ارانته
مطالب پیشنهادی
دوره اوراق قرضه
دوره طلا
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

دیده‌بان لایو جلسه بانک مرکزی اروپا و فدرال رزرو

انتشار لحظه‌ای تحلیل‌ها و موضوعات پیرامون جلسه فدرال رزرو 3 می (13 اردیبهشت) و جلسه بانک مرکزی اروپا 4 می (14 اردیبهشت)

فهرست مطالب نمایش

فد فاند ریت

سه سناریو برای جلسه بانک مرکزی اروپا از دیدگاه موسسه TD:

ژمان انتشار: 13:15

اقتصاددانان موسسه TD دیدگاه خود را در مورد جلسه بانک مرکزی اروپا و تاثیر آن بر جفت ارز EURUSD را منتشر کردند:

سناریو هاوکیش (احتمال 35%)

شورای حاکم بانک مرکزی اروپا برای آخرین بار نرخ بهره را 0.50% افزایش می‌دهد. در حالی که داده‌ها عموماً در مسیر درستی حرکت می‌کنند، تورم شدید بخش خدمات و نگرانی عمومی در مورد فشار پایدار بازار کار بر قیمت‌ها همچنان مورد توجه هستند. رهنمودها همانند ماه مارس خواهند بود با این تفاوت که بانک مرکزی اروپا دیگر نرخ بهره را افزایش نخواهد داد و همچنان کاملا به داده‌ها وابسته خواهد بود. همچنین بروزرسانی در مورد کاهش برنامه APP در نیمه دوم سال ارائه نخواهد شد. جفت ارز EURUSD در این سناریو می‌تواند 1% رشد کند.

سناریو پایه (احتمال 45%)

دوره مستر کلاس طلا

  • نقش بانک‌های مرکزی در بازار طلا
  • ترید طلا بر اساس شاخص‌های اقتصادی
  • تحلیل بین بازاری
  • استفاده کاربردی از سنتیمنت در معامله‌گری طلا
دوره طلا

بانک مرکزی اروپا نرخ بهره را 0.25% افزایش خواهد داد چرا که تورم همچنان بسیار بالا است، بازار کار قوی است و این منطقه از رکود شدید در زمستان گذشته اجتناب کرد. عبور از اوج استرس سیستم بانکی به شورای حاکم اجازه می‌دهد تا مجدداً پیش‌بینی‌های راهبردی را اعلام کند و دوباره در ماه ژوئن نرخ بهره افزایش یابد. سرعت کاهش APP در نیمه دوم سال تا ماه ژوئن به تعویق خواهد افتاد (اگرچه ریسک‌هایی وجود دارد که بانک مرکزی اروپا شتابی را پیش‌بینی ‌کند). جفت ارز EURUSD می‌تواند 0.15% افزایش یابد.

سناریو داویش (احتمال 20%)

شورای حاکم نرخ بهره را 0.25% افزایش می‌دهد اما با توجه به پس زمینه مداوم ریسک‌ها، تغییر زیادی در پیش‌بینی‌های راهبردی نخواهد داد و داده‌ها همچنان در جایگاه قدرت و تصمیم گیری قرار خواهند داشت. این بدین معنی است که احتمال افزایش بیشتر نرخ بهره وجود دارد اما شورای حاکم در این مرحله برای سیگنال دادن میزان دقیق آن احساس راحتی نمی‌کند. همچنین تغییری در APP و TLTRO ایجاد نخواهد شد. جفت ارز EURUSD در این سناریو می‌تواند افت 0.75 درصدی داشته باشد.

پیش‌بینی موسسه ING از جلسه روز پنج‌شنبه بانک مرکزی اروپا:

زمان انتشار: 10:40

به نظر می‌رسد که بانک مرکزی اروپا حداقل دوبار دیگر در این چرخه نرخ بهره را افزایش خواهد داد. ما برخی ریسک‌های نزولی را در جفت ارز EURUSD پیش از افزایش 0.25 درصدی نرخ بهره توسط بانک مرکزی اروپا پیش‌بینی می‌کنیم.

داد‌ه‌های اشتغال و تورم ناحیه یورو به بانک مرکزی اروپا اجازه می‌دهد که به سمت افزایش 0.25 درصدی نرخ بهره حرکت کند

زمان انتشار: 10:30

ای‌بی‌ان آمرو (ABN AMRO) )، شرکت خدمات مالی و بانکداری هلندی، عقیده دارد:

دو گزارش مهم منتشر شده (نظرسنجی وام بانکی بانک مرکزی اروپا و گزارش تورم آوریل) به دیدگاه ما این اطمینان را می‌دهند که سرعت افزایش نرخ بهره در جلسه امروز 0.25% خواهد بود.

نظرسنجی وام دهی بانک مرکزی اروپا برای سه ماهه اول 2023 نشان داد که بانک‌های ناحیه یورو استانداردهای اعتباری را برای همه انواع وام‌ها سخت‌تر کرده‌اند.

در همین حال، تقاضای خالص برای وام‌ها توسط شرکت‌ها از 12- در سه ماهه چهارم به 38- سقوط کرد و شدیدترین کاهش خود را از سه ماهه اول سال 2009 به ثبت رساند. بانک‌ها همچنین از سخت‌تر شدن شدید استانداردهای اعتباری در وام‌های خانوار برای خرید مسکن خبر دادند، در حالی که تقاضا برای این وام‌ها نیز کاهش بیشتری داشته است.

تورم اصلی ناحیه یورو در ماه آوریل از 6.9% در ماه مارس به 7% افزایش یافت در حالی که تورم هسته از 5.7% در ماه مارس به 5.6% کاهش یافت.

کانال اخبار فوری فارکس و بازارهای جهانی

ما انتظار داریم در سال جاری تورم اصلی سریع‌تر از تورم هسته کاهش یابد و تورم اصلی از اواسط سال جاری پایین‌تر از تورم هسته قرار گیرد. تا پایان سال انتظار می‌رود تورم اصلی حدود 2% باشد در حالی که تورم هسته در حوالی 3% خواهد بود.

بانک تجارت سلطنتی کانادا (CIBC) در مورد جلسه بانک مرکزی آمریکا: یک توقف افزایش نرخ بهره هاوکیش را شاهد بودیم”

زمان انتشار: پنج‌شنبه 10:00

توقف افزایش نرخ بهره، توقفی هاوکیش خواهد بود، چرا که کمیته بانک مرکزی به جای بیانیه‌ای متعادل که به حرکت‌های بالقوه در هر جهت اشاره کند، به دنبال سیگنال‌هایی مورد نیاز به استحکام بیشتر است. به طور مشابه، بیانیه تاکید می‌کند که سیاست گذاران “بسیار مراقب” ریسک‌های تورمی هستند و در مورد ریسک‌های رکود چنین عقیده‌ای ندارند. وقتی از پاول در مورد ریسک‌های رکود پرسیده شد، وی بیان کرد که از نظر او اقتصاد همچنان شاهد رشد متوسطی در بقیه سال خواهد بود و بنابراین او رکودی را پیش‌بینی نمی‌کند. اما اگر همانطور که انتظار داریم، سه ماهه دوم رشد کمی داشته باشد یا اصلاً رشد نداشته باشد و سیگنال‌های تورم به تعدیل ادامه دهند، افزایش نرخ بهره در ماه مه باید آخرین مورد در این چرخه باشد. اولین کاهش نرخ بهره تا سال 2024 محتمل نیست، چرا که ما همچنین به زمان نیاز داریم تا فشارهای تورمی به اندازه کافی کاهش یابد.

بازده اوراق خزانه داری 2 ساله کمی پس از انتشار بیانیه کاهش یافت و بازار سوگیری کمی هاوکیش را نادیده گرفته و این دیدگاه را حفظ کرده که کاهش نرخ بهره پیش از پایان سال رخ خواهد داد که ما با این دیدگاه موافق نیستیم.

موسسه گلدمن ساکس در مورد جلسه FOMC: توقف افزایش نرخ بهره سناریو پایه است

زمان انتشار: پنج‌شنبه 09:45

در زمینه ریسک‌های رکود این موسسه بیان کرد:

بر خلاف اعضای بانک مرکزی آمریکا، پاول اعلام کرد که رکودی را پیش‌بینی نمی‌کند و وی صریحا اعلام کرد که فکر می‌کند فرود نرم امکان پذیر است و متعادل سازی بازار کار تا به امروز را دلگرم کننده می‌داند. دیدگاهی که ما نیز با آن موافقیم.

اگر پاول فکر کند که رکود برای حل مشکل تورم ضروری نیست و تمایلی به افزایش‌های آتی نرخ بهره منجر می‌شود ریسک سوق دادن اقتصاد را به سمت رکود افزایش می‌دهد، نداشته باشد می‌تواند دیدگاهی داویش قلمداد شود.

در مورد پیامدهای سیاستی:

اشاره به سمت توقف افزایش نرخ بهره در ماه ژوئن آنطور که انتظار داشتیم قوی نبود.

پاول دو بار تأکید کرد که [حذف رهنمودهای قبلی] یک «تغییر قابل توجه» است.

موسسه گلدمن ساکس نتیجه‌گیری می‌کند:

این مسئله می‌تواند پیش‌بینی ما مبنی بر توقف افزایش نرخ بهره در ماه ژوئن را حمایت کند.

تغییر لحن بیانیه بی معنا نیست!

پاول در سخنرانی خود گفت تغییر لحن بیانیه معنادار است که می‌توان از آن برداشت که حذف جملاتی از قبیل عدم افزایش بیشتر نرخ بهره در بیانیه کاملا به معنای احتمال توقف افزایش نرخ بهره است. در همین حین جمله می‌توانست عاملی برای رشد بازار سهام و کاهش بازده اوراق شود اما در نهایت بازار نتیجه‌ای جز بدتر شدن شرایط بانک‌ها و اقتصاد نگرفت و بازار سهام شروع به افت کرد. اما ما همچنان دنبال داده‌ها را می‌گیریم و داده‌ها را قطب‌نمای بهتری برای آینده نرخ بهره می‌دانیم، کمااینکه فدرال رزرو نیز همین مسیر را پیروی می‌کند.

دیده‌بان لایو جلسه بانک مرکزی اروپا و فدرال رزرو

افت شاخص بورس از اواسط صحبت‌های جرومی پاول در کنفرانس خبری بعد از انتشار بیانیه

تحلیلی کوتاه بر دلار آمریکا بعد از جلسه فدرال رزرو

زمان انتشار: 23:45

بعد از کنفرانس فدرال رزرو حتی با کاهش بازده اوراق قرضه 2 ساله، دلار آمریکا تقویت شد، بازار به آرامی در حال رفتن به سمت ریسک گریزی است، بازار از نگرانی‌ها در مورد فرود سخت در اقتصاد خبر می‌دهد، زیرا فدرال رزرو برای مدت طولانی نرخ بهره را بسیار بالا نگه داشته است. افزایش 0.25 درصدی نرخ بهره امروز تعجب آور نبود، اما پاول به عقب‌نشینی از انتظارات بازار برای کاهش نرخ بهره در اواخر سال جاری ادامه داد. بازار پیش‌بینی کاهش نرخ بهره در ماه سپتامبر را می‌کند، در حالی که پیش‌بینی‌های فدرال رزرو نشان می‌دهند که نرخ بهره حداقل تا سال 2024 تا این حد بالا باقی می‌ماند.

این ریسک وجود دارد که فدرال رزرو با سماجت نرخ بهره را بالا نگه دارد، حتی اگر وضعیت اقتصاد بدتر شود و تورم کاهش یابد. در اصل، این کار آنها تصویر آینه‌ای از اشتباه فدرال رزرو در آغاز چرخه تورم است، زمانی که آن‌ها برای افزایش نرخ بهره بسیار آهسته عمل کردند. فقط این بار، فدرال رزرو ممکن است آن را به عنوان یک حرکت فضیلت‌آمیز و تلاشی برای سرکوب انتظارات تورمی برای باقی‌مانده دهه ببیند. با این حال تاریخ نشان داده است که به محض اینکه فدرال رزرو شکست بخورد، به سرعت نرخ بهره را کاهش می‌دهد.

آنچه واضح است این است که این بازار نگران تورم نیست. بازده اوراق قرضه 2 ساله آمریکا نزدیک به کف امروز است، یعنی با 0.12 درصد کاهش به 3.86 درصد رسیده است. این همچنین پایین‌ترین سطح از 7 آوریل است. کاهش بازده اوراق قرضه کوتاه‌مدت بر جفت ارز USDJPY سنگینی می‌کند، اما دلار آمریکا در جاهای دیگر به دلیل نگرانی‌ها درباره اینکه فدرال رزرو اقتصاد جهانی را به سمت رکود سوق داده است، قوی‌تر عمل می‌کند.

دیده‌بان لایو جلسه بانک مرکزی اروپا و فدرال رزرو

رفتار جفت‌ارز USDJPY همراه جلسه فد و سخنرانی پاول

 

راهنمای بیانیه فدرال رزرو در تعیین مسیر نرخ بهره

زمان انتشار: 23:40

به صراحت در بیانیه فد بیان شده است که مسیر پیش‌روی نرخ بهره به داده‌ها بستگی خواهد داشت، همین موضوع را در سخنان پاول نیز دیدیم. دقیقا بیان شد که حتی در صورتی که داده‌ها و شرایط ایجاب کند احتمال دارد همین سطح 5.25 درصد پایان مسیر نرخ بهره باشد. بنابراین از الان به بعد همچنان داده‌ها مهم خواهند بود و با توجه به اینکه هدف دقیقی توسط فد اعلام نشد، تلاطم بازار را بالا خواهد برد.

عملا فدرال رزرو و آقای جرومی پاول با این نوع موضع‌گیری، تابع بازار خواهند بود چراکه بازار نیز با داده‌های خوب انتظارات از نرخ بهره را بالا خواهند برد و با داده‌های بد فرض کاهش نرخ بهره در سال جاری تقویت می‌شود، این بدین معناست که مسیر بازار بهتر است راهنمای ما باشد و مهم‌ترین سیگنالی که از این جلسه فد در ذهن خود نگه‌می‌داریم این است که هنوز درها برای افزایش بیشتر باز است (هرچند در برای توقف نیز باز است.)

دیده‌بان لایو جلسه بانک مرکزی اروپا و فدرال رزرو

بیانیه جلسه ماه می 2023 فدرال رزرو

 

افت مجدد صنعت مالی با ترس از فد

ساعت انتشار: 23:30

بازار سهام ایالات متحده تحت تاثیر افزایش بیشتر نرخ بهره و عدم همراهی بانک مرکزی با انتظارات بازار کمی افت داشت

این افت در بخش مالی بخاطر شرایط احتمالی سخت‌تر بیش‌تر بود و محرک اصلی ریزش نیز همین بخش بود.

دیده‌بان لایو جلسه بانک مرکزی اروپا و فدرال رزرو

صندوق ETF صنعت مالی

 

تحلیلی بر بیانیه جلسه امروز فدرال رزرو

ساعت انتشار 21:46

فدرال رزرو نرخ بهره را 0.25 درصد افزایش داد و به بالاترین سطح از سال 2007 رساند

فدرال رزرو اشاره کرد که این افزایش ممکن است آخرین افزایش در چرخه انقباض پولی تهاجمی از دهه 1980 باشد؛ زیرا ریسک‌های اقتصادی همچنان در حال افزایش است. فدرال رزرو به دقت اطلاعات دریافتی را رصد می‌کند و پیامدهای آن را برای سیاست پولی ارزیابی می‌کند تا تعیین کند که تا چه حد ممکن است سیاست پولی انقباضی مناسب باشد. سیاست‌گذاران مصمم هستند تا اطمینان حاصل کنند که تورم همچنان کاهش می‌یابد، به‌طور بالقوه با هزینه‌های ناشی از اشتغال، حتی در شرایطی که سیستم بانکی استرس مداوم را تحمل می‌کند، قانون‌گذاران انتقادات را تشدید می‌کنند و آخرین داده‌ها حاکی از ضعف در حال ظهور در بازار کار است. فدرال رزرو بار دیگر تاکید کرده است که سیستم بانکی ایالات متحده، حتی با ظهور مجدد فشارها، سالم و انعطاف‌پذیر است. فدرال رزرو متعهد شده است که نرخ بهره را برای مدتی بالا نگه دارد تا مطمئن شود که تورم همچنان به سمت هدف 2 درصد کاهش می‌یابد. با این حال، سرمایه‌گذاران انتظار ندارند که چنین اتفاقی بیافتد؛ زیرا قیمت‌گذاری بازار حاکی از کاهش نرخ بهره توسط فدرال رزرو در سال جاری است.

 

تحلیل موسسه مالی ING از جلسه امروز فدرال رزرو

ساعت انتشار 20:52

تورم همچنان بالاست، اما فشارهای بانکی باعث تشدید شرایط اعطای وام‌دهی می‌شود که تأثیر بیشتری بر اقتصاد نسبت به افزایش احتمالی 0.25 درصدی نرخ بهره توسط فدرال رزرو خواهد داشت. ما انتظار داریم که نرخ بهره فدرال رزرو تا قبل از پایان سال 1 درصد کاهش یابد که به اعتقاد ما پایان چرخه انقباض پولی فدرال رزرو خواهد بود، اما ممکن است فدرال رزرو به صراحت این موضوع را اعلام نکند. بازار کار فشرده است و تولید ناخالص داخلی سه‌ماهه اول قوی‌ بود، اما تأثیر آن بر شرایط اعتباری با سهولت بیشتری تأیید می‌شود. ما بر این باوریم که فدرال رزرو احتمالاً در نشست ژوئن توقف سخت چرخه انقباض پولی خود را اتخاذ خواهد کرد که نشان‌دهنده توقف افزایش نرخ بهره است. این امر به این دلیل است که نیروهای رکود به سرعت در حال قدرت گرفتن هستند، که منجر به افزایش نرخ بیکاری و کاهش سریع تورم از اواخر سال 2023 تا 2024 می‌شود.

تحلیل موسسه مالی جی پی مورگان از جلسه امروز فدرال رزرو

ساعت انتشار 19:43

در جلسه مارس، 17 عضو از 18 اعضای فدرال رزرو معتقد بودند که نرخ بهره باید 0.25 درصد در پایان سال 2023 بیشتر از محدوده هدف فعلی آن از 4.75 تا 5 درصد باشد. با ورود به جلسه این هفته، سؤال این است که آیا در طول شش هفته گذشته این پیش‌بینی به اندازه کافی تغییر کرده است تا سهم کافی از اعضای رای‌دهنده را متقاعد کند که نظر خود را تغییر دهند؟ به دنبال ورشکستگی بانک‌های منطقه‌ای در اوایل ماه مارس، در حالی که سرمایه‌گذاران از قیمت‌گذاری افزایش 0.25 درصدی نرخ بهره در جلسه امروز با احتمال 21 درصد در 13 مارس به احتمال 85 درصدی امروز رسیده‌اند، نوسانات بازار سهام و اوراق قرضه کاهش یافته است. داده‌های اقتصادی متفاوت بوده است، اما تصویر هنوز به طور کلی اقتصاد انعطاف‌پذیر ایالات متحده را نشان می‌دهد. هفته گذشته، رشد تولید ناخالص داخلی سه‌ماهه اول با نرخ سالانه 1.1 درصد، با کاهش شدید موجودی‌ها، ادامه انقباض در بازار مسکن و کندی سرمایه‌گذاری ثابت تجاری، اما رشد مصرف 3.7 درصدی، کمتر از انتظارات بازار بود.

تحلیل موسسه مالی ولز فارگو از جلسه امروز فدرال رزرو

ساعت انتشار 19:07

ما انتظار داریم که فدرال رزرو نرخ بهره خود را با یک افزایش 0.25 درصدی به محدوده 5 الی 5.25 درصد برساند و پس از آن، ما گمان می‌کنیم که چرخه انقباض پولی فدرال رزرو تا سه‌ماهه چهارم سال جاری متوقف بماند. اگر با بحران بانکی مواجه نمی‌شدیم، ممکن بود چند افزایش دیگر نرخ بهره از سوی فدرال رزرو در راه باشد. به نظر ما، مشکلات اخیر در بخش مالی و فشارهای ناشی از آن بر سیستم مالی، نیاز به افزایش بیشتر نرخ بهره بعد از ماه مه را کاهش می‌دهد. بنابراین، این روزها سوال مهم‌تر، کمتر به جزئیات جلسه بعدی فدرال رزرو مربوط می‌شود و بیشتر به زمانی مربوط می‌شود که سیاست‌گذاران در نهایت برخی افزایش نرخ‌ را پس خواهند گرفتچه زمانی کاهش نرخ بهره آغاز خواهد شد. وقتی به نمودار دات‌پلات از جلسه مارس نگاه می‌کنیم، در میان 18 عضو فعلی فدرال رزرو، 17 نفر از آنها نرخ بهره را در پایان سال 5 درصد یا بالاتر پیش‌بینی می‌کنند. لازم به ذکر است که یک عضو انقباضی نرخ بهره را بین 5.75 الی 6 درصد پیش‌بینی کرده است.

دیده‌بان لایو جلسه بانک مرکزی اروپا و فدرال رزرو

همچنین انتظارات بازار از نرخ بهره فدرال رزرو در جلسات بعدی را در تصویر زیر مشاهده می‌کنید:

دیده‌بان لایو جلسه بانک مرکزی اروپا و فدرال رزرو

بررسی جلسه قبلی فدرال رزرو در 22 مارس

ساعت 18:10

در جلسه قبلی انتظارات اعضای فد از نرخ بهره در آینده به روز‌رسانی شد. با توجه به بحران بانکی اخیر انتظار می‌رفت فدرال رزرو پیش‌بینی خود از نرخ بهره را برای پایان سال کاهش دهد اما پیش‌بینی فد در همان عدد جلسه ماه دسامبر که 5.1 درصد بود باقی ماند، چنانچه این جلسه یک پله افزایش نرخ بهره انجام شود به سقف مورد پیش‌بینی اعضای فد می‌رسد بنابراین مهم‌ترین دلیل برای انتظار بازار از توقف افزایش نرخ بهره بعد از جلسه روز جاری (3 می) پیش‌بینی خود فد است.

نمودار دات‌پلات فد در ماه مارس 2023

نمودار دات‌پلات فدرال رزرو در ماه مارس

اما جدا از نرخ بهره در پایان سال جاری، موضوع مهم در جلسه ماه مارس این بود که پیش‌بینی نرخ بهره برای پایان سال بعد نیز ارتقا داشت و از 4.1 درصد در ماه مارس به 4.3 درصد افزایش پیدا کرد که نشان‌دهنده تداوم هاوکیش بودن فد بود.

پیش‌بینی فدرال رزرو از داده‌های اقتصادی ایالات متحده

پیش‌بینی فدرال رزرو از داده‌های اقتصادی ایالات متحده

بر خلاف پیش‌بینی‌های فد از نرخ بهره در پایان سال جاری و سال آینده، انتظار بازار متفاوت است و نرخ بهره را در اعداد خیلی پایین‌تری می‌بیند. در حال حاضر پیش‌بینی بازار از نرخ بهره فدرال رزرو در پایان سال 2023، نزدیک به 4.4 درصد است و در پایان 2024 نیز کمتر از 3 درصد. این اعداد نشان می‌دهند که بازار نه تنها انتظار کاهش سریع تورم در سال جاری را دارد بلکه انتظار دارد با کندی اقتصاد ایالات متحده، فدرال رزرو از اقتصاد حمایت کند و نرخ بهره را کاهش دهد بطوریکه برای پایان امسال پیش‌بینی می‌شود که نرخ بهره حداقل سه پله کاهش یابد.

دیده‌بان لایو جلسه بانک مرکزی اروپا و فدرال رزرو

انتظارات بازار از نرخ بهره فد برای پایان 2023 و 2024

با تمام این تفاسیر می‌توان گفت اعلام توقف افزایش نرخ بهره توسط فد چندان غیرمنطقی نیست چراکه پیش‌بینی خود فدرال رزرو از نرخ بهره برای سال جاری در همین محدوده است بنابراین اگر با اعلام ادامه افزایش نرخ بهره در صورت نیاز، ما را شگفت‌زده نکنند مواردی که بتواند در کوتاه‌مدت از دلار حمایت کند کم هستند چراکه هنوز از شرایط رکودی فاصله داریم و داده‌های اقتصادی در موقعیت بدی نیستند. اما اگر برعکس، اعلام شود که نرخ بهره باز هم می‌تواند بالاتر برود و این پیام شفاف باشد می‌توان در کوتاه‌مدت انتظار ریسک‌گریزی و افزایش تلاطم را در بازار را داشت. با توجه به شرایط فعلی که داده‌های اقتصادی هنوز بد نیستند نمی‌توان انتظار ریسک‌گریزی خیلی شدید بمدت طولانی را داشت اما دو چیز رو می‌توان مبنا قرار داد: 1. انتظار رشد بیشتر بازارهای سهام سرکوب می‌شود و فشار فروش در سقف‌ها بالاتر از قبل خواهد بود. 2. تلاطم در بازار شدت می‌گیرد و حرکات شدید رفت‌وبرگشتی را بیشتر شاهد خواهیم بود.

موارد بیشتر را خواهیم نوشت …

 

تحلیل بانک ABN AMRO از جلسه امروز فدرال رزرو

ساعت انتشار 11:27

ای‌بی‌ان آمرو (ABN AMRO) )، شرکت خدمات مالی و بانکداری هلندی، عقیده دارد افزایش نرخ بهره امروز، آخرین افزایش نرخ بهره خواهد بود

سناریو پایه ما این است که در ماه مه بانک مرکزی آمریکا آخرین افزایش نرخ بهره در این چرخه را اعلام خواهد کرد. اما ما پیش‌بینی می‌کنیم که این ریسک به سمت فدرال رزرو متمایل می‌شود که در تابستان به افزایش فدرال رزرو ادامه دهد.

محرک‌های کلان اخیراً دچار تضاد بوده‌اند. مصرف تا حدی شگفتی صعودی داشته و نشان‌دهنده انعطاف‌پذیری در مواجهه با عوامل مخالف اقتصادی است، در حالی که داده‌های فرکانس بالا اخیر به خنک شدن سریع مومنتوم اشاره می‌کنند.

 

نرخ بهره فدرال رزرو

نرخ رشد هزینه های استخدام

در همین حال، به نظر می‌رسد که آشفتگی بخش بانکی باعث سخت‌تر شدن استانداردهای وام‌دهی بانکی شده، اما هنوز مشخص نیست که آیا این سخت‌گیری ادامه خواهد داشت یا خیر. یک داده کلیدی در این زمینه، نتایج نظرسنجی وام فدرال رزرو است که قرار است در هفته آینده منتشر شود (هیچ تاریخ انتشار رسمی وجود ندارد، اما تاریخ نشان می‌دهد که حدود 8 مه منتشر خواهد شد).

با توجه به عدم قطعیت‌های قابل توجه، ما انتظار داریم که فدرال رزرو از جلسه ماه ژوئن به بعد به حالت کاملاً وابسته به داده تغییر کند.

در حال حاضر سناریو پایه ما این است که برای بیشتر سال جاری نرخ بهره در محدوده 5 – 5.25% باقی خواهد ماند و بانک مرکزی از ماه دسامبر چرخه کاهش نرخ بهره را آغاز خواهد کرد. این مسئله فرض را بر این می‌گذارد که یک رکود خفیف در ماه‌های آینده آشکار خواهد شد.

 

ریدر از موسسه بلک راک: بانک مرکزی آمریکا ممکن است پس از افزایش نرخ بهره امروز، افزایش نرخ بهره را برای مدت طولانی متوقف کند

ساعت انتشار 10:49

ریدر عقیده دارد بانک مرکزی آمریکا امروز نرخ بهره را 0.25% افزایش می‌دهد و سپس توقفی خواهد داشت.  “احساس من این است که این آخرین افزایش نرخ بهره خواهد بود و فدرال رزرو اجازه خواهد داد این سیاست نرخ بهره در سیستم باقی بماند تا کندی در اقتصاد ایجاد شود.”

عدم اطمینان فعلی در بخش بانکی همچنان نقش مهمی در تضعیف اقتصاد ایالات متحده ایفا خواهد کرد، به طوری که فدرال رزرو ممکن است زودتر از آنچه که تصور می‌شد، افزایش نرخ بهره را متوقف کند.

در حالی که تورم رو به کاهش است اما هنوز یک مشکل باقی مانده است. تورم دستمزد سرسختانه بالا است. اشتغال همچنان قوی است و دستمزدها چسبنده هستند، بنابراین من فکر می‌کنم بانک مرکزی آمریکا بر این مشکلات متمرکز خواهد بود.

همچنین فکر نمی‌کنم که اقتصاد تا حدی کند شده باشد که فدرال رزرو را راضی کند. فکر نمی‌کنم فشار محسوسی بر اقتصاد ایالات متحده وجود داشته باشد

 

 احتمال افزایش نرخ بهره فردا به 82 درصد کاهش یافته است

زمان انتشار: 2 می – 22:35

امروز با افزایش غیرمنتظره نرخ بهره از سوی بانک مرکزی استرالیا و نگرانی در مورد اینکه این موضوع برای فدرال رزرو چه معنایی دارد، آغاز شد.

بانک‌های منطقه‌ای خیلی واضح می‌گویند که باید با احتیاط گام برداشت، سهام بعضی از بانک‌های منطقه‌ای تا 30 درصد و شاخص بانکی KRE نیز 7 درصد کاهش داشته است، این موضوع موج گسترده‌تری از ریسک‌گریزی را به راه انداخته است. قیمت‌گذاری بازار در نرخ بهره فدرال رزرو، احتمال افزایش نرخ بهره فردا را به 81 درصد کاهش داده است، این احتمال دیروز نزدیک به 100 درصد بود.

علاوه بر این، احتمال افزایش بیشتر نرخ بهره در ماه ژوئن از بین رفته است و بازار در پایان سال پیش‌بینی می‌کند نرخ بهره به 4.39 درصد برسد، در حال حاضر نرخ بهره 4.75 تا 5.00 درصد است.

چند روز پیش، مقامات خزانه‌داری ایالات متحده موضع سختی را در مورد بانک First Republic اتخاذ کردند و گفتند که این یک مورد منحصربفرد بوده است و بازار تا حد زیادی با چنین اظهاراتی موافقت کرده است، اما پس از حذف سهام در فرآیند فروش به موسسه JPMorgan، بازار حالا مردد شده است.

هفته گذشته، چارلی مانگر از موسسه سرمایه‌گذاری برکشایر هاتاوی به طرز شومی گفت: «امروزه هر بانکی در کشور نسبت به شش ماه پیش در دادن وام املاک و مستغلات بسیار سخت‌گیرتر شده است. بسیاری از ساختمان‌های اداری و مراکز خرید با مشکل روبرو هستند… شرایط اصلا خوب نیست.»

آقای آمبروز ایوانز پیچارد، روزنامه‌نگار، نیز در مورد شرایط فعلی مقاله‌ای نوشت که بسیار نگران‌کننده است.

اگر فدرال رزرو فردا نرخ بهره را تغییر ندهد احتمالاً پیامی بدتر از افزایش 0.25 درصدی نرخ بهره به بازار خواهد فرستاد. به نظر می‌رسد آنها چیزی می‌دانند که بازارها در مورد بانک‌ها نمی‌دانند. اگر فدرال رزرو طی اقدامی داویش نرخ بهره را تغییر ندهد، احتمالا بهترین خبر برای دارایی‌های ریسکی خواهد بود.

 

درخواست قانون‌گذاران از فدرال رزرو

زمان انتشار: 2 می – 19:46

قانون‌گذاران از پاول، رئیس فدرال رزرو می‌خواهند تا چرخه افزایش نرخ بهره را متوقف کند

گروهی متشکل از 10 قانون‌گذار دموکرات به رهبری سناتور الیزابت وارن، نامه‌ای به جروم پاول، رئیس فدرال رزرو نوشتند و از او خواستند تا چرخه افزایش نرخ بهره را متوقف کند تا آسیبی به اقتصاد وارد نشود و به وظایف دوگانه آن احترام بگذارد. این گروه به احتمال بیکار کردن میلیون‌ها آمریکایی به دلیل افزایش نرخ بهره اشاره کرد و از فدرال رزرو خواست تا توجه کمی به مشاغل کوچک و خانوار کارگر جامعه نشان دهد.

این نامه قبل از نشست پولی توسط فدرال رزرو در هفته جاری، پس از 9 افزایش متوالی از سال گذشته ارسال شده است. قانون‌گذاران استدلال می‌کنند که افزایش بیشتر نرخ‌ بهره غیرضروری است و می‌تواند پیشرفت ایجاد‌شده در بازار کار تاب‌آور و نرخ پایین بیکاری را تهدید کند.

 

 

اولین نفر از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شو

ایمیل خود را وارد نمایید تا از اطلاعیه ها و تخفیفات ما زودتر باخبر شوی…

2 دیدگاه در “دیده‌بان لایو جلسه بانک مرکزی اروپا و فدرال رزرو
  1. binandeh گفت:

    سلام اگر امکان دارد این تحلیلها را ادامه دهید

  2. وحید گفت:

    دمتون گرم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟