چرا OpenSea نیمی از کارکنان خود را اخراج کرد؟

زمان مطالعه: 4 دقیقه

اخراج نیمی از کارکنان پلتفورم OpenSea

OpenSea اعلام کرده در راستای برخی تغییرات بنیادی جهت بهبود ساختار سازمانی و عملیاتی حدود 50٪ از کارکنان خود را اخراج می‌کند.
مدیران این پلتفورم اصلی‌ترین علت این تصمیم را دور شدن شرکت از هدف “پیشرو بودن در بازار”  اعلام کرده‌اند و خاطر نشان کردند در حال برنامه‌ریزی و پیاده‌سازی نسخه دوم پلتفورم هستند  ؛  OpenSea 2.0 ؛ که تکنولوژی بهتر ، قابل اعتماد‌تر ، سریع‌تر و با کیفیت‌تر  از نسخه قبلی است و برای رسیدن به چنین اهدافی باید ذهنیت سازمان و کارکنان آن تغییر می‌کرد.
نا‌گفته نماند که اخراج کارکنان به همین بی‌رحمی هم نبوده و برای آنها چهار ماه حقوق ، شش ماه حق بیمه سلامت و واگذاری سهام شرکت به کارکنان اخراج شده در برنامه تعدیل نیرو در حال اجراست. همچنین این شرکت در جولایی 2022 نیز به سبب شرایط بد بازار و بی‌ثباتی اقتصادی ، 20٪ از نیروی کار خود را تعدیل کرده بود و این بار دوم در 15 ماه گذشته است که دست به چنین اقدامی می‌زند.
از دو زاویه می‌توان به این اخراج نگاه کرد. اول نگاهی انتقادی به کل بازار NFT‌هاست. بازاری که در هایپ مارکت در سال‌های 2021 و 2022 به شدت رشد کرد و همانند همه دارایی‌های دیجیتال دچار یک ابر حباب شد و سپس افت بیش از 90 درصدی هم در ارزش و هم در حجم معاملات را تجربه کرد.

چرا OpenSea نیمی از کارکنان خود را اخراج کرد؟

حجم معاملات NFT

عموم بیتکوین ماکسیمالیست‌ها چنین رویکری دارند و NFTها را فاقد ارزش ذاتی می‌دانند. البته اطلاعات و آمار هم چنین نظری را تایید می‌کند. به عنوان مثال بخش بزرگی از معاملات NFT در هایپ بازار نوعی Wash Trading بود که به معامله‌گران و سرمایه‌گذاران اجازه می‌داد از این طریق از پرداخت مالیات‌های سنگین بر سود حاصل از رشد پورتفوی کریپتویی خود جلوگیری کنند. ضمن اینکه اگر بدون تعصب به NFTها نگاه کنیم خواهیم دید که نه ارزش افزوده خاصی تا‌کنون ایجاد کرده‌اند و نه کاربرد خاصی در حد تبلیغاتی که برای آنها می‌شود دارند. هرچند ازعان به این نکته که این بازار یک بازار بسیار نوپا‌ست و تا بالغ شدن راه زیادی دارد بیراه نیست. به طور حتم در آینده بازار NFT نیز از منظر ماهیت و کارکرد رشد خواهد کرد و می‌توان تاثیر آن را در دنیای واقعی به شکل ملموس‌تری احساس کرد. اما تا این لحظه ازین منظر می‌توان NFTها را در زمره شتکوین‌ها به حساب آورد و این اخراج‌ها را نتیجه منطقی بی ارزش شدن آنها و رکود در کسب وکار‌های مرتبط با NFT دانست.

دوره مستر کلاس طلا

  • نقش بانک‌های مرکزی در بازار طلا
  • ترید طلا بر اساس شاخص‌های اقتصادی
  • تحلیل بین بازاری
  • استفاده کاربردی از سنتیمنت در معامله‌گری طلا
دوره طلا

اما اگر این تفکر را کنار بگذاریم و از دیدگاه بیزنس و کسب‌و‌کار به داستان نگاه کنیم به این نتیجه می‌رسیم که احتمالا شاهد یک پوست اندازی و تحول در پلتفورم OpenSea  خواهیم بود. دیدگاه دوم به این نتیجه ختم می‌شود که گفته‌ها و دلایل دیوید فینتزر ، Devin Finzer مدیر اجرایی OpenSea  ، برپایه اطلاعات درست است.

چرا OpenSea نیمی از کارکنان خود را اخراج کرد؟

بازار‌های NFT به تفکیک تعداد معامله‌گر

همانطور که در نمودار بالا مشاهده می‌کنید بیشترین تعداد معامله‌گران NFT و آدرس‌های فعال در پلتفورم OpenSea  هستند و رتبه دوم متعلق به Blur است. اما حجم و تعداد معاملات اصلا با این آمار همخوانی ندارد. در نمودار های پایین می‌بینیم حجم و تعداد معاملات در Blur بطور معنا‌‌داری بالاتر از OpenSea است. بطوریکه به عنوان مثال در هفته گذشته 73٪ حجم معاملات و 45٪ معامله‌ها از طریق پلتفورم Blur صورت گرفته.

چرا OpenSea نیمی از کارکنان خود را اخراج کرد؟

سهم هر پلتفورم از حجم معالات NFT

چرا OpenSea نیمی از کارکنان خود را اخراج کرد؟

سهم هز پلتفورم معاملات NFT از تعداد معاملات

کانال اخبار فوری فارکس و بازارهای جهانی

به همین ترتیب طی دو سال گذشته نیز OpenSea بخش بزرگی از بازار را تقدیم به Blur کرده است. در ادامه می‌بینیم که علی‌رغم کاهش کلی معاملات NFT به سبب شرایط بازار وضعیت برای دو پلتفورم رقیب یکسان نیست .

چرا OpenSea نیمی از کارکنان خود را اخراج کرد؟

تعداد کل معاملات هفتگی NFT

به عنوان مثال Blur طی حدود یکسال گذشته بخش بزرگی از حجم معاملات را از OpenSea ربوده و به خود اختصاص داده است.

چرا OpenSea نیمی از کارکنان خود را اخراج کرد؟

حجم معاملات NFT در دوسال اخیر و سهم هر پلتفورم از آن

همین موضوع درباره شاخص دیگر ، تعداد معاملات ، نیز صدق می‌کند و Blur به شدت در حال تنگ کردن عرصه بر OpenSea است.

چرا OpenSea نیمی از کارکنان خود را اخراج کرد؟

تعداد معاملات NFT در دوسال اخیر و سهم هر پلتفورم از آن

این آمار و ارقام نشان می‌دهد که سیاست‌ها و رویه‌های تجاری که OpenSea به عنوان بزرگترین و یکی از با سابقه‌ترین market place‌های بازار NFT داشته چندان درست نبوده است. به عنوان مثال مقاومت آن در برابر کاهش یا حذف کمیسیون پرداختی معاملات ثانویه NFT به خالق آن که Bur خیلی زود آن را اجرا کرد یکی از دلایل باختن قافیه OpenSea بود. از سوی دیگر OpenSea از سمت سرمایه‌گذاران خطرپذیری که روی این پلتفورم سرمایه‌گذاری کرده اند نیز تخت فشار زیادی است و باید پاسخگوی آنها نیز باشد.

در مجموع این آمار و ارقام نشان می‌دهد که OpenSea به عنوان پیشرو و لیدر در بازار NFT در حال از دست دادن نقش لیدری خود است و نیاز به یک استحاله و انقلاب درونی دارد. اما اینکه دقیقا چه تعدادی از کارکنان و در چه سمت‌هایی اخراج شده‌اند می‌تواند برای همگان مشخص کند که آیا این پلتفورم در حال پوست‌اندازی است یا اوضاع خیلی وخیم‌تر از آن چیزی است که مدیران OpenSea‌ اظهار می‌کنند.

اولین نفر از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شو

ایمیل خود را وارد نمایید تا از اطلاعیه ها و تخفیفات ما زودتر باخبر شوی…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟