سرمایه گذاران بهتر است بانک مرکزی آمریکا را باور نکنند

سرمایه گذاران بهتر است بانک مرکزی آمریکا را باور نکنند

اگر بازارها خوش بینانه باقی بمانند، بانک مرکزی آمریکا برای دستیابی به هدف تورمی خود مجبور است بیشتر سخت گیری کند.

به هر حال، به نظر می رسد بانک مرکزی آمریکا نمی تواند خوش بینی نسبی بازار در مورد چشم انداز نرخ بهره را بشکند. اما یک چیز وجود دارد که سرمایه گذاران باید بدانند: بانک مرکزی قدرت زیادی برای تحقق پیش بینی های خود دارد.

پیام جلسه سیاست گذاری هفته گذشته تقریباً کاملاً هاوکیش بود. بیانیه بانک مرکزی آمریکا زبان “افزایش مداوم” را حفظ کرد، که حاکی از چندین افزایش بیشتر نرخ بهره است. اعضای فد نرخ ترمینال بالاتر از حد انتظار حداقل 5% تا 5.25% (با اتفاق آرا بیشتر)، تورم بالاتر برای مدت طولانی، رشد تولید کمتر و بیکاری بیشتر را پیش بینی کردند.

جروم پاول، فراتر رفت و اشاره کرد که اگر شرایط مالی به اندازه کافی سخت نباشد، ممکن است بانک مرکزی آمریکا مجبور باشد برای مدت طولانی‌تری نرخ بهره را افزایش دهد. او گزارش‌های کاهش نرخ تورم را رد کرد و خاطرنشان کرد: اگرچه کاهش فشار قیمت‌ها در بازار کالا خوشحال‌کننده است، اما نکته کلیدی این است که چه اتفاقی برای بخش خدمات (به استثنای مسکن) افتاد. او گفت که می‌خواهد به میزان قابل توجهی بیشتر از آنچه که در عین حال مشهود است، شاهد کسادی در بازار کار باشد.

تنها اشاره داویش، پاسخ پاول به این سوال بود که آیا بانک مرکزی آمریکا در نشست بعدی سیاست گذاری خود در فوریه به یک افزایش کوچکتر و 25 واحدی نرخ بهره کاهش سرعت می دهد یا خیر. او مستقیماً به این سؤال پاسخ نداد، اما منطق آهسته‌تر حرکت را تأیید کرد و به بانک مرکزی زمان بیشتری برای ارزیابی واکنش اقتصاد به انقباضات قبلی داد. همانگونه که پاول می گوید، سرعت در حال حاضر بسیار کمتر از مقصد اهمیت دارد.

با این حال، علیرغم هشدارهای صریح بانک مرکزی آمریکا مبنی بر انقباض بیشتر در آینده، سرمایه گذاران این پیام را دریافت نمی کنند. بازارهای آتی همچنان اوج نرخ وجوه فدرال را کمتر از 5 درصد، حدود 20 واحد پایه کمتر از پیش‌بینی‌های بانک مرکزی آمریکا، با کاهش نرخ بهره از تابستان آینده پیشنهاد می‌کنند.

چرا این بدبینی وجود دارد؟ من چند توضیح ممکن را می بینم.

اول، شاید بازارها به عزم بانک مرکزی آمریکا شک دارند و انتظار دارند به محض اینکه نرخ بیکاری بالاتر رفت، تسلیم شود. اگر چنین است، آنها اشتباه می کنند. پاول می‌داند که شکست در عقب راندن تورم نزدیک به ۲ درصد، احتمالاً باعث می‌شود که انتظارات از بین برود و بانک مرکزی آمریکا را ملزم کند که بعداً با اجبار بیشتری پاسخ دهد. او نمی خواهد اشتباهات آرتور برنز را تکرار کند. به نظر می‌رسد که کل کمیته بازار آزاد فدرال سیاست‌گذار در این مورد متحد است و هیچ شرکت‌کننده‌ای انتظار کاهش نرخ در سال 2023 را ندارد.

دوم، شاید فعالان بازار انتظار داشته باشند که رشد اقتصادی کندتر و تورم با سرعت بیشتری تعدیل شود. این محتمل تر به نظر می رسد: به نظر می رسد مردم بیشتر به بهبود تورم کل توجه می کنند تا به تنگنای بازار کار.

فعالان بازار هر چه فکر کنند، باید بدانند که بانک مرکزی آمریکا کنترل را در دست دارد و قدرت دستیابی به هر شرایط مالی مورد نیاز برای کاهش رشد، بالا بردن نرخ بیکاری و کاهش تورم را دارد. اگر بازارها با میل خود همراهی نکنند، آنها را مجبور خواهد کرد.

آنچه مورد نیاز خواهد بود بسیار نامشخص است. فقط یک سال پیش، مقامات بانک مرکزی آمریکا انتظار داشتند که نرخ وجوه فدرال در حال حاضر زیر 1٪ باشد. پیش بینی سال آینده نمی تواند کمتر اشتباه باشد، بنابراین صبر لازم است.

این چرخه تجاری بسیار غیرمعمول است، از برخی جهات مثبت: ترازنامه خانوارها و مشاغل در وضعیت بسیار خوبی قرار دارد و خطر وقوع یک فاجعه مالی مانند آنچه در سال 2008 رخ داد وجود ندارد. این اطمینان‌بخش است که در میان سریع‌ترین افزایش نرخ‌های کوتاه‌مدت از اوایل دهه 1980، تنها انفجارهای مالی مهم در کریپتوها اتفاق افتاده است، بدون اینکه سرایتی داشته باشد یا حداقل کم سرایت.

پیشینه اقتصادی منحصر به فرد همچنین به این معنی است که فدرال رزرو دارای نفوذ غیرعادی است. این می‌تواند باعث ایجاد رکود شود (همانطور که محتمل به نظر می‌رسد)، اما زمانی که بانک مرکزی به این نتیجه برسد که کارش برای مبارزه با تورم تمام شده، تولید باید نسبتاً سریع بازگردد. فدرال رزرو با نرخ‌های کوتاه‌مدتی که احتمالاً به بالای 5 درصد می‌رسد، برای پشتیبانی از بازیابی، مهمات زیادی خواهد داشت.

این ممکن است به توضیح عملکرد بازار سهام ایالات متحده کمک کند، که بسیار بالاتر از پایین ترین سطحی است که در اوایل سال جاری به آن رسیده بود. به نظر می رسد سرمایه گذاران در حال پیش بینی بهبود پس از رکود هستند. متأسفانه، این خوش‌بینی یک جنبه منفی دارد: به این معنی که فدرال رزرو باید سخت‌تر کار کند و سیاست‌های پولی را بیشتر از آنچه که در غیر این صورت انجام می‌دهد سخت‌تر کند تا به هدف تورم ۲ درصدی خود دست یابد.

 

بیشتر بخوانید:

منبع: Bloomberg

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *