بروکر ارانته
مطالب پیشنهادی
دوره اوراق قرضه
دوره طلا
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

تحلیل هفتگی فارکس در هفته آخر ژوئن (6 تیر تا 10 تیر)

تحلیل هفتگی فارکسسیاست‌های بخش انرژی و رگبار انتشار داده‌ها

هفته آینده هیچ جلسه‌ای از بانک‌های مرکزی نداریم، اما داده‌های اقتصادی بی‌شماری از آمریکا، اروپا و ژاپن وجود دارد. ازنظر سیاسی نیز نشست آخر هفته گروه G7 در کانون توجه قرار خواهد داشت. انتظار می‌رود رهبران جهانی گام‌هایی برای تثبیت بازارهای انرژی ترسیم کنند که می‌تواند پیامدهای قابل‌توجهی برای بانک‌های مرکزی داشته باشد.

سردرگمی سیاست‌مداران

افزایش قیمت انرژی و تأثیر آن بر مصرف‌کنندگان به مهم‌ترین موضوع سیاسی در سراسر جهان تبدیل شده است و رهبران جهانی یا باید راه‌حلی برای این موضوع پیدا کنند یا عصبانیت رای دهندگان را تحمل کنند.

این موضوع تنها برای سیاست‌مداران آزاردهنده نیست. قیمت‌های انرژی یکی از محرک‌های اصلی انتظارات تورمی در بازار است که می‌تواند در تصمیمات بانک مرکزی تاثیرگذار باشد. اگر قیمت نفت کاهش یابد دیگر نیازی به اقدامات تهاجمی فدرال رزرو نخواهد بود.

با در نظر گرفتن این مطالب، نشست آخر هفته گروه G7 در آلمان بسیار مهم خواهد بود. در میان شایعات موجود نظیر کنترل قیمت‌ها، تثبیت شرایط بازار انرژی اقدامی است که در دست بررسی می‌باشد. در این جلسه کمتر اتفاق افتاده که تصمیم مهمی گرفته شود اما به‌هرحال بازار به دنبال سرنخی از چشم‌انداز آینده است.

تحلیل هفتگی فارکس در هفته آخر ژوئن (6 تیر تا 10 تیر)

 قیمت نفت و بانک‌های مرکزی

اصلاح گسترده‌تر در بازار نفت می‌تواند تاثیر چشم‌گیری در بازار فارکس داشته باشد. ین نابود شده به همراه یورو، در این فضا فرصت تنفس خواهند داشت و حتی ممکن است صعود قابل‌توجهی نیز داشته باشند، چراکه هر دو اقتصاد جز واردکنندگان اصلی انرژی هستند.

علاوه بر این موارد، بانک مرکزی اروپا هم مجمعی در مورد بانکداری مرکزی برگزار خواهد کرد، هرچند این رویداد معمولا ماهیتی آکادمیک دارد اما فعالان بازار به دنبال سیگنال احتمالی روسای سه بانک مرکزی بزرگ جهان، یعنی پاول ریاست فدرال رزرو، لاگارد ریاست بانک مرکزی اروپا و بیلی ریاست بانک انگلستان هستند.

تورم اروپا همچنان صعودی

در اروپا، هم اخبار خوب وجود دارد و هم اخبار بد. خبر خوب این‌که بر اساس آخرین نظرسنجی‌های تجاری، به نظر می‌رسد که فشارهای تورمی درنهایت در حال از دست دادن قدرت خود هستند. خبر بد این است که این اتفاق به دلیل کاهش هزینه کرد مصرف‌کنندگان در حال وقوع است.

کاهش شدید اعتماد مصرف‌کننده و عدم رشد سفارشات جدید نشان می‌دهند اقتصاد اروپا به‌سرعت در حال کند شدن است و پنجره زمانی بانک مرکزی اروپا هم برای افزایش نرخ بهره دیگر بسته شده است. قیمت‌گذاری بازار نشان از نرخ بهره 0.5 تا 1 درصدی تا انتهای سال دارد اما با توجه به داده‌های اقتصادی حتی این اعداد هم غیرواقع‌گرایانه به نظر می‌رسند.

تحلیل هفتگی فارکس در هفته آخر ژوئن (6 تیر تا 10 تیر)

افزایش تورم در اروپا

سر نخ بعدی در حل این معما در روز جمعه با انتشار گزارش تورمی اروپا مشخص خواهد شد. اگرچه برخی شواهد نشان از شروع کاهش تورم دارند اما نرخ سالانه CPI احتمالا بالاتر منتشر خواهد شد، چراکه داده‌های ماهانه تورمی پایین سال گذشته دیگر از فرمول محاسبه سالانه کنار گذاشته می‌شوند.

با این قیمت‌های بالای انرژی و به صدا در آمدن هشدار رکود در اروپا، برگشت روند یورو بسیار بعید به نظر می‌رسد. از سالیان دور مزیت یورو تراز تجاری همیشه مثبت آن بود. امری که قیمت‌های بالای نفت موجب منفی شدن آن شده است. از همین رو هرگونه برگشت رو به بالا، توسط این قیمت‌های انرژی سرکوب خواهد شد.

آیا دوباره به دوران اهمیت داده‌های اقتصادی ژاپن برگشتیم؟

50 سال است که داده‌های اقتصادی تاثیر چندانی بر ین ندارند، اما این وضعیت در شرف تغییر است. ین تاثیری از داده‌ها نمی‌پذیرفت چون چشم‌اندازی برای تغییر سیاست‌های بانک مرکزی وجود نداشت، اما از این پس احتمال تغییر این سیاست‌ها وجود دارد.

تحلیل هفتگی فارکس در هفته آخر ژوئن (6 تیر تا 10 تیر)

شرط بندی معامله‌گران روی تسلیم شدن بانک مرکزی ژاپن

معامله گران بوی تغییر از این اوضاع به مشامشان می‌رسد و بر روی تسلیم شدن بانک مرکزی ژاپن و تغییر سقف بازده اوراق این کشور (امری که ین را به این روز انداخته است) شرط می‌بندند. سقوط ین به یک آشفتگی سیاسی تبدیل‌ شده و دولت با خشم عمومی در مورد افزایش هزینه زندگی مواجه است.

این امر موجب شده تا در صورت ادامه‌دار بودن این افت، گزینه دخالت در بازار فارکس (حتی اگر برای بیرون راندن دلالان هم شده) روی میز باشد. برخی تحلیلگران حتی عدد 145 را هم برای دلار ین ذکر کرده‌اند. به‌طور خلاصه یا تورم به اندازه کافی افزایش‌یافته و بانک مرکزی را وادار به تغییر سیاست‌ها می‌کند یا بحران ارزی به حدی غیرقابل‌تحمل می‌شود که راهی جز مداخله باقی نخواهد ماند.

تحلیل هفتگی فارکس در هفته آخر ژوئن (6 تیر تا 10 تیر)

تاثیر نظرسنجی تارکان بر تصمیمات بانک مرکزی ژاپن

درهرصورت کورسوی امیدی برای ین وجود دارد. سرمایه‌گذاران برای یافتن هرگونه سرنخی از شروع تاخیر و تعلل، به آخرین نظرات اعضای بانک مرکزی ژاپن که در ابتدای هفته منتشر می‌شود، توجه ویژه‌ای خواهند داشت. اما رویداد اصلی در روز جمعه خواهد بود، روزی که نظرسنجی اقتصادی تانکان به همراه تورم آینده‌نگر ژاپن منتشر خواهد شد.

هرگونه نشانه‌ای مبنی بر افزایش تورم می‌تواند موجب تقویت فرضیه تغییر رویه بانک مرکزی ژاپن در ژوئن یا سپتامبر شود که متعاقبا موجب تقویت ین نیز خواهد شد.

پادشاهی دلار همچنان پابرجاست

اما در آمریکا، دلار همچنان به حکمرانی خود ادامه می‌دهد. این ارز به ارزی برای همه فصول تبدیل‌ شده است و به لطف برتری فدرال رزرو بر سایر بانک‌های مرکزی و امنیتی که مرهون ارز ذخیره بودن است، ترکیبی از بازده‌های جذاب ارائه می‌دهد.

نشانه‌هایی از کندی اقتصاد ایالات‌متحده نیز در حال نمایان شدن هستند اما با درگیر بودن سایر ارزها با مشکلات خاص خودشان (یورو با قیمت انرژی، ین با بانک مرکزی و پوند با سنتیمنت ریسکی ناپایدار) بسیار بعید است که پادشاهی دلار به اتمام برسد.

دلار، ارزی برای تمام فصولسفارشات کالاهای بادوام در روز دوشنبه و قبل از شاخص PCE روز پنج‌شنبه منتشر می‌شود و PMI موسسه ISM را نیز در روز جمعه خواهیم داشت.

در کشور همسایه، کانادا، تولید ناخالص داخلی روز پنج‌شنبه منتشر می‌شود، اما تاریخ انقضای این داده برای معامله گران گذشته و در قیمت لحاظ شده است.

درنهایت اما در چین، با انتشار رسمی داده PMI در پنج‌شنبه، سرمایه‌گذاران با اولین نشانه از نحوه عملکرد اقتصاد در ماه ژوئن روبه‌رو خواهند شد.

منبع: Xm

اولین نفر از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شو

ایمیل خود را وارد نمایید تا از اطلاعیه ها و تخفیفات ما زودتر باخبر شوی…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟