بروکر ارانته
مطالب پیشنهادی
دوره اوراق قرضه
دوره طلا
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

تحلیل سنتیمنت روزانه فارکس 14 ژوئن

تحلیل سنتیمنت روزانه فارکس 14 ژوئن

تحلیل سنتیمنت روزانه فارکس 24 خرداد

  • تعظیم تمام دارایی‌ها به دلار

دیروز فشار فروش در پی انتشار داده‌های تورمی روز جمعه آمریکا، شتاب بیشتری گرفت. همه دارایی‌ها به شدت تحت فشار فروش قرار گرفتند و پول‌ها به سمت دلار آمریکا سرازیر شدند که نشانه استرس شدید در بازار بود.

هیچ‌کس تمایل نداشت قبل از جلسه FOMC، در هیچ دارایی دیگری به غیر از دلار آمریکا شانس خود را امتحان کند. حتی دارایی‌های سنتی امن در حال حاضر از این وضعیت رنج می‌برند. برای مثال، طلا روز گذشته تقریبا 60 دلار در هر اونس کاهش یافت و USDCHF به محدوده 1 نزدیک شد. شاخص S&P 500 با افت 3.88 درصدی و شاخص نزدک 4.68% افت کرد.

حتی با وجود این که امروز معاملات آتی شاخص‌های بازار سهام آمریکا مثبت شد، اما سنتیمنت ریسک‌پذیری ضعیف است و ترس از تهاجمی‌تر شدن فدرال رزرو در سیاست نرخ بهره خود برای مهار تورم، همه جا وجود دارد.

مهمتر از آن، می‌دانیم که جروم پاول، رئیس بانک مرکزی آمریکا، می‌داند که ممکن است نتواند از وارد کردن اقتصاد ایالات متحده به رکود برای مبارزه با تورم دوری کند. منحنی بازده اوراق 2-10 ساله ایالات متحده دیروز برای اولین بار از ماه آوریل معکوس شد.

حالا چه اتفاقی رخ خواهد داد؟

فدرال رزرو جلسه دو روزه خود را در این محیط کاملاً زیبا که سیاست‌های انقباضی اخیر برای مهار تورم تاکنون به طور موثر عمل نکرده و باید کارهای “بیشتری” انجام شود، آغاز می‌کند.

منظور از کارهای بیشتر افزایش 0.75 درصدی نرخ بهره در یکی از سه جلسه آینده است. این اقدام ممکن است امروز، ماه آینده یا دو ماه دیگر باشد.

با نگاهی به قیمت‌گذاری بازار، در روز جمعه، قبل از اینکه داده‌های تورم مانند بمب در بازار سر و صدا کند احتمال افزایش 0.75 درصدی در نشست این هفته حدود 5% بود. سپس در روز دوشنبه به بالای 50% رسید و اکنون حدود 95% است.

این بدان معناست که چیزی که از نظر قیمت‌گذاری در بازار شگفت‌انگیز است افزایش 0.75 درصدی نرخ بهره نخواهد بود بلکه خلاف آن عمل کردن است. این خبر نسبتا خوبی است. افزایش 0.75 درصدی نرخ بهره در جلسه فردا سرمایه‌گذاران را ناراحت می‌کند، اما مطمئناً بخش خوبی از آن در قیمت‌ها لحاظ شده است.

با این حال، اگر فدرال رزرو تصمیم بگیرد طبق برنامه ریزی به افزایش 0.50 درصدی بپردازد، می‌توانیم پس از این تصمیم شاهد رالی برای دارایی‌های ریسکی باشیم. نمی‌دانیم که فدرال رزرو روی کدام پا خواهد رقصید، اما تصمیم فردا احتمالا چیزی جز انجام سریع یک کار دشوار برای جلوگیری از عذاب بیشتر نخواهد بود، مگر اینکه فدرال رزرو یک شگفتی هاوکیش دیگر در چنته خود داشته باشد.

زمستان رمزارزها

رمزارزها با ترکیبی از وحشت عمومی در بازارها و نگرانی‌های مختص به صنعت خود ضربه شدیدی خوردند. بیت کوین به زیر 22 هزار دلار سقوط کرد و بار دیگر همبستگی مثبت بالای آن با شاخص نزدک نشان داده شد. اتریوم نیز به زیر ۱۲۰۰ دلار رسید.

فشار فروش در ارزهای دیجیتال با اخباری مبنی بر اینکه سلسیوس (Celsius)، که یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های وام‌دهنده ارزهای دیجیتال است، برداشت‌ها و حتی نقل و انتقالات بین حساب‌ها را به دلیل «شرایط وخیم بازار» متوقف کرد، قطعا بیشتر شد.

این مسئله ریسک بدی است. اگر مردم نتوانند در مواقعی که می‌خواهند، یا در مواقعی که نیاز دارند، وجه نقد خود را برداشت کنند، به‌ویژه زمانی که بازار به شدت در حال سقوط است، می‌تواند منجر به یک «هجوم بانکی (bank run) » در شرکت‌های رمزارز شود. سهام کوین بیس دیروز بیش از 11 درصد کاهش یافت و توکن سلسیوس حدود 20 درصد کاهش یافت.

(هجوم بانکی یا هجوم به بانک در یک نظام بانکداری ذخیره جزئی رخ می‌دهد هنگامی که تعداد زیادی از مشتریان از سپرده‌هایشان در یک نهاد مالی هم‌زمان برداشت می‌کنند و پول آن را یا نقد نگه می‌دارند یا اوراق قرضه دولتی و فلزهای گرانبها، می‌خرند یا پولشان را به یک نهاد امن‌تر منتقل می‌کنند چرا بر این باورند که نهاد مالی یا توانایی پرداخت دیون خود را ندارد یا ممکن است نداشته باشد.)

رمزارزها به دو دلیل در حال حاضر آسیب پذیر هستند. اولاً، آنها مانند دارایی‌های ریسکی عمل می‌کنند و این واقعیت که آن‌ها دارای بنیاد متفاوتی دارند در قیمت‌گذاری بازار منعکس نشده و در حال حاضر بازار به شدت ریسک‌گریز است و دوم ما شاهد علائم خطر در برخی از بخش‌های این بازار جدید هستیم: سقوط terra-luna، هشدارهای Coinbase در مورد « اعتباردهندگان بدون وثیقه»، و تصمیم سلسیوس برای توقف فعالیت در حساب‌ها، نشانه‌هایی هستند که این صنعت ممکن است برای طوفان آماده نباشد.

منبع: Swissquote

برای پیگیری اخبار روز و فوری فارکس و بازارهای جهانی به کانال تلگرام UtoFX بپیوندید.

اولین نفر از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شو

ایمیل خود را وارد نمایید تا از اطلاعیه ها و تخفیفات ما زودتر باخبر شوی…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟