بروکر ارانته
مطالب پیشنهادی
دوره اوراق قرضه
دوره طلا
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

معرفی و مقایسه بهترین پلتفرم های معاملاتی فارکس

بهترین پلتفرم های معاملاتی فارکسدر این نوشته قصد داریم بهترین پلتفرم های معاملاتی در فارکس را بررسی کرده و خدماتی را که آنها به معامله‌گران فارکس ارائه می‌دهند، تجزیه و تحلیل نماییم. هنگام انتخاب پلتفرم معاملاتی فارکس، باید موارد مختلفی را در نظر گرفت. سهولت استفاده یا رابط کاربر پسند یک امر ضروری است، اگرچه ممکن است این امر نسبت به خواسته افراد مختلف کمی متفاوت باشد. همچنین در دسترس بودن و اندیکاتورهای تکنیکال و انواع سفارشات را که می‌توانید در این پلتفرم‌ها ایجاد کنید، در نظر بگیرید. ممکن است به دنبال یک پلتفرم معاملاتی منبع باز (اوپن سورس) باشید تا بتوانید از ربات‌های معاملاتی استفاده کنید.

تمام این‌ها در نهایت می‌تواند منتهی به انتخاب بهترین پلتفرم معاملاتی برای شما شود. اگر تحلیل تکنیکال یکی از فاکتورهای اصلی شما برای معاملات است، تعداد اندیکاتورها و تنوع اشیاء ترسیمی می‌تواند امتیاز بالاتری برای پلتفرم‌ها باشد. همچنین اگر تازه شروع کرده‌اید، بهتر است پلتفرمی را انتخاب کنید که دارای نسخه آزمایشی معاملات فارکس باشد. اکثر پلتفرم‌ها این قابلیت را دارند، همچنین برخی از پلتفرم‌ها مقداری هزینه برای داده‌ها یا اخبار دریافت می‌کنند.

سه چیز برای یک پلتفرم معاملاتی فارکس ضروری است. نمودارها و اندیکاتورها، دسترسی به سایر پلتفرم‌ها و نوتیفیکیشن‌ها یا اعلان‌ها. تقریبا تمام پلتفرم‌های معاملاتی اندیکاتورهای تکنیکال را دارند. با این حال، ممکن است برخی اندیکاتورها در بعضی پلتفرمها وجود نداشته باشد. در حال حاضر، به خاطر سرعت بالای سبک زندگی امروزی، افراد می‌خواهند معامله خود را در هر زمانی مشاهده کنند. اما، تمام پلتفرم‌ها بر روی تلفن‌های هوشمند اجرا نمی‌شوند. در کنار آن بسیاری از پلتفرم‌ها اعلانی در مورد برخورد قیمت به حد سود یا حد ضرر را ندارند.

پس از آن به سراغ سایر ویژگی‌های پلتفرم‌های معاملاتی می‌رویم. در حال حاضر بسیاری از معامله‌گران سبک معاملاتی خود را به صورت ربات‌های معاملاتی در‌آورده و با استفاده از آن بدون دخالت‌های انسانی اقدام به معامله می‌کنند. اگر شما از این دسته معامله‌گران هستید یا قصد دارید در ‌آینده‌ای نزدیک به چنین کاری دست بزنید، احتمالا نیاز دارید پلتفرم معاملاتی شما منبع باز یا اوپن سورس باشد.

نکته بعدی سفارشات هستند. یک پلتفرم معاملاتی خوب باید انواع و اقسام سفارشات معاملاتی برای مدیریت معامله و سفارش را ارائه دهد. همچنین گزینه‌های خرید و فروش در روی صفحه باید کاملا در دسترس بوده و بتوانید به سرعت به آن دست پیدا کنید، خصوصا اگر یک معامله‌گر روزانه یا اسکالپر هستید، دسترسی سریع شما به دکمه‌های ورود و خروج می‌تواند تفاوت یک معامله موفق و ناموفق را رقم بزند.

در ادامه به بررسی پلتفرم‌های معاملاتی مطرح می‌پردازیم:

لیست پلتفرم های معاملاتی فارکس

افراد تازه‌وارد در فارکس اغلب می‌پرسند بهترین پلتفرم معاملاتی برای مبتدیان کدام است؟ در حقیقت هیچ پلتفرم معاملاتی در فارکس برای مبتدیان طراحی نشده است. به عنوان یک معامله‌گر فارکس زمان زیادی مبتدی نخواهید بود. اگر بخواهید مبتدی باقی بمانید، مدت زیادی معامله‌گر نخواهید بود. پلتفرم‌های معاملاتی طوری طراحی شده‌اند که تمام جنبه‌های معاملات فارکس را پوشش دهند. آنها همچنین طوری طراحی شده‌اند که پیچیده‌ترین و باتجربه‌ترین معامله‌گران بتوانند بیشترین بهره را از آنها ببرند.

به عنوان یک مبتدی، باید صبور باشید. منحنی یادگیری فارکس بسیار شیب‌دار است. صعود در آن نیاز به فداکاری و پشتکار دارد که ناشی از اشتیاق به بازار است.

یک سوال رایج این است که محبوب‌ترین پلتفرم معاملاتی فارکس کدام است؟ به گفته Financial Magnates مدتی است که متاتریدر ۴ محبوب‌ترین پلتفرم معاملاتی است. متاتریدر ۴ و ۵ حدود ۵۵ درصد از حجم معاملات را تشکیل می‌دهد. اگرچه متاتریدر اولین پلتفرم معاملاتی نبود، اما سهولت استفاده از آن و منبع باز بودن آن، منجر به این شده که این پلتفرم یکی از محبوب‌ترین پلتفرم‌های معاملات خرد شود.

نینجا تریدر

نینجا تریدر یک پلتفرم مستقر در ایالات متحده است. آمریکایی‌ها مجاز به معاملات CFD نیستند. بنابراین اگر از یک بروکر مستقر در ایالات متحده استفاده می‌کنید، نمی‌توانید CFD معامله کنید. اما نینجا تریدر به شما طیف گسترده‌ای از اندیکاتورها و ابزارهای تکنیکال را ارائه می‌دهد تا بتوانید تحلیل پیچیده‌ای از شرایط قیمتی ابزار مورد معامله خود داشته باشید. همچنین این پلتفرم به شما اجازه تست استراتژی را نیز می‌دهد.

این نرم افزار رایگان است، بنابراین می‌توانید به راحتی یک حساب آزمایشی ایجاد کرده و تا هر زمان که می‌خواهید در آن به معامله بپردازید. این پلتفرم به شما اجازه می‌دهد که پنجره‌های جداگانه‌ای در نمودار خود ایجاد کنید. این قابلیت به شما امکان می‌دهد تا به صورت همزمان قیمت چند دارایی را دنبال کنید.

محیط نینجا تریدر

محیط نینجا تریدر

جامعه معاملاتی این پلتفرم از نظر اندازه نسبتا متوسط است و تنها حدود ۶۰ هزار معامله‌گر از این پلتفرم استفاده می‌کنند. این بدان معناست که جامعه کوچکتری از کدنویس‌ها نیز در خود دارد که امکان دسترسی کمتری به اندیکاتورها یا استراتژی‌های سفارشی فراهم می‌کند. ۳۷ تایم فریم مختلف در دسترس است که از بازده زمانی سالانه شروع می‌شود. صدها اندیکاتور تکنیکال و برخی استراتژی‌های از پیش طراحی شده را می‌توان تنها با یک کلید بر روی این نرم افزار بارگذاری کرد.

سی تریدر

این نرم افزار توسط Spotaware ارائه شده است و دارای اتصال بین پلتفرمی است. حتی برای نسخه دسکتاپ آن نیازی به دانلود نرم افزار نیست و به راحتی می‌توانید آن را بر روی مرورگر خود اجرا کنید. این پلتفرم در سال ۲۰۱۱ راه‌اندازی شد و در این مدت کم به بزرگترین مدعی برای گرفتن جایگاه متاتریدر ۴ تبدیل شده است.

معرفی و مقایسه بهترین پلتفرم های معاملاتی فارکس

این پلتفرم دارای تعداد زیادی اندیکاتور تکنیکال و استراتژی‌های بک تست گیری شده است. معاملات خودکار نیز تحت cAlgo قابل انجام است. این پلتفرم تحت زبان برنامه نویسی سی شارپ عمل می‌کند. سی شارپ یک زبان برنامه‌نویسی محبوب است که یعنی پیدا کردن برنامه‌نویس یا کدنویس برای ایجاد استراتزی‌ها و اندیکاتورهای شخصی سازی‌ شده بسیار راحت است. با این حال، جامعه کدنویسان اختصاصی در دنیای فارکس هنوز به سمت این زبان نرفته‌اند و افراد کمی به آن تمایل دارند.

بک تست گیری نیز در این پلتفرم قابل انجام است. این پلتفرم ۵۴ تایم فریم مختلف را به شما ارائه می‌دهد که بالاترین آن ماهانه است. همچنین احتمالا بیشترین اندیکاتورهای تکنیکال را در خود جای داده است. افراد زیادی در این پلتفرم مشغول به معامله هستند که یعنی عمق بازار در آن به اندازه‌ای هست که بتوانید با خیال راحت در هر سطحی سفارشات خود را پر کنید.

MarketsX

این پلتفرم اختصاصا متعلق به بروکر Markets.com است. به دلیل این که یک پلتفرم اختصاصی برای یک بروکر است، احتمالا کمترین سطح استفاده را در این لیست به خود اختصاص می دهد. با این حال، به دلیل پیچیدگی و استاندارد بالای آن لازم است که با آن آشنا شوید.

محیط MarketsX

محیط MarketsX

احتمالا بزرگترین نقطه ضعف این پلتفرم آن است که تنها معامله‌گران یک بروکر خاص از آن استفاده می‌کنند. با این حال، این پلتفرم با دارا بودن ۸۸ اندیکاتور تکنیکال و ۶۷ جفت ارز مختلف و همچنین یک رابط کاربری قابل تنظیم، یک تجربه کاربری عالی به شما ارائه می‌دهد. این پلتفرم تنها ۱۰ تایم فریم را در خود جای داده است و هیچ امکانی برای خودکار سازی معاملات ندارد. با این حال، یک شبکه عالی اخبار مالی و تحلیل‌های اقتصادی در اختیار شما قرار می‌دهد تا در لحظه از اطلاعات و رویدادهای جدید باخبر شوید.

این پلتفرم مبتنی بر وب است و شما می‌توانید از طریق مرورگر خود به آن دسترسی پیدا کنید. همچنین می‌توانید در تلفن‌های هوشمند خود نیز آن را داشته باشید. همچنین ثبت نام درآن و ایجاد حساب آزمایشی کاملا رایگان است.

ProTrader

این پلتفرم در سال ۲۰۰۴ توسط PFSOFT برای بازارهای فارکس منتشر شد و سال‌های بعد به تدریج ابزارهای دیگر به آن افزوده شد. این پلتفرم همچنین دارای یک برنامه مبتنی بر وب است که به شما امکان می‌دهد بدون دانلود آن و تنها بر روی مرورگر خود اکثر قابلیت‌های آن را داشته باشید. همچنین این پلتفرم را می‌توانید بر روی تلفن‌های همراه خود برپایه IOS و اندروید نصب نمایید.

محیط ProTrader

محیط ProTrader

این پلتفرم مجموعه‌ای کامل از اندیکاتورهای تکنیکال و ابزارهای ترسیمی در کنار فریم‌های زمانی گسترده در اختیار شما قرار می‌دهد. اگر کافی نیست، بهتر است بدانید این پلتفرم بازاری عمیق دارد، معاملات اختیار و مشتقه را می توانید تنها با یک کلیک در اختیار داشته باشید. همچنین امکان ورود، تغییر یا لغو سفارش نیز به راحتی تنها با یک کلیک وجود دارد.

معاملات خودکار در این پلتفرم از طریق ماژول AlgoStudio در دسترس است. این الگوریتم به شما امکان می‌دهد تا استراتژی‌های خودکار خود را با استفاده از زبان سی شارپ نوشته و بک تست گیری کنید. جامعه برنامه‌نویسی این پلتفرم نسبتا کوچک است اما از آنجایی که زبان سی شارپ یک زبان محبوب است، پیدا کردن کدنویس برای نوشتن برنامه‌های شما نسبتا آسان است.

ProRealTime

این پلتفرم برای اولین بار در سال ۲۰۰۱ راه‌اندازی شد و احتمالا متنوع‌ترین دارایی‌ها را در خود جای داده است. این پلتفرم ۱۲۰ جفت مختلف از انواع جفت‌ارزها، فلزات گرانبها و رمزارزها به شما ارائه می‌دهد. اگر شما تازه شروع کرده‌اید، احتمالا یک مشکل با این پلتفرم خواهید داشت. داده‌های آنلاین رایگان نیست مگر اینکه فعالانه معامله کنید. حداقل سپرده مورد نیاز برای فارکس سه هزار دلار و برای سایر CFDها هزار دلار است.

محیط ProRealTime

محیط ProRealTime

اگر می‌خواهید این پلتفرم را امتحان کنید، تنها به داده‌های پایان روز دسترسی خواهید داشت. برای دراختیار داشتن داده‌های آنلاین حداقل ۳۶.۵۵ دلار در هر ماه باید بپردازید. بسته به نوع خدماتی که انتخاب می‌کنید، این هزینه می‌تواند بیشتر شود.

همچنین این برنامه دارای پلتفرم‌های دیگری نیز هست که با توجه به اشتراکی که در آن ثبت نام می‌کنید، می‌توانید آنها را به دست آورید. بازه‌های زمانی آن تا سالانه متغیر است و بیش از ۱۰۰ اندیکاتور تکنیکال و ابزارهای تکمیلی برای تحلیل بازار در اختیار شما می‌گذارد.

این پلتفرم دارای ماژول‌های داخلی است. به این معنی که می‌توانید تنها یک پنجره از نمودار را باز کنید. معامله در این پلتفرم نیز مستقیما از طریق نمودار و با یک کلیک امکان پذیر است.

یک تفاوت بزرگ دیگر این پلتفرم با متاتریدر ۴ و ۵ در معاملات خودکار این است که ProRealTime ربات‌های معاملاتی شما را روی سرورهایش اجرا می‌کند. این پلتفرم یک سرور مبتنی بر وب دارد که سیستم خودکار شما را به سرورها ارسال کرده و در آنجا کار می‌کند. این یعنی حتی زمانی که رایانه شخصی شما خاموش است، ربات معاملاتی شما همچنان کار می‌کند و سفارشات را ارسال می‌کند.

شما همچنین از ظرفیت محاسباتی بسیار سریع بهره‌مند می‌شوید که امکان محاسبات بسیار سریع سیستم‌های معاملاتی پیچیده را فراهم می‌کند. این واقعیت که این سرورها بسیار به سرورهایی که سفارشات شما را اجرا می‌کنند، بسیار نزدیک هستند، به آنها اجازه می‌دهند تا سفارشات شما را با سرعت بالا اجرا کند. همچنی معامله گران می‌توانند سیستم‌های خودکار خود را بدون نیاز به یادگیری کدنویسی ایجاد کرده و حتی از آن بک تست گیری کنند.

متاتریدر ۴

این پلتفرم در سال ۲۰۰۵ توسط Meta Quotes راه‌اندازی شد و احتمالا شناخته‌شده‌ترین پلتفرم معاملاتی برای فارکس است. در مقایسه با سایر پلتفرم‌های این لیست، متاتریدر ۴ بسیار ساده است و کار کردن با آن بسیار آسان است. همچنین این پلتفرم کاملا اوپن سورس است.

معاملات خودکار یک ویژگی بزرگ در این پلتفرم است و جامعه معاملاتی آن بسیار بزرگ است. این مساله به معامله‌گرانی که علاقه‌ای به کدنویسی ندارند کمک می‌کند تا بتوانند به راحتی یک برنامه‌نویس استخدام کنند. شما همچنین می‌توانید با انواع ربات‌های معاملاتی، اندیکاتورها و ابزارهای ترسیمی سیستم معاملاتی خود را پیاده‌سازی کنید.

محیط متاتریدر ۴

محیط متاتریدر ۴

این پلتفرم از زبان مخصوص خود یعنی MQL4 استفاده می‌کند که بسیار شبیه سی شارپ است. همچنین اگر بخواهید به تنهایی برنامه‌نویسی آن را یاد بگیرید، آموزش‌های زیادی در دسترس است. این پلتفرم ۳۰ اندیکاتور تکنیکال و ۳۳ ابزار ترسیمی دارد اما تنها ۹ تایم فریم در خود جای داده است که از یک دقیقه تا یک ماه متغیر است. البته این میزان کافی است اما ممکن است تمام نیازهای شما را پوشش ندهد.

برخلاف سایر پلتفرم‌ها، متاتریدر ۴ ماژولار نیست. یعنی نمی‌توانید نمودار را روی دسکتاپ خود به صورت شناور داشته باشید. شما باید اندازه کل برنامه را کم کنید تا زمانی که به اندازه دلخواه خود برسید. متاتریدر ۴ مانند اکثر پلتفرمهای معاملاتی، فیدهای خبری و داده ها را منتشر می‌کند، با این حال طراحی این بخش چندان جذاب نیست و مشخص است که برای توسعه دهندگان ویژگی مهمی نبوده است.

متاتریدر ۵

متاتریدر ۵، نسخه بهبود یافته متاتریدر ۴ است که در سال ۲۰۱۰ منتشر شد، اما نتوانست محبوبیت متاتریدر ۴ را تکرار کند. این در حالی که است متاتریدر ۵ پیشرفت‌های مختلفی نسبت به نسخه ۴ داشته است. این عدم اقبال شاید به آن علت باشد که معامله‌گران باتجربه به سختی حاضر به تغییر عادت‌های خود می‌شوند.

این پلتفرم معاملات خودکار را ارائه می‌دهد، با این حال از زبان بهبود یافته خود یعنی MQL5 استفاده می‌کند. این مساله شاید یکی از دلایلی باشد که بسیاری از معامله‌گران را دلسرد کرده است. چرا که آنها نیاز داشتند ربات‌های معاملاتی خود را با زبان برنامه‌نویسی جدید به روز کنند.

محیط متاتریدر ۵

محیط متاتریدر ۵

متاتریدر ۵ دارای ۲۱ تایم فریم است که از تیک تا یک ماه متغیر است. ۳۸ اندیکاتور تکنیکال و ۶۸ ابزار ترسیمی نیز در دسترس است. این پلتفرم نیز مانند متاتریدر ۴ امکان معامله با یک کلیک و مستقیما بر روی نمودار را فراهم می‌کند.

اگرچه محبوبیت متاتریدر ۵ بسیار کمتر است، اما همچنان جامعه بزرگی از معامله‌گران از آن استفاده می‌کنند که یعنی در صورت نیاز می‌توانید به راحتی به کدنویس دسترسی داشته باشید. اگر از حساب‌های مختلف برای استراتژی های مختلف استفاده می‌کنید، نگران نباشید، در متاتریدر ۵ می‌توانید به راحتی حساب‌های معاملاتی خود را تغییر دهید. همچنین این پلتفرم نیز دارای یک فید خبررسان است که باز هم چندان طراحی جالبی ندارد.

کپی تریدینگ و سوشیال تریدینگ

بیایید نگاهی گذرا به آنچه که به آن پلتفرم معاملات اجتماعی فارکس می‌گویند، داشته باشیم. این پلتفرم‌ها طوری طراحی شده‌اند که از ایده‌های معامله‌گران با تجربه‌تر پیروی کنند. همچنین می‌توان از آنها به عنوان پلتفرم‌های معاملاتی کپی تریدینگ یاد کرد.

دوتا از محبوب‌ترین پلتفرم‌های معاملاتی اجتماعی ZuluTrade و eToro هستند. هر دو بر اساس کپی کردن پوزیشن‌های معامله‌گران دیگر کار می‌کنند.

این پلتفرم‌ها به شما این امکان را می‌دهند تا از معامله‌گران دیگر کپی کنید. شما باید در بروکری که معامله‌گر مورد نظر حساب دارد، حساب باز کرده و سپس حساب خود را به حساب آن معامله‌گر مرتبط کنید. پس از آن پلتفرم به صورت خودکار معاملات معامله‌گر را برای شما کپی می‌کند.

هر دو پلتفرم دارای سیستم‌های رتبه‌بندی است، اما مشخص نیست که بهترین معامله‌گران چگونه رتبه‌بندی می‌شوند. فاکتورهایی که ZuluTrade ذکر می‌کند عبارت است از، عملکرد، ثبات، رفتار و چشم‌انداز. با این حال، معامله‌گران دارای نرخ موفقیت بالایی هستند. اگر زمان کافی برای مشاهده کردن تمام معامله‌گران برتر را ندارید، این پلتفرم‌ها معامله‌گرانی را بر اساس ریسک به شما معرفی می‌کنند. ZuluTrade در اتحادیه اروپا، بریتانیا، ایالات متحده و ژاپن مجوز دارد. eToro نیز در اتحادیه اروپا، بریتانیا و استرالیا دارای مجوز است.

سخن پایانی

بسیار سخت است که بگوییم بهترین یا قابل اعتماد‌ترین پلتفرم معاملاتی فارکس کدام است، زیرا این امر به عوامل بسیار زیادی بستگی دارد. کاربر پسند بودن یک عامل مهم و کاملا شخصی است. بنابراین، تصمیم‌گیری در مورد اینکه کدام پلتفرم معاملاتی مناسب شما است، وابستگی زیادی به خودتان دارد.

ممکن است تا حد امکان به دنبال اندیکاتورها تکنیکال باشید یا نگران دسترسی به ربات‌های معاملاتی خودکار باشید. یا به دنبال یک پلتفرم با جامعه بزرگ برای تبادل ایده و استخدام کدنویس باشید. یا شاید اصلا به دنبال این موضوعات نباشید و تنها از پلتفرم ارائه شده توسط بروکر خود استفاده کنید.

در این نوشته مقایسه مستقیمی در مورد پلتفرم‌های معاملاتی فارکس انجام ندادیم، زیرا تمام پلتفرم‌ها عملکردهای ضروری یکسانی دارند، شاید تنها تفاوت آنها در تعداد جفت‌ارزها، اندیکاتورهای تکنیکال یا تایم فریم‌ها باشد. آنچه در اینجا به آن اهمیت دادیم، رابط کاربری، در دسترس بودن در دستگاه‌های تلفن همراه و سایر مولفه‌های اضافی است. با این حال، شما باید ببینید که آیا بروکر شما از این پلتفرم‌ها پشتیبانی می‌کند یا خیر. ممکن است بروکر شما مستقیما از این پلتفرم ها پشتیبانی نکند و مجبور به تغییر بروکر خود باشید. بنابراین به این موضوعات توجه داشته باشید.

منبع: forextraininggroup

برای پیگیری اخبار روز و فوری فارکس و بازارهای جهانی به کانال تلگرام UtoFX بپیوندید.

 

بیشتر بخوانید:

رگولاتوری در بازار فارکس؛ انواع نهادهای نظارتی بر بروکرها

کپی تریدینگ چیست و چه تفاوتی با حساب PAMM دارد؟

همه چیز درباره شبکه‌های معاملات اجتماعی + معرفی مشهورترین پلتفرم‌های سوشیال تریدینگ

اولین نفر از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شو

ایمیل خود را وارد نمایید تا از اطلاعیه ها و تخفیفات ما زودتر باخبر شوی…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟