ارانته
مطالب پیشنهادی
دوره اوراق قرضه
دوره طلا
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

ریسک اصلی بازار، طی انتخابات آمریکا چیست؟

 

ریسک اصلی بازار، طی انتخابات آمریکا چیست؟

احتمال به تأخیر افتادن نتیجه انتخابات چقدر است؟

سرانجام به هفته انتخابات آمریکا رسیده‌ایم. اما ممکن است فردا همه چیز به راحتی تمام نشود. اگرچه نظرسنجی‌ها بایدن را پیروز انتخابات می‌دانند، اما هنوز چیزی قطعی نیست و ممکن است اتفاقی مانند آنچه در سال ۲۰۱۶ رخ داد، باز هم اتفاق بیفتد.
به نظر می‌رسد، ریسک اصلی این است که ما شاهد انتخاباتی کاملا رقابتی باشیم که برنده مشخصی نداشته باشد. در این سناریو احتمالا هیچ یک از طرفین شکست را قبول نخواهند کرد و روزها و یا حتی هفته‌ها برای حل و فصل ماجرا زمان نیاز باشد و این یعنی عدم اطمینان در بازار.
البته شاید این سناریو بسیار بعید باشد، اما قابل تامل است.
اما بیایید بر روی شش ایالتی که فردا برنده انتخابات را مشخص می‌کنند، متمرکز شویم. این ایالت‌ها فلوریدا، آریزونا، پنسیلوانیا، کارولینای شمالی، میشیگان و ویسکانسین هستند.

این همه هیاهو در مورد این ایالت‌ها برای چیست؟

این ایالت‌ها ایالت‌هایی هستند که می‌توانند تکلیف پیروز انتخابات را مشخص کنند. از نظر آرای الکترال کالج، فلوریدا ۲۹، اریزونا ۱۱، پنسیلوانیا ۲۰، کارولینای شمالی ۱۵، میشیگان ۱۶، و ویسکانسین ۱۰ رای الکترال دارند که یعنی از ۲۷۰ رای لازم که کاندیدا‌ها برای ورود به کاخ سفید نیاز دارند، ۱۰۱ رای در این ایالت‌ها خوابیده است.
اگر نگاه به تاریخ بیندازیم، در ۱۳ انتخابات از ۱۴ انتخابات گذشته، کسی که در ایالت فلوریدا پیروز شده است، در نهایت پیروز انتخابات نیز بوده است.

اوضاع نظرسنجی‌ها پیش از انتخابات فردا چگونه است؟

تقریبا تمام نظرسنجی‌ها بایدن را پیشتاز می‌دانند اگرچه در هفته‌های گذشته فاصله کاهش پیدا کرده است. آخرین نظرسنجی NYT/Siena برای شش ایالتی که نام برده شد به شرح زیر است.
فلوریدا: بایدن ۳+ (۴۴-۴۷)
آریزونا: بایدن ۶+ (۴۳-۴۹)
پنسیلوانیا: بایدن ۶+ (۴۳-۴۹)
ویسکانسین: بایدن ۱۱+ (۴۱-۵۲)
کارولینای شمالی: بایدن ۳+ (۴۵-۴۸)
میشیگان: بایدن ۸+ (۴۱-۴۹)

ترامپ در سال ۲۰۱۶ در تمام این شش ایالت پیروز شد؛ او در ایالات پنسیلوانیا، میشیگان و ویسکانسین با اختلافی کمتر از ۱ درصد پیروز شده بود. نکته قابل تامل این است که شکاف میان بایدن و ترامپ از اواسط ماه اکتبر کاهش داشته است. نتایج اواسط ماه اکتبر به شرح زیر است:
فلوریدا: بایدن ۵+ (۴۲-۴۷)
آریزونا: بایدن ۸+ (۴۱-۴۹)
پنسیلوانیا: بایدن ۷+ (۴۲-۴۹)
ویسکانسین: بایدن ۱۰+ (۴۱-۵۱)
کارولینای شمالی: بایدن ۴+ (۴۲-۴۶)
میشیگان: بایدن ۸+ (۴۰-۴۸)

رقابت شدید در فلوریدا می‌تواند نشان‌دهنده یک تغییر نظر در لحظه آخر باشد. این موضوعی است باید به آن توجه کرد.

ترامپ انتخابات آمریکا

چه زمانی از نتیجه انتخابات آمریکا، که فردا برگزار می‌شود مطلع خواهیم شد؟

فردا هنگام مشاهده نتایج باید دو نکته را در نظر گرفت، اول اینکه در برخی از ایالت‌ها از قبل برای شمارش سریع آرا جدول‌بندی آماده کرده‌اند بنابراین می‌توانند سریع تر آرا را بشمارند در حالی که بعضی ایالت‌ها از این سیستم استفاده نمی‌کنند.
نکته دوم این است که برخی ایالت‌ها اجازه می‌دهند آرای پستی پس از روز انتخابات نیز اضافه شود و این می‌تواند مدت زمان را از چیزی که انتظار داریم، کمی طولانی‌تر کند.
نکته دوم می‌تواند بسیار مهم باشد خصوصا اگر تفاوت میان بایدن و ترامپ زیاد نباشد. چرا که می‌دانیم اکثر طرفداران ترامپ به صورت حضوری رای می‌دهند و طرفداران بایدن به صورت پستی رای خواهند داد. ترامپ از چند روز پیش اعلام کرده است که رای‌هایی که پس از روز رای‌گیری اضافه می‌شوند نباید به حساب آیند.
از شش ایالتی که گفته شد، سه ایالت فلوریدا، آریزونا و کارولینای شمالی، شمارش آرای پستی را زودتر شروع می‌کنند.
بنابراین احتمالا در این ایالت‌ها برنده زودتر از ایالت‌های پنسیلوانیا، ویسکانسین و میشیگان اعلام خواهد شد.
گفته می‌شود که اگر رقابت به شدت بالا باشد، آرای پستی می‌توانند تعیین کننده شوند. و در مورد کارولینای شمالی، ممکن است شمارش ارا تا ۱۲ نوامبر به طول بینجامد.
اگر چنین وضعیتی پیش بیاید ممکن است دیوان عالی به بحث ارزیابی صحت ارای پستی ورود کرده و این موضوع می‌تواند پروسه انتخابات را چند هفته به تعویق بیندازد. از نظر فنی، تمام ایالت‌ها تا ۱۴ دسامبر فرصت دارند تا شمارش آرا را نهایی کرده و نتیجه را به صورت رسمی اعلام کنند.
اگرچه احتمال وقوع چنین رویدادهایی اندک است اما نمی‌توان مطمئن بود. اگر نظرسنجی‌ها باز هم مانند سال ۲۰۱۶ اشتباه کرده باشند، ممکن است فردا شاهد یک رقابت بسیار فشرده باشیم که این سناریو می‌تواند انتظارات بازار را بازی دهد و تلاطم ایجاد کند.

منبع: Forexlive

برای پیگیری اخبار روز و فوری فارکس و بازارهای جهانی به کانال تلگرام UtoFX بپیوندید.

برای مطالعه سناریوهای احتمالی برای بازار سهام آمریکا به صفحه انتخابات ۲۰۲۰ ریاست جمهوری آمریکا؛ سناریوهای محتمل و واکنش بازار سهام بروید.

اولین نفر از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شو

ایمیل خود را وارد نمایید تا از اطلاعیه ها و تخفیفات ما زودتر باخبر شوی…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟