ارانته
مطالب پیشنهادی
دوره اوراق قرضه
دوره طلا
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

بانک مرکزی اروپا به مبارزه با تورم پایبند بود؛ اقدامی که فدرال رزرو نیز می‌تواند انجام دهد

بانک مرکزی اروپا به مبارزه با تورم پایبند بود؛ اقدامی که فدرال رزرو نیز می‌تواند انجام دهد

تحلیل سنتیمنت روزانه فارکس 26 اسفند

  • بانک مرکزی اروپا به مبارزه با تورم پایبند بود؛ اقدامی که فدرال رزرو نیز می‌تواند انجام دهد

 

تصمیم دیروز بانک مرکزی اروپا (ECB) مهم بود، چرا که اولین نشانه‌ از معنای استرس بانکی برای سیاست پولی را ارائه داد.

البته این جلسه معنای زیادی نداشت و تنها یک خبر آرامش بخش برای بازارها بود.

بانک مرکزی اروپا تصمیم گرفت نگرانی‌های بانکی را بیشتر دامن نزند و در جلسه دیروز به تورم بالا اشاره کرد و نرخ بهره را 0.50% افزایش داد.

جمله آغازین سخنرانی کریستین لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا، این بود که این بانک پیش بینی می‌کند “تورم برای مدت طولانی بسیار بالا بماند”.

در واقع، انتظار می‌رود که داده‌های CPI نهایی که امروز منتشر می‌شود، تورم فوریه را در حدود 8.5% تأیید کند – که در مقایسه با سطوح دو رقمی چاپ شده چند ماه قبل بد نیست اما بالا است. با این حال تورم هسته در بالاترین سطح خود قرار دارد.

لاگارد در رابطه با آشفتگی بانک‌ها اعلام کرد که بانک‌های اروپایی قوی و تاب آور هستند، نقدینگی کافی دارند و بانک مرکزی اروپا ابزاری – غیر از نرخ بهره و سیاست‌های پولی – دارد که در صورت نیاز می‌‌تواند به حل مشکلات نقدینگی کمک کند.

این پیام واضح و شفاف بود.

با این حال، آنچه واضح نبود این بود که در آینده برای سیاست‌‌های بانک مرکزی اروپا چه اتفاقی خواهد افتاد. لاگارد هیچ اشاره‌ای به آینده نکرد. او گفت که تصمیمات آینده به داده‌های اقتصادی بستگی دارند.

فقدان اطمینان به افزایش‌های 0.50 درصدی بیشتر، مطمئناً همان چیزی است که یورو را از ثبت یک رالی بهتر پس از افزایش 0.50 درصدی بانک مرکزی اروپا در روز گذشته باز داشت.

جفت ارز EURUSD رشد کرد اما این رشد قابل توجه نبود. هدف بعدی خریداران می‌تواند میانگین متحرک 50 روزه در محدوده 1.0730 باشد. این که EURUSD می‌تواند این محدوده را بشکند یا خیر به بانک مرکزی آمریکا بستگی دارد.

فدرال رزرو چه خواهد کرد؟

تمرکز واضح بانک مرکزی اروپا بر تورم، و نه بر استرس بانکی، انتظار افزایش 0.25 درصدی را از سوی فدرال رزرو در هفته آینده تقویت کرد.

تصمیم بانک مرکزی اروپا به عنوان راهنمایی بود که فدرال رزرو همچنین می‌تواند به استرس در بخش بانکی اهمیت ندهد و تاکید کند که مسائل نقدینگی را می‌توان با ابزارهای موجود برطرف کرد و بر داده‌های اقتصادی تمرکز کند.

پس از جلسه بانک مرکزی اروپا فعالیت‌ها در بازار آتی نرخ بهره فد بیش از 80% احتمال افزایش 0.25 درصدی نرخ بهره را می‌دهند. این احتمال پیش از جلسه بانک مرکزی 65% بود.

این مسئله برای دلار به چه معنی خواهد بود؟ احتمالا به معنی افت بیشتر دلار خواهد بود و همچنین این سناریو را که بانک مرکزی آمریکا ممکن است نرخ بهره را 0.25% افزایش دهد و سپس توقفی داشته باشد را تقویت می‌کند. این همان انتظاری است که در اوایل سال جاری قبل از اینکه انتظارات از اوج نرخ بهره به 5.6% برسد، داشتیم. این پیش‌بینی (اوج نرخ بهره 5.6%) تقریبا مرده است. ممکن است این پیش‌بینی دوباره زنده شود چرا که تاثیر سیاست‌های انقابضی فدرال رزرو بر بانک‌ها می‌تواند به محدود کردن استقراض و کاهش تورم و نیاز به اقدامات بیشتر توسط فدرال رزرو را در پی داشته باشد.

دوران نقاهت بازار

بازار اوراق آمریکا دوران نقاهت پس از افت هفته گذشته را سپری می‌کند. بازده اوراق 2 ساله خزانه داری آمریکا افزایش یافته اما بسیار پایین‌تر از سطوح پیش از سقوط بانک SVB نوسان می‌کند. شاخص MOVE بانک آمریکا (BOFA)، که نوسانات ضمنی اوراق خزانه داری را دنبال می‌کند، از زمان بحران سال 2008 تا این حد بالا نبوده و به همین دلیل باید احتیاط کرد.

اما بازار سهام در شادی کامل به سر می‌برد. شاخص‌های بازار سهام اروپا از افزایش 0.50 درصدی داویش بانک مرکزی اروپا استقبال کردند.

همچنین اخبار آرامش بخش از بانک کردیت سوئیس و First Republic Bank سنتیمنت بازار را بهبود بخشید. شاخص Stoxx 600 پس از لمس محدوده 38.2% فیبوناچی اصلاحی بازگشتی داشت. شاخص S&P 500 نیز حدود 1.75% رشد کرد و بالاتر از میانگین متحرک 200 روزه قرارگرفت. شاخص نزدک 100 تقریبا 1.70% رشد کرد چرا که سهام شرکت‌های آمازون، آلفابت و مایکروسافت بیش از 4%، سهام شرکت Nvidia بیش از 5%، شرکت اینتل بیش از 6% و شرکت AMD تقریبا 8% رشد کردند. اخبار مبنی بر این که بانک‌های بزرگ آمریکا تصمیم گرفتند 30 میلیارد دلار در بانک First Republic واریز کنند و از این بانک حمایت کردند، دلیل این رشد بود.

بیت کوین – که همسبتگی نزدیکی با سهام بخش فناوری دارد، از هفته گذشته بیش از 30% رشد کرده و اکنون بالاتر از سطح روانی 25 هزار دلار معامله می‌شود و به دنبال رشد تا مرز 30 هزار دلار است.

آیا این شادی ادامه خواهد داشت؟ جیم کرامر، مجری برنامه محبوب تلویزیونی مد مانی (Mad Money)، در توییتی نوشت: «نزدک را بفروشید و مرا به تشییع جنازه خود دعوت کنید!!».

شاخص نوسانات بازار سهام در سطوح معقولی قرار دارند، اما جهش 4، 5، 6، 8 درصدی قیمت‌های سهام شرکت‌های بزرگ نشانه تهدیدکننده بودن نوسانات هستند و باید احتیاط کرد.

به هر حال، آخرین روز معاملاتی یک هفته پر هرج و مرج می‌تواند یک روز آرام باشد. سرمایه گذاران تولید صنعتی ایالات متحده و شاخص احساسات دانشگاه میشیگان را زیر نظر خواهند داشت. انتظار اصلاح صعودی بیشتر در بازده اوراق را داریم و امیدواریم تا قبل از جلسه چهارشنبه آینده FOMC اتفاق مهمی رخ ندهد.

منبع: Swissquote

برای پیگیری اخبار روز و فوری فارکس و بازارهای جهانی به کانال تلگرام UtoFX بپیوندید.

اولین نفر از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شو

ایمیل خود را وارد نمایید تا از اطلاعیه ها و تخفیفات ما زودتر باخبر شوی…

1 دیدگاه در “بانک مرکزی اروپا به مبارزه با تورم پایبند بود؛ اقدامی که فدرال رزرو نیز می‌تواند انجام دهد
  1. بهنام گفت:

    سلام
    لطفاً همراه این تحلیل هااز نمودارهم استفاده کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟