ارانته
مطالب پیشنهادی
دوره اوراق قرضه
دوره طلا
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

سرمقاله اکونومیست: سیاست اداری

سرمقاله اکونومیست: سیاست اداری

نبرد بر سر آینده محل کاری شروع شده است

اکثر افراد کار اداری را با کارهای روتین و مطابقت با قوانین و استانداردها مرتبط می دانند ولی کار اداری به سرعت در حال تبدیل شدن به یک منبع نااطمینانی اقتصادی و اختلافات داغ است. در سراسر جهان، کارکنان، روسا، ملاکان و دولت ها سعی می کنند در صورت منسوخ شدن کار اداری، تدبیری بیاندیشند و دارند به یک جمع بندی و نتیجه گیری کاملا متفاوت می رسند. حدود 84 درصد کارکنان اداری در فرانسه به پشت میزهای خود بازگشته‌اند ولی این مساله در خصوص کمتر از 40 درصد کارکنان اداری بریتانیا اتفاق افتاده است. جک دورسی رئیس توئیتر می گوید، کارکنان این شرکت می توانند برای همیشه از خانه کار کنند ولی Reed Hastings بنیانگذار نفتلیکس می گوید کار از خانه به طور کامل یک عامل «منفی خالص» است.

همان طور که شرکتها متزلزل می‌شوند، بازار 30 تریلیون دلاری دارایی‌های تجاری جهان به واسطه ترس از یک رکود عمیق تر، متزلزل شده است. در حالی که برخی کارکنان رویای آینده‌ای بدون رفت و آمد را در سر می پرورانند، دیگران نگران تهدید ترفیع شغل، حقوق و امنیت شغلی هستند.

این اختلاف نشانگر نااطمینانی درباره این است که فاصله‌گذاری اجتماعی چقدر موثر خواهد بود و این تدابیر چه مدت طول خواهد کشید قبل از آنکه واکسن ویروس کووید 19 به طور گسترده در دسترس همگان قرار گیرد. ولی مساله فراتر از این است: شیوع ویروس کرونا به تنهایی نشان داده است که چه میزان از کارها به صورت اداری انجام می شده است، آن هم به عنوان یادگارهای قرن بیستم، حتی با وجود گسترش فناوری های جدیدی که می تواند فعالیت کارمندان را تغییر دهد. در نتیجه، فاجعه کووید 19 منجر به شروع یک فاز طولانی آزمایش اجتماعی و تکنولوژیکی می‌شود. این دوره نویدبخش است ولی تهدیداتی را نیز به همراه دارد، نه فقط علیه فرهنگ شرکت ها. دولت ها به جای مقاومت در برابر تغییر، باید قوانین استخدامی قدیمی خود را به روز کنند و تصور مجددی از مراکز شهری داشته باشند.

200 سال قبل نیروی بخار کارگران را به کارخانه هایی سرازیر کرد که می توانستند ماشین آلات جدیدی استفاده کنند. همان طور که شرکت های بزرگ در قرن 19 میلادی ادغام شدند، کارکنانی نیز برای اداره آنها لازم بودند. آنها جلسات را برنامه ریزی می کردند و یادداشت ها ، فاکتورها و  سایر مدارک و اوراق  را جهت ثبت آنچه انجام می‌دادند استفاده می‌کردند. همه اینها به کارگرانی نیاز داشت که به یکدیگر نزدیک باشند و این روند الگوی رفت و آمد با خودرو یا قطار را به منظور دیدن همدیگر در یک دفتر مرکزی ایجاد کرد.

این سیستم همواره دارای نواقص و کاستی های آشکاری بود که برخی از آنها در طول زمان بدتر شده است. بیشتر افراد از این دردسر و عذاب و هزینه رفت و آمد متنفر هستند که به طور متوسط بیش از 4 ساعت در هفته زمان یک کارمند آمریکایی را می بلعد. برخی ها نیز از سر و صدا و رسمی بودن دفاتر اداری و کار بدشان می آید یا از تبعیض درباره خودشان رنج می برند. کارکنان اداری متوجه می شوند که مراقبت و مواظبت از کودکان سخت تر می شود، این مساله در حال رشد است، زیرا خانواده هایی که هر دو والدین در آنها شاغل هستند در حال افزایش است.

شاید تصور کنید که فناوری های جدید می تواند موجب تغییر این وضعیت نامطلوب شود. گذشته از تمام اینها، فایل الکترونیکی PDF متولد سال 1991 میلادی است، هزینه پهنای باند در دهه 2000 سقوط کرد و Zoom و Slack دو شرکت که فناوری آنها قدرت کار از راه دور را دارد، هر دو تقریبا یک دهه عمر و سابقه دارند. با این حال، اینرسی (علاقه به حفظ وضع موجود) به دفاتر کار امکان داده است تا از تغییر جدی فرار کند. به عنوان مثال پیش از بحران کووید 19 شرکت هایی که کارهای اداری انعطاف پذیر داشتند، (از جمله شرکت مساله دار WeWork) سهم کوچکی کمتر از 5 درصد از بازار جهانی را داشتند. بیشتر کسب و کارها تمایلی به تغییر عمده فروشی به فناوری های از راه دور ندارند، مگر آنکه اول مشتری های آنها این کار را انجام دهند.

 کووید 19 همه اینها را زیرورو کرده است. پیش از شیوع ویروس کرونا تنها 3 درصد آمریکایی ها به طور منظم از خانه کار می کردند. اکنون تعداد زیادی آن را امتحان کرده اند. حتی شرکت زیراکس Xerox تعداد زیادی کارمند دارد که از خانه کار می کنند. همان طور که تعداد بیشتری از افراد از فناوری کار از راه دور استفاده می کنند، یک اثر قدرتمند شبکه ای ایجاد می‌کند و ورود هر مشتری جدید خدمت رسانی را مفیدتر و پراستفاده‌تر کرده است. در مجموع شبکه‌های ارتباط از راه دور Microsoft Teams ، Zoom, Google, Meet و , Cisco Webex اکنون بیش از 300 میلیون کاربر دارند. موانع بروکراتیک کار از راه دور از بین رفته است. دادگاه های مدنی از راه دور کار می کنند. دفاتر اسناد رسمی آنلاین شده اند و برخی بانک ها لزوم حضور مشتریان جدید در شعبه برای تایید هویت و بازکردن حساب را از بین برده اند. با ورود واکسن چه مقدار از این تغییرات باقی خواهد ماند؟

Work From Home Software You May Have Overlooked | Wrike

بهترین راهنمای موجود برای این سوال کشورهایی هستند که ویروس را تحت کنترل درآورده اند. برای آنجا آنچه قابل تصور است یک “دفتر اختیاری ” است که افراد حضور می یابند ولی حضور افراد کمتر اتفاق می افتد. به عنوان مثال در آلمان 74 درصد کارکنان اداری اکنون به محل کار خود می روند ولی تنها نیمی از آنها 5 روز در هفته آنجا هستند، این موضوع را نظرسنجی مورگان استنلی نشان می دهد. توازن دقیق به صنعت و شهر بستگی دارد. در مکان هایی که رفت  آمد آسان است، کارکنان بیشتری به دفتر کار می روند. در کلانشهرها با سفرهای طولانی و پرهزینه، تعداد کمتری از کارکنان در محل کار حاضر می شوند.

 شرکت ها باید با این الگوی حضور پراکنده سازگار شوند، الگویی که دفتر صرفا برای کارهای ضروری استفاده شود نه خانه دوم. این خطر وجود دارد که با گذشت زمان، سرمایه اجتماعی یک شرکت فرسایش یابد، خلاقیت از بین برود ، روحیه تیمی کاهش یابد. پاسخ ایجاد فقط روابط هدفمند کارکنان با گردآوری یک گروه خاص از آنها در زمان های مشخص برای  افزایش صمیمیت و تبادل اطلاعات است. فناوری های جدیدی که تعاملات آنلاین را می‌تواند جذاب کند، شاید در نهایت جانشین جهان زیادی رسمی Zoom شود. شرکت ها در حالی که فرهنگ های خودشان را مجددا تجهیز می کنند، باید اموال و دارایی های خود را نیز مجددا تجهیز کنند: سرمایه گذاران هوشیار انتظار کاهش حداقل 10 درصدی هزینه فضای اداری را در شهرهای بزرگ دارند. از آنجا که اجاره یک شرکت معمولی حداقل 5 سال طول می کشد، این مساله نیازمند زمان است.

 آنچه دولت ها وسوسه می‌کند این است که ساعت را به عقب برگردانند و اوضاع به روال عادی برگردد تا زیان  و خسارات اقتصادی را محدود کنند، از فروپاشی کافه های مرکز شهر گرفته تا کمبود 16 میلیارد دلاری بودجه سیستم متروی نیویورک. دولت بریتانیا سعی کرده است تا کارکنان را به دفتر کار بازگرداند ولی به جای مقاومت در برابر تغییر تکنولوژیکی ، دولت بریتانیا بهتر است عواقب این کار را پیش بینی و ارزیابی کند. دو اولویت برجسته و مهم است.

 نخست آنکه، مجموعه وسیع و گسترده ای از قوانین اشتغال باید مدرنیزه شود. پیش از این اقتصاد نشان داده است که منسوخ شده است. اکنون سوالات جدیدی درباره حقوق و مسئولیت های کارکنان به وجود می آید: آیا شرکت ها می توانند بر کارکنان از راه دور نظارت کنند تا میزان کارایی و بهره وری آنها را بسنجند؟ اگر کارکنان به خودشان در خانه آسیب وارد کنند، چه کسی مسئول است؟ هرگونه احساسی مبنی بر اینکه کارمندان بلندپایه از مزایای خاصی بهره مند می شوند، موجب احساس نارضایتی در سایر نیروهای کار خواهد شد.

اولویت دوم مراکز شهری است. یک قرن است که مراکز شهرها توسط برج ها تحت سلطه درآمده اند، با صندلی های گردان و چندین تن کاغذ زرد. اکنون قوانین پیچیده برنامه ریزی شهری نیاز به یک تغییرات اساسی سیستماتیک دارد تا اجازه بازطراحی و توسعه مجدد ساختمان ها و مناطق مختلف را برای استفاده های جدید بدهد، از جمله آپارتمان ها و مکان های تفریح. اگر طی ماه جاری به دفتر کار خود برگشتید، بنشینید و وارد رایانه خود شوید ولی دیگر زیادی جا خوش نکنید.

 

مترجم: امید محمدی

اولین نفر از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شو

ایمیل خود را وارد نمایید تا از اطلاعیه ها و تخفیفات ما زودتر باخبر شوی…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟