بروکر ارانته
مطالب پیشنهادی
دوره اوراق قرضه
دوره طلا
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

همه‌گیری ویروس کرونا، جنگ، تنش‌های آمریکا و چین و افزایش ارزش دلار

همه‌گیری ویروس کرونا، جنگ، تنش‌های آمریکا و چین و افزایش ارزش دلار

تحلیل سنتیمنت روزانه فارکس 19 مهر

  • همه‌گیری ویروس کرونا، جنگ، تنش‌های آمریکا و چین و افزایش ارزش دلار

با تشدید تنش‌ها در اوکراین، افزایش موارد ابتلایان به ویروس کرونا در چین، تشدید تنش‌ها بین ایالات متحده و چین، فشار فروش در اوراق خزانه داری آمریکا و سایر اوراق، افزایش بی امان دلار آمریکا و کاهش دارایی‌های امن، سنتیمنت ریسک در این هفته ضعیف شده است.

ترکیبی از اخبار بد

چنین ترکیبی از اخبار بد، به ندرت رخ می‌دهد.

اول، هفته با بمب‌های روسیه بر شهرهای اوکراین پس از انفجار پلی که روسیه را به کریمه متصل می‌کرد، آغاز شد. این به معنای تشدید بیشتر جنگ قبل از زمستان است و یک خبر بسیار بد است.

دوم، آمار ابتلایان به ویروس کرونا در چین به بالاترین سطح در دو ماه گذشته رسید و این نگرانی را تشدید کرد که شهرهای بزرگی مانند شانگهای یا شنژن با ریسک قرنطینه مواجه هستند، آن هم در زمانی که دولت تمام تلاش‌های خود را برای مهار همه‌گیری پیش از گردهمایی حزب کمونیست که در آن شی جین پینگ مطمئناً یک دوره دیگر انتخاب خواهد شد، انجام می‌دهد.

سوم، تنش‌ها بین ایالات متحده و چین نیز تشدید می‌شوند. آخرین تصمیم جو بایدن برای محدود کردن بیشتر صادرات تراشه به چین، چینی‌ها و سرمایه گذاران در تراشه‌ها را خشنود نکرد. انویدیا (Nvidia) دیروز 3% دیگر افت کرد و برای اولین بار از مارس 2021 به زیر 120 دلار در هر سهم رسید. AMD یک درصد دیگر سقوط کرد و شرکت‌های نیمه هادی‌ ایالات متحده مجموعاً 240 میلیارد دلار از ارزش بازار جهانی را از دست دادند. رکود در سهام شرکت‌ تراشه سازی به بازارهای ارز نیز سرایت کرد و ارز کشورهای صادرکننده تراشه مانند کره و تایوان کاهش یافت.

اما در واقعیت، همه چیز در برابر دلار آمریکا سقوط کرد

ارزها و دارایی‌هایی که به طور معمول به عنوان دارایی امن عمل می‌کنند، به ویژه در شرایط افزایش تنش‌های ژئوپلیتیکی و جنگ، نیز در برابر دلار افت کردند.

فرانک سوئیس در برابر دلار تضعیف شد و USDCHF بالاتر از محدوده برابری قرار گرفت. ین ژاپن نیز به سقوط تاریخی خود ادامه داد و USDJPY به 145.80 رسید.

طلا برای پنجمین روز متوالی کاهش یافت و به محدوده 1660 دلار رسید. به دلیل افزایش بی امان بازده اوراق ایالات متحده و دلار احتمال سقوط به سمت سطح 1600 دلار بیشتر می‌شود.

علی‌رغم این که در شروع هفته شاهد لحن هاوکیش کمتری از اعضای بانک مرکزی آمریکا بودیم اما بازده اوراق خزانه داری آمریکا به دلیل لحن هاوکیش فد در حال رشد است. چارلز ایوانز، رئیس فدرال رزرو شیکاگو، بیان کرد «تمایل دارد بانک به سرعت به نقطه‌ای رسد که سیاست گذاران بتوانند احساس راحتی کنند و به منظور کاهش ریسک سیاست‌های انقباضی بیش از حد، کمی مکث کنیم. برینارد، دیگر عضو بانک مرکزی آمریکا، با احتیاط صحبت کرد و اعلام کرد که افزایش‌های قبلی نرخ بهره همچنان در حال تاثیر گذاری در اقتصاد است.

اما سرمایه‌گذاران سخنان اخیر را نادیده گرفتند. بازده اوراق خزانه داری 2 ساله آمریکا به 4.35% رسید و فعالیت‌ها در بازار آتی نرخ بهره فد احتمال 77.5 درصدی را برای افزایش 0.75 درصدی نرخ بهره در جلسه بعدی قیمت گذاری می‌کنند که نسبت به دیروز بالاتر است.

فشار مثبت در بازده اوراق ایالات متحده به این زودی‌ها به پایان نخواهد رسید چرا که خریداران بزرگ اوراق قرضه ایالات متحده در حال ترک بازار هستند. بانک‌های مرکزی خارجی از موقعیت خود خارج می‌شوند تا تأثیر سیاست‌های انقباضی ایالات متحده بر ذخایر خود را محدود کنند و صندوق‌های بازنشستگی ژاپن و بیمه‌های عمر نیز گزارش می‌دهند که اوراق آمریکا را می‌فروشند چرا که دیگر امنیت و ثبات را برای دارندگان خود فراهم نمی‌کنند. ترازنامه فدرال رزرو شروع به کوچک شدن کرده، اما هنوز در سطوح بالای تاریخی قرار دارد. تصور اینکه فدرال رزرو از کاهش ترازنامه خود دست بردارد، سخت است چرا که تورم هنوز به محدوده‌ای که مقامات نیاز دارند، نرسیده‌ است.

سیلی از اخبار بد جهانی موفق شدند قیمت نفت در روز گذشته را کاهش دهند. قیمت نفت خام آمریکا پس از نزدیک شدن به محدوده 94 دلار در روز دوشنبه به محدوده 90 رسید.

گزارشات درآمدزایی آمریکا چقدر می‌تواند بد باشد؟

فصل گزارشات درآمدزایی ایالات متحده در یک محیط تاریک و افسرده آغاز شد. بر اساس داده‌های FactSet، رشد سود هر سهم (EPS) شرکت‌های S&P500 باید با 2.6% کاهش به زیر 10% در سه ماهه سوم برسد. تحلیلگران پیش بینی سود را حدود 34 میلیارد دلار کاهش دادند. اگر اینطور باشد، S&P500 بدترین سه ماهه از سه ماهه سوم سال 2020، زمانی که بازارها تحت تاثیر همه‌گیری ویروس کرونا قرار داشتند، به ثبت خواهد رساند. هر چند در آن زمان حداقل آنها فدرال رزرو را در کنار خود داشتند. اما امروز حتی خبری از حمایت فدرال رزرو نیست.

بانک مرکزی انگلیس به نجات بازار آمد

بانک مرکزی انگلیس (BoE) هفته را با اعلام اقدامات بیشتر برای حمایت از بازار اوراق قرضه بریتانیا آغاز کرد. آنها اوراق قرضه بیشتری را برای پنج روز آینده خواهند خرید تا هزینه‌های مالی هنگفتی را که لیز تراس به عهده بازار گذاشت و بازار از تامین مالی آن امتناع کرد، جبران کنند. بانک مرکزی همچنین یک تسهیلات بلندمدت طراحی شده برای کاهش فشار نقدینگی را راه اندازی خواهد کرد.

خنده دار است که پس از لغو کاهش مالیات بر افراد پردرآمد بریتانیا، وزیر خزانه داری انگلیس همچنین اعلام کرد که استراتژی مالی میان مدت و پیش بینی‌های اقتصادی خود را قبل از پایان ماه، حدود سه هفته زودتر از آنچه قبلاً برنامه ریزی کرده بود، اعلام خواهد کرد.

دولت تراس ورود فاجعه آمیزی به قدرت داشت و اوضاع روز به روز بی نظم‌تر می‌شود. متأسفانه اقدامات بیشتری که دیروز اعلام شد به سختی سرمایه گذاران را متقاعد کرد. بازده اوراق دولتی 10 ساله بریتانیا بیش از 4.50% افزایش یافت، در حالی که GBPUSD در حوالی محدوده 1.10 حرکت کرد و پیش‌بینی می‌شود افت بیشتری داشته باشد.

منبع: Swissquote

برای پیگیری اخبار روز و فوری فارکس و بازارهای جهانی به کانال تلگرام UtoFX بپیوندید.

اولین نفر از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شو

ایمیل خود را وارد نمایید تا از اطلاعیه ها و تخفیفات ما زودتر باخبر شوی…

1 دیدگاه در “همه‌گیری ویروس کرونا، جنگ، تنش‌های آمریکا و چین و افزایش ارزش دلار
  1. عرفان گفت:

    پوند یک ماه دیگه میره زیر نرخ برابری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟