پیوت فدرال رزرو چیست و چرا اهمیت دارد؟

پیوت فدرال رزرو چیست و چرا اهمیت دارد؟

پیوت (چرخش) فدرال رزرو زمانی اتفاق می افتد که فدرال رزرو، که بانک مرکزی ایالات متحده است، چشم انداز سیاست خود را معکوس می کند و مسیر خود را از سیاست پولی انبساطی به سیاست پولی انقباضی تغییر می دهد یا برعکس، از انقباضی به انبساطی. پیوت فدرال رزرو معمولاً زمانی اتفاق می افتد که شرایط اقتصادی اساساً به گونه ای تغییر کرده باشد که فدرال رزرو دیگر نتواند به سیاست قبلی خود ادامه دهد.

پیوت فدرال رزرو چگونه کار می کند؟

فدرال رزرو بانک مرکزی ایالات متحده است، به این معنی که مسئول سیاست پولی این کشور است. فدرال رزرو دارای وظایف دوگانه است: حفظ ثبات قیمت و اشتغال کامل. اگر تورم افزایش یابد و بیکاری کاهش یابد، اقتصاد ممکن است بیش از حد گرم شود، بنابراین فدرال رزرو یک سیاست پولی فشرده یا انقباضی – مانند افزایش نرخ بهره – را اعمال خواهد کرد تا سعی کند رشد اقتصادی را کاهش دهد و اجازه دهد اقتصاد خنک شود. به همین ترتیب، اگر تورم پایین و بیکاری بالا باشد، فدرال رزرو ممکن است یک سیاست پولی سست یا انبساطی برای جلوگیری از رکود با کاهش نرخ بهره و پمپاژ پول بیشتر به اقتصاد اعمال کند.

هنگامی که یک سیاست پولی تنظیم و اجرا می شود، ممکن است چندین هفته یا چند ماه طول بکشد تا اثرات این سیاست در اقتصاد احساس شود. زمانی که این اتفاق رخ می دهد فدرال رزرو معمولا سیاست موجود خود را تا حدی حفظ می کند تا ثبات را حفظ و از ایجاد هراس در بازار جلوگیری نماید.

با این حال، اگر مبانی اقتصاد به طور چشمگیری تغییر کند، فدرال رزرو مجبور به ارزیابی مجدد موقعیت خود می شود و ممکن است تصمیم بگیرد که موضع سیاست پولی خود را تغییر دهد. بنابراین، اگر نرخ های بهره پایین باشد و فدرال رزرو از تسهیل کمی (QE) استفاده کند، با افزایش نرخ بهره و کاهش QE ادامه می دهد. پیوت در جهت دیگر، سیاستی معکوس را در پی خواهد داشت. در هر صورت، انجام این کار می‌تواند در کوتاه‌مدت مخرب باشد زیرا انتظارات بازار و پیش‌بینی‌های تجاری با توجه به سیاست جدید بازنگری می‌شوند.

مثال: چرا و چه زمانی فدرال رزرو پیوت می کند؟

فدرال رزرو در حال حاضر نرخ تورم را سالانه 2 درصد تعیین نموده و به دنبال حفظ اشتغال کامل است. در نتیجه، سیاست پولی خود را در واکنش به وضعیت اقتصاد و پیش بینی هایش در مورد آینده شکل خواهد داد. این شامل تعیین نرخ های بهره، با هدف قرار دادن نرخ وجوه فدرال، یا نرخ بهره کوتاه مدتی است که بانک های تجاری با آن وام می گیرند و به یکدیگر وام می دهند. هنگامی که اقتصاد در حال انبساط است، فدرال رزرو می تواند نرخ ها را افزایش دهد و آنها را نسبتاً بالا نگه دارد، و زمانی که اقتصاد در حال کاهش یا انقباض است، فدرال رزرو می تواند در عوض نرخ ها را کاهش داده و آنها را پایین نگه دارد.

بیایید به چند نمونه اخیر با استفاده از نمودار زیر نگاه کنیم، که نرخ وجوه فدرال را از ژانویه 2000 نشان می دهد. در اواخر سال 2000 تا 2001، حباب دات کام ترکید و اقتصاد ایالات متحده را وارد یک رکود خفیف کرد. در پایان سال 2000 و تا سال 2004، فدرال رزرو به سمت یک سیاست پولی انبساطی حرکت کرد و نرخ بهره را از 6.5 درصد در یک دوره بیش از 36 ماهه به 1.0 درصد کاهش داد و موضع سیاست خود را تا تابستان 2004 حفظ کرد. در این زمان بود که دوباره چرخش انجام داد و دوباره در یک دوره حدوداً سه ساله همراه با رشد اقتصادی شروع به افزایش نرخ بهره از 1 درصد به 5.25 درصد کرد.

به دلیل بحران مالی 2007-2008، اقتصاد ایالات متحده وارد یک انقباض عمیق شد که به رکود بزرگ معروف است. در این مدت، بیکاری بالا بود، رشد اقتصادی با تاخیر مواجه شد و تورم بسیار کمتر از هدف 2 درصدی بود که برای چندین سال باقی ماند. در نتیجه، فدرال رزرو از سیاست قبلی خود منحرف شد و دوباره نرخ های بهره را کاهش داد، این بار به هدف پایین بی سابقه 0 تا 0.25 درصد. این سیاست انبساطی نزدیک به یک دهه ادامه داشت تا اینکه فدرال رزرو به آرامی نرخ ها را تغییر و دوباره افزایش داد و در سال 2019 به حدود 2.5 درصد رساند.

در بهار سال 2020، همه‌گیری جهانی کووید-19 اقتصاد را تکان داد، زیرا قرنطینه و تعطیلی مشاغل باعث توقف رشد آهسته و پیوسته اقتصادی پیش از آن شد. فدرال رزرو به سرعت نرخ ها را تغییر داد و دوباره سرعت نرخ ها را به نزدیک 0 درصد کاهش داد، جایی که این نرخ ها دوباره تا بهار 2022 باقی ماندند. در اوایل سال 2022، تورم شروع به خزش کرد و سپس در همان تابستان افزایش یافت و به سطوحی رسید که از اوایل دهه 1980 مشاهده نشده بود. دلایل این افزایش ناگهانی قیمت‌ها شامل حمله روسیه به اوکراین بود که باعث افزایش قیمت مواد غذایی و سوخت شد، همراه با غوغای اشتغال و تدارکات جهانی که از زمان قرنطینه ناشی از COVID باقی مانده بود. این امر باعث شد تا فدرال رزرو بار دیگر نرخ های بهره را در جهت کاهش قیمت های فزاینده تغییر و به شدت افزایش دهد.

پیوت فدرال رزرو چیست و چرا اهمیت دارد؟

آیا پیوت های فدرال رزرو همیشه کار می کنند؟

فدرال رزرو در پاسخ به یک اقتصاد در حال تغییر، برای حفظ ثبات قیمت ها در پرتو عوامل بنیادی جدید، پیوت می کند. با این حال، منتقدان استدلال می‌کنند که پیوت‌های فدرال رزرو می‌تواند خیلی دیر باشد و به جای جلوگیری از تغییر در جریان‌های اقتصادی، پس از واقعه واکنش نشان می‌دهد. برخی دیگر استدلال کرده اند که پیوت های فدرال رزرو همیشه به اندازه کافی دوام نمی آورند، مانند دهه 1970، زمانی که فدرال رزرو خیلی زود انقباضات تهاجمی خود را کاهش داد و راه را برای رکود تورمی هموار کرد.

آیا محورهای فدرال رزرو قابل پیش بینی هستند؟

در دهه‌های اخیر، فدرال رزرو به میزان زیادی شفافیت خود را افزایش داده و در نشان دادن اهداف خود به عموم سرمایه‌گذاران بهتر عمل کرده است. با این حال، پیوت فدرال رزرو و اینکه دقیقاً چه زمانی رخ خواهد داد، موضوع انتظارات و حدس و گمان های آگاهانه است. از بازارهای آتی و گزینه های صندوق فدرال رزرو می توان برای مشاهده نظر ضمنی بازار برای افزایش یا کاهش نرخ بهره در آینده استفاده کرد، اما این تنها می تواند مجموعه ای از احتمالات را به جای پاسخ های قطعی ارائه دهد. اگر فدرال رزرو در واکنش کند باشد یا سیاستی را انجام دهد که با انتظارات بازار مطابقت نداشته باشد، قیمت سهام می تواند ضربه بخورد.

فدرال رزرو چگونه نرخ بهره را تعیین می کند؟

در ایالات متحده، نرخ‌های بهره توسط کمیته بازار آزاد فدرال (FOMC) تعیین می‌شود که متشکل از هفت رئیس هیئت مدیره فدرال رزرو (FRB) و پنج رئیس بانک فدرال رزرو است. FOMC هشت بار در سال برای تعیین جهت کوتاه مدت سیاست پولی و نرخ بهره تشکیل می دهد که با اکثریت آرا انجام می شود.

چکیده

چرخش فدرال رزرو شامل تغییر مسیر بانک مرکزی ایالات متحده و معکوس کردن موضع سیاست پولی قبلی خود است. اگر به نظر می رسد که اقتصاد در حال ورود به رکود است، فدرال رزرو ممکن است از یک محیط نرخ بهره بالا به یک سیاست پولی تطبیقی ​​که شامل نرخ های بهره پایین تر، افزایش عملیات بازار باز (OMO) و تسهیل کمی (QE) باشد، بچرخد.

از طرف دیگر، اگر به نظر می‌رسد که اقتصاد بیش از حد گرم می‌شود، با بیکاری کم و تورم بالا، فدرال رزرو ممکن است در عوض از نرخ‌های بهره پایین به یک سیاست انقباضی که شامل بهره بالاتر و کاهش QE و OMO باشد، سوق دهد. پیوت های فدرال رزرو در واکنش به وضعیت اقتصاد انجام می شود، اما اگر خیلی دیر انجام شود یا به اندازه کافی تهاجمی نباشد، ممکن است نتوانند با تغییرات بنیادی همگام شوند.

منبع: Investopedia

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *