بروکر ارانته
مطالب پیشنهادی
دوره اوراق قرضه
دوره طلا
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

تحلیل سنتیمنت روزانه فارکس 5 سپتامبر

تحلیل سنتیمنت روزانه فارکس 5 سپتامبر

تحلیل سنتیمنت روزانه فارکس 15 شهریور

  • تشدید بحران انرژی، جلسه اوپک و نخست وزیر بعدی بریتانیا

این هفته با سنتیمنت منفی کار خود را آغاز کرد چرا که گزارش مشاغل روز جمعه نتوانست مانع از گسترش فشار فروش در بازار سهام ایالات متحده شود و مهمتر از آن برای اروپایی‌ها، گازپروم آنطور که برنامه ریزی شده بود روز شنبه جریان گاز به اروپا را بازنگرداند.

گازپروم اعلام کرد که یک نشتی شناسایی شده و این خط لوله نمی‌تواند قبل از تعمیر کامل آن فعالیت کند. اما البته، این تصمیم به طرز مشکوکی پس از توافق کشورهای G7 برای اعمال سقف قیمتی بر نفت روسیه (احتمالاً در حدود هزینه تولید) اتخاذ شده است. اطمینانی وجود ندارد که طرح سقف قیمتی نفت جواب می‌دهد یا خیر، چرا که تردیدهایی وجود دارد که برخی از مشتریان بزرگ روسیه مانند چین، هند یا حتی ترکیه در این تصمیم بی‌سابقه از G7 پیروی کنند. اما ممکن است این کشورها مجبور به پیروی باشند، چرا که بیشتر نفت جهان توسط شرکت‌های کشتیرانی غربی حمل می‌شود و اگر این شرکت‌ها نتوانند نفت را جا به جا کنند (مگر اینکه بهایی را که اروپایی‌ها می‌خواهند بپردازند) نفتی برای آنها وجود نخواهد داشت. روسیه پیش‌تر اعلام کرده بود که نفت خود را به کشورهایی که مایل به پرداخت کامل قیمت نیستند نمی‌فروشد.

هر بشکه نفت خام آمریکا هفته گذشته به زیر مرز 90 دلار رسید. معاملات آتی TTF گاز هفته گذشته را با کاهش نزدیک به 40 درصدی از اوج تاریخی یک هفته قبل، به پایان رساند. اما ریسک‌ها همچنان به سمت بالا متمایل هستند. (امروز قیمت گاز جهش 35 درصدی داشت)

امروز، سرمایه‌گذاران جلسه اوپک را زیر نظر خواهند داشت. عربستان تهدید کرده که تولید نفت را کاهش می‌دهد تا قیمت‌ها را بالاتر ببرد اما به گفته وال استریت ژورنال، روسیه تمایلی به کاهش تولیدات ندارد.

روسیه تنها دردسر ژئوپلیتیک اوپک نیست. احتمال توافق هسته‌ای بین آمریکا و ایران وجود دارد که سعودی‌ها را مضطرب می‌کند. اوپک نمی‌خواهد شاهد ورود حدود 4 میلیون بشکه نفت ایران به بازار و کاهش قیمت‌ها باشد. بنابراین، آنها می‌توانند مجددا از بهانه یک توافق نهایی برای کاهش تولیدات استفاده کنند.

در مجموع، این بدان معناست که حتی اگر سمت تقاضا منجر به افت قیمت نفت شود، اوپک اجازه نمی‌دهد قیمت‌ها خیلی کاهش یابند. البته هیچ کاهش تولیدی نمی‌تواند قیمت نفت خام را به 85 دلار در هر بشکه بازگرداند. با این حال، اگر اوپک موج دیگری از محدودیت‌های تولید را اعلام کند، قیمت هر بشکه ممکن است به 100 دلار و بالاتر بازگردد.

یورو تحت فشار

در بازار فارکس بحران عمیق انرژی همچنان بر یورو فشار وارد می‌کند. EURUSD امروز دوشنبه همچنان پایین‌تر از محدوده برابری معامله می‌شود و در حال تست حمایت 0.99 است. احتمال شکستن این محدوده حمایتی بسیار بالا است. این هفته برای معامله‌گران یورو بسیار مهم است، چرا که انتظار می‌رود بانک مرکزی اروپا (ECB) در جلسه روز پنجشنبه خود افزایش قابل توجه نرخ بهره را اعلام کند. بسیاری از معامله‌گران پیش‌بینی می‌کنند بانک مرکزی اروپا نرخ بهره را 0.75% افزایش دهد. در حالی که برخی افزایش 0.50 درصدی نرخ بهره را پیش‌بینی می‌کنند چرا که بانک مرکزی اروپا نمی‌تواند در شرایطی که ناحیه یورو به دلیل عمیق‌تر شدن بحران انرژی و کاهش شدید فعالیت‌های اقتصادی تهدید می‌شود، افزایش بیشتر نرخ بهره را انجام دهد. اما اعضای هاوکیش بانک مرکزی اروپا استدلال می‌کنند که ناحیه یورو با تورم سر به فلک کشیده‌ای دست و پنجه نرم می‌کند.

با این حال سخنرانی اعضای هاوکیش بانک مرکزی اروپا برای قیمت‌گذاری EURUSD اهمیتی ندارد و دلار قوی‌تر همچنان وضعیت قبض‌های انرژی در این قاره را وخیم‌تر می‌کند.

نخست وزیر بعدی بریتانیا

امروز نتایج انتخابات نخست وزیری انگلیس منتشر می‌شود.

نظرسنجی‌ها به طور پیوسته و به طور فزاینده‌ای به پیروزی لیز تراس اشاره می‌کنند. این خبر بدی برای پوند است، چرا که پیروزی تراس انتظارات بانک مرکزی انگلستان (BoE) را به سمت هرج و مرج سوق می‌دهد. تراس می‌خواهد تورم را به عنوان هدف سیاست پولی کنار بگذارد و به معیار دیگری برای مثال رشد اقتصادی تکیه کند.

به عنوان مثال همراه با کاهش مالیات و هزینه‌های اضافی برای مسدود کردن قبض‌های انرژی، معیارهای کلان پراکنده بریتانیا می‌تواند در سه‌ماهه‌های آتی تحت رهبری تراس بدتر شود.

با این حال همچنان پیش‌بینی می‌شود GBPUSD سفر خود به سمت محدوده برابری را ادامه دهد چرا که شاخص دلار همچنان بی رحمانه رشد می‌کند. شاخص دلار امروز صبح 0.50% رشد کرده است.

منبع: Swissquote

برای پیگیری اخبار روز و فوری فارکس و بازارهای جهانی به کانال تلگرام UtoFX بپیوندید.

اولین نفر از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شو

ایمیل خود را وارد نمایید تا از اطلاعیه ها و تخفیفات ما زودتر باخبر شوی…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟