ارانته
مطالب پیشنهادی
دوره اوراق قرضه
دوره طلا
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

مسیر نرخ بهره فدرال رزرو به کجا ختم خواهد شد؟

مسیر نرخ بهره فدرال رزرو به کجا ختم خواهد شد؟

بانک مرکزی ایالات متحده، فدرال رزرو در ساعت 21:30 امشب نرخ بهره خود را اعلام می‌کند و 30 دقیقه پس از آن، جروم پاول، رئیس فدرال رزرو در یک کنفرانس مطبوعاتی در مقابل خبرنگاران حاضر خواهد شد. فدرال رزرو نرخ بهره خود را در محدوده 5 الی 5.25 درصد در نشست ماه ژوئن ثابت باقی گذاشت. از آن زمان به بعد، داده‌های مختلفی از این تصمیم حمایت کرده‌اند که احتمالا مسیر پولی آینده فدرال رزرو را شکل می‌دهند. در ادامه، نگاهی جامع به اعداد و عوامل مؤثر در مسیر نرخ بهره فدرال رزرو خواهیم داشت.

 

نگاهی کلی به داده‌های اقتصادی اخیر و پیامدهای آن بر نشست پولی امشب فدرال رزرو

خرده‌فروشی

داده‌های منتشر‌شده در 18 ژوئیه نشان می‌دهد که حجم فروش با افزایش متوسط 0.2 درصدی، کمتر از حد انتظار در ژوئن افزایش یافته است. با این حال، شاخص خرده‌فروشی هسته، که منعکس‌کننده رشد اقتصادی اساسی است، افزایش شدید 0.6 درصدی را نشان داد. سرعت کلی آهسته‌تر افزایش فروش، نشان‌دهنده عقب‌نشینی احتمالی مصرف‌کنندگان است، که فدرال رزرو پیش‌بینی کرده و تلاش می‌کند از طریق افزایش نرخ بهره آن را مهار کند. اگر مصرف‌کنندگان همچنان از مخارج خودداری کنند، ممکن است بر رشد اقتصادی و انتظارات تورمی تأثیر بگذارد.

مسیر نرخ بهره فدرال رزرو به کجا ختم خواهد شد؟

دوره مستر کلاس طلا

  • نقش بانک‌های مرکزی در بازار طلا
  • ترید طلا بر اساس شاخص‌های اقتصادی
  • تحلیل بین بازاری
  • استفاده کاربردی از سنتیمنت در معامله‌گری طلا
دوره طلا

تورم

نرخ سالانه شاخص قیمت مصرف‌کننده در ژوئن به 3 درصد کاهش یافت که نشان‌دهنده کندترین سرعت از مارس 2021 است. این کاهش در نرخ تورم، با نگرش جدی فدرال رزرو در مورد ثبات قیمت‌ها مطابقت دارد. با این حال، فشارهای تورمی زمینه‌ای همچنان بالا بود و شاخص مخارج مصرف شخصی هسته، 4.6 درصد منتشر شد. انتشار آتی شاخص قیمت مخارج مصرف شخصی، بینش بیشتری در مورد روند تورم ارائه خواهد کرد. مقامات فدرال رزرو به دقت تحولات تورم را زیر نظر دارند تا ارزیابی کنند که آیا این کاهش موقتی است، یا نشان‌دهنده روند گسترده‌تر کاهش تورم است.

مسیر نرخ بهره فدرال رزرو به کجا ختم خواهد شد؟

اشتغال

اقتصاد ایالات متحده در ماه ژوئن 209 هزار شغل ایجاد کرد که کمی کمتر از حد انتظار بازار بود. علی‌رغم کاهش تدریجی، متوسط رشد دستمزدها در بعد سالانه در 4.4 درصد ثابت ماند و نرخ بیکاری اندکی به 3.6 درصد کاهش یافت. تداوم قدرت بازار کار از احتمال افزایش دیگر نرخ بهره حمایت می‌کند. با این حال، سیاستگذاران فدرال رزرو برای سنجش پایداری بهبود و تأثیر آن بر تورم، داده‌های اشتغال را به دقت زیر نظر خواهند داشت.

 

آمار فرصت‌های شغلی

بررسی فرصت‌های شغلی و گردش کار وزارت کار (JOLTS) به یک معیار مهم برای فدرال رزرو تبدیل شده است. نسبت فرصت‌های شغلی به جویندگان کار در ماه مه به حدود 1.6 فرصت شغلی برای هر نیروی کار کاهش یافت که نشان‌دهنده تغییر احتمالی در تقاضای بازار کار به دلیل افزایش نرخ‌ بهره توسط فدرال رزرو است. سیاست‌گذاران ارزیابی خواهند کرد که آیا این کاهش نشان‌دهنده تعادل بین عرضه و تقاضای نیروی کار است، یا برای دستیابی به اهداف اشتغال آنها به افزایش بیشتر نرخ بهره نیاز است.

مسیر نرخ بهره فدرال رزرو به کجا ختم خواهد شد؟

داده‌های بانکی

داده‌های بانکی که هر پنجشنبه و جمعه منتشر می‌شود، نقش مهمی در تعیین موضع پولی فدرال رزرو دارد. فدرال رزرو قصد دارد با گران‌تر کردن و در دسترس سخت‌تر اعتبارات بر فعالیت‌های اقتصادی تأثیر بگذارد. داده‌های اخیر کاهش رشد وام‌دهی، کاهش اوراق بهادار و نشانه‌هایی از ضعف در اعتبار کلی ارائه‌شده توسط بانک‌های ایالات متحده را نشان می‌دهد. شرایط سخت‌گیرانه اعتباری در دسته‌های مختلف مشاهده می‌شود. سیاستگذاران با ارزیابی اثربخشی استراتژی افزایش نرخ خود، این روندها را به دقت زیر نظر خواهند داشت.

 

تصمیم فدرال رزرو برای نرخ بهره چه خواهد بود؟

انتظار می‌رود که فدرال رزرو نرخ بهره خود را 0.25 درصد افزایش دهد و یازدهمین افزایش متوالی در 12 نشست پولی گذشته را رقم بزند. پیش‌بینی می‌شود که نرخ بهره به محدوده 5.25 الی 5.5 درصد برسد که بالاترین سطح از قبل از بحران و رکود مالی 2007 الی 2009 است. احساس چندانی از سقوط مشابه سال 2008 بازارهای در افق فعلی وجود ندارد؛ زیرا اقتصاد در برابر افزایش نرخ بهره، با رشد مداوم و نرخ بیکاری کم، مقاوم است. با این حال، فدرال رزرو در مورد ایجاد تعادل مناسب بین شرایط اقتصادی قوی و نیاز به مهار تورم محتاط خواهد بود.

کانال اخبار فوری فارکس و بازارهای جهانی

با نگاهی به آینده، سیاست‌گذاران به ارزیابی شاخص‌های مختلف اقتصادی قبل از نشست بعدی در ماه سپتامبر ادامه خواهند داد. چشم‌انداز تورم، شرایط اعتبار و پویایی بازار کار تصمیمات آتی در مورد نرخ بهره را شکل خواهند داد. فاصله زمانی طولانی‌تر بین جلسات، امکان بررسی جامع داده‌های اشتغال و تورم را فراهم می‌کند. فدرال رزرو بررسی خواهد کرد که آیا داده‌های اخیر نشان‌دهنده کاهش موقت تورم است، یا روندی پایدارتر.

 

نظرات موسسات مالی و بانک‌های سرمایه‌گذاری با فدرال رزرو متفاوت است!

از آنجایی که اقتصاد جهانی با چالش‌های مختلفی دست و پنجه نرم می‌کند، نشست پولی فدرال رزرو پیامدهای مهمی برای سرمایه‌گذاران و کسب‌وکارها دارد. تمرکز اصلی فعالان بازار بر این خواهد بود که آیا افزایش نرخ بهره در نسشت امشب، پایان چرخه انقباض پولی فعلی را نشان می‌دهد، یا اینکه افزایش بیشتر در راه است. موسسات مالی و بانک‌های سرمایه‌گذاری مختلف، دیدگاه‌های متفاوتی را در این مورد ارائه می‌دهند.

به عنوان مثال، موسسه مالی ING افزایش 0.25 درصدی نرخ بهره را پیش‌بینی می‌کند. تجزیه و تحلیل ING به تعدیل تورم، اما بالاتر از هدف، همراه با بازار کار فشرده و فعالیت اقتصادی انعطاف‌پذیر اشاره می‌کند. با توجه به این عوامل، ING بر این باور است که فدرال رزرو ممکن است احتمال افزایش بیشتر نرخ بهره را ارائه دهد، اما ممکن است با توجه به چرخه اعتباری در حال تحول، هیچ اقدام دیگری نکند. ING پیش‌بینی می‌کند که فدرال رزرو در نشست‌های آینده خود رویکردی وابسته به داده را اتخاذ کند. از سوی دیگر، موسسه مدیریت دارایی بلک‌راک، افزایش نرخ بهره در نشست امشب را تایید می‌کند، اما می‌گوید که بازارها این موضوع را بدون اختلال قابل توجهی قیمت‌گذاری کرده‌اند.

با این حال، بلک‌راک تاکید می‌کند که تورم هسته ضعیف‌تراز انتظارات در ماه ژوئن، امیدها را برای کاهش نرخ‌ بهره در سال 2024 برانگیخته است. این احساس به طور احتمالی می‌تواند باعث افزایش روند صعودی در طبقات مختلف دارایی‌ها شود. موسسه مالی جی پی مورگان، دیدگاه مشابهی با ING دارد و پیش‌بینی می‌کند که نرخ بهره با 0.25 درصد افزایش به 5.5 درصد برسد. جی پی مورگان خاطرنشان می‌کند که هر دو بخش دستورالعمل فدرال رزرو، یعنی ثبات قیمت و اشتغال کامل، روند مثبتی دارند و از افزایش نرخ بهره حمایت می‌کنند. با وجود این، چشم‌انداز بازار برای کاهش نرخ بهره در آینده برای جی پی مورگان بسیار بدبینانه به نظر می‌رسد. این موسسه مالی معتقد است که از نظر تاریخی، فدرال رزرو اغلب به تدریج نرخ بهره را افزایش می‌دهد، و سپس در صورت لزوم، به سرعت آن را کاهش می‌دهد. در نتیجه، انتظارات برای کاهش نرخ‌ بهره در سال‌های 2024 و 2025 ممکن است با توجه به شتاب رشد نرم‌تر و کاهش سریع تورم بسیار بالا باشد.

به طور مشابه، موسسه مالی ولز فارگو انتظار دارد نرخ بهره توسط فدرال رزرو در نشست امشب 0.25 درصد افزایش یابد. در حالی که تورم علائمی از کاهش را نشان داده است، اما برای مدت طولانی بالاتر از محدوده هدف باقی می‌ماند. ولز فارگو هشدار می‌دهد که فدرال رزرو قبل از انبساط موضع پولی خود، به شواهد بیشتری از کاهش پایدار تورم نیاز دارد. اگرچه بازار پس از این جلسه انتظار افزایش بیشتر نرخ بهره را ندارد، اما ولز فارگو خاطرنشان می‌کند که فدرال رزرو قبلاً تمایل خود را برای ارزیابی اطلاعات اضافی، قبل از انجام اقدامات بیشتر نشان داده است.

 

نتیجه‌گیری

با توجه به اینکه انتظارات بازار تا حد زیادی با افزایش نرخ بهره در نشست امشب همسو شده است، ابهام در مورد مسیر آینده فدرال رزرو وجود دارد. سرمایه‌گذاران بیانیه پولی پس از جلسه و اظهارات جروم پاول، رئیس فدرال رزرو در طول کنفرانس مطبوعاتی را برای سرنخ‌هایی در مورد جهت‌گیری سیاست‌های آینده به دقت تجزیه و تحلیل خواهند کرد. نشست پولی فدرال رزرو در بحبوحه چالش‌های اقتصادی جهانی مانند فشارهای تورمی، اختلالات زنجیره تامین و تنش‌های ژئوپلیتیکی برگزار می‌شود. از آنجایی که بانک‌های مرکزی در سراسر جهان با این مسائل دست و پنجه نرم می‌کنند، اقدامات فدرال رزرو نه تنها برای اقتصاد ایالات متحده، بلکه برای بازارهای مالی جهانی نیز پیامدهایی خواهد داشت. فعالان بازار به دقت نظارت خواهند کرد که چگونه فدرال رزرو با وظایف دوگانه خود، یعنی ثبات قیمت و به حداکثر رساندن اشتغال در مواجهه با شرایط اقتصادی در حال تحول تعادل برقرار می‌کند.

هر گونه تغییر در راهنمایی‌های آتی فدرال رزرو یا اظهار نظر در مورد مسیر نرخ بهره می‌تواند باعث تحرکات قابل توجهی در دارایی‌های مالی شود و بر راهبردهای سرمایه‌گذاران و تصمیمات معاملاتی تأثیر بگذارد. با توجه به چشم‌انداز پویای اقتصادی، مسیر رو‌به‌جلو برای سیاست پولی نامشخص است. بانک‌های مرکزی در سرتاسر جهان از نزدیک تحولات تورمی و شاخص‌های اقتصادی را دنبال می‌کنند تا تصمیم‌های آگاهانه‌ای اتخاذ کنند که از رشد اقتصادی حمایت می‌کند، و در عین حال، اقتصاد در برابر تورم ناپایدار محافظت می‌کند.

 

منبع: Reuters

«برای پیگیری اخبار روز و فوری فارکس و بازارهای جهانی به کانال تلگرام UtoFX بپیوندید.»

بیشتر بخوانید: 

اولین نفر از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شو

ایمیل خود را وارد نمایید تا از اطلاعیه ها و تخفیفات ما زودتر باخبر شوی…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟