بروکر ارانته
مطالب پیشنهادی
دوره اوراق قرضه
دوره طلا
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

چشم انداز دلار: آیا تنش‌های چین و آمریکا ارزش دلار را به عنوان یک دارایی امن افزایش می‌دهد؟

چشم انداز دلار: آیا تنش‌های چین و آمریکا ارزش دلار را به عنوان یک دارایی امن افزایش می‌دهد؟

خطرات ژئوپولتیکی مربوط به تنش‌های آمریکا و چین می‌تواند فروش بی‌رویه دلار را متوقف کرده و به عنوان کاتالیزوری برای افزایش ارزش دلار عمل کند. بر خلاف روایت مشهوری که می‌گوید این درگیری‌ها «یکبار دیگر ظاهر شده است» اما منبع اصطکاک و تنش میان این دو کشور حداقل در دوسال گذشته همیشه وجود داشته است.

پس این تنش ها دوباره به وجود نیامده است بلکه اکنون بیش از پیش تحریک شده است. این امر می‌تواند باعث مسموم شدن سنتیمنت بازار و تهدید سلامت اقتصادی جهان شود. روز جمعه دونالد ترامپ چندین دستورالعمل اجرایی را برای هدف قرار دادن شرکت‌های تکنولوژی چینی به امضا رساند. این اسناد هرگونه تراکنش میان شهروندان تابع آمریکا و شرکت Tencent  (شرکت تابعه ویچت) و ByteDance (شرکت مادر رسانه اجتماعی تیک تاک) را ممنوع می‌کند.

این اقدامات بخشی از مجموعه اقدامات خصمانه میان آمریکا و چین است و دلیل آن ادعای آمریکا مبنی بر تهدیدات امنیتی چین علیه آمریکا است.  مذاکرات مقدماتی میان مدیران مایکروسافت و ByteDance در مورد فروش تیک تاک در حال انجام است.

فرامین اجرایی طی ۴۵ روز اجرا خواهند شد بنابراین شرکت‌ها مجبورند در این مهلت چند هفته‌ای مذاکرات خود را به نتیجه برسانند. قانونی بودن و یا حتی توانایی برای اجرای این فرمان هنوز نامشخص است بنابراین ممکن است کاربران بعد از این محدودیت‌ها نیز توانایی دسترسی به اپلیکیشن‌ها را داشته باشند ولو با کمی محدودیت. اما صرف نظر از جزئیات ظریف، پیامد کلان این اقدام می‌تواند منجر به افزایش ارزش دلار شود.

با نزدیک شدن به انتخابات ۲۰۲۰ ریاست جمهوری آمریکا در میانه همه‌گیری کرونا، تاثیر شوک ناشی از تحرکات سیاسی می‌تواند تاثیر نامتناسبی بر رشد اقتصادی و احساسات بازار داشته باشد. در نتیجه، ممکن است دلار آمریکا به عنوان یکی از دارایی‌های امن افزایش ارزش داشته باشد و بازارهای سهام و ارزهای حساس به چرخه (به ویژه آنهایی که به اقتصاد چین وابسته‌اند مانند AUD و NZD) فشار وارد شود.

مذاکرات محرک اقتصادی منجر به افزایش ارز دلار خواهد شد

با به بن‌بست رسیدن مذاکرات دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان بر سر بسته کمک‌های اقتصادی، ترامپ چهار دستور العمل اجرایی را با هدف اضافه کردن به بسته کمک‌های مالی امضا کرد. این فرمان‌ها عبارت‌اند از:

  • تمدید مزایای بیکاری و کاهش آن از ۶۰۰ دلار در هفته به ۴۰۰ دلار در هفته.
  • معافیت مالیاتی برای کسانی که کمتر از ۱۰۰ هزار دلار در سال حقوق می‌گیرند.
  • افزایش مهلت قانونی برای اخراج

برخی از این اقدامات ممکن است منجر به ایجاد اصطکاک قانونی شود زیرا تامین اعتبار انها نیاز به تایید کنگره دارد آن هم در زمانی که دو قطبی موجود در فضای سیاسی پررنگ تر از هرزمان دیگر است. یکی از حوزه‌هایی که به نظر می‌رسد سیاستگذاران دو طرف بر روی آن اجماع نظر دارند دور دوم پرداخت محرک ۱۲۰۰ دلاری است. با این حال ممکن است در دیگر حوزه‌ها اختلاف نظر منجر به طولانی شدن روند مذاکرات شود. این امر منجر به تضعیف سنتیمنت بازار و تقویت دلار و ین ژاپن می‌شود.

انتخاب بایدن

جو بایدن، معاون سابق رئیس جمهور و نامزد حزب دموکرات، این هفته از کاندیداتوری خود خبر می‌دهد. اگر عدم ثبات ناشی از این رویداد مشخص نیست، اما کاندیدایی با اهداف سیاسی جاه طلبانه تر (مانند الیزابت وارن) می‌تواند لایه دیگری از عدم اطمینان را به این فضای سیاسی اشفته اضافه کند.

علاوه بر این، هر اتفاقی که باعث شود شانس بایدن را پیچیده جلوه دهد، می‌تواند باعث بی‌ثباتی دارایی‌های متقابل و تقویت دلار آمریکا شد. بازارها بیشتر نگران دامنه تغییرات سیاسی هستند تا اینکه چه کسی کاندیدا می‌شود. به همین خاطر ممکن است برای چشم‌انداز جنگ تجاری با چین، اصطکاک طولانی مدت با اتحادیه اروپا و نبرد مداوم با مقامات پولی را که دوره دوم ترامپ می‌تواند به ارمغان بیاورد، آماده باشند. چشم‌اندازی که می‌تواند تضمینی برای دارایی‌های امن باشد.

چشم انداز دلار: آیا تنش‌های چین و آمریکا ارزش دلار را به عنوان یک دارایی امن افزایش می‌دهد؟

نمودار بالا پویایی دلار را طی دو سال تنش سیاسی و اقتصادی به نمایش می‌گذارد. به عنوان مثال جنگ تجاری میان چین و آمریکا به دارایی های رشدمحور مانند AUD و NZD آسیب زده و باعث افزایش ارزش دلار آمریکا به عنوان یک دارایی امن شده است.

اولین نفر از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شو

ایمیل خود را وارد نمایید تا از اطلاعیه ها و تخفیفات ما زودتر باخبر شوی…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟