رشد درآمد سرانه، تقاضا را برای طلا تغییر داده است

زمان مطالعه: 3 دقیقه

رشد درآمد سرانه، تقاضا را برای طلا تغییر داده است

مقدمه: امسال اشتهای سیری‌ناپذیر چین برای طلا، توجه زیادی را به خود جلب کرده است. بااین‌حال، یک بانک به سرمایه‌گذاران هشدار می‌دهد که به بازار دیگری که می‌تواند محرک طلا برای نیمه دوم سال باشد، توجه بیشتری کنند.

در یادداشتی که یکشنبه منتشر شد، سونی کوماری، استراتژیست کالا (کامودیتی) و دانیل هاینز، استراتژیست ارشد کالا (کامودیتی) در بانک استرالیایی ANZ، گفتند که انتظار دارند، امسال تقاضای قابل‌توجهی در هند حتی باوجود افزایش قیمت‌ها وجود داشته باشد. به‌طور سنتی، هند – دومین کشور مصرف‌کننده طلا در جهان پس از چین است. هند نسبت به قیمت طلا حساس است، به این معنی که با افزایش قیمت‌ها، تقاضا در هند کاهش می‌یابد. بااین‌حال، ANZ خاطرنشان کرد که در نیمه اول سال ۲۰۲۴ چنین نبوده است.

دوره مستر کلاس طلا

جامع‌ترین دوره آموزشی طلا

این دوره در مجموعه یوتوفارکس تهیه شده و نتیجه سال‌ها تجربه در حوزه معامله‌گری طلا و فارکس است. این دوره توسط مجموعه‌ای از معامله‌گران حرفه‌ای یوتوفارکس تهیه شده است. با خرید این دوره از تجربه چندین معامله‌گر بهره‌مند خواهید شد.

✔️  برای پیگیری تحلیل روزانه طلا، صفحه تحلیل اونس طلا در فارکس را دنبال کنید.

تحلیلگران در این گزارش می‌گویند: «محاسبات ما نشان می‌دهد که تقاضای طلا به‌ازای هر یک درصد افزایش قیمت، ۰.۶ درصد کاهش‌یافته است». قیمت‌های بالا تقاضا را کاهش می‌دهند؛ اما سنتیمنت در سال گذشته تغییریافته است. علی‌رغم افزایش بیش از ۱۰ درصدی قیمت طلا در سال ۲۰۲۳، تقاضای مصرف‌کننده در ۷۶۰ تن باقی‌مانده است و تنها ۲ درصد سالانه کاهش‌یافته است. تقاضا همچنین با میانگین بلندمدت (۲۰۱۳-۲۰۲۲) ۷۵۵ تن مطابقت داشت.

تحلیلگران ANZ اضافه کردند که در پنج ماه اول سال جاری، واردات طلا به هند با ۲۶ درصد افزایش در سال به ۲۳۰ تن رسید. این موضوع در شرایطی رخ می‌دهد که قیمت طلا به بالاتر از ۲۴۵۰ دلار در هر اونس رسید.

کوماری و هاینس گفتند که تغییرات ساختاری در اقتصاد کشور هند به حمایت از تقاضای فیزیکی طلا حتی باوجود بالا ماندن قیمت‌ها کمک می‌کند.

افزایش سرمایه و رشد درآمد بیشتر به تقاضای طلا کمک کرده و قیمت آن را افزایش داده است. به گفته تحلیلگران، ازآنجایی‌که تقاضای طلای هند عمدتاً ناشی از تقاضای فیزیکی، به‌ویژه جواهر است؛ افزایش درآمد سرانه مردم هند در بلندمدت یک محرک کلیدی خواهد بود. این کشور در آستانه توسعه اقتصادی قرار دارد که انتظار می‌رود تا سال ۲۰۳۰ درآمد سرانه را بیش از ۶۰ درصد و به ۴۰۰۰ دلار افزایش دهد. تغییرات جمعیتی، افزایش شهرنشینی، افزایش گروه‌ها با درآمد متوسط ‌و کاهش نرخ بهره نیز وجود دارد. هر کدام از این عوامل می‌تواند بر هرگونه تأثیر منفی، برای کاهش خرید طلا با توجه‌به قیمت بالای آن، غلبه کند.

درعین‌حال افزایش تقاضای کوتاه‌مدت در فصل قوی باران‌های موسمی بین ژوئن و سپتامبر نیز وجود دارد که به این معنی است که کشاورزان بازده محصولات کشاورزی را بهتر پیش‌بینی می‌کنند. افزایش بازده محصولات کشاورزی در هند باعث افزایش قدرت خرید کشاورزان هند می‌شود؛ در نتیجه طلای بیشتری خریداری می‌کنند.
رشد درآمد سرانه، تقاضا را برای طلا تغییر داده است

تحلیلگران ANZ، همچنین برای کمک به بهبود تقاضای مصرف‌کننده: انتظارات روبه‌رشدی وجود دارد که دولت شروع به کاهش هزینه‌های واردات طلا کند که به کاهش برخی از هزینه‌ها کمک می‌کند. کسری حساب‌جاری هند ۱ درصد است و فضا را برای تغییر در تعرفه واردات طلا در بودجه بعدی اتحادیه بازمی‌کند. صنعت  هندخواهان کاهش ۵ درصدی است؛ در صورت تحقق این امر، واردات طلا شاهد جهش قابل‌توجهی خواهد بود.

در نهایت، بانک مرکزی هند نیز تنوع بخشیدن به ذخایر خارجی خود را آغاز کرده و طلای بیشتری خریداری می‌کند. بانک مرکزی در نیمه اول سال ۳۷ تن طلا خریداری کرد.

بانک مرکزی هند (RBI) در سال جاری به دومین خریدار بزرگ طلا تبدیل شده و جایگزین بانک خلق چین شده است. به گفته تحلیلگران، حجم خرید در سه‌ماهه اول در صورت تداوم روند خرید، در سال جاری می‌تواند به بالای ۷۰ تن برسد.

درحالی‌که هند و چین همچنان به ایفای نقش‌های مهم خود در بازار طلا ادامه می‌دهند، کوماری و هاینس گفتند که انتظار دارند قیمت طلا تا پایان سال به ۲۵۰۰ دلار در هر اونس برسد.

توضیح اضافه:

باران‌های موسمی جنوب آسیا یا مونسون جنوب آسیا یکی از چندین توزیع جهانی مونسون‌ها است که شبه قاره هند، جایی که یکی از قدیمی‌ترین و مورد انتظارترین محل برای وقوع این پدیده آب و هوایی است را هر ساله از ژوئن تا سپتامبر تحت تأثیر قرار می‌دهد. با وجود اثرات اقتصادی بسیار مهم، این پدیده فقط تا حدی درک شده و پیش‌بینی آن بسیار دشوار است. چندین نظریه برای توضیح منشأ، فرایند، قدرت، تغییرپذیری، توزیع و ویژگی‌های کلی باران‌های موسمی ارائه شده، اما درک و پیش‌بینی‌پذیری آن هنوز در حال تکامل است.

منبع: kitco

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید