آخرین مقالات
دوره طلا
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

چرا واردات کامودیتی‌ها در بحبوحه مشکلات اقتصادی، توسط چین افزایش یافته است؟

زمان مطالعه: 3 دقیقه

چرا واردات کامودیتی‌ها در بحبوحه مشکلات اقتصادی، توسط چین افزایش یافته است؟

مقدمه: در سال جاری، چین حجم زیادی از کالاهای (کامودیتی) کلیدی مختلف را به‌استثنای نفت خام وارد کرده است. خرید ال ان جی (LNG)، زغال‌سنگ، مس و سنگ‌آهن در نیمه اول سال نسبت به سال قبل افزایش یافته است. این خریده‌ها در شرایطی صورت می‌گیرد که بحران املاک همچنان ادامه دارد، اقتصاد وضعیت متزلزلی دارد و انتظارات برای رشد کمتر، در نیمه دوم سال، خریداران بازار را ناامید کرده است.

اگر چه اقتصاد چین ضعیف‌تر از آن چیزی است که تصور می‌شد؛ پس چرا در این شرایط، چین کالاهایی بیشتری وارد می‌کند که معمولاً به‌عنوان معیاری برای سلامت اقتصاد در نظر گرفته می‌شوند؟

کلاید راسل، ستون‌نویس رویترز، می‌گوید که پاسخ ممکن است در تمایل چینی‌ها برای ذخیره کالاها باقیمت های ارزان‌تر باشد.

دوره مستر کلاس طلا

جامع‌ترین دوره آموزشی طلا

این دوره در مجموعه یوتوفارکس تهیه شده و نتیجه سال‌ها تجربه در حوزه معامله‌گری طلا و فارکس است. این دوره توسط مجموعه‌ای از معامله‌گران حرفه‌ای یوتوفارکس تهیه شده است. با خرید این دوره از تجربه چندین معامله‌گر بهره‌مند خواهید شد.

در نیمه اول سال ۲۰۲۴، به نظر می‌رسد واردات نفت خام، گاز طبیعی چین ازجمله LNG، زغال‌سنگ، سنگ‌آهن و مس با روند قیمت این کالاها در بازارهای بین‌المللی رابطه معکوس داشته است.

واردات نفت خام چین در شش ماه اول سال با ۲.۹ درصد کاهش به حدود ۱۱.۰۵ میلیون بشکه در روز رسید.

قیمت نفت خام بین ژانویه تا اوایل آوریل افزایش یافت و پس از یک دوره ضعیف در ماه مه و اوایل ژوئن، از پایین‌ترین سطح ژوئن زیر ۸۰ دلار در هر بشکه به حدود ۸۵ دلار در هر بشکه در هفته جاری بازگشت.

چرا آکادمی ماکروترید؟

با عضویت در آکادمی ماکروترید، شما تحلیل فاندامنتال بازار فارکس را در کنار سیگنال، آموزش و گفتگو با تحلیلگران و اعضای آکادمی دریافت خواهید کرد.

عضویت رایگان

 

چرا واردات کامودیتی‌ها در بحبوحه مشکلات اقتصادی، توسط چین افزایش یافته است؟

تقاضای نفت خام در چین در بحبوحه مصرف سوخت ضعیف و حاشیه سودپالایشی متزلزل به نظر می‌رسد باعث شده بسیاری از پالایشگاه‌های مستقل چینی نرخ‌های فرآوری نفت خام را کاهش دهند. اما کاهش نرخ واردات نفت در سال جاری ممکن است ناشی از، تثبیت و افزایش تدریجی قیمت نفت بوده باشد. بر کسی پوشیده نیست که چین ترجیح می‌دهد نفت خام خود را تا حد امکان ارزان بخرد – یکی از دلایلی که اکنون یکی از مشتریان اصلی نفت خام روسیه است؛ باوجود تحریم‌هایی که غرب علیه روسیه اعمال کرده است.

برخلاف نفت خام، واردات LNG، زغال‌سنگ، مس و سنگ‌آهن چین همگی در نیمه اول سال با توجه‌به کاهش قیمت‌ آن‌ها، افزایش یافتند.

واردات گاز طبیعی چین، از طریق خط لوله و محموله‌های LNG، در نیمه اول سال ۲۰۲۴ نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۴.۳ درصد افزایش‌یافته است. داده‌های رسمی چین نشان داد که علی‌رغم حجم واردات بیشتر، صورت‌حساب واردات چین در نیمه اول با ۰.۸ درصد کاهش به ۳۱.۷ میلیارد دلار رسید؛ زیرا قیمت LNG در اوایل سال جاری کمتر از سطح سال گذشته بود.

چین واردات گاز طبیعی خود را در دوره ژانویه تا آوریل افزایش داد؛ زیرا به دنبال ذخیره سوخت برای نیروگاه‌ها قبل از تابستان بود در میان قیمت‌های بین‌المللی که در چهار ماه اول سال ۲۰۲۴ نصف سطح سال گذشته بود. واردات گاز طبیعی چین برآورد شد که بین ژانویه و آوریل نسبت به سال قبل ۲۱ درصد افزایش‌یافته است.

واردات زغال‌سنگ نیز در نیمه اول سال نسبت به سال قبل ۱۲.۵ درصد افزایش یافت. قیمت‌های بین‌المللی نسبتاً پایین نیز در افزایش حجم واردات نقش داشتند؛ اگرچه کاهش تولید زغال‌سنگ داخلی در اوایل سال جاری و نیاز به جلوگیری از کمبود برق در اوج تابستان احتمالاً به افزایش واردات زغال‌سنگ کمک زیادی کرده است.

نویسنده رویترز خاطرنشان می‌کند، روند واردات سنگ‌آهن درنیمه اول سال احتمالاً بارزترین نشانه استفاده چین از قیمت‌های پایین برای افزایش ذخایر بوده است.

واردات سنگ‌آهن که برای تولید فولاد استفاده می‌شود، بین ژانویه تا ژوئن ۶.۸ درصد نسبت به سال قبل رشد داشته است.

بااین‌حال، تقاضای فولاد در نیمه اول سال ۲۰۲۴ در بحبوحه بحران املاک ضعیف بود که شاهد سقوط قیمت مسکن جدید چین در ماه ژوئن با سریع‌ترین نرخ از سال ۲۰۱۵ و تشدید کاهش نسبت به ماه مه بود.

چین در سال جاری ذخایر سنگ‌آهن را افزایش داده است و از افت قیمت استفاده کرده است. سنگ‌آهن از بالاترین قیمت ژانویه ۱۴۳ دلار در هر تن به زیر ۱۰۰ دلار در هر تن در آوریل رسیده است و در حدود ۱۰۵-۱۱۰ دلار در هر تن ثابت مانده است.

هم‌زمان، صادرات مس، گازوئیل و آلومینا چین در ماه ژوئن نسبت به ماه مشابه سال ۲۰۲۳ افزایش یافت و صادرات مس به بالاترین حد خود رسید؛ زیرا تقاضای داخلی ضعیف بر مصرف کالاهای چینی تأثیر گذاشت.

منبع: oilprice

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

عضویت در کانال سیگنال فارکس

جهت عضویت در تلگرام پیام ارسال کنید.