصدی صادرات چین در ماه نوامبر که دیروز منتشر شد، باقی ماندند. ذخایر نفت خام ایالات متحده در هفته گذشته بیش از 5 میلیون بشکه کاهش یافت، اما ذخایر بنزین بیش از 5 میلیون بشکه افزایش یافت که این مسئله تفسیر جهت داده‌ها را سخت می‌کند.

اما توجه داشته باشید که شاهد تغییر ساختاری در بازارهای نفت هستیم.  تقاضای نفت به دلیل ترس از رکود در حال تضعیف است و ممکن است در سال آینده شاهد فرود نرم در اقتصاد ایالات متحده نباشیم. این مسئله می‌تواند فشار بیشتری بر قیمت نفت وارد کند و قیمت نفت می‌تواند تا پایان سال به زیر محدوده 70 دلار برسد.

تنها خبر مثبت

افت قیمت دلار، به دیگر رمزارزها فضا برای نفس کشیدن داد. شاید به همین دلیل است که شاهد افت خفیفی در سهام شرکت‌های اروپایی هستیم. شاخص DAX آلمان از سقف قیمتی اوایل ماه دسامبر تنها حدود 2% افت کرده در حالی که شاخص S&P 500 بیش از دو برابر و کمی بیش از 4% افت کرده است.

افت دلار به برخی از ارزهای اصلی مانند یورو و پوند کمک کرد که رشد خود را حفظ کنند. اما جفت ارز USDCAD حتی پس از اینکه بانک مرکزی کانادا (BoC) تصمیم گرفت به جای افزایش 0.25 درصدی نرخ بهره، نرخ بهره را 0.50% افزایش دهد، تا محدوده 1.37 افزایش یافت. با این حال این بانک اعلام نکرد که افزایش‌های بیشتری در آینده رخ خواهد داد. اشاره نکردن به این مسئله، به عنوان “شاید دیگر افزایشی وجود نداشته باشد” تفسیر شده است.

هر چند با توجه به همبستگی مثبت بین قیمت نفت و دلار کانادا، افت قیمت نفت تاثیر منفی بر دلار کانادا داشته است. بنابراین اگر قیمت نفت همچنان به افت خود ادامه دهد، مانع زیادی برای عبور جفت ارز USDCAD از محدوده 1.38 وجود ندارد. تنها چیزی که می‌تواند مانع رشد دلار کانادا شود، افت جهانی بیشتر دلار است. در غیر این صورت چشم انداز پایان سال دلار کانادا، نزولی به نظر می‌رسد.

اگر همه این خبرها به اندازه کافی افسرده کننده نیستند، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، بیان کرد تهدید هسته‌ای در حال افزایش است که این مسئله تنش‌های ژئوپلیتیکی را افزایش داد.
طلا می‌تواند از افزایش جریان دارایی‌ها امن منتفع شود. با این حال در صورت تشدید بیشتر تنش‌های نظامی روسیه، دلار می‌تواند دارایی امن بهتری باشد.

چیزی که دیروز باعث درخشش طلا و نقره شد – علاوه بر کاهش دلار آمریکا – این خبر بود که چین برای اولین بار در سه سال گذشته ذخایر شمش خود را افزایش داد تا از دلار آمریکا دور شود. قیمت طلا به 1790 دلار بازگشت. در کوتاه‌مدت، خریداران طلا احتمالاً مقاومت بیشتری در محدوده میانگین متحرک روزانه 200 و محدوده روانی 1800 دلار خواهند دید. با این حال، تضعیف دلار چشم انداز طلا در میان مدت را بهبود می‌بخشد و این پتانسیل وجود دارد که طلا بتواند 100 دلار دیگر رشد کند و به محدوده سقف قیمتی ماه مه در محدوده 1880 دلار برسد.

منبع: Swissquote

برای پیگیری اخبار روز و فوری فارکس و بازارهای جهانی به کانال تلگرام UtoFX بپیوندید.

اولین نفر از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شو

ایمیل خود را وارد نمایید تا از اطلاعیه ها و تخفیفات ما زودتر باخبر شوی…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟