مطالب پیشنهادی
اشتراک گذاری
برچسب ها

راهنمای روانشناسی معامله گری

 

روانشناسی معامله گریروانشناسی معامله گری: مبانی

اغلب معامله‌گران، توجهی به روانشناسی معاملات ندارند اما روانشناسی معامله گری یکی از مهارت‌های اساسی برای یک معامله‌گر حرفه‌ای است. در این مقاله قصد داریم تجربیات تحلیلگران حرفه‌ای بازار فارکس را در اختیار شما قرار دهیم تا خود مجبور به تجربه کردن آنها نباشید.
در این مقاله خواهیم خواند:

  • روانشناسی معامله گری چیست؟
  • چگونه می‌توان مانند یک معامله‌گر موفق عمل کرد؟
  • مبانی روانشناسی معامله گری

روانشناسی معامله گری چیست؟

روانشناسی معامله‌گری اصطلاحی گسترده است که شامل تمام عواطف و احساساتی می‌شود که یک معامله‌گر معمولی هنگام معامله با آن روبرو می‌گردد. برخی از این احساسات مفید هستند و باید آنها را پذیرفت درحالی که برخی دیگر مانند ترس، حرص، اضطراب، عصبانیت و… باید مهار شوند. روانشناسی معامله‌گری بحثی پیچیده است و برای تسلط کامل بر آن باید زمان زیادی گذاشت.
در واقع، بسیاری از معامله‌گران بیش از جنبه‌های مثبت، تاثیرات منفی روانشناسی معامله‌گری را تجربه می‌کنند. تاثیرات منفی روانشناسی می‌تواند به صورت بستن زودتر از موعد معاملات سودده یا باز نگه داشتن بیش از حد معامله زیان‌ده خود را نشان دهد.
یکی از خیانت‌آمیزترین احساسات در بازارهای مالی، ترس از دست دادن یا سندروم FOMO است. این سندروم معامله‌گران را مجاب می‌کند برای جا نماندن از روند اوج‌گیری بازار وارد آن شوند و وقتی جهت حرکت بازار معکوس می‌شود، استرس بالایی به معامله‌گران وارد می‌کند.
معامله‌گران موفقی که از جنبه‌های مثبت روانشناسی بهره می‌گیرند و جنبه‌های بد آن را مدیریت می‌کنند، بهتر می‌توانند از پس نوسانات بازارهای مالی برآیند و یک معامله‌گر حرفه‌ای شوند.

مبانی روانشناسی معامله‌گری

مدیریت احساسات

ترس، حرص و طمع، هیجان، اعتماد به نفس بیش از حد و عصبانیت، همه و همه احساسات معمولی است که معامله‌گران در برهه‌های زمانی مختلف آنها را تجربه می‌کنند. مدیریت احساسات در معاملات می‌تواند حد واصل میان رشد حساب معاملاتی فرد یا ورشکست‌شدن اوست.
درک FOMO
معامله‌گران باید به محض بروز سندروم FOMO آن را شناسایی و سرکوب کنند. اگرچه این کار، کار آسانی نیست اما باید به یاد داشته باشید که همیشه معامله دیگری وجود دارد.
اجتناب از اشتباهات معامله‌گری
تمام معامله‌گران، فارغ از میزان تجربه‌شان دچار اشتباه می‌شوند اما درک منطق این اشتباهات می‌تواند اثر گلوله برفی در معاملات را محدود کند. (اثر گلوله برفی به فرآیندی گفته می‌شود که در آن وقایع کوچک در نهایت منجر به تاثیرات بزرگ می‌شوند) برخی از اشتباهات رایج معاملاتی عبارتند از: معامله در بازارهای متعدد، حجم معاملات نامناسب و استفاده از لوریج بزرگ.
غلبه بر حرص و طمع
حرص و طمع یکی از رایج‌ترین احساسات در بین معامله‌گران است و باید توجه ویژه‌ای به آن داشت. وقتی طمع بر منطق غلبه می‌کند، معامله‌گران برای جبران ضررهای پیشین، از اهرم بیش از حد استفاده می‌کنند. هرچند حرف زدن در این مورد بسیار راحت‌تر از انجام دادن آن است اما معامله‌گران باید درک کنند که چگونه حرص و طمع را هنگام معامله کنترل کنند.
اهمیت ثبات در معاملات
معامله‌گران تازه‌کار همواره به دنبال فرصت در بازارهای مختلف هستند؛ اما باید توجه داشت که این بازارها تفاوت‌های ذاتا زیادی با یکدیگر دارند. بدون داشتن یک استراتژی خوب که بر روی تعداد محدودی بازار متمرکز شده باشد، معامله‌گران نتایج ضد و نقیضی مشاهده می‌کنند. معامله‌گران باید در معاملات خود ثبات داشته باشند و معاملات خود را در چند بازار محدود متمرکز کنند.

راهنمای روانشناسی معامله گری“بر اساس استراتژی خود معامله کنید نه احساسات خود”؛ پیتر هنکس

نادیده گرفتن افسانه‌های معامله‌گری

ما اغلب تحت تاثیر آنچه می‌شنویم قرار می‌گیریم. در معامله‌گری نیز همین اتفاق رخ می‌دهد. شایعات زیادی پیرامون معامله‌گری وجود دارد. به عنوان مثال اینکه: «معامله‌گران برای موفقیت باید حساب بزرگی داشته باشند» یا اینکه «برای سودآوری، معامله‌گران باید در بیشتر معاملات خود موفق باشند». این افسانه‌های معامله‌گری می‌توانند به یک مانع ذهنی تبدیل شوند و از معاملات جلوگیری کنند. (بیشتر بخوانید: 10 افسانه‌ رایج در معاملات فارکس)
اجرای مدیریت ریسک
هرچقدر در مورد اهمیت مدیریت ریسک صحبت کنیم، باز هم کم است. مزایای روانشناختی مدیریت ریسک بی‌پایان است. قرار دادن حد ضرر و حد سود و انتخاب حجم درست برای معاملات، به معامله‌گران اجازه می‌دهد تا نفس راحتی بکشند چرا که می‌دانند برای رسیدن به هدف، چه مقدار از سرمایه خود را به خطر انداخته‌اند. جنبه دیگر مدیریت ریسک کاهش تاثیر معاملات بر احساسات معامله‌گران است.

راهنمای روانشناسی معامله گری“یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای کاهش تاثیر عاطفی معاملات، کاهش حجم معاملات است”؛جیمز استنلی

چگونه می‌توان مانند یک معامله‌گر موفق عمل کرد؟

اگرچه نکات ظریف بسیاری وجود دارد که به موفقیت معامله‌گران حرفه‌ای کمک می‌کند اما چند راهکار مشترک وجود داد که معامله‌گران از هر سطحی می‌توانند در استراتژی معاملاتی خاص خود لحاظ کنند.
۱- هرروز نگرشی مثبت نسبت به بازارها داشته باشید. این موضوع ممکن است بدیهی به نظر برسد اما حفظ این نگرش مثبت خصوصا زمانی که در چند معامله متوالی ضرر کرده‌ایم، سخت است. نگرش مثبت ذهن شما را از افکار منفی که ممکن است مانع انجام معاملات جدید شود، پاک می‌کند.
۲- نفسانیت را کنار بگذارید. بپذیرید که ممکن است معاملات اشتباهی داشته باشید و  چه بسا این امکان وجود دارد که بیشتر از اینکه سود کنید، ضرر کنید. قبول اشتباه می‌تواند برای بسیاری از افراد سخت باشد اما توجه کنید اگر با اعمال مدیریت ریسک و اتخاذ رویکردی روشمند بتوانید سود‌ متوسط بیشتری نسبت به زیان‌های متوسط خود داشته باشید، در نهایت به سودآوری خواهید رسید.
۳- تنها به‌خاطر اینکه معامله‌ای کرده باشید، معامله نکنید. شما فقط می‌توانید بر روی فرصت‌هایی که بازار به شما داده است معامله کنید. ممکن است بعضی روزها پانزده معامله انجام دهید و سپس تا چند هفته فرصتی برای معامله پیدا نکنید. تمام اینها به وضعیت بازار وابسته است پس تنها برای معامله کردن، معامله نکنید.

راهنمای روانشناسی معامله گری“تصمیمات معامله‌گری به‌معنای انتخاب یکی از دو گزینه خرید یا فروش نیست. گاهی هیچ کاری انجام ندادن بهترین کاری است که می‌توانید انجام دهید”؛ ایلیا اسپیواک

۴- دلسرد نشوید. این توصیه کمی شبیه توصیه اول است؛ اما تفاوت‌های ظریفی با هم دارند. بسیاری از مردم معامله‌گری را به‌عنوان یک طرح سریع برای ثروتمند شدن می‌بینند؛ در حالی که معامله‌گری در واقع یک سفر بلند مدت است. توقع سود فوری باعث سرخوردگی و بی‌حوصلگی می‌شود. به یاد داشته باشید که منظم باشید و مسیر خود را ادامه دهید. معامله‌گری یک سفر است.

 

اولین نفر از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شو

ایمیل خود را وارد نمایید تا از اطلاعیه ها و تخفیفات ما زودتر باخبر شوی…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟