قیمت طلا تا پایان سال به ۲۲۰۰ دلار کاهش خواهد یافت

زمان مطالعه: 2 دقیقه

افت طلا

طلا سقف تاریخی جدیدی ثبت کرد، اما همه انتظار ندارند که فلز زرد این رشد را حفظ کند.

در گزارشی که هفته گذشته منتشر شد، حمد حسین، دستیار اقتصاد اقلیمی و کامودیتی در کپیتال اکونومیکس، اعلام کرد که انتظار دارد سقف فعلی طلا اوج قیمتی سال ۲۰۲۴ باشد که در نیمه دوم سال به ثبت رسیده است.

دوره مستر کلاس طلا

جامع‌ترین دوره آموزشی طلا

این دوره در مجموعه یوتوفارکس تهیه شده و نتیجه سال‌ها تجربه در حوزه معامله‌گری طلا و فارکس است. این دوره توسط مجموعه‌ای از معامله‌گران حرفه‌ای یوتوفارکس تهیه شده است. با خرید این دوره از تجربه چندین معامله‌گر بهره‌مند خواهید شد.

با نگاهی به آینده، او گفت که انتظار دارد قیمت طلا تا پایان سال به ۲۲۰۰ دلار کاهش یابد چرا که قیمت‌های بالاتر تقاضای خرده فروشی در بازارهای مهم جهانی را کاهش می‌دهد.

حسین خاطرنشان کرد که تمرکز اصلی بر تقاضای چین است و توضیح داد که به دلیل قیمت‌های بالاتر، مصرف‌کنندگان نمی‌توانند سرعت خریدها در نیمه اول سال را حفظ کنند.

اگرچه قیمت طلا از بالاترین حد روزانه خود کاهش یافته است، اما قیمت‌ها از ابتدای سال تاکنون تقریباً ۱۹ درصد افزایش یافته است.

وی در این گزارش گفت: مسلماً به نظر می‌رسد تقاضای قوی برای طلا در چین یکی از عواملی بوده است که قیمت‌ها را در سال جاری افزایش داد و بعید به نظر می‌رسد که این تقاضا از بین برود. اما ما انتظار داریم که قیمت‌های تاریخی بالای طلا بر تقاضای چینی که معمولاً به قیمت حساس هستند، تأثیر بگذارد. به نظر می‌رسد که بانک مرکزی چین پس از ۱۸ ماه متوالی، خرید طلا را تا ماه مه متوقف کرده است.

افزایش قیمت طلا هفته گذشته آغاز شد چرا که بازارها کاهش نرخ بهره توسط بانک مرکزی آمریکا را به صورت تهاجمی قیمت گذاری کردند. با این حال، حسین گفت که این ممکن است به نوعی رالی «شایعه را بخر، خبر را بفروش» باشد.

به گفته وی: «اگرچه انتظار می‌رود که نرخ‌های بهره پایین‌تر، قیمت‌های طلا را افزایش دهد، اما نکته کلیدی این است که بیشتر کاهش‌های نرخ بهره فدرال رزرو که ما انتظار داریم انجام شود، از قبل در بازار قیمت گذاری شده است.» ما پیش‌بینی می‌کنیم که بازده اوراق خزانه‌داری ۱۰ ساله از حدود ۴.۲ درصد در حال حاضر و نزدیک به ۵ درصد در اکتبر ۲۰۲۳، تا پایان سال ۲۰۲۴ تنها به ۴ درصد برسد. در مجموع، ما انتظار داریم کاهش تقاضا برای طلا در چین احتمالاً اثر صعودی سیاست پولی انبساطی‌تر در ایالات متحده را خنثی کند و فکر می‌کنیم قیمت طلا کاهش خواهد یافت.

در همین حال، دیوید آکسلی، اقتصاددان ارشد کامودیتی این شرکت، در گزارش جداگانه‌ای که روز سه‌شنبه منتشر شد، گفت که تقاضای جواهرات، یکی از ستون‌های مهم حمایت از بازار جهانی طلا، در محیط قیمت‌های بالاتر تضعیف می‌شود.

«رشد درآمد در بازارهای کلیدی بخشی از تخریب تقاضا را جبران خواهد کرد. اما تقاضای جواهرات در بهترین حالت در سطح اواخر دهه ۱۹۸۰ فرو خواهد ماند. با توجه به اینکه قیمت طلا در شرایط واقعی بالا باقی می‌ماند و مصرف کنندگان به طور فزاینده‌ای می‌توانند از طریق کانال‌های دیگر در در طلا سرمایه‌گذاری کنند، تقاضا برای جواهرات طلا در بهترین حالت در سال‌های آینده روندی ساید خواهد داشت.

منبع: kitco

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید