مطالب پیشنهادی
اشتراک گذاری
برچسب ها

نفت برنت برای اولین بار از ماه ژانویه پایین‌تر از 80 دلار قرار گرفت

نفت برنت برای اولین بار از ماه ژانویه پایین‌تر از 80 دلار قرار گرفت

تحلیل سنتیمنت روزانه فارکس 16 آذر

  • افت نفت و بازار سهام؛ نفت برنت برای اولین بار از ماه ژانویه پایین‌تر از 80 دلار قرار گرفت

پس از این که شاخص S&P 500 نتوانست مقاومت سالانه خود را در محدوده 4080 بشکند، این شاخص و بازار سهام افت خود را ادامه دادند. این شاخص به اولین هدف نزولی خود در محدوده 3956 رسید و میانگین متحرک 100 در تایم فریم روزانه را لمس کرد اما بالاتر از این محدوده بسته شد. با عقب نشینی 2.5 درصدی سهام شرکت اپل و 3 درصدی سهام شرکت آمازون، شاخص نزدک 2% کاهش یافت. سرمایه‌گذاران سهام شرکت‌های تکنولوژی را سریع‌تر از باقی شرکت‌ها می‌فروشند.

در هفته جاری حتی غول‌های نفتی نیز با فشار فروش مواجه شدند. سهام شرکت اکسان‌موبیل روز دوشنبه و سه‌شنبه بیش از 2.5% افت کرد. افت قیمت نفت کمکی به بهبود فضای بازار نکرده است.

از آغاز هفته جاری، نفت خام آمریکا بیش از 7% کاهش یافته است. اگر افت روز دوشنبه را عمدتاً ناشی از فشار فروش در بازار جهانی بدانیم، فشار فروش دیروز قطعاً به این دلیل بود که EIA، که در 5 ماه گذشته پیش‌بینی تولید نفت را کاهش داده بود، این بار پیش‌بینی تولید نفت خود را برای سال آینده افزایش داد.

بنابراین، در حال حاضر، EIA انتظار دارد که ایالات متحده در سال 2023 حدود 12.34 میلیون بشکه در روز تولید کند که به بالاترین میزان تولید تاریخی در سال 2019 نزدیک می شود.

فشار فروش دیروز، نفت خام برنت را برای اولین بار از ابتدای سال جاری به زیر مرز 80 دلار و نفت خام آمریکا را چند سنت به زیر کف قیمتی اواخر نوامبر یعنی حدود 73.40 دلار رساند. حتی داده‌های API که کاهش 6.4 میلیون بشکه‌ای در ذخایر نفت ایالات متحده را نشان داد، نتوانست خریداران نفت را جذب کند. داده‌های رسمی بیشتری از EIA امروز منتشر می‌شوند. شاخص‌ها نشان می‌دهند که ترس از رکود می‌تواند به خوبی نفت را حتی با وجود کاهش ذخایر نفت در ایالات متحده به سمت 70 دلار در هر بشکه سوق دهد.

سقف قیمت نفت روسیه هشداری برای اوپک است

کاهش قیمت نفت منجر می‌شود که سقف نفت روسیه به نوعی بی‌معنی شود. هر چند اروپایی‌ها اعلام کردند که هر دو ماه یک بار این سقف را اصلاح می‌کنند. در حال حاضر، به غیر از چند کشتی حامل نفت روسیه که در نزدیکی ترکیه گیر کرده‌اند و ترک‌ها ظاهراً به منظور این که اجازه دهند این کشتی‌ها حرکت کنند حق بیمه‌ای درخواست کردند، جای نگرانی دیگری وجود ندارد.

این واقعیت که G7، اتحادیه اروپا و استرالیا توافق کردند که قیمت نفت روسیه را محدود کنند، پیامی قوی به بقیه تولیدکنندگان نفت داد: آنها می‌توانند همین کار را با اوپک انجام دهند.

تاکنون جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، به اوپک اطمینان داده که این اتحاد «خریداران» نیست و این تصمیم‌ها فقط برای روسیه اعمال می‌شود. اما نمی‌توانیم این مسئله را در نظر نگیریم که اگر اوپک به‌شدت بر خلاف میل ایالات متحده برای متوقف کردن مزاحمت‌هایی در زمینه قیمت‌های نفت عمل کند، دلیلی وجود ندارد که شاهد اتحادی از خریداران نباشیم.

منبع: Swissquote

برای پیگیری اخبار روز و فوری فارکس و بازارهای جهانی به کانال تلگرام UtoFX بپیوندید.

اولین نفر از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شو

ایمیل خود را وارد نمایید تا از اطلاعیه ها و تخفیفات ما زودتر باخبر شوی…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟