محرک‌های رشد طلا تا چه زمانی از آن حمایت می‌کنند؟

زمان مطالعه: 5 دقیقه

بانک آمریکا طلا

طلا در سال جاری تاکنون بیش از ۱۵ درصد افزایش داشته است و در سطوح بالای تاریخی قرار دارد. ما (تیم ING) بر این باوریم که این افزایش رکوردشکنی احتمالاً تا پایان سال ۲۰۲۴ ادامه خواهد داشت و چشم‌انداز ژئوپلیتیک و اقتصاد کلان جهان از طلا حمایت می‌کند.

طلا یکی از بهترین دارایی‌های سال ۲۰۲۴ است

محرک‌های رشد طلا تا چه زمانی از آن حمایت می‌کنند؟

طلا در نیمه اول رکورد می‌شکند

دوره مستر کلاس طلا

جامع‌ترین دوره آموزشی طلا

این دوره در مجموعه یوتوفارکس تهیه شده و نتیجه سال‌ها تجربه در حوزه معامله‌گری طلا و فارکس است. این دوره توسط مجموعه‌ای از معامله‌گران حرفه‌ای یوتوفارکس تهیه شده است. با خرید این دوره از تجربه چندین معامله‌گر بهره‌مند خواهید شد.

طلا از سال گذشته تا به امروز بیش از ۱۵ درصد افزایش‌یافته است که عمدتاً به دلیل تقاضای پوشش ریسک برای طلا بوده است. این تقاضا در بحبوحه درگیری‌ها در اوکراین و خاورمیانه و همچنین خرید بانک‌های مرکزی رخ‌داده است.

طلا در بیشتر سه‌ماهه دوم سال بالای ۲۳۰۰ دلار در هر اونس معامله شد و سومین رشد سه‌ماهه متوالی خود را ثبت کرد؛ بهترین عملکرد خود را از زمان همه‌گیری کووید به ثبت رساند.

✔️  برای پیگیری تحلیل روزانه طلا، صفحه تحلیل اونس طلا در فارکس را دنبال کنید.

این فلز گرانبها در نیمه اول سال با رشد همراه بود؛ حتی باوجود بالا نگه‌داشتن نرخ بهره توسط فدرال رزرو آمریکا که منجر به افزایش ارزش دلار و بازدهی ۱۰ ساله اوراق خزانه‌داری آمریکا شد.

ما معتقد هستیم طلا در نیمه دوم سال هم در بحبوحه چشم‌انداز ژئوپلیتیکی و اقتصاد کلان جهانی به رشد خود ادامه دهد؛ زیرا انتظار می‌رود تقاضای از طرف بانک‌های مرکزی افزایش یابد.

کاهش نرخ بهره آمریکا طلا را تقویت می‌کند؟

خوش‌بینی در مورد کاهش نرخ بهره ایالات‌متحده به وجود آمده است؛ زیرا داده‌های اقتصادی از کاهش نرخ بهره توسط فدرال رزرو حمایت می‌کنند. هزینه‌های استقراض کمتر عموماً از طلای بدون بهره حمایت می‌کند و کاهش نرخ بهره می‌تواند چشم‌انداز روشنی برای طلا رقم بزند.

فدرال رزرو از ژوئیه گذشته نرخ بهره خود را در محدوده ۵.۲۵ تا ۵.۵ درصد – بالاترین سطح در بیش از دو دهه گذشته – نگه‌داشته است. بااین‌حال، داده‌های اقتصادی ضعیف هفته گذشته، چشم‌انداز چرخش فدرال رزرو به سمت تسهیل پولی در ماه سپتامبر تقویت کرده است. داده‌های اداره آمار کار ایالات‌متحده نشان می‌دهد که استخدام و رشد دستمزد در ایالات‌متحده در ماه ژوئن کاهش‌یافته است؛ درحالی‌که نرخ بیکاری افزایش‌یافته است. معامله‌گران‌سوآپ، اکنون با احتمال ۷۵ درصد کاهش نرخ بهره در سپتامبر را قیمت‌گذاری می‌کنند.

اقتصاددان آمریکایی ما (تیم تحلیل ING) معتقد است که سپتامبر برای اولین کاهش نرخ بهره توسط فدرال رزرو آماده است و به دنبال سه کاهش نرخ بهره در سال جاری در مقایسه با دو کاهش نرخ بهره‌ای است که در حال حاضر توسط بازارها قیمت‌گذاری می‌شود. تحلیلگر ING: فدرال رزرو تا تابستان آینده نرخ بهره را به ۴ درصد کاهش خواهد داد.

بانک‌های مرکزی به خرید طلا ادامه می‌دهند

خرید بانک‌های مرکزی در ماه مه با ۱۰ تن خرید خالص در طول ماه ادامه یافت؛ اما تقاضا در طول ماه کاهش یافت. بر اساس داده‌های شورای جهانی طلا (WGC)، خریدهای ماه مه توسط بانک‌های مرکزی اقتصادهای نوظهور هدایت شد. بانک ملی لهستان بزرگ‌ترین خریدار طلا است و پس‌ازآن بانک مرکزی ترکیه و بانک مرکزی هند قرار دارند.

چین خرید خود را در ماه‌های اخیر کاهش داده است. بانک خلق چین در ماه ژوئن برای دومین ماه متوالی طلا را به ذخایر خود اضافه نکرد. بانک خلق چین به خرید ۱۸ ماهه خود پایان داد. قیمت بالای طلا، احتمالاً در حال حاضر مانع از خرید بیشتر توسط بانک مرکزی چین شده است. طلایی که در اختیار بانک خلق چین است بدون تغییر در ۷۲.۸ میلیون اونس تروی در پایان ماه گذشته بوده است.

در همین حال، بانک مرکزی هند بیش از ۹ تن در ماه ژوئن به ذخایر خود اضافه کرد. این مقدار بیشترین میزان از ژوئیه ۲۰۲۲ بوده است. ذخایر هند در سال جاری ۳۷ تن افزایش‌یافته و به ۸۴۱ تن رسیده است.

ما همچنان انتظار داریم که تقاضای بانک‌های مرکزی با نگاه به آینده، در بحبوحه شرایط اقتصادی فعلی و تنش‌های ژئوپلیتیکی قوی باقی بماند.

نظرسنجی اخیر WGC نشان می‌دهد که خرید بانک‌های مرکزی همچنان قوی خواهد بود. به‌طوری‌که ۲۹ درصد از پاسخ‌دهندگان بانک مرکزی قصد دارند ذخایر طلای خود را در ۱۲ ماه آینده افزایش دهند – بیشترین میزان از زمانی که WCG بررسی ذخیره طلا را در سال ۲۰۱۸ آغاز کرد.

در سال ۲۰۲۳، بانک‌های مرکزی ۱۰۳۷ تن طلا اضافه کردند – دومین خرید سالانه در تاریخ – پس از رکورد ۱۰۸۲ تن که در سال ۲۰۲۲ ثبت شد.

چین در ماه ژوئن برای دومین ماه متوالی طلا به ذخایر اضافه نکرد
محرک‌های رشد طلا تا چه زمانی از آن حمایت می‌کنند؟

ETF های طلا در ماه مه مثبت می‌شوند

جریان ETF جهانی طلا در ماه مه پس از یک سال مثبت شد و اروپا و آسیا پیشتاز جریان ورودی جهانی شدند، درحالی‌که آمریکای شمالی منفی شد.

دارایی سرمایه‌گذاران در ETF های طلا معمولاً با افزایش قیمت طلا افزایش می‌یابد و بالعکس. بااین‌حال، دارایی‌های ETF طلا در بیشتر سال ۲۰۲۴ کاهش‌یافته است، درحالی‌که قیمت لحظه‌ای طلا به بالاترین حد خود رسیده است. جریان ETF سرانجام در ماه مه مثبت شد.

در همین حال، موقعیت‌های خرید خالص COMEX در ماه مه نسبت به ماه قبل افزایش یافت و به جو مثبت بازار طلا افزود.

 

جریان‌های ETF در ماه مه پس از ۱۲ ماه باخت مثبت می‌شوند

محرک‌های رشد طلا تا چه زمانی از آن حمایت می‌کنند؟

موقعیت‌هایی معاملاتی خالص در COMEX به بالاترین حد در ۴ سال گذشته رسید

محرک‌های رشد طلا تا چه زمانی از آن حمایت می‌کنند؟

طلا به‌عنوان یک پوشش ریسک می‌درخشد

محرک‌های رشد طلا تا چه زمانی از آن حمایت می‌کنند؟

تقاضای پناهگاه امن از طلا حمایت خواهد کرد

ما معتقد هستیم که ژئوپلیتیک یکی از عوامل کلیدی و محرک قیمت طلا باقی خواهد بود. جنگ در اوکراین، خاورمیانه و تنش‌ها بین ایالات‌متحده و چین نشان می‌دهد؛ که تقاضا برای پوشش ریسک به حمایت از قیمت طلا در کوتاه‌مدت تا میان‌مدت ادامه خواهد داد. از نظر ما، انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات‌متحده در نوامبر و کاهش نرخ بهره توسط فدرال رزرو آمریکا که مدت‌ها منتظر آن بودیم، همچنان به حرکت صعودی طلا تا پایان سال کمک خواهد کرد. همچنین انتظار می‌رود بانک‌های مرکزی همچنان به دارایی‌های خود بیافزایند.

طلا در سه‌ماهه سوم به‌طور متوسط ‌۲۳۰۰ دلار و قیمت‌ها در سه‌ماهه چهارم با ۲۳۵۰ دلار در هر اونس پیش‌بینی می‌شود و به‌طور متوسط ‌سالانه به ۲۲۵۵ دلار در هر اونس  خواهد رسید.

پیش‌بینی‌ موسسه ING
محرک‌های رشد طلا تا چه زمانی از آن حمایت می‌کنند؟
منبع: ING

1 دیدگاه در “محرک‌های رشد طلا تا چه زمانی از آن حمایت می‌کنند؟
  1. آواتار علی علی گفت:

    با سلام خوب قیمت حال حاضر طلا هم همین قدره.. پس پیش بینی میشه همین بمونه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید