بروکر ارانته
مطالب پیشنهادی
دوره اوراق قرضه
دوره طلا
اشتراک گذاری
برچسب ها

تحلیل هفتگی فارکس در هفته آخر اکتبر (2 آبان تا 6 آبان)

تحلیل بنیادی فارکس هفتگی

هفته پیش رو – معامله‌گران در انتظار تصمیمات مهم بانک مرکزی اروپا و ژاپن

ضیافت بانک‌های مرکزی نزدیک است. ابتدا نشست بانک مرکزی کانادا را در پیش رو داریم، جایی که بازارها انتظار افزایش نرخ بهره دیگری را دارند اما در مورد میزان این افزایش اختلاف نظر دارند. در همین حال، در اروپا، افزایش 0.75 درصدی توسط بانک مرکزی اروپا تقریبا حتمی است و حالا تاکید بر کنفرانس مطبوعاتی است. در نهایت، می‌رسیم به بانک مرکزی ژاپن که بعید به نظر می‌رسد این بانک برای نجات ین که در حال غرق شدن است، جلیقه نجات پرتاب کند.

بانک مرکزی اروپا آماده است آستین‌ها را بالا بزند

با وجود تورم تقریبا 10 درصدی، انتظار می‌رود که بانک مرکزی اروپا به طور گسترده افزایش نرخ بهره بزرگ دیگری را در روز پنجشنبه اعمال کند. پس از آن که گروهی از مقامات بانک مرکزی اروپا از چنین حرکتی حمایت کردند، بازارها افزایش 0.75 درصدی نرخ بهره را قیمت‌گذاری کرده‌اند. از آنجایی که این تصمیم حتمی شده است حالا بازار منتظر واکنش به صحبت‌های لاگارد، رئیس بانک مرکزی، خواهد بود.

از این نظر احتمالا لاگارد و دستیارانش تمایل دارند که لحنی هاوکیش داشته باشند و سعی کنند از یوروی ویران شده دفاع کنند. از آنجایی که منطقه یورو بیشترین حجم منابع انرژی خود را وارد می‌کند، سقوط یورو باعث بالا رفتن قیمت برق می‌شود، که در نتیجه عامل‌های تورمی را تقویت کرده و رشد اقتصادی را فلج می‌کند. اروپا فقط همین را کم دارد که یورو بیشتر از این سقوط کند.

افزایش کسری تجاری منطقه یورو

دو راه وجود دارد که بانک مرکزی اروپا می‌تواند به افزایش ارزش یورو کمک کند. یکی با نشان دادن این که نرخ بهره می‌تواند در سطحی بالاتر از انتظارات بازار که 3 درصد است برسد، دومی از طریق ترازنامه با باز کردن در به روی سیاست انقباض کمی (QT). مسیر ترازنامه پس از شکست بازار اوراق قرضه بریتانیا و همچنین با توجه به حجم بدهی ایتالیا بعید است به جایی برسد. این باعث می‌شود نرخ ترمینال تنها راه واقع بینانه باشد.

نکته مثبت این است که قیمت گاز اروپا در هفته‌های اخیر و پس از مداخله اتحادیه اروپا در بازار انرژی به شدت کاهش یافته است. با کاهش قیمت‌ها، به نظر می‌رسد که بحران انرژی در حال آرام شدن است و زمستان ممکن است آخرالزمان نباشد. رکود اقتصادی هنوز از جای خود تکان نخورده است، اما شاید آنقدرها هم که سرمایه‌گذاران از آن می ترسیدند، بغرنج نباشد.

این به این معنی است با حمایت بانک مرکزی اروپا و ثبات در قیمت انرژی، فرصتی برای افزایش قیمت یورو وجود دارد. البته هنوز برای تصور یک تغییر روند خیلی زود است، زیرا این امر مستلزم چرخش در سیاست فدرال رزرو برای تضعیف دلار است که چنین چیزی به نظر قریب‌الوقوع نمی‌رسد.

کاهش چشمگیر گاز طبیعی اروپا

از نظر داده‌ها، روز دوشنبه با نظرسنجی اولیه شاخص مدیران خرید (preliminary PMI) در ماه اکتبر، که نشان می‌دهد اقتصاد تا چه حد به رکود نزدیک است و فشارهای تورمی چگونه در حال تحول هستند، بازار به حرکت می‌افتد. سپس در روز جمعه، برآورد اولیه رشد تولید ناخالص داخلی آلمان (preliminary GDP) برای سه ماهه سوم و آمار تورم در ماه اکتبر منتشر خواهند شد.

بعید است بانک مرکزی ژاپن قصد نجات ین را داشته باشد

در ژاپن، بانک مرکزی این کشور حاضر نیست حتی به افزایش نرخ بهره فکر کند، و این موضوع باعث نابود شدن ین شده است چرا که امسال ین 30 درصد از ارزش خود را در برابر دلار آمریکا از دست داده است. مداخله مستقیم دولت در بازار فارکس و تهدید به مداخله بیشتر، به جز کند کردن تضعیف ین، دستاورد زیادی نداشته است.

سقوط آزاد ین ژاپن

با توجه به تصمیم بانک مرکزی ژاپن در روز جمعه، سوال این است که آیا چیزی تغییر کرده است که بانک مرکزی ژاپن بخواهد سیاست خود را تغییر دهد یا خیر؟ جواب این سوال احتمالاً خیر است. تورم افزایش یافته و در سطح 3 درصد است، اما رشد دستمزدها و انتظارات تورمی همچنان ضعیف هستند، و این تفکر بانک مرکزی ژاپن را تقویت می‌کند که موج تورم فعلی ناشی از عوامل عرضه است که به زودی از بین خواهند رفت.

صندوق‌های سرمایه گذاری هنوز شرط می‌بندند که بانک مرکزی ژاپن مجبور خواهد شد سقفی را که برای بازدهی اوراق قرضه ژاپن اعمال کرده است کاهش دهد، اما زمان آن بسیار نامشخص است. تسریع در رشد دستمزدها سیگنالی خواهد بود که چنین حرکتی در راه است. بدون آن، تا آوریل، زمانی که دوره فرمانداری کورودا به پایان می‌رسد، احتمال به یقین چیزی تغییر نخواهد کرد.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری شرط بندی می‌کنند که بانک مرکزی ژاپن بالاخره تسلیم خواهد شد

در مورد ین، چشم انداز آن تیره و تار باقی می‌ماند. تا زمانی که نیروی زیربنایی نرخ‌های بهره در برابر ین ایستاده‌اند، هر گونه رالی در ارزش ین احتمالا کم‌عمق باقی خواهد ماند و هر بار مداخله در بازار فارکس ممکن است تنها کاهش اجتناب‌ناپذیر ارزش ین را به تعویق بیندازد. تغییر روند مستلزم تغییر موضع بانک مرکزی ژاپن یا فدرال رزرو آمریکا یا هر دو است.

بانک مرکزی کانادا، دو یا سه برابر؟

حالا می‌رسیم به کانادا، زمانی که بانک مرکزی جلسه خود را در روز چهارشنبه به پایان برساند، افزایش نرخ تقریباً قطعی است. سوال اصلی این است که افزایش نرخ بهره چقدر بزرگ خواهد بود؟ نصف سرمایه‌گذاران انتظار 0.5 درصد افزایش را دارند و نصف دیگر 0.75 درصد.

استدلال های محکمی از هر دو طرف وجود دارد. تورم هنوز داغ است و بازار کار در وضعیت خوبی قرار دارد، که نشان می‌دهد بانک مرکزی کانادا می‌تواند به فشار خود ادامه دهد. با این حال، قیمت مسکن شروع به کاهش کرده است و آخرین نظرسنجی تجاری از خود بانک مرکزی نشان داد که اکثر شرکت‌های کانادایی از قبل انتظار شروع رکود را دارند.

تورم کانادا همچنان داغ اما در حال خنک شدن

با کاهش قیمت نفت، به نظر می‌رسد گزینه محتاطانه تر، افزایش کمتر و 0.5 درصدی نرخ بهره باشد. فشار بیش از حد به حباب بازار مسکن می‌تواند فاجعه‌ای را به همراه داشته باشد، بنابراین بانک مرکزی کانادا انگیزه بیشتری برای آرام قدم برداشتن دارد. در این مورد، واکنش اولیه در دلار کانادا احتمالا کمتر خواهد بود.

داده‌های آمریکا، بریتانیا و استرالیا

در ایالات متحده، انبوهی از داده‌های مهم منتشر خواهد شد که با نظرسنجی‌های تجاری S&P Global در روز دوشنبه آغاز می‌شوند. اما رویداد اصلی روز پنجشنبه خواهد بود، زمانی که برآورد اولیه تولید ناخالص داخلی (preliminary GDP) برای سه ماهه سوم منتشر می‌شود.

مدل GDPNow فدرال رزرو آتلانتا به رشد تقریباً 3 درصدی تولید ناخالص داخلی اشاره دارد. همراه با تورمی بسیار گرم و بازار کاری که هنوز هم در همه زمینه‌ها فعال است، چنین عددی برای تولید ناخالص داخلی می‌تواند انتظارات را از فدرال رزرو که نرخ بهره را تا 5 درصد یا بیشتر از آن افزایش دهد تضمین کند. هفته آتی با شاخص هزینه‌های مصرف شخصی (Core PCE) در روز جمعه به اوج خود می‌رسد.

تولید ناخالص داخلی در حال مثبت شدن

در بریتانیا، پس از استعفای نخست وزیر، تراس، سیاست در خط مقدم و مرکز توجهات باقی خواهد ماند. انتظار می‌رود هفته آینده یک رهبر جدید قدرت را به دست بگیرد، در حال حاضر ریشی سوناک و بوریس جانسون نامزدهای پیشتاز هستند. سوناک احتمالاً با توجه به سیاست‌های اقتصادی باثبات‌تری که دارد، بهترین گزینه برای تقویت پوند است، اما جانسون در میان حزب محافظه‌کار محبوب‌تر است. در بخش داده‌ها، شاخص‌های مدیران خرید (PMI) برای ماه اکتبر در روز دوشنبه منتشر خواهند شد.

در نهایت در استرالیا، گزارش تورم برای سه ماهه سوم در ساعات اولیه روز چهارشنبه منتشر خواهد شد.

منبع: XM

 

«برای پیگیری اخبار روز و فوری فارکس و بازارهای جهانی به کانال تلگرام UtoFX بپیوندید.»

 

اولین نفر از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شو

ایمیل خود را وارد نمایید تا از اطلاعیه ها و تخفیفات ما زودتر باخبر شوی…

2 دیدگاه در “تحلیل هفتگی فارکس در هفته آخر اکتبر (2 آبان تا 6 آبان)
  1. عرفان گفت:

    منتظر رالی پرقدرت پوند در اواسط هفته باشید این هفته فشار روی دلار بسیار زیاده طلا و یورو و پوند و اس اند پی و داو جون و نزدک افزایشی خواهند بود

  2. amin گفت:

    سلام خسته نباشید
    تشکر میکنم از تحلیل های عالی که از بازار دارید.
    میخواستم بپرسم اگر جنسون انتخاب بشه پوند سقوط میکنه یا نه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟