بروکر ارانته
مطالب پیشنهادی
دوره اوراق قرضه
دوره طلا
اشتراک گذاری
برچسب ها

تحلیل هفتگی فارکس در هفته سوم اکتبر (25 مهر تا 29 مهر)

تحلیل بنیادی فارکس هفتگی

هفته پیش رو – داده های تورمی بلای جان پوند، نگاه‌ها به تولید ناخالص داخلی چین

در هفته آینده دوباره تورم موضوع اصلی بازار خواهد بود. پس از ایالات متحده، نوبت دیگران است که با غول تورم روبرو شوند. با توجه به اینکه خطر رکود هر روز در حال رشد است اما تورم تغییر زیادی نداشته است، ارقام تورمی بریتانیا بیشترین توجه را به خود جلب خواهد کرد، در حالی که افزایش کم تورم در ژاپن بعید است باعث تغییر سیاست بانک مرکزی ژاپن بشود. چین همچنین با انتشار داده تولید ناخالص داخلی برای سه ماهه سوم و نشست رهبرانش برای کنگره ملی حزب کمونیست، در کانون توجهات قرار خواهد گرفت.

پوند در نبرد با افزایش تورم و به هم ریختگی بودجه

اخیرا سرمایه‌گذاران اعتماد خود را نسبت به سیاست های کلان اقتصادی دولت بریتانیا از دست داده‌اند و این موضوع باعث ضربه خوردن شدید پوند شده است. مداخله بانک مرکزی انگلیس برای رسیدگی به مشکلات در بازار اوراق قرضه، یک جان دوباره به این ارز داد، اما این حمایت قرار است در 14 اکتبر به پایان برسد. بنابراین، روز دوشنبه، خطر بسیار بزرگی وجود دارد که اگر سرمایه گذاران تصمیم به تخلیه اوراق قرضه و سایر دارایی های بریتانیا بگیرند، بازده اوراق قرضه دوباره افزایش خواهد یافت. بدون حمایت بانک مرکزی انگلیس، جهش شدید در بازار اوراق قرضه می‌تواند باعث سقوط صندوق بازنشستگی و سایر صندوق‌های سرمایه‌گذاری مبتنی بر بدهی شود. اگرچه بعید است که بانک مرکزی اجازه بدهد این اتفاق بیافتد، اما هرگونه آشفتگی تازه دوباره استرلینگ را تضعیف خواهد کرد.

حتی اگر هفته آینده با آرامش آغاز شود، ممکن است در روز چهارشنبه که آخرین ارقام نرخ تورم منتشر می‌شوند، برای پوند مشکل ایجاد شود. تورم بریتانیا در ماه آگوست اندکی کاهش پیدا کرد و به 9.9 درصد سالانه رسید، اما پیش‌بینی می‌شود در سپتامبر افزایش یابد و به 10.1 درصد برسد. همچنین انتظار می‌رود که نرخ هسته (Core) مجدداً به 6.4 درصد در سال افزایش یابد.

شاخص قیمت مصرف کننده بریتانیا

با این حال، چه تورم چند درصد بالاتر یا پایین‌تر از پیش‌بینی‌ها باشد، انتظارات کلی را تغییر نمی‌دهد به احتمال زیاد قیمت مصرف‌کننده در سال آینده بسیار بالاتر از هدف ۲ درصدی بانک مرکزی انگلستان افزایش پیدا کند، زیرا ریسک‌های صعودی همچنان وجود دارند. قبوض برق و گاز قرار است در ماه اکتبر افزایش یابند و کاهش ارزش اخیر پوند مطمئنا هزینه واردات را افزایش خواهد داد.

بانک مرکزی انگلیس احتمالاً سرعت افزایش نرخ بهره را در ماه نوامبر افزایش خواهد داد، اما زمانی که چشم‌انداز اقتصادی بریتانیا بسیار تیره‌تر از آمریکا باشد، رساندن نرخ بهره به سطح فدرال رزرو به هیچ عنوان نمی‌تواند حمایت معناداری از پوند ارائه کند. چیزی که با سیاست‌های اقتصادی خطرناک نخست وزیر لیز تراس تشدید شده است.

پیش‌بینی نمی‌شود که آمار خرده‌فروشی روز جمعه در ماه سپتامبر نیز خوش‌بینی زیادی ایجاد کند. اما نشانه‌های فزاینده‌ای وجود دارد که نشان می‌دهد تراس در آستانه کنار گذاشتن جسورانه‌ترین بخش‌های برنامه کاهش مالیات اعلام ‌شده در بودجه کوچک پس از برکناری صدراعظم کواسی کوارتنگ است. این به بازگرداندن اعتماد به امور مالی بریتانیا و تثبیت پوند کمک می‌کند.

حتی افزایش تولید ناخالص داخلی چین ممکن است نگرانی‌های مربوط به کاهش رشد اقتصادی را برطرف نکند

چین یکی دیگر از کشورهایی است که اخیراً چشم انداز اقتصادی آن بدتر شده است. با این وجود، با کاهش محدودیت‌های بزرگ کرونایی در سه ماهه سپتامبر در مقایسه با سه ماه قبل و افزایش مصرف، انتظار می‌رود تولید ناخالص داخلی 3.5 درصد در طول سه ماهه رشد کند، در حالی که رشد سالانه 3.4 درصد پیش‌بینی می‌شود.

تولید ناخالص داخلی چین

سایر داده‌هایی که در کنار اعداد تولید ناخالص داخلی در روز سه‌شنبه منتشر خواهند شد، تولید صنعتی و خرده‌فروشی ماهانه هستند. مجموعه‌ای از ارقام خوش‌بینانه ممکن است اندکی نگرانی‌ها در مورد بدتر شدن رکود در دومین اقتصاد بزرگ جهان را کاهش دهد.

سرمایه‌گذاران نگران هستند که دولت برای مقابله با عمیق‌تر شدن بحران املاک اقدامات کافی را انجام ندهد. در این بین سیاست‌های کووید صفر چین باعث اختلالات گسترده در تجارت در سراسر کشور و همچنین محدود کردن هزینه‌های مصرف ‌کننده می‌شود.

امید  می‌رود که رئیس جمهور شی جین پینگ پس از کسب سومین دوره نادر به عنوان دبیر کل حزب کمونیست و در واقع به عنوان رهبر کشور، در مورد این رویکرد کووید صفر تجدید نظر کند. اما این امید اکنون در رسانه‌های دولتی از بین رفته است.

حزب کمونیست چین، هر پنج سال یک‌بار کنگره ملی خود را روز یکشنبه آغاز می‌کند، جایی که انتظار می‌رود شی جین‌پینگ برای سومین دوره تایید شود. اما در حالی که انتظار نمی‌رود کسی جای شی جین پینگ را بگیرد، تمرکز سرمایه گذاران بر این است که چه کسی به تیم اقتصادی می‌پیوندد، تا شاید سرنخی در مورد هرگونه تغییر در جهت سیاست دولت پیدا کنند، بخصوص در شرایطی که اقتصاد جهانی با مشکلات زیادی مواجه است.

آیا داده‌های مشاغل می‌توانند جلوی ضعف بیشتر دلار استرالیا را بگیرند؟

داده‌های مثبت در چین ممکن است به دلار استرالیا کمک کند تا جلوی روند نزولی خود را بگیرد. استرالیا به دلیل نگرانی‌ها در مورد چین و تأثیر کاهش تقاضا در سطح جهانی بر قیمت کالاها، به پایین ترین سطح دو سال و نیم اخیر خود را در برابر دلار آمریکا رسیده است. اگر ریسک گریزی طی چند روز آینده کاهش پیدا کند، احتمالا بهترین شانس استرالیا خواهد بود تا با گزارش اشتغال در روز پنجشنبه تا حدی جلوی این روند نزولی را بگیرد.

داده‌های مشاغل استرالیا

یکی دیگر از عواملی که به فروش دلار استرالیا کمک می‌کند، انحراف داویش اخیر بانک مرکزی استرالیا است که علیرغم اقتصاد نسبتاً سالم‌تر استرالیا نسبت به اکثر کشورهای همتایش به وجود آمده است. بانک مرکزی استرالیا در آخرین جلسه خود تصمیم گرفت که سرعت افزایش نرخ بهره را کاهش دهد و به افزایش 25 نقطه پایه روی آورد. اگر داده‌های آتی در مورد نیاز به کاهش سرعت سیاست انقباضی تردید ایجاد کنند، دلار استرالیا احتمالا تا حدی ارزش از دست رفته خود را پس بگیرد.

نگاه‌های دلار نیوزیلند، دلار کانادا و ین ژاپن به تورم

دلار نیوزیلند به سرعت به پایین‌ترین سطح خود در زمان بحران ویروس کرونا در مارس 2020 نزدیک می‌شود و چندین افزایش 0.5 درصدی نرخ بهره توسط بانک مرکزی نیوزلند تنها در حد در کاهش فشار بر دلار نیوزیلند موثر بوده است. با این حال، نرخ سه ماهه تورم ممکن است هیچ نفعی برای دلار نیوزیلند نداشته باشد، زیرا انتظار می‌رود که نرخ سالانه از 7.3 درصد به 6.6 درصد کاهش یابد، که احتمالاً این گمانه‌زنی را افزایش می‌دهد که بانک مرکزی نیوزلند به زودی می‌تواند مانند بانک مرکزی استرالیا به کاهش سرعت افزایش نرخ بهره دست بزند.

سقوط سریع دلارهای کالا محور

دلار کانادا نیز از افزایش شدید دلار در ماه گذشته مصون نمانده است، به طوری که افزایش قیمت نفت تنها حمایت حداقلی را از دلار کانادا به همراه داشته است. با این حال، به لطف بانک بسیار هاوکیش کانادا، دلار کانادا یکی از ارزها با عملکرد بهتر در سال 2022 بوده است. نرخ تورم سپتامبر هفته آینده در روز چهارشنبه و آمار خرده فروشی در روز جمعه احتمالاً تأثیر زیادی بر موضع سیاست کوتاه مدت بانک مرکزی کانادا نخواهد داشت. اگر چه، در صورت تضعیف جزئی دلار آمریکا، دلار کانادا احتمالا از ارقام تورمی قوی تر از حد انتظار سود خواهد برد.

در ژاپن، تورم نیز نقطه کانونی خواهد بود. داده ماه سپتامبر در روز جمعه منتشر می‌شود. نرخ اصلی تورم، که به طور غیرمعمول فقط قیمت مواد غذایی تازه را حذف می‌کند، اما انرژی را نیز شامل می‌شود، معیاری است که بانک ژاپن برای هدف تورمی خود هدف‌گذاری کرده است. نرخ تورم امسال به طور پیوسته در حال افزایش بوده است. اما با نرخ تورم 2.8 درصد سالانه، هنوز بسیار پایین‌تر از نرخ سایر کشورها است و از نظر بانک مرکزی ژاپن به اندازه کافی بالا نیست تا رشد دستمزدها را تحریک کند. با این وجود، هرگونه غافلگیری صعودی نرخ تورم به بالای سطح 3.0 درصدی مورد انتظار می‌تواند بهانه‌ای برای سیاست گذاران باشد تا خود را از برنامه سیاست تسهیلی خارج کنند. با این حال، ین احتمالا تا زمانی که یک سیگنال رسمی وجود نداشته باشد تحت فشار باقی خواهد ماند و معامله‌گران باید برای هرگونه مداخله بیشتر توسط بانک مرکزی برای دفاع از ارز خود در حالت آماده باش باشند.

تورم در ژاپن

درآمد شرکت‌ها در ایالات متحده بیشتر از داده‌ها دیگر مورد توجه قرار خواهند گرفت

در ایالات متحده، پس از یک گزارش تورمی داغ دیگر، هفته آتی هفته آرام‌تری خواهد بود. شاخص تولید امپایر استیت توسط فدرال رزرو نیویورک روز دوشنبه منتشر خواهد شد و پس از آن داده‌های تولید صنعتی در روز سه شنبه منتشر می‌‎شود. مجوزهای ساخت وساز و مسکن روز چهارشنبه منتشر می‌شود. فروش خانه‌های موجود در روز پنجشنبه، در کنار شاخص تولید فیلادلفیا فدرال رزرو، منتشر خواهند شد.

در غیاب هرگونه کاهش در قیمت‌ها، بعید است که شاخص‌های رشد اقتصادی شرط‌بندی افزایش نرخ بهره را تغییر دهند، زیرا بسیاری اکنون مطمئن هستند که فدرال رزرو مجبور است با سیاست انقباضی وارد رکود شود. با این حال، اگر فصل درآمد سه ماهه سوم، که به تازگی آغاز شده است، آنقدر که بیم آن می‌رود فاجعه‌بار نباشد، بازارها خوشحال می‌شوند، به خصوص اگر شرکت‌هایی مانند نتفلیکس و تسلا نتایج دلگرم‌کننده‌ای را گزارش کنند. بهبود، ناشی از درآمدها، در سنتیمنت ریسک در بازار می‌تواند کورسوی امیدی را به وال استریت بازگرداند، اما احتمالاً باعث ضعف دلار خواهد شد.

منبع: XM

 

«برای پیگیری اخبار روز و فوری فارکس و بازارهای جهانی به کانال تلگرام UtoFX بپیوندید.»

 

اولین نفر از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شو

ایمیل خود را وارد نمایید تا از اطلاعیه ها و تخفیفات ما زودتر باخبر شوی…

4 دیدگاه در “تحلیل هفتگی فارکس در هفته سوم اکتبر (25 مهر تا 29 مهر)
  1. رضا گفت:

    خیلی ممنون از زحمات شما. بسیار مفید و ارزشمند. لذت میبرم از کار دقیق شما. فقط یه موضوعی را پیشنهاد می کنم: به جای نویسنده بهتر است از عنوان مترجم استفاده شود و نام منبع ذکر شود. با سپاس

  2. محمد گفت:

    دمتون گرم . واقعا نامبر وان

  3. Hassan گفت:

    درود بر شما که بهترینها هستید .
    من در منابع مختلفی جهت آگاهی از ابعاد مختلف بازار فارکس جستجو کردم ، اما هیچکدام به ، فنی بودن ، گویا بودن ، کاربردی بودن ، و….. شما ، نمی رسند ، ممنون از تیم قدرتمند شما ، دست مریزاد ، خدا قوت .

  4. Mansor گفت:

    عالی بود
    سپاس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟