بروکر ارانته
مطالب پیشنهادی
دوره اوراق قرضه
دوره طلا
اشتراک گذاری
برچسب ها

سناریو عدم فرود؟!

سناریو عدم فرود؟!

تحلیل سنتیمنت روزانه فارکس 28 بهمن

  • سناریو عدم فرود؟!

ماراتن بازار سهام که به دلایل مشکوک از روز سه شنبه ادامه داشت، دیروز با انتشار مجموعه جدیدی از داده‌های اقتصادی که احتمال خوش بینانه فرود نرم را در هم شکست، با گریه به پایان رسید.

روز گذشته، شاخص قیمت تولید کننده اصلی و هسته (core) آمریکا در ارزیابی ماهانه افزایش یافتند. اما شاخص تولیدی فدرال رزرو فیلادلفیا که ماه پیش 8.9- منتشر شده بود و انتظارات برای آن 7.4- بود، 24.3- اعلام شد که فاجعه بود.

بنابراین این ایده که اقتصاد قوی است بدون اینکه فدرال رزرو انتظارات را کاهش دهد، در هم شکسته شد چرا که کاهش نرخ تورم باید برای مدتی بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

و البته که نظرات دو عضو بانک مرکزی آمریکا نیز تیر خلاصی بودند. مستر، عضو بانک مرکزی آمریکا، بیان کرد اگر در آخرین جلسه بانک مرکزی آمریکا حق رای می‌داشت، به افزایش 0.50 درصدی نرخ بهره رای می‌داد. بولارد نیز اعلام کرد اگر امسال حق رای می‌داشت در ماه مارس به افزایش 0.50 درصدی نرخ بهره رای می‌داد.

خوشبختانه برای برای خریداران بازار سهام آمریکا، مستر و بولارد امسال حق رای ندارند. اما وضعیت حق رای داشتن آنها باعث نشد که نظرات آنها ترسناک به نظر نرسد.

در نتیجه، احتمال افزایش 0.50 درصدی نرخ بهره در نشست ماه مارس FOMC اکنون به حدود 18% رسیده، در حالی که این احتمال در ابتدای این هفته فقط حدود 9% بود.

بازارهای پولی پیش‌بینی می‌کنند نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا به 5.24% افزایش یابد که دو هفته پیش این نرخ در محدوده 4.90% بود.

بازده اوراق خزانه داری آمریکا نیز رشد خود را به دلیل تورم قوی‌تر از حد انتظار و افت بیش از حد انتظار شاخص تولیدی فدرال رزرو فیلادلفیا، ادامه دادند.

بازده اوراق 2 ساله خزانه داری آمریکا کمی پایین‌تر از 4.7% نوسان می‌کند و بازده اوراق 10 ساله خزانه داری آمریکا برای اولین بار در سال جاری به محدوده 3.90% رسید.

شاخص S&P 500 روز گذشته تقریبا 1.40% و شاخص نزدک 2% افت کرد.

معاملات آتی ایالات متحده به فشار فروش بیشتر قبل از زنگ پایان هفتگی اشاره می‌کنند، چرا که در غیاب داده‌های مهم، سرمایه‌گذاران باید داده‌های مختلط این هفته را هضم کنند. خبر بد این است که معامله‌گران بازار سهام اروپایی نیز باید فکر کنند که آیا افزایش بیشتر در بازار سهام اروپا منطقی است، آن هم زمانی که EURUSD در حال کاهش است.

به دلیل قدرت دلار، جفت ارز EURUSD افت خود را به محدوده 1.0630 ادامه داد. علیرغم اخباری مبنی بر اینکه حرکت بعدی بانک مرکزی ژاپن (BoJ) تحت رهبری اوئدا، رئیس جدید، لغو سیاست غیرمنطقی کنترل منحنی بازده (YCC) و شروع سیاست‌های انقباضی در ماه ژوئیه است، جفت ارز USDJPY از محدوده 134.80 عبور کرد. از لحاظ تکنیکالی محدوده 135 – 137 که میانگین متحرک 200 روزه نیز در آن جا قرار دارد می‌تواند قله خوبی برای فروش باشد.

در حال حاضر قدرت دلار محرک حرکت بازار فارکس است. شاخص دلار توانست از محدوده مقاومتی 104 عبور کند و وارد روند صعودی بلند مدت خود شود.

طلا به دلیل افزایش بازده اوراق خزانه داری آمریکا به محدوده 1823 دلار سقوط کرد. افزایش تنش‌ها بین ایالات متحده و چین به ویژه پس از اینکه پکن اعلام کرد که لاکهید مارتین (Lockheed Martin) و ریتیان (Raytheon) را به دلیل فروش تسلیحات به تایوان تحریم کرده، به نوعی به طلا کمک کرد تا دیروز کمی رشد کند.

اما خوشبختانه برای تمام کسانی که نمی‌خواهند تنش‌های ژئوپلیتیک بیشتری ببینند و متأسفانه برای همه کسانی که معامله خرید طلا دارند، جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، اعلام کرد که قصد دارد با رئیس جمهور چین در مورد تراژدی بالون‌ها صحبت کند.

در حال حاضر روند طلا نزولی است و حمایت بعدی در محدوده 1814 قرار دارد. قرار گرفتن پایین‌تر از این سطح منجر خواهد شد این فلز گرانبها وارد محدوده میان مدت نزولی شود و چشم اندازی برای افت بیشتر وجود داشته باشد.

در بازار رمزارزها، بیت کوین پس از رسیدن به محدوده 25 هزار دلار عقب نشینی داشت. اخیراً شاهد کاهش قابل توجهی در همبستگی بین بیت کوین و شاخص نزدک 100 هستیم که می‌تواند در صورت بدتر شدن اوضاع در بازارهای سنتی، بیت کوین را از فروش بیشتر در امان نگه دارد.

اما آیا اوضاع بدتر می‌شود، هنوز مشخص نیست، چرا که در چند هفته گذشته شواهدی از خوش‌بینی بسیار قوی در بازارها دیده‌ایم که هیچ‌کس یا هیچ داده‌ای نتوانسته آن را به طور کامل از بین ببرد.

عدم فرود ؟

خوش‌بینی‌های اولیه، مفهوم جدیدی به عنوان «عدم فرود» را به وجود آورد.

عدم فرود سناریویی است که در آن تورم بالا باقی می‌ماند، اما اقتصاد نیز قوی باقی می‌ماند که متأسفانه، به اندازه سناریوی عدم فرود در یک هواپیمای تجاری غیر واقع بینانه است!! بالاخره سوخت وجود نخواهد داشت و هواپیما مجبور به فرود می‌شود.. اگر هم اقتصاد و هم تورم قوی باشد، این بدان معناست که فدرال رزرو می‌تواند به افزایش نرخ بهره ادامه دهد تا زمانی که قدرت اقتصادی تسلیم شود.  افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو به ارزش گذاری بازار سهام ضربه می‌زند. به طوری که سناریوی عدم فرود چیزی جز خیال بافی نخواهد بود.

منبع: Swissquote

برای پیگیری اخبار روز و فوری فارکس و بازارهای جهانی به کانال تلگرام UtoFX بپیوندید.

اولین نفر از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شو

ایمیل خود را وارد نمایید تا از اطلاعیه ها و تخفیفات ما زودتر باخبر شوی…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟