مطالب پیشنهادی
اشتراک گذاری
برچسب ها

چگونه با ترس از دست دادن موقعیت یا فومو مقابله کنیم تا معامله گر بهتری شویم؟

FOMOکنار آمدن با فومو (یا ترس از دست دادن) یک مهارت بسیار ارزشمند برای معامله‌گران است. FOMO می‌تواند تاثیرات احساسی منفی زیادی داشته باشد، قضاوت را تحت تاثیر قرار دهد، منطق را تحت الشعاع خود قرار دهد و هنگام تصمیم‌گیری در مورد معاملات مشکل‌ساز شود.
ترس از دست دادن در معاملات چیست؟ هنگامی که بازار رشد صعودی شدیدی به خود می‌گیرد، معامله‌گران با تصور اینکه سایر معامله‌گران در حال سودآوری از این موقعیت بزرگ هستند، بدون تحلیل وارد معامله می‌شوند تا از رشد شدید بازار عقب نمانند. به این ترس فومو گفته می‌شود. فومو یک احساس درونی است اما معامله‌گرانی که آن را بشناسند، بدانند از کجا ناشی می‌شود و بدانند چگونه باید به آن واکنش نشان دهند، می‌توانند به مقابله با آن بپردازند.
در این مقاله به شما کمک می‌کنیم تا با فومو کنار بیایید و راه‌حل‌هایی برای متوقف کردن آن به شما ارائه می‌دهیم.

FOMO از کجا ناشی می‌شود؟

فومو در معامله‌گری ریشه‌های احساسی عمیقی دارد و از زندگی روزمره ما ناشی می‌شود. معامله‌گر مدرن در جهانی زندگی می‌کند که رسانه‌های اجتماعی امری عادی شده است و این رسانه‌ها وی را با داستان‌های موفقیت دیگران بمباران می‌کنند.
فومو می‌تواند از احساسات و عواطف مختلفی مثل ترس، حرص، حسادت و… ناشی شود. ماهیت معاملات پرسرعت می‌تواند به این احساسات دامن بزند. از اخبار باارزش، تا حرکات ناگهانی بازار پتانسیل این را دارد که باعث ایجاد فومو شود.

گرفتار شدن در دام FOMO: چگونه در معامله‌گری با فومو کنار بیاییم؟

کنترل فومو به سرعت رخ نمی‌دهد بنابراین مهم است که احساس دلسردی نکنید. برای کنترل فومو باید یاد بگیرید فرایندهای فکری خود را تغییر دهید و این فرایندی نیست که سریع رخ ‌دهد.
این که به یاد داشته باشید این حس برای همه اتفاق می‌افتد می‌تواند به شما کمک کند. حتی باتجربه‌تری معامله‌گران نیز با فومو روبرو می‌شوند. در اینجا پنج روش اصلی برای مقابله با فومو و تبدیل شدن به یک معامله‌گر بهتر ارائه می‌کنیم.

۱-فومو را بپذیرید:

اولین قدم برای غلبه بر فومو پذیرش آن است. این پذیرش می‌تواند شما را آسوده‌تر کند. این ایده که سایر معامله‌گران همواره موفق‌تر هستند می‌تواند به ترس از دست دادن دامن بزند.
علائم هشدار دهنده:
اگر شما به عنوان معامله‌گر با خود چنین افکاری را داشتید، شاید لازم باشد که فوموی خود را بپذیرید:

«فومو؟ چه فومویی؟ من کاملا معاملات خود را کنترل می‌کنم»

امتناع از پذیرش فومو می‌تواند منجر به این شود که شما عادت‌های خود را تغییر ندهید و در یک چرخه باطل گیر کنید.
چگونه فومو را بپذیریم؟
به یاد داشته باشید که ترس از دست دادن همیشه بر معامله‌گران تاثیر می‌گذارد. این موضوع می‌تواند به شما در پذیرش اینکه شما نیز دچار این سندروم شده‌اید کمک ‌کند. به یاد داشته باشید که مهم نیست چقدر تجربه دارید FOMO می‌تواند کارکشته‌ترین معامله‌گران را نیز درگیر کند.

۲- روی روانشناسی معامله‌گری خود کار کنید.

FOMO ذاتا با روانشناسی مرتبط است. احساسات معامله‌گران ممکن است بر آنها غالب شود و تصمیمات آن‌ها را زیر سوال ببرد.
علائم هشدار دهنده
اگر شما به عنوان معامله‌گر چنین چنین افکاری را داشتید، باید بدانید که وضعیت فعلی چشم‌انداز شما را مختل کرده و مانع دیدن تصویر کلان شده است:
«نمی‌توانم باور کنم که این فرصت را از دست دادم. دیگر چنین فرصت‌هایی پیش نمی‌آید. شرط می‌بندم که معامله‌گران دیگر نیز همین کار را کرده‌اند. معاملات آنها سود زیادی برایشان به همراه داشته است.»
معامله‌گری بر اساس احساسات خطرناک است و می‌تواند معامله‌گران را در این چرخه رفتاری ویران‌گر گرفتار کند: ورود به معامله، وحشت، فروش، پشیمانی، انجام دوباره همان کار.

چگونه با ترس از دست دادن موقعیت یا فومو مقابله کنیم تا معامله گر بهتری شویم؟نمودار بالا نشان می‌دهد که اگر معامله‌گران گرفتار ترس از دست دادن شوند، چه اتفاقی رخ می‌دهد. از اندیکاتور RSI استفاده شده تا نشان داده شود چگونه ین ژاپن به منطقه خرید و فروش اشباع رسیده است. در اینجا می‌بینیم که معامله‌گر به جای خروج در نقطه‌ای که سیگنال صادر شده‌ است، به امید سود بیشتر معامله‌ را نگه می‌دارد و سیگنال خروج را نادیده می‌گیرد. این طمع در نهایت منجر به ضرر وی می‌شود.
چگونه روانشناسی معامله را بهبود ببخشیم؟
برای بهبود روانشناسی معاملات ابتدا باید نقاط قوت و ضعف خود را تحلیل کنید. برای این کار می‌توانید از مقالات آموزش روانشناسی معامله‌گری بهره ببرید.

۳-فعالیت در شبکه‌های اجتماعی را محدود کنید.

رسانه‌های اجتماعی بااینکه می‌توانند اطلاعات و ایده‌های معاملاتی را به سرعت منتشر کنند، اما در عین حال ممکن است زیان‌هایی نیز به شما برسانند. هنگامی که معامله‌گران دیگر را می‌بینید که در معاملات خود موفق شده‌اند، ناامید و بی‌انگیزه می‌شوید و از آن مهم‌تر ممکن است دست به اقدامات احساسی بزنید.
علائم هشدار دهنده:
اگر مرتبا این افکار را در ذهن خود دارید، شاید زمان آن رسیده که در استفاده خود از شبکه‌های اجتماعی تجدید نظر کنید.
«من فقط توییتر را بررسی می‌کنم تا ایده‌های معاملاتی بدست آورم… اما در توییتر پر است از افرادی که در معاملات خود سود کسب کرده‌اند. چرا من نمی‌توانم مانند آنها سود کسب کنم؟»
در هنگام استفاده بیش از حد از شبکه‌های اجتماعی ممکن است این حس در شما ایجاد شود که دیگران چیزی می‌دانند که شما نمی‌دانید. این حس می‌تواند اعتماد به نفس شما را از بین ببرد و حس FOMO را در شما ایجاد کند.
چگونه فعالیت در شبکه‌های اجتماعی را محدود کنیم؟
نیازی نیست که خود را کاملا از این دنیا جدا کنید. اما باید سعی کنید زمانی مخصوص برای استفاده از این رسانه‌ها تعیین کنید و بیش از حد در آن وقت‌گذرانی نکنید.

۴- یک ژورنال معاملاتی داشته باشید.

یک ژورنال معاملاتی به شما کمک می‌کند فعالیت‌های خود را ثبت کرده و در آن تامل کنید. این ژورنال یک ابزار عالی برای بازتاب عملکرد شما است که این امکان را می‌دهد تا عادات مفید خود را دریابید و جلوی عاداتی که منجر به بروز ترس از دست دادن می‌شوند، بگیرید.
علائم هشدار دهنده:
اگر چنین افکاری دارید، لازم است از ژورنال معاملاتی خود بهتر استفاده کنید:
«این یک فرصت عالی است. من باید به دنبالش بروم. به نظر می‌رسد بازار به نفع من پیش خواهد رفت.»
این افکار نشان می‌دهد شما وقتی کمی را صرف ارزیابی معاملات خود می‌کنید. یک ژورنال معاملاتی می‌تواند به شما در جلوگیری از اقدامات هیجانی کمک کند.
بیشتر بخوانید: چگونه یک ژورنال معاملاتی ایجاد کنم؟

۵- ریسک خود را مدیریت کنید

مدیریت دقیق ریسک مهم‌ترین گام برای دور شدن از FOMO است. حتی اگر تحت تاثیر ترس از دست دادن، درگیر یک معامله نادرست شده باشید، یک مدیریت دقیق ریسک می‌تواند به خودبی از شما حمایت کند تا در صورت ضرر، متحمل هزینه سنگینی نشوید.
علائم هشدار دهنده:
اگر تفکراتی این چنینی دارید، بهتر است مطمئن شوید ریسک خود را حتما مدیریت کرده‌اید:
«همه در این بازار حضور دارند، نمی‌تواند زیاد خطرناک باشد. من نمی‌خواهم این فرصت را از دست بدهم»
فومو می‌تواند یک معامله را جذاب نشان دهد اما مطمئنا جایگزین استراتژی نمی‌شود. مهم است که ابتدا تمام عواقب یک معامله را در نظر بگیرید و ریسک خود را مدیریت کنید.
چگونه ریسک خود را مدیریت کنم؟
مدیریت ریسک شامل مجموعه وسیعی از دانش‌ها می‌شود. مدیریت ریسک به شما کمک می‌کند در هنگام معاملات احساسات خود را کنترل کنید.

چگونه پیش از رخ دادن فومو جلوی آن را بگیریم؟

یک روش خوب برای مقابله با ترس از دست دادن این است که پیش از رخ دادن، جلوی آن را بگیریم. در اینجا چند نکته برای کمک به شما در جلوگیری از بروز فومو ارائه می‌کنیم.
۱-یک روال مشخص ایجاد کنید. هنگامی که برای معاملات خود یک روتین و روال مشخص ایجاد کردید، می‌توانید بهتر بازار را تحلیل کنید، برنامه معاملاتی تهیه کنید و همچنین دیگران نمی‌توانند حواس شما را پرت کنند. با در اختیار داشتن چنین برنامه منظمی،  تمرکز آسان شده و درصد خطا کاهش پیدا می‌کند و در نهایت احتمال مبتلا شدن به فومو به شدت کاهش پیدا می‌کند. به تحلیل‌گران و معامله‌گران موفق نگاه کنید و ببینید که چگونه برنامه‌های روزمره خود را مدیریت می‌کنند.
۲- آینده‌نگر باشید. درگیر گذشته نباشید. ذهن به طور طبیعی بر روی نکات منفی متمرکز می‌شود اما می‌توانید به آن آموزش دهید که چنین نباشد. از دست دادن یک معامله آن هم در ابتدای راه معامله‌گری می‌تواند منجر به کاهش اعتماد به نفس و ناامیدی شود اما تمام معامله‌گران بااعتمادبه‌نفس می‌دانند که این تنها بخشی از یک مسیر طولانی است. همیشه فرصت برای یک معامله دیگر وجود خواهد داشت. هنگامی که به چنین درکی برسید اجتناب از فومو بسیار آسان‌تر خواهد شد. یکی از روش‌ها برای تحلیل بازار و پیش‌بینی دقیق‌تر بازار، استفاده از تحلیل‌های سنتیمنت بازار است که به‌صورت روزانه و هفتگی در اختیار شما قرار می‌گیرد.
۳-یک برنامه معاملاتی ایجاد کنید. هیچ اما و اگری وجود ندارد. همه به یک برنامه معاملاتی نیاز دارند. معامله‌ کردن بدون استفاده از یک برنامه معاملاتی می‌تواند به معنی به خطر انداختن سرمایه شما باشد. داشتن این تصور که فرصتی عالی پیش آمده، بسیار آسان است، اما با یک برنامه معاملاتی خواهید توانست تمامی احتمالات را در نظر بگیرید. ممکن است در زمان حاضر وارد بازار شوید و سود خوبی کسب کنید. اما بدون داشتن یک طرح معاملاتی خوب، مطمئن باشید در آینده‌ای نزدیک تمام سودی که کسب کرده‌اید، از بین خواهد رفت. هیچ کس در تاریخ معاملات بازارهای مالی بدون داشتن یک طرح معاملاتی در بلند مدت به سودآوری نرسیده است. داشتن یک طرح معاملاتی قطعا به شما در اجتناب از فومو کمک شایانی خواهد کرد.
۴-از معامله‌گری لذت ببرید. وقتی خوشحال باشید و از فعالیت‌های خود احساس رضایت کنید، به احتمال کمتری درگیر فومو خواهید شد. یکی از مهم‌ترین عوامل در ایجاد حس خشنودی از معاملات این است که شما واقعا بر معاملات خود مسلط باشید.

 

اولین نفر از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شو

ایمیل خود را وارد نمایید تا از اطلاعیه ها و تخفیفات ما زودتر باخبر شوی…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟